راه‌های تنظیم خواب نوزاد کدامند؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راه‌های تنظیم خواب نوزاد

راه‌های تنظیم خواب نوزاد چیزی است که هر مادری که به تازگی بچه‌دار شده می‌خواهد آن‌ها را زودتر یاد بگیرد و نظمی در روال خوابیدن نوزادش ایجاد کند. قطعا مراقبت از نوزاد لحظات پرهیجان و زیبای زیادی را به همراه دارد، اما بی‌خوابی هم جزئی از تجربیات هر خانمی است که به تازگی بچه‌دار شده است. اما نگران نباشید راههایی وجود دارد که می توانید از طریق آن خواب دلبندتان را تا حدودی تنظیم کرده و خودتان هم کمی استراحت کنید. از آن جایی که نوزاد تازه متولد شده در ابتدا قادر به تمایز بین شب و روز نیست و اغلب به طور نامنظم می‌خوابند، یادگیری راه‌های تنظیم خواب نوزاد به کمک شما می‌آید و به شما کمک می‌کند تا کمی با برنامه‌تر نوزاد را بخوابانید. در این مطلب به نکاتی که در مورد چگونگی تنظیم الگوی خواب نوزاد اهمیت دارند، می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

راه‌های تنظیم خواب نوزاد

با رعایت نکات ساده در راه‌های تنظیم خواب نوزاد  می‌توانید تا حدودی به تنظیم الگوی خواب نوزادتان کمک کنید. در ادامه به تفصیل توضیح می‌دهیم چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم:

1. علائم خواب نوزادتان را بشناسید

 همانطور که در مقاله علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد گفتیم، برخی علائم و نشانه ها می توانند شما را از فرا رسیدن زمان خواب کودک مطلع کنند. نشانه‌هایی مانند گریه و بی قراری، مالیدن چشم‌ها، بدخلقی و نق نق کردن و ... به ما می‌گویند که وقت خواب او رسیده و باید نوزاد را به جای خوابش ببریم. با دیدن نشانه‌های خواب در وجود نوزاد، سریعا برای خواباندن او اقدام کنید و اجازه ندهید که بیش از حد خسته شود این یک راهکار برای تنظیم خواب نوزاد است. زمانی که نوزاد بیش از حد خسته شود و او را نخوابانید سطح هورمون ملاتونین او کاهش یافته و کم کم حالت خوابش را از دست خواهد داد و ممکن است با مشکلاتی مانند بی‌قراری ناشی از خستگی زیاد او مواجه شوید.

*موثرترین درمان خانگی بی خوابی کودکان چیست

2. چرخه خواب روزانه و شبانه را تنظیم کنید

یک راه حل تنظیم خواب نوزاد یاد دادن ریتم شبانه روزی به آنهاست. می‎توانید از دو هفتگی نوزاد شروع کنید و با انجام کارهایی به او یاد بدهید که شب موقع خواب و روز زمان بازی است. در ساعات روز با او بازی کنید و سعی کنید فعالیت او را زیاد کنید. با فرا رسیدن شب، بازی کردن را کنار بگذارید و تا حد امکان فعالیت‌هایی که نوزاد را سرحال می‌کند و به جنب و جوش می آورد را کمتر کنید. چراغ‌ها را کمتر کنید و سر و صدا را تا حد امکان کاهش دهید. همین روال کم کم خواب او را تنظیم خواهد کرد.

موسیقی برای خواب نوزاد

3. موسیقی و صداهای ملایم پخش کنید

موسیقی یکی از روش‌های تنظیم خواب نوزاد است. از آنجا که نیمی از مدت زمان خواب نوزاد در مرحله خواب REM یا حرکت سریع چشم، سپری می‌شود، خواب نوزاد سبک است و ممکن است با هر سر و صدایی بیدار شود. اگر صداهای ملایم مانند نویز سفید در حال پخش باشند، این صدای پیش زمینه همیشگی، از بیدار شدن نوزاد با هر آلودگی صوتی دیگر جلوگیری می‌کند و به عبارتی این صداهای ملایم صداهای مزاحم اطراف را پوشش می‌دهند. پخش موسیقی ملایم می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های تنظیم خواب نوزادان مفید واقع شود.

