ورزش در دوران شیردهی و بارداری چه فواید و ضررهایی دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ورزش در دوران شیردهی و بارداری چه فواید و ضررهایی دارد؟

ورزش در دوران بارداری نه‌تنها برای مادر مضر نیست، بلکه برای او فوایدی هم دارد. ورزش کردن اصولی مادر در زمان بارداری و شیردهی ناراحتی شایع این دوران مانند کمر درد را تسکین می‌دهد. داشتن برنامه ورزشی در دوران شیردهی و بارداری به سلامت جنین و مادر کمک می‌کند. فقط ازآنجایی‌که بارداری و شیردهی دوران حساسی هستند، باید حرکات مناسب زیر نظر پزشک انجام شود. با شناخت فواید ورزش در دوران شیردهی و بارداری می‌توانید برای داشتن برنامه مناسب‌تر در این دوران برنامه‌ریزی کنید. پس اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید، چند دقیقه از وقت خود را برای خواندن فواید و ضررهای ورزش کردن در این دوران بخوانید.

فواید ورزش در دوران بارداری؛ تقویت لگن و زایمان راحت

ورزش در دوران بارداری با کاستن استرس به افزایش روحیه مادر کمک می‌کند. همچنین باعث از بین رفتن آثار افسردگی پس از زایمان می‌شود. مادر با انجام ورزش‌های روزانه می‌تواند به سلامت بدن خود و جنین کمک کند. در ادامه به مزایای دیگر ورزش در بارداری اشاره کرده‌ایم.

● تقویت لگن و عضلات تحتانی مادر: یوگا یکی از بهترین ورزش‌ها برای دوران حاملگی شناخته می‌شود. اگر مادر باردار حرکات یوگا در بارداری را به‌آرامی انجام دهد، به سلامت و وزن‌گیری صحیح جنین کمک می‌کند. همچنین انجام ورزش کگل برای تقویت عضلات لگن و پیاده‌روی نیز توصیه می‌شود. 

● جلوگیری از کمر درد در حاملگی:‌ بارداری معمولا به دلیل تحمل وزن نوزاد با کمر درد همراه است. هرچه سن جنین بالاتر می‌رود، کمر دردهای مادر نیز بیشتر می‌شود. مادر با ورزش کردن می‌تواند ماهیچه‌های کمر خود را تقویت کند. همچنین تقویت ماهیچه‌های پشتی باعث کاهش مشکلات گوارشی مانند نفخ خواهد شد.

● سطح انرژی بالا: بارداری به دلیل تداخل‌های هورمونی سطح انرژی مادر را کاهش می‌دهد. ورزش باعث کاهش استرس مادر و بالا رفتن انرژی او می‌شود. افراد باردار با انجام ورزش‌های هوازی مناسب می‌توانند سطح انرژی خود را افزایش دهند. حرکات هوازی بهترین ورزش در دوران شیردهی نیز به شمار می‌روند.

● کاهش خطر ابتلا به دیابت: ورزش متوسط و منظم می‌تواند سطح گلوکز و انسولین را در دوران بارداری کاهش دهد. ورزش در دوران بارداری با کاهش بافت چربی باعث تناسب اندام و جلوگیری از تجمع قند می‌شود.

متخصصان زنان به مادران توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از افزایش وزن و بازگشت راحت‌تر به وزن اولیه حتما برنامه ورزشی منظمی را در طول بارداری داشته باشند. هر مادر بر اساس توان بدنی خود می‌تواند به انجام ورزش‌هایی مانند یوگا یا پیاده‌روی بپردازد. ممکن است مادر در مراتب اولی که به ورزش می‌پردازد، احساس خستگی داشته باشد. این اتفاق در دوران بارداری طبیعی است و مادران باردار می‌توانند با مشورت پزشک خود، از مولتی ویتامین برای خانم ها استفاده کنند. این مولتی ویتامین‌ها به تقویت قوای جسمی مادر در دوران بارداری کمک شایانی می‌کند.

ورزش در زمان بارداری برای مادر خطرناک است؟

ورزش در زمان بارداری برای مادر خطرناک است؟

هرچند ورزش در شیردهی و بارداری مفید به نظر می‌رسد، اما گاهی اوقات ورزش ممکن است برای بعضی از زنان مضر باشد. هر خانم باتوجه‌به شرایط خود باید ورزش متفاوتی را در دوران بارداری انجام دهد. انجام خودسرانه ورزش‌ها باعث آسیب به کودک و درد مفاصلی مادر می‌شود. به‌طور‌معمول پیاده‌روی آرام مشکلی برای مادر باردار ایجاد نمی‌کند. ورزش در دوران بارداری اصول و قوانینی دارد؛ اگر در سه ماه اول بارداری هستید، حتما زیرنظر مربی و پزشک زنان به انجام حرکات ورزشی بپردازید.

در صورت احساس تهوع، داغ شدن بیش از حد، کم شدن آب بدن، خونریزی و احساس درد در شکم از ادامه حرکت‌های ورزشی خودداری کنید. همچنین ورزش‌هایی با احتمال سقوط مانند اسکی، فعالیت‌های فیزیکی تماسی مثل بسکتبال، ورزش‌هایی با زمان طولانی همچون فوتبال را انجام ندهید. پرش هنگام کشش و نرمش‌هایی همراه با خم کردن عمیق زانو و لمس مستقیم انگشتان پا نیز از جمله مواردی است که در دوران بارداری ممنوع اعلام می‌شود. 

ورزش در دوران بارداری برای مادرها خوب است، اما به شرطی که اصول و قوانین آن رعایت شود. بعضی از مادران باردار انرژی کافی برای تحرک را ندارند؛ ازهمین‌رو باید با مشورت پزشک خود از بهترین قرص آهن برای خانم‌ها استفاده کنند. از مهم‌ترین فواید قرص آهن می‌توان به بارداری سالم، عملکرد بهتر ورزش و تامین انرژی روزانه اشاره کرد.

فواید تحرک داشتن در زمان شیردهی

ورزش برای مادران شیرده بسیار مناسب است. مادر چند روز پس از زایمان می‌تواند فعالیت‌های ورزشی را از سر بگیرد. به توصیه متخصصان زنان، مادران شیرده باید ۱۵۰ ساعت از هفته خود را به انجام ورزش‌های هوازی بگذرانند. ورزش در دوران شیردهی موجب تقویت عضلات قلب، کاهش سطح استرس، تحریک تولید هورمون اندورفین برای از بین رفتن افسردگی زایمان می‌شود.

ورزش لاغری در دوران شیردهی همچنین افزایش سطح اسید لاکتیک برای تولید شیر و کاهش بافت چربی و تنظیم زمان خواب مادر را به دنبال دارد. یوگا، پیاده‌روی، دوچرخه ثابت، شنا کردن و پیلاتس از جمله مناسب‌ترین ورزش‌های دوران شیردهی هستند. اگر مادر در صورت تحرک‌های آرام نیز دچار استخوان درد می‌شود، علت آن کمبود کلسیم به‌ خاطر شیردهی است. پیشنهاد می‌‌شود حتما با مشورت پزشک قرص کلسیم مصرف کنید تا این عارضه درمان شود. قرص‌های کلسیم انواع مختلفی دارند، اما فقط پزشک می‌‌تواند بهترین دارو برای کمبود کلسیم مخصوص به شما را تجویز کند.

ورزش در دوران شیردهی چه ضررهایی برای مادر دارد؟

ورزش در دوران شیردهی چه ضررهایی برای مادر دارد؟

ورزش کردن در دوران شیردهی تاثیری روی شیر مادر ندارد؛ فقط مادر باید در هنگام ورزش بیشتر از قبل آب بخورد. بعد از ورزش، سطح اسید لاکتیک در شیر مادر به‌طورموقتی بالا می‌رود و این موضوع باعث تلخی شیر مادر خواهد شد. تغییر طعم شیر مادر تاثیری در ارزش تغذیه‌ای شیر ندارد؛ اما ممکن است نوزاد به دلیل تلخی از خوردن شیر امتناع کند.

ورزش‌های اصولی هیچ خطری برای مادر ندارند؛ ولی درصورتی‌که دردهای شکمی، خون‌ریزی و لکه‌بینی دارید از انجام حرکات ورزشی و برداشتن وزنه خودداری کنید. همچنین برای انجام ورزش سنگین در دوران شیردهی زیر نظر مربی و پزشک زنان پیش بروید تا دچار مشکلات ثانویه همچون گرفتگی کمر نشوید.

برای بازگشت به وزن پیش از بارداری مکمل‌های ورزشی مکمل شاپ را تهیه کنید

ورزش کردن به سلامت بدن مادر در دوران شیردهی و حاملگی کمک می‌کند؛ اما انجام حرکات ورزشی باید زیرنظر پزشک زنان و مربی متخصص باشد. همچنین توصیه می‌شود که مادران در کنار ورزش از مکمل‌های ورزشی تقویتی استفاده کنند تا بدن قوی‌تری داشته باشند. البته افراد باردار و شیرده باید مکمل را از فروشگاهی معتبر تهیه کنند تا با عوارض دارویی مواجه نشوند.

مکمل شاپ یکی از برترین فروشگاه‌های خرید مکمل است که انواع مکمل تقویتی، بدنسازی و کودکان را با گواهی تاییدیه سازمان غذا و دارو به فروش می‌رساند. ضمانت اصالت محصولات، ۷روز ضمانت بازگشت کالا، ارسال به همه نقاط کشور و ارائه خدمات پس از فروش باعث شده است که مکمل شاپ یکی از بهترین فروشگاه‌ها برای تامین مکمل باشد. برای خرید مکمل از این مجموعه از فروشگاه مکمل شاپ به آدرس mokamelshop.com بروید.