میانگین قیمت بلیط اتوبوس

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میانگین قیمت بلیط اتوبوس

اتوبوس یکی از وسیله‌های محبوب برای سفر‌های بین‌شهری است. مسافران زیادی اتوبوس را به‌دلایلی مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، به وسایل دیگر ترجیح می‌دهند. یکی از مهم‌ترین موضوعات هنگام خرید اینترنتی بلیط اتوبوس یا خرید حضوری، قیمت آن است که در این‌مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

سفر با اتوبوس و مزایای اصلی آن

با وجود اینکه اتوبوس و قطار جایگاه خوبی میان مسافران پیدا کرده‌اند، اما بازار استفاده از اتوبوس هنوز داغ است و بخش زیادی از جا‌به‌جایی بین‌شهری با اتوبوس‌ها انجام می‌شود. اتوبوس وسیله خوبی برای سفر‌های کوتاه و متوسط است. البته امروزه اتوبوس‌ها انواع مختلفی دارند و استفاده از برخی از آن‌ها در مسیر‌های طولانی هم سفر خوبی را برای مسافران رقم می‌زند.

راحتی در اتوبوس نسبت به برخی قطار‌ها و هواپیما‌ها گاها بهتر است. شما در اتوبوس در شرایط اضطراری راحت‌تر می‌توانید وسیله را متوقف کنید. کافی است در سفر با اتوبوس پرده پنجره‌ها را کنار بزنید تا از مسیر سفر خود نهایت لذت را ببرید. علاوه‌بر مزایایی که تا این‌جا به آن‌ها اشاره کردیم، باید به مزیت قیمتی این‌وسیله فوق‌العاده خوب هم اشاره کنیم. یکی از دلایلی که بسیاری از مسافران اتوبوس را دوست دارند، می‌تواند قیمت مناسب آن باشد.

نحوه تعیین هزینه بلیط اتوبوس

هر سال یک‌بار قیمت اتوبوس را شرکت اتوبوسرانی و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای تعیین می‌کنند. قیمت بلیط اتوبوس در سال سقف مشخصی دارد و در پیک سفر‌ها مثلا زمانی در تابستان افزایش‌های ناگهانی ندارد. معمولا هر‌ساله قیمت‌ها 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش دارند و این‌موضوع به‌صورت مشخص و دقیق به همه شرکت‌های مسافر‌بری و پایانه‌ها اعلام می‌شود.

عوامل زیادی هستند که قیمت بلیط انواع سفر‌ها یا انواع اتوبوس‌ها را با هم متمایز می‌کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به نوع و کیفیت اتوبوس اشاره کرد. اتوبوس‌ها انواع مختلفی مانند اتوبس‌های عادی، کلاسیک و VIP دارند که طبیعتا هر‌کدام از ان‌ها قیمت متفاوتی دارند.

هزینه بلیط اتوبوساین‌تفاوت قیمت به‌خاطر تغییر در خدمات و امکاناتی است که اتوبوس در‌اختیار مسافران قرار می‌دهد. البته اختلاف قیمت‌ها آن‌قدر زیاد نیستند که خارج از عرف باشند. از دیگر عواملی که باعث می‌شوند که بلیط اتوبوس‌‍‌ها قیمت‌های متفاوتی داشته باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع اتوبوس: اتوبوس درجه‌یک، اتوبوس VIP کلاسیک و اتوبوس VIP تخت خواب شو
  • مسافت و مسیری که اتوبوس طی می‌کند.
  • خرید اینترنتی بلیط اتوبوس از برخی سایت‌های معتبر مانند علی بابا می‌تواند تخفیف‌های خوبی برای مسافران داشته باشد.
  • داخلی یا خارجی‌بودن سفر
  • امکانات اضافه که ممکن است در طول سفر به مسافران ارائه شود.

قیمت بلیط اتوبوس در سال 1401

همان‌طور که فته شد و طبیعی نیز هست، قیمت بلیط اتوبوس‌ها در مسیر‌های مختلف، متفاوت است. مسیر‌‌های طولانی‌تر، بلیط‌های گران‌تری دارند ولی سقف قیمت برای همه شرکت‌های مسافربری با اتوبوس مشابه یکسان است. در ادامه قیمت میانگین را برای برخی مسیر‌ها آورده‌ایم تا شما بتوانید تخمینی از قیمت مسیر دلخواه خود داشته باشید. مسیر‌هایی که بررسی می‌کنیم از مسیر‌های محبوب و پر‌تردد هستند.

  • برای بلیط اتوبوس تهران به مشهد باید حدود 250 هزار تومان یا بهتر است بگوییم 247 هزار توامن پرداخت کنید. این‌قیمت برای اتوبوس‌های VIP است.
  • بلیط اتوبوس مسیر اصفهان به تهران 96 تا 122 هزار تومان است.
  • بلیط اتوبوس تهران شیراز حدود 252 هزار تومان است.
  • بلیط اتوبوس تهران تبریز حدود 168 هزار تومان است.
  • بلیط اتوبوس تهران اهواز حدود 252 هزار تومان است.
  • بلیط اتوبوس اصفهان مشهد حدود 320 هزار تومان است.

همان‌طور که گفته شد، اتوبوس‌ها برای سفر‌های خارجی هم استفاده می‌شوند. بلیط اتوبوس تهران استانبول حدود یک‌میلیون و ششصد هزار تومان است. البته بهتر است قبل از خرید بلیط اتوبوس برای سفر‌های طولانی حتما درباره آن‌ها بیشتر تحقیق کنید و زمان سفر را هم به‌عنوان فاکتوری مهم در‌نظر بگیرید.

نکاتی درباره خرید و قیمت بلیط اتوبوس

حتما دقت داشته باشید که نوع اتوبوس را هنگام خرید کنترل کنید. قیمت اتوبوس‌های VIP از بلیط اتوبوس‌های عادی گران‌تر است و این‌موضوع به‌خاطر دلایلی است که در قسمت‌های قبل درباره آن‌ها صحبت کردیم. حتما سعی کنید قبل از سوار‌شدن به اتوبوس بلیط تهیه کنید.

استفاده از اتوبوس در ورودی پایانه‌ها ممکن است مشکلات خاص ایجاد کند یا خدمات و امکانات کم‌تری را در‌اختیار شما قرار دهد. برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس حتما از سایت‌های معتبر و مرجع استفاده کنید. یکی از بهترین سایت‌ها برای خرید بلیط اتوبوس سایت علی بابا است که امکانات خوبی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. هنگام خرید بلیط اتوبوس حتما توصیه‌های و قوانینی که به شما نشان داده می‌شود را کامل بخوانید. قوانین استرداد نیز از مهم‌ترین مواردی هستند که قبل از نهایی‌شدن خرید باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

سخن آخر

شما از سفر با اتوبوس چه نکاتی را می‌دانید؟ بهتر است از کدام مرجع برای خرید اینرتنتی بلیط استفاده کنیم؟ در این‌مقاله درباره این‌سوال‌ها صحبت کردیم و میانگین قیمت بلیط اتوبوس را برای مسیر‌های مختلفی در تابستان 1401 آوردیم. اگر دوست دارید قیمت مسیر‌های دیگر  را ببینید، کافی است به سایت علی بابا مراجعه کرده و مسیر خود را به‌سادگی جستجو کنید.