5. شیر خوردن را از خواب جدا کنید

به کرات دیده‌ایم مادرانی که نوزادشان را در حال شیر دادن می‌خوابانند. رفتار نوزاد در این مواقع به این صورت است که کمی شیر می خورد، چرت می‌زند و دوباره شیر می‌خورد. در این شرایط بهتر است زمانی که هنوز نوزاد به خواب نرفته او را در رختخوابش قرار دهید. بعضی از مادران تا زمانی که نوزاد به طور کامل به خواب رود، فرآیند شیر دادن را ادامه می‌دهند، اما باید بدانید که این برای نوزاد شما خوب نیست. همانطور که خودتان وقتی زیاد غذا می‌خورید نمی‌توانید خواب خوب و آرامی را تجربه کنید، برای نوزاد شیرخوار هم همین اتفاق می‌افتد.

6. پس از گذشت دو ماه دیگر نوزاد را برای شیر خوردن بیدار نکنید

شیر شب تا چند ماهگی ادامه دارد؟ پس از گذشت دوماه اگر روند وزن گرفتن نوزادتان طبیعی و مناسب است، نیاز نیست برای شیر دادن از خواب بیدارش کنید. نوزاد در این سن، کم کم باید الگوی خوابش را پیدا کرده و خودش را با آن تنظیم کند، اما زمانی که بیدارش می‌کنید در حقیقت در تنظیم الگوی خواب نوزاد اختلال ایجاد می‌کنید.

7. وسایل موردنیاز را دم دست بگذارید

در طول شب، ممکن است بخواهید پوشک نوزاد را عوض کنید یا به او شیرخشک بدهید، اگر برای پیدا کردن هر کدام از این‌ها چراغ را روشن کنید، ممکن است نوزاد هوشیار شود و دیگر نخوابد. وسایل موردنیاز برای درست کردن شیر خشک یا تعویض پوشک را در نزدیکی خودتان قرار دهید تا به محض بیدار شدن بدون گشتن به دنبال چیزی سریع به او رسیدگی کنید.

نوزاد را به زور نخوابانید

8. نوزاد را به زور نخوابانید

بهترین روش تنظیم خواب نوزاد این است که زوری در کار نباشد. درست است که برخی از علائم مانند مالدین چشم یا گریه و بی حوصلگی می‌توانند نشانه‌های فرا رسیدن زمان خواب نوزاد باشند، اما همیشه هم اینطور نیست. گاهی این با وجود این نشانه‌ها کودکان مایل به خوابیدن نیست و تلاش شما برای خواباندن نوزاد فقط و فقط او را کلافه‌تر خواهد کرد. مطمئن باشید نوزادی که بخواهد بخوابد به زور نیاز ندارد و بعد از سیر شدن خود به خود خواهد خوابید. همچنین لازم است از نحوه بررسی تنفس کودک هنگام خواب آگاه باشید.

خواب نوزاد از چند ماهگی تنظیم میشود؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که مادران دارند این است: نوزاد از چند ماهگی خوابش تنظیم می‌شود؟ شما خودتان را برای تنظیم خواب نوزاد دو ماهه یا کمتر خسته می‌کنید اما خبر خوب اینکه در بازه 3 الی 6 ماهگی کم کم و به تدریج خواب نوزاد شما تنظیم خواهد شد. با رشد بیشتر مغز در این ماه‌ها خواهید دید که نوزادتان یک روال‌ منظم را در خواب دنبال خواهد کرد و تاحدودی با برنامه‌تر می‌خوابد. بر این اساس روش خواباندن نوزاد پنج ماهه به مراتب از خواب نوزاد سه ماهه یا خواب نوزاد چهار ماه راحت‌تر خواهد بود.

اختلالاتی که مانع از تنظیم خواب نوزاد می‌شوند

گاهی نوزاد دچار اختلالاتی است که امکان یک خواب خوب را از او سلب می‌کند، از جمله این اختلالات می‌توانیم به آپنه یا وقفه تنفسی نوزاد در خواب اشاره کنیم. اگر متوجه اختلالات این چنینی در هنگام خواب نوزاد شدید هرچه سریع‌تر در صدد درمان اختلال برآیید و از عوارض پس از آن جلوگیری کنید.

و اما سخن پایانی ...

به عنوان والدین نوزادی که تازه چشم به این دنیا گشوده، مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که حالا که می‌دانید برای تنظیم خواب نوزاد چه کنیم، صبور باشید. نوزاد دلبند شما هیچ پیش‌زمینه‌ای در هیچ موردی ندارد، به همین خاطر لازم است که صبور باشید و با استفاده از راه‌های تنظیم خواب کودک، سعی در تنظیم الگوی خواب نوزاد کنید.