درمان گياهي ريزش مو سكه اي چگونه است؟

خرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای

ریزش مو انواع مختلفی دارد که هر کدام به دلایلی رخ داده و از الگوی خاصی پیروی می‌کنند مانند ریزش موی هورمونی، ناشی از تغذیه بد، استرس، ژنتیک و ... یکی از انواع ریزش مو، ریزش موی سکه‌ای است که می‌تواند در موی سر و ریش و دیگر نقاط بدن اتفاق بیفتد و ظاهر بدتری نسبت به دیگر انواع ریزش مو دارد. خوشبختانه ریزش موی سکه‌ای قابل درمان است و احتمالاً اگر برای آن پزشک مراجعه کرده باشید، با انواع داروهای شیمیایی برای درمان آشنا شده‌اید. اما قبل از اینکه به دنبال اسم آمپول برای ریزش مو سکه‌ای یا اسم بهترین دکتر برای درمان ریزش مو سکه‌ای باشید بهتر است درمان‌های طبیعی را امتحان کنید زیرا بسیاری از داروهای شیمیایی عوارض جانبی ناخواسته‌ای دارند که باید ازشان اجتناب کنید. از این رو در این مقاله انواع روش‌های درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای را توضیح خواهیم داد که می‌توانند برای مشکل شما بسیار موثر باشند.

ریزش موی سکه‌ ای چیست؟

قبل از اینکه به انواع درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای بپردازیم و بگوییم برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم و چه کنیم، بهتر است با این عارضه بیشتر آشنا شوید. آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای یک اختلال خود ایمنی شایع است که اغلب منجر به ریزش مو غیرقابل پیش‌بینی در افراد می‌شود. بیش از 147 میلیون نفر در دنیا به این بیماری دچار هستند. ریزش مو در این عارضه به صورت تکه‌های کوچک به اندازه‌ی یک سکه رخ می‌دهند و می‌توانند متعدد و در اندازه‌های مختلفی باشند. به مرور زمان این تکه‌ها بزرگتر شده و به هم می‌پیوندند تا کچلی کامل رخ دهد. 

ریزش مو سکه‌ای به جز موی سر در ریش و سایر بخش‌های بدن نیز می‌تواند رخ دهد. علت ریزش هنوز به طور کامل مشخص نشده است و می‌تواند در هر شخص بدون توجه به سن و جنسیت و نژادش رخ دهد. در بیشتر موارد این بیماری قبل از 30 سالگی شروع می‌شود. ریزش مو سکه ای در کودکان به ندرت رخ داده اما غیرممکن نیست. 

انواع داروی گیاهی برای درمان ریزش مو سکه‌ ای

خوشبختانه طبیعت داروهای زیادی برای درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای پیشنهاد می‌دهد که نه تنها بسیار موثراند بلکه در بسیار از محصولات دارویی و مراقبتی موها نیز استفاده می‌شوند. این مواد گیاهی به شرح زیر می‌باشند.

روغن جوجوبا 

یکی از بهترین داروهای درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای، روغن جوجوبا ست. روغن جوجوبا یکی از مرطوب‌کننده‌های فوق‌العاده برای فولیکول‌های مو محسوب می‌شود که رشد مو را بهبود بخشید و آن را افزایش می‌دهد. وقتی پوست سر خشکی شدید و طولانی را تجربه کند شوره‌ی سر ایجاد می‌شود، موها درخشندگی‌شان را از دست داده و ضعیف می‌شوند. به مرور ریزش مو زیاد شده و طاسی سکه‌ای شکل می‌گیرد. روغن جوجوبا می‌تواند باعث رشد سریع سلول‌های مو شده و تکثیرشان را زیاد کند. کافی است چند قطره از آن را گرم کنید (نه داغ) و به ریشه‌های مو ماساژ داده