طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد مقوی و لذیذ

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی

جست و جوی طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی، خصوصا زمانی که به مدت طولانی با این بیماری درگیر شده باشیم، یک جست و جوی کاملا طبیعی و بدیهی است. از آنجا که در زمان سرماخوردگی امکان خوردن هر غذایی وجود ندارد و ترجیحا انواع سوپ‌ها باید مصرف شود، برای ایجاد تنوع غذایی، پخت انواع مختلفی از سوپ‌ها کمک می‌کند تا هم میل به خوردن غذا برای سرماخوردگی از بین نرود و هم اینکه بدن طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد مغذی را از ترکیبات مختلف سوپ‌ها دریافت کند. 

به طور کلی تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد، طرز تهیه سوپ سبزیجات برای سرماخوردگی، طرز تهیه سوپ ساده، سوپ مقوی برای مریض، طرز تهیه سوپ ساده برای سرماخوردگی بدون مرغ، طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی، تهیه سوپ برنج برای سرماخوردگی کار سختی نیست؛ زیرا اساسا پختن سوپ خیلی سخت نیست؛ البته به شرطی که اصول سوپ پختن را بدانید و بتوانید یک سوپ کاملا جا افتاده طبخ کنید. بنابراین حتی تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد بدون مرغ هم باید با رعایت تمام نکات و اصول اولیه طبخ سوپ همراه باشد. 

آموزش چند سوپ خوشمزه برای دوران سرماخوردگی

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که به دنبال طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی، طرز تهیه سوپ شیر برای سرماخوردگی، طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی با رشته، طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی با مرغ یا حتی طرز تهیه سوپ بدون مرغ برای سرماخوردگی باشید.

  • سوپ شیر برای سرماخوردگی

اگر تا به حال از شیر در تهیه سوپ استفاده نکرده باشید، احتمالا تصور می‌کنید که اضافه کردن شیر یا خامه به ترکیبات یک سوپ نمی‌تواند خیلی جالب و اشتهابرانگیز باشد؛ اما دقیقا برعکس است؛ سوپ شیر یا سوپ خامه یکی از خوشمزه‌ترین سوپ‌هایی است که می‌توانید بخورید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید. البته به شرطی که درست و دقیق بدانید چگونه این سوپ را طبخ کنید. 

سوپ شیر برای سرماخوردگی

دستور تهیه این سوپ مانند سوپ جو برای سرماخوردگی و گلودرد است. مهمترین ماده‌ای که در سوپ شیر کاربرد دارد، سس بشاملی است که از ترکیب آرد سفید، شیر، خامه و نمک و فلفل تهیه می‌شود. این سس بافت خاصی به سوپ می‌دهد و آن را فوق‌العاده خوشمزه می‌کند. 

برای تهیه یک سوپ شیر کاملا خوشمزه و مجلسی بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید. سینه مرغ را با مقدار مناسبی از نمک و پیاز نگینی خرد شده بپزید و کنار بگذارید. عصاره مرغ و سینه مرغ خوشمزگی فراوانی به سوپ شما می‌دهد. 

کمی هویج نگینی شده، قارچ اسلایس شده، ذرت کاملا پخته شده و حتی شلغم نگینی خرد شده را در داخل تابه بریزید و با مقداری کره کاملا تفت بدهید. 

در قابلمه مورد نظر کمی آرد سفید بریزید و با کره کاملا تفت بدهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. سپس کم کم آب جوش را به ترکیب فوق اضافه کنید و مدام با همزن دستی هم بزنید تا آرد و کره کاملا از هم باز شود و گلوله نشود. برای تهیه سوپ شیر فقط مجاز هستید از نمک استفاده کنید، بنابراین سراغ زردچوبه نروید. 

ترکیب سبزیجات تفت داده شده را به همراه مقداری جو پرک خیس شده به قابلمه اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا مواد به آرامی به جوش بیاید و کم کم پخته شود و به روغن بیفتد. 

وقتی سوپ به روغن افتاد، عصاره مرغی که از قبل آماده کرده‌اید، به قابلمه اضافه کنید. سینه مرغ را به قطعات ریز تبدیل کنید تا تقریبا هم اندازه سایر ترکیبات سوپ شود. اجازه دهید سوپ کاملا جا بیفتد. 

سس بشامل را نیز به صورت جداگانه تهیه کنید؛ به این صورت که مقداری کره و آرد سفید را تفت بدهید، نمک و فلفل و آویشن اضافه کنید و نهایتا شیر را کم کم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا سس گلوله نشود؛ این سس باید غلظتی مثل فرنی داشته باشد. می‌توانید کمی خامه هم اضافه کنید. 

وقتی سوپ کاملا جا افتاد، سس بشامل را اضافه کنید. رنگ و روی سوپ شیر باید کاملا سفید باشد. سوپ را از روی شعله بردارید و کمی گشنیز و جعفری خرد شده به آن اضافه کنید. 

در نهایت مقداری از خامه را با کمی شیر ترکیب کنید و به سوپ اضافه کنید. 

به یاد داشته باشید که استفاده از جو پرک و قارچ در سوپ شیر الزامی است؛ اما هویج، شلغم، ذرت، نخود فرنگی و حتی فلفل دلمه‌ای کاملا سلیقه‌ای است و می‌توان آنها را حذف کرد. 

ترکیب اصلی سوپ شیر، شیر و خامه به همراه جو پرک، قارچ و پیاز و گشنیز و جعفری است. البته برخی به این ترکیب یک تا دو حبه سیر هم اضافه می‌کنند. همچنین در این مقاله در مورد خواص شیر و زردچوبه برای گلو درد بیشتر بخوانید.

  • سوپ برای سرماخوردگی با رشته

سوپ رشته یکی از متداول‌ترین انواع سوپ‌هاست که بسیار هم خوشمزه  و به دلیل ترکیباتش بهترین سوپ برای سرماخوردگی است. ترکیبات این سوپ معمولا از انواع سبزیجات به همراه رشته است. اینکه مرغ یا گوشت در سوپ رشته بریزید یا نه، کاملا سلیقه‌ای است. می‌توانید از انواع عصاره‌ها نیز در این سوپ گوشت برای سرماخوردگی استفاده کنید. 

سوپ برای سرماخوردگی با رشته

رشته سوپی، هویج، سیب زمینی، پیاز، مرغ یا ماهیچه یا حتی سیرابی گوسفندی، کره، نمک و فلفل، زردچوبه، گشنیز و جعفری و گاهی هم کمی رب و زرشک تمام آن چیزی است که برای تهیه سوپ رشته نیاز دارید. البته به یاد داشته باشید که می‌توانید این ترکیبات را کم و زیاد کنید. برای غلیظ کردن سوپ هم می‌توانید از جو پرک استفاده کنید و هم از آرد سفید یا حتی آرد سیب زمینی.

پروتئینی که در این سوپ استفاده می‌کنید، می‌تواند از مرغ، گوشت گوسفندی، بلدرچین، شترمرغ یا حتی بوقلمون باشد. اگرچه تهیه سوپ رشته با سیرابی برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید و موثر است؛ اما ممکن است هر کسی تاب و تحمل بوی پخت سیرابی در منزل را نداشته باشد و عطای فواید آن را به لقایش ببخشد. در هر صورت اینکه از چه نوع پروتئینی استفاده کنید، به خودتان بستگی دارد. 

به یاد داشته باشید هر غذایی اگر به آرامی طبخ شود، خوشمزه‌تر خواهد شد. بنابراین این سوپ خوشمزه برای سرماخوردگی را هم به موقع بار بگذارید تا فرصت کافی برای طبخ آن داشته باشید. 

بهترین شیوه برای طبخ هر نوع سوپی این است که حتما یک بار سبزیجات را همراه با کره تفت بدهید و بعد آب جوش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به روغن بیفتد. سایر ترکیبات را به نوبت اضافه کنید. معمولا در سوپ رشته از رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. بهتر است رب را هم در مقداری کره تفت بدهید تا رنگ باز کند و سوپ را خوش رنگ و لعاب کند. 

اگر قصد دارید در سوپ رشته از زرشک هم استفاده کنید، وقتی سوپ را در ظرف سرو کشیدید، زرشک را اضافه کنید؛ زرشک نباید حرارت بخورد. 

به یاد داشته باشید که در هر سوپی که تهیه می‌کنید، حتما گشنیز و جعفری را وقتی اضافه کنید که سوپ را از روی شعله گاز برداشته باشید. سبزی سوپ نباید پخته شود و باید کاملا خام در سوپ استفاده شود. 

اینکه از گشنیز و جعفری به همراه هم استفاده کنید یا فقط گشنیز و یا فقط جعفری در سوپ بریزید، کاملا سلیقه‌ای است؛ اما به یاد داشته باشید که ترکیب گشنیز و جعفری به سبزی سوپ معروف است. 

  • سوپ کدو حلوایی برای سرماخوردگی

استفاده از کدو حلوایی در سوپ برای کسی که سرماخورده است، به بهبودی سریع‌تر او می‌تواند کمک بسیار زیادی کند. معمولا این سوپ مناسب سرماخوردگی به صورت پتاژ تهیه می‌شود؛ در واقع بیشتر از اینکه شبیه به سوپ باشد، شبیه پتاژ است. 

پیاز، عصاره مرغ، سیب زمینی، هویج، ساقه کرفس، دال عدس، بلغور جو، خامه و کره به همراه نمک و فلفل و ادویه و کمی هم گشنیز و جعفری به دلخواه، تمام آن چیزی است که نیاز دارید. 

برای تهیه سوپ کدو حلوایی ابتدا پیاز را پس از گرفتن پوست به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مقدار کمی کره به آن اضافه می‌کنیم. سپس پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا پیاز نرم شود. بعد مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت دادن را ادامه می‌دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

در ادامه کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی و ساقه کرفس را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه می‌کنیم. مواد را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تفت می‌دهیم. سپس ۲ لیوان آب مرغ را به قابلمه اضافه می‌کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می‌کنیم. پس از اینکه آب داخل قابلمه جوش آمد، درب آن را می‌گذاریم و حرارت زیر قابلمه را کم می‌کنیم تا مواد به آرامی بپزند.

در ادامه دال عدس و بلغور خیس داده شده را به سوپ اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا همه مواد پخته شود. در همین مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه و زنجبیل به سوپ اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم مواد بپزند و آب سوپ تبخیر شود.

زمانی که فقط یک پیمانه از آب داخل قابلمه باقی ماند، سوپ کدو حلوایی تقریبا آماده است فقط باید آن را به شکل پوره یا همان پتاژ در بیاوریم. برای این منظور سوپ را به صورت داغ داخل میکسر می‌ریزیم و میکس می‌کنیم تا در پایان شبیه به پوره شود.

پس از اینکه این سوپ مخصوص سرماخوردگی را به خوبی میکس کردیم، درون ظرف سوپخوری می ریزیم و با خامه به شکل دلخواه تزیین می کنیم. برای تزیین و طعم دهندگی بهتر سوپ کدو حلوایی می‌توانیم از لیمو ترش و سبزیجات معطر مثل جعفری هم استفاده کنیم.

چه ترکیباتی برای سوپ سرماخوردگی انتخاب کنیم و چرا؟

در تهیه سوپ مقوی برای سرماخوردگی و سرفه انتخاب ترکیبات سوپ بسیار مهم است. درست است که همه ترکیبات سوپ خواص خوبی دارند، اما اینکه بدانید برای تهیه یک سوپ خوشمزه برای سرماخوردگی دقیقا از چه موادی استفاده کنید، اهمیت زیادی دارد

هویج

هویج یکی از انواع سبزیجات ریشه دار محبوب و  پر مصرف در سراسر جهان است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد. هویج هم برای پیشگیری از بیماری‌های فصلی و ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است، زیرا سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارد و هم به دلیل وجود ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌های قوی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن در بهبود گلو درد، سرماخوردگی و آنفولانزا موثر باشد.

یکی از خواص کمتر شناخته شده هویج تاثیر آن روی پیشگیری و تسکین مشکلات سیستم تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا است. این خاصیت هویج به میزان ویتامین C و ویتامین B بالای آن مربوط می‌شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا کمک می‌کنند. 

شلغم

یکی دیگر از سبزیجات بسیار پر خاصیت که می‌توانید از آن برای تهیه یک سوپ سرماخوردگی ساده استفاده کنید، شلغم است. شلغم یک آنتی بیوتیک طبیعی است که خواص فراوانی دارد؛ در واقع می‌توانید به جای مصرف داروهای شیمیایی و انواع آنتی بیونیک‌ها که برای درمان سرماخوردگی تجویز می‌شوند و عوارض مختلفی به همراه دارند، از یک آنتی بیوتیک طبیعی به نام شلغم استفاده کنید.

شلغم ترکیبات میکروب‌کش و ضدعفونی‌کننده دارد و سبب التیام علائم زکام و سرماخوردگی می‌شود و از ابتلای به آن جلوگیری می‌کند. خلط‌آور، درمان‌کننده سرفه‌های خشک، گلو درد، ملین سینه و التیام‌دهنده تنگی نفس است و در کل ریه‌ها را پاک و با لینت ملایم روده‌ها سموم و میکروب‌ها را از بدن خارج می‌کند.  

شلغم از مقادیر زیادی ویتامین C تشکیل شده و اسید اسکوربیک آن یکی از مهمترین تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C علاوه بر این که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و باعث کاهش نگرانی‌های مزمن سلامتی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود، به تحریک تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی‌‌ها نیز کمک می‌کند.

یکی از موثرترین فرآورده‌های شلغم، سوپ آن است که خاصیت فوق‌العاده‌ای برای درمان سرماخوردگی دارد. این سوپ را از ترکیب جو، هویج، شلغم، پیاز و گشنیز تهیه کنید.

مزیت استفاده از شلغم در سوپ سرماخوردگی

  • مصرف شلغم نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرما خوردگی دارد.
  • شلغم دارای مزاج گرم و معتدل بوده و برای درمان سرماخوردگی مفید است.
  • شلغم مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی و عفونی بالا می برد.
  • شلغم ترکیبات میکروب کش و ضدعفونی کننده دارد.
  • شلغم خلط سینه را دفع می کند.
  • شلغم درمان کننده گلو درد است. 
  • شلغم ملین سینه و التیام دهنده تنگی نفس است و ریه ها را پاک می کند.
  • شلغم دارای خاصیت صاف کنندگی سینه است و برای درمان سرفه مفید است.

سیر

سیر یکی از قدیمی‌ترین گیاهان در دنیاست و یک گیاه چندساله و دایمی است که به خانواده Liliaceae تعلق دارد. مهمترین خواص سیر که آن را به یکی از مواد غذایی محبوب برای خانواده‌ها تبدیل کرده، تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی است. سیر ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است و یکی از موثرترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی برای بدن محسوب می‌شود.

در  واقع سیر دارای مواد معدنی و خواص بسیار مهمی برای درمان سرماخوردگی است. ترکیبات سیر با موادی مثل عسل نیز برای درمان این بیماری معجزه می کند.

سیر برای درمان و بالا بردن سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود و مصرف مداوم آن تا 63 درصد از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کرده و عفونت‌های گوارشی را درمان می‌کند. 

ایمنی بدن همان چیزی است که در وهله اول از بیمار شدن جلوگیری می کند و همچنین در صورت نیاز به مبارزه با بیماری کمک می کند. سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا از سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا جلوگیری کند.

البته خواص سیر خام بیشتر از خواص سیر پخته است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان سرماخوردگی سیر را به صورت خام مصرف کنید. با این وجود سیر پخته نیز خواص زیادی دارد و طعمی منحصر به فرد به غذا می‌دهد. مصرف سیر در پخت و پز سبب می‌شود که هم بتوانید غذا را خوشمزه کنید و هم از خواص بی‌شمار این ماده غذایی خوش طعم بهره‌مند شوید.

کلام آخر

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی کودکان با طرز تهیه سوپ سرماخوردگی بزرگسالان معمولا تفاوت چندانی با هم ندارند؛ مگر زمانی که منظور از کودک، یک بچه زیر یک سال و بالا شش ماه باشد که طبیعتا نمی‌تواند از هر ماده غذایی استفاده کند. زمانی که کودک به طور کامل به غذا خوردن افتاده باشد و از هر ماده غذایی در رژیم غذایی او استفاده شود، مجاز به خوردن هر سوپی با هر ترکیبی خواهد بود. طبیعتا سن کودک در نوع غذایی که می‌تواند مصرف کند و بخورد، نقش به سزایی دارد. در این مقاله در مورد درمان سرماخوردگی در کودکان زیر یکسال بیشتر بخوانید.