درمان فوری شپش در یک شب با چند روش ساده

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان فوری شپش در یک شب

اگر به هر دلیل گرفتار این موجود موذی شده‌اید، باید برای درمان فوری شپش در یک شب اقدامات خاصی انجام دهید و یکسری مواد خاص تهیه کنید. در ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید و همه تلاش خود را روی از بین بردن و نابود کردن این موجود کثیف متمرکز کنید. شما نیاز دارید تا در کنار استفاده از شامپوها و ترکیبات ضد شپش، تمام ملافه‌ها، کالای خواب، لباس و حتی فرش و مبل خود را هم شپش‌زدایی کنید. برای این کار باید صبورانه و جسورانه عمل کنید تا به نابودی کامل شپش‌ها برسید.

*در مورد ضرورتهای رعایت بهداشت فردی در شپش در این مقاله بیشتر بخوانید

روش‌های مختلف درمان شپش

همه روش‌های موجود برای رفع شپش، در خانه قابلیت انجام را دارند. وسایلی که برای این کار استفاده می‌کنید، ممکن است متفاوت باشد. سرکه، روغن، سس مایونز، وازلین، سیر، داروی ضد شپش و ... از جمله مواد و ترکیباتی هستند که برای رفع شپش استفاده می‌شوند. در ادامه در مورد هر یک از اینها توضیح خواهیم داد.

جوش شیرین

اگر جوش شیرین قویترین داروی ضد شپش خانگی نباشد، قطعا یکی از موثرترین داروها برای رفع شپش است. جوش شیرین با مسدودسازی مسیر تنفسی شپش‌ها باعث خفگی آنها می‌شود. در این روش جوش شیرین را به نسبت ۱ به ۳ با شامپو یا نرم کننده مخلوط می‌کنند. سپس آن را روی مو و کف سر می‌زنند و موها را به آهستگی شانه می‌کنند. شست و شوی کامل موها در انتها با یک شامپو ضدشپش ضروری است.

سرکه

سرکه برای درمان فوری شپش در یک هفته گزینه خوبی است. سرکه دشمن طبیعی و قوی برای درمان خانگی شپش است. در این روش موها و کف سر را به سرکه آغشتـه و به آرامی شانـه  کنید. سرکه حاوی اسید استیک است که باعث از بین رفتـن تخم‌ها و چسب شپش می‌شود. در این روش بعد از نیم ساعت باید موها را بشویید و با یک روغن مناسب چرب و سپس شانـه کنید. این کار را هر شب و روز به مدت یک هفته انجام دهید.

روغن

یک روش موثر برای درمان فوری شپش استفـاده از روغن‌ها است. روغن‌ها به‌خصوص روغن زیتون و نارگیل باعث خفگی شپش‌ها می‌شوند.

سس مایونز

درمان فوری شپش با سس مایونز هم می‌تواند امکانپذیر باشد. با استفاده از سس مایونز روی موها و کف سر، شپش‌ها به دلیل ترکیبات موجود در سس خفه خواهند شد. در این روش باید سس مایونز را روی کف سر و موها ریخته و به آرامی شانه بزنید، در نهایت پس از گذشت نیم ساعت موهای خود را آبکشی کنید. حتما بعد از آبکشی از شامپوی ضد شپش هم استفاده کنید.

وازلین

درمان شپش سر با وازلین هم روش دیگری برای رهایی از این موجودات موذی است. وازلین نیز از دیگر شیوه‌های درمان فوری شپش است. با استفاده از آن موها چرب می‌شوند و شپش‌ها نمی‌‌توانند به خوبی حرکت کنند و کم کم خفه می‌شوند. در این روش باید هر شب قبل از خواب کمی از آن را روی دست بمالید و سپس بین موها و روی پوست سر حرکت دهید. سپس روی سرتان یک کلاه پلاستیکی بکشید. صبح موهای خود را با شامپو بشویید و خوب شانه کنید.

روغن بادیان

این روغن هم با پوشاندن روی شپش‌های مو باعث خفه شدن این حشرات می‌شود. این مورد یکی از روش‌های طبیعی موثر برای از بین بردن شپش سر است. استفاده از روغن بادیان رومی یک روش قطعی برای خلاص شدن از دست این موجودات است؛ زیرا احتمال بازگشت شپش‌ها بعد از گذشته چندماه از سایر روش‌ها وجود دارد؛ اما با استفاده از روغن بادیان این احتمال هم از بین می‌رود.

روغن چای

روغن چای برای درمان شپش

روغن چای یکی از درمان‌های خانگی پرطرفدار برای از بین بردن شپش سر است. برای استفاده از این روش بعد از مخلوط کردن روغن چای با آب، آن را روی سر اسپری کرده و در ادامه با استفاده از یک حوله یا کلاه سر را بپوشانید. چند ساعت که گذشت برای آبکشی موها اقدام کنید. این کار را دوبار در هفته برای رسیدن به بهترین نتیجه انجام دهید.

حنا

حنا از دیگر مواد گیاهی است که به دلیل خواص درمانی‌اش همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از خواص آن از بین بردن شپش‌ها است. حنا خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد؛ با همین ویژگی‌ها می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های آنها را از بین ببرد. برای این کار یک فنجان پودر حنا را در یک ظرف بریزید و به اندازه نصف فنجان آب گرم روی آن‌ بریزید. سپس ترکیب را روی سر خود قرار دهید.

 آب پیاز

آب پیاز مایعی قوی است که سبب می‌شود شپش‌ها از بین بروند. شیوه استفاده از آن به این صورت است که پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آن را روی سر خود بریزید و اجازه دهید که ۳ تا ۴ ساعت روی پوست سر باقی بماند. این کار را هر شب و روز سه تا چهار بار انجام دهید که نتیجه لازم را بگیرید.

اسپند

استفاده از اسپند یکی از شیوه‌های معمول و موثر در درمان شپش سر است. این شیوه حتی برای پیشگیری از ابتلا هم موثر است. در این روش باید کمی اسپند را پودر کنید و و آن را دم کنید. این دم کرده باید به قدری روی حرارت بماند که کمی غلیظ شود. بعد از سرد شدن موها را به آن آغشته کنید و بعد از یک ساعت شستشو دهید. اگر می‌خواهید این ترکیب هرچه سریع‌تر شپش‌ها را از بین ببرد، بعد از آغشته کردن موها و پوشاندن آن با کلاه با سشوار موهای خود را گرم کنید. این گرما روند از بین رفتن شپش‌ها را تسریع می‌کند.

*در مورد درمان شپش با اسپند در این مقاله بیشتر بخوانید

سیر

سیر در طب سنتی یکی از گیاهان دارویی است که خاصیت از بین بردن عوامل بیماری‌زا را دارد. به همین جهت برای از بین بردن شپش سر می‌تواند گزینه‌ مناسبی باشد. برای استفاده از سیر و تهیه‌ یک ماسک طبیعی باید چند حبه سیر را له کنید و با آب لیمو یا یکی از انواع روغن نارگیل، سیاه دانه یا روغن اکالیپتوس ترکیب کنید و روی پوست و موهای خود بمالید.

نمک حمام

استفاده از نمک حمام برای از بین بردن شپش یک روش موثر است. نمک معمولی به دلیل حل نشدن کامل در آب، برای درمان شپش استفاده نمی‌شود. می‌توانید نمک حمام را در شامپو یا نرم کننده خود بریزید.

درمان فوری شپش با دارو

درمان فوری شپش با دارو

داروهای زیادی برای درمان شپش وجود دارد که همه آنها مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکاست. از این میان می‌توان به موارد زیر اشـاره کرد:

  • لوسیون‌های پرمترین
  • لوسیون بنزیل با الکل
  • لوسیون ایورمکتین
  • لوسیون‌های مالاتیون
  • اسپینوساد ۰.۹%(سوسپانسیون موضعی)
  • پیرترین‌ها که با پیپرونیل بوتاکسید ترکیب شـده‌اند

شامپوهای ضد شپش

  • سرم مو ضد شپش گیاهی  پریم
  • لوسیون ضد شپش لایس فری سریتا
  • شامپو ضد شپش لایس فری سریتا
  • شامپو ضد شپش گیاهی هربکس
  • شامپو پرمترین گیلارانکو

آیا درمان شپش با نوشابه شدنی است؟

قطعا خیر؛ نوشابه فاقد مواد مورد نیاز برای از بین بردن پیوند قوی تخم شپش با فولیکول مو است. اگرچه این ماده حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک است، اما هیچگاه ثابت نشده است که این مواد می‌توانند به رفع تخم شپش کمک کند. در واقع هیچ چیز خاصی در مورد مواد شیمیایی موجود در نوشابه وجود ندارد که آن را برای شپش سمی کند. قند، کافئین و کارامل خوراکی هیچ تاثیری روی شپش‌ها ندارند. استفاده از نوشابه به جای اینکه شپش را از بین ببرد کاملا برعکس تا مدتی می‌تواند فعالیت شپش‌ها را بسیار بیشتر کند. بنابراین در مورد نحوه درمان شپش سر با نوشابه وقت خود را هدر ندهید و به دنبال راهکارهای موثر در این زمینه باشید.

یادآوری می‌کنیم که امکان درمان شپش با پودر لباسشویی نیز صفر است. اساسا شما باید به دنبال راهکاری موثر و حتمی و قطعی باشید. راهکاری که هم شپش‌های بالغ را از بین ببرد و بکشد و درمان صددرصد رشک هم باشد. 

درمان شپش با قران چیست؟

توجه داشته باشید که شپش یک اختلال است که توسط یک حشره موذی در بدن ایجاد می‌شود. علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما علت آن هر چه باشد، درمان‌های یاد شده می‌تواند در رفع فوری شپش کمک کند. در این میان عده‌ای تصور می‌کنند به کمک قرآن و مفاتیح و دعا می‌توانند از شر این موجود لجوج و کثیف راحت شوند. در حالی که چنین تصوری کاملا غلط است و قرآن و دعا و مفاتیح در این زمینه نمی‌تواند موثر و کارآمد باشد.

پیشگیری از ابتلا به شپش

برای پیشگیری از ابتلا به شپش علاوه بر رعایت بهداشت فردی می‌توانید از اسپری جلوگیری از انتقال شپش استفاده کنید. این اسپری یکی از موثرترین روش‌ها جهت در امان بودن از ابتلا به شپش است. این اسپری از انتقال شپش از فرد بیمار به فرد سالم جلوگیری می‌کند. به این ترتیب افراد سالم، از ابتلا به شپش در امان هستند. از آنجایی که در اسپری جلوگیری از انتقال شپش از مواد گیاهی استفاده شده، این محصول برای خانم‌های باردار، شیرده و نوزادان نیز قابلیت استفاده دارد.

انوع شپش

به طور کلی 3 نوع شپش وجود دارد:

  • شپش سر: روی پوست و موی سر زندگی می کند.
  • شپش بدن: شپش بدن می تواند روی لباس هایتان هم زندگی کند و از آنجا از روی سطح پوست تغذیه کند. (این نوع از شپش‌ها نادر است). دور مچ پا، دست، شکم بیشترین مناطقی هستند که شپش در آنها زندگی می کند.
  • شپش ( تناسلی): این نوع شپش بر روی ناحیه مودار  بدن (زیر بغل، سبیل، ابرو، ریش و...) زندگی می کند.

به یاد داشته باشید که شپش‌ها پرواز یا پرش نمی کنند؛ بلکه از طریق تماس مستقیم مثلا سر به سر فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شوند یا می‌تواند از طریق لوازم شخصی مثل شانه، کلاه، روسری و شال (بیشتر لوازمی که مستقیما با موی سر تماس دارند) منتقل شوند.

 علائم ابتلا به شپش

خارش

یکی از شایع‌ترین علائم آلوده شدن به شپش، خارش شدید پوست سر، اطراف گوش و گردن است. بدن تمام موجودات نسبت به نیش شپش آلرژی دارد و دچار خارش می‌شود. هنگامی که فردی برای اولین بار دچار شپش می‌شود، ممکن است چهار تا شش هفته پس از آلودگی، خارش ایجاد نشود.

دیده شدن شپش بر روی پوست سر

شپش ها به سختی قابل تشخیص هستند؛ زیرا کوچک و از نور فراری هستند و به سرعت حرکت می‌کنند.

وجود تخم شپش (شپش) روی ساقه مو

شپش‌ها بر روی ساقه مو‌ها تخم گذاری می‌کنند. تخم‌ها به ساقه مو می‌چسبند و به سختی از آن جدا می‌شوند. آنها به راحتی در اطراف گوش و خط موی گردن دیده می‌شوند.

وجود زخم روی پوست سر و گردن و شانه‌ها

خاراندن می‌تواند منجر به برآمدگی‌های کوچک و قرمز شود که گاهی ممکن است توسط باکتری‌ها عفونی شوند.

نکات مهم برای درمان شپش

  • در استفاده از روش‌های خانگی باید تنوع را رعایت کنید و از دو یا سه روش همزمان استفاده کنید؛ زیرا استفاده کردن از یک روش موجب مقاومت نسبت به آن روش می‌شود.
  • برای اثربخشی بهتر و بیشتر روش‌های خانگی نباید این شیوه‌ها را نیمه کاره رها کنید؛ بلکه باید به طور مداوم تا بهبودی کامل آنها را ادامه دهید.
  • هنگام استفاده از ماسک‌های گیاهی یا روغن‌ها دقت داشته باشید که این مواد با چشم در تماس نباشد؛ زیرا ممکن است موجب آسیب به چشم شود.
  • هیچ کدام از روش‌ها را بیش از مقدار توصیه شده استفاده نکنید.
  • به جز درمان فوری شپش باید به فکر درمان فوری رشک در یک روز یا یک شب هم باشید، زیرا خیلی زود رشک‌ها به شپش تبدیل می‌شوند و مجددا مشکلات از سر گرفته می‌شوند.

ویژگی‌های بهترین شامپو ضد شپش

یک شامپوی ضد شپش قوی باید شامل ویژگی‌های زیر باشد:

  • بیشتر از یک بار بتوان از آن استفاده کرد.
  • همه افراد به خصوص کودکان و خانم‌های باردار بتوانند از آن استفاده کنند.
  • بیش از اندازه باعث خشکی موها و پوست سر فرد نشود.
  • دارای خاصیت ضد‌التهابی و ضد‌خارش باشد.
  • برای ساخت آن از ترکیبات بی‌خطر استفاده کرده باشند.
  • روی نابودی تخم شپش بیشترین تاثیر را داشته و تکثیر شپش را از بین ببرد.
  • نکات مهم برای استفاده از داروها و شامپوهای ضد شپش
  • از داروی ضد شپش بیش از حد معمول استفاده نکنید، مگر با دستور پزشک. داروهایی که برای درمان شپش موی سر استفاده می‌شوند حکم حشره‌کش را داشته و نباید بیش از حد از آن استفاده شود.
  • داروها و شامپوهای ضد شپش نباید وارد چشم شوند. اگر این اتفاق افتاد فورا چشم‌های خود را با آب بشویید.
  • هیچ‌گاه یک روش درمانی را ۲ الی ۳ مرتبه استفاده نکنید. اگر یک روش درمانی اثرگذاری مطلوبی نداشته باشد، ممکن است به دلیل نامناسب بودن روش استفاده از دارو باشد یا اینکه موی شما نسبت به آن نوع دارو مقاومت نشان داده باشد.
  • آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که در هنگام استفاده از داروها و شامپوهای ضد شپش، به جای آن که موهای خود را زیر دوش بشویید، بهتر است این کار را در سینک انجام دهید. با انجام این کار پوست بدن کمتر در معرض این داروها و شامپوها قرار می‌گیرد. برای شستن موها نیز بهتر است از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید تا جذب به حداقل ممکن برسد.

کلام آخر

واقعیت این است که درمان فوری شپش در یک شب امکانپذیر نیست. روند نابودی شپش‌ها و تخم‌های آنها زمان‌بر است و باید با استفاده از روش‌های یاد شده انجام شود. شاید گاهی نیاز باشد موهای خود را تا حد ممکن کوتاه کنید. به یاد داشته باشید که رفع شپش از موهای کوتاه ساده‌تر و سریع‌تر است. اما به هر حال نابودی شپش‌ها باید در کمال خونسردی، آرامش و با دقت انجام شود. به یاد داشته باشید که در وهله اول دشمن شپش نظافت و پاکیزگی است. بنابراین حتما نظافت شخصی خود را خصوصا در اماکن عمومی رعایت کنید تا به این ترتیب درصد ابتلا به شپش را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.