علت درد پستان در زنان چیست و آیا ماستالژی خطرناک است؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت درد پستان در زنان

اکثر زنان در یک دوره از زندگی خود، نوعی درد پستان را تجربه می‌کنند. درد پستان یا ماستالژی یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین شکایات بیماران و علت مراجعه به بیمارستان‌ها است. در بیشتر موارد این درد قابل درمان بوده و رفع می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است جدی و خطرناک و نشان دهنده سرطان پستان باشد. درد پستان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مطلب از گهواره به بررسی درد پستان و دلایل آن می‌پردازیم.

علت درد پستان‌ها از چیست؟

کمتر زنی را می‌توان دید که در دوره زندگی خود درد پستان را تجربه نکرده باشد. در واقع تقریبا حدود 10 درصد از زنان، درد متوسط تا شدید را حداقل 5 روز در هفته تجربه می‌کنند و حتی برخی از آنها تمام دوره قاعدگی باید این درد را تحمل کنند. درد پستان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما قبل از هرچیز بهتر است تا با انواع آن آشنا شوید.

  • درد پستان دوره‌ای

شایع‌ترین نوع درد پستان، درد دوره‌ای است. زنان در دوره سنی 20 تا 40 سال این درد را در انتهای دوره قاعدگی و یا قبل از شروع این دوره، تجربه می‌کنند. در این زمان سینه‌ها متورم، سفت و دردناک می‌شود. این نوع درد معمولا در قسمت بالایی و بیرونی هر دو سینه رخ می‌دهد و علائم آن بعد از اتمام دوره قاعدگی بهبود پیدا می‌کند.

  • درد پستان غیر دوره‌ای

این نوع درد هیچ ارتباطی با دوره قاعدگی ندارد. درد آن معمولا تیز، احساس سوختگی و در یک یا چند نقطه احساس می‌شود. در این نوع درد، سینه‌ها سفت شده و در بصورت متناوب و پیوسته در کل سینه احساس می‌شود. این نوع درد معمولا بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد.

علت درد پستان ها

علت درد سینه راست و چپ در زنان

عوامل مختلفی می‌تواند باعث بروز درد پستان در زنان شود. از علل بروز درد پستان عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی

تغییرات و نوسانات هورمونی در زنان یکی از اولین دلایل درد پستان در آنها است. همانطور که گفته شد به این دسته از درد پستان، درد دوره‌ای گفته می‌شود که در دوره قاعدگی و با تغییرات هورمونی که در این دوره اتفاق می‌افتد، رخ می‌دهد. این نوع درد به دلیل افزایش استروژن و پروژسترون قبل از شروع دوره قاعدگی بوجود می‌آید. این هورمون‌ها باعث تورم، حساسیت و سفتی در ناحیه پستان‌ها می‌شود. این نوع درد نگران کننده نیست و پس از اتمام دوره قاعدگی خود به خود بهبود می‌یابد. همچنین در سه ماهه اول دوره بارداری به دلیل تولید هورمون و تغییرات هورمونی، این درد و حساسیت در سینه‌ها احساس می‌شود که خود یکی از علائم بارداری است.

  • آسیب به سینه

در برخی موارد صدمه به سینه می‌تواند باعث آسیب و درد در ناحیه پستان شود. ورزش، ضربه، تصادف و استفاده از سوتین نامناسب می‌تواند از علل ایجاد درد باشد. ممکن است درد در ابتدا شدید، تیز و همراه با حساسیت باشد که البته بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود. در صورتی که با گذشت چند روز هنوز درد را احساس می‌کردید، توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کنید، ممکن است آسیب جدی دیده باشید.

  • مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها می‌تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث درد در پستان‌ها شود. داروهایی مانند: داروهای ضد بارداری، داروهای درمان ناباروری، داروهای ضد افسردگی، انادرول، اسپیرونولاکتون و کلرپرومازین. این داروها به دلیل داشتن برخی از هورمون‌ها مانند استروژن و پروژسترون، بافت سینه را متورم، سفت و حساس می‌کند و باعث ایجاد درد می‌شود. می‌توانید در صورت مصرف این داروها و داشتن درد، با پزشک خود مشورت کنید.

  • کیست پستان

کیست پستان توده‌هایی پر از مایع است که معمولا خطرناک نیستند و نیاز به درمان ندارند، زیرا ممکن است خود به خود برطرف شوند، اما بسیار مهم است که توسط پزشک معاینه و ارزیابی شوند. برخی از این کیست‌ها نرم و برخی دیگر سفت هستند و معمولا در دوره قاعدگی رشد می‌کنند و هنگام یائسگی از بین می‌روند. این کیست‌ها ممکن است باعث ایجاد درد شوند.

  • سرطان سینه

درد پستان در برخی موارد می‌تواند نشانه سرطان سینه باشد. سرطان سینه معمولا با درد شروع می‌شود اما علائم دیگری هم دارد. بنابراین در صورت بروز درد در پستان‌ها نگران نشوید، زیرا ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. از علائم سرطان سینه عبارتند از: قرمزی، تورم، تغییر در ساختار نوک سینه، ضخیم شدن بافت سینه، ترشحات نوک سینه و درد.

  • عفونت

معمولا زنان شیرده بیشتر در معرض عفونت پستان (ماستیت* هستند، اما ممکن است در برخی اوقات در زنان دیگر هم رخ بدهد. عفونت سینه می‌توان باعث درد، تب، تورم و قرمزی شود. معمولا با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک می‌توان آن را درمان کرد. همچنین روشهای درمان خانگی عفونت سینه در شیردهی نیز میتواند موثر باشد.

علت درد پستان در زنان

علت درد سينه در جوانان

علت درد سینه در سنین مختلف می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. بسیاری از دختران در زمان جوانی و نوجوانی ممکن است درد در ناحیه سینه را تجربه کنند. علت درد سینه در جوانان عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در زمان بلوغ و در دوره قاعدگی یکی از دلایل درد پستان در دختران جوان است. ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند باعث درد، تورم و سفنی سینه شود.

  • تغییر سایز

در دوره نوجوانی و جوانی، سینه‌ها در حال رشد هستند، به همین منظور با بزرگ شدن سینه‌ها پوست سینه کشیده شده و به بافت سینه فشار وارد می‌شود. در این دوران سینه‌ها دردناک و حساس است.

  • سبک زندگی

سبک زندگی و رژیم غذایی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند روی سلامتی بدن نقش مهمی داشته باشد. از همین رو افرادی که در طول شبانه روز کافئین زیادی می‌نوشیند، غذاهای فست فود و چرب مصرف می‌کنند، تحرک ندارند و ورزش نمی‌کنند، تعادل اسید‌های چرب در خون آنها بر هم خوردن و می‌تواند منجربه به درد سینه شود.

علت درد سينه هنگام دست زدن

برخی از دردهای سینه ممکن است تا زمانی که آن را لمس نکرده باشید، بروز پیدا نکند. در دوران قاعدگی با برخورد دست به سینه‌ها و یا پوشیدن لباس زیر نا مناسب، شما می‌توانید درد را احساس کنید. همچنین در مواقعی که کیست پستان دارید، تا زمانی که سینه را لمس نکرده باشید، ممکن است دردی را احساس نکنید.

علت ورم سينه سمت چپ در زنان

تورم سینه می‌تواند نشانه یک تومور خوش‌خیم، بد خیم و یا کیست باشد. یکی از علائم سرطان سینه، تورم است. در صورتی که این تورم با تغییر بافت سینه، ترشحات نوک سینه، قرمزی و درد همراه باشد، توصیه می‌شود تا سریعا به پزشک مراجعه کنید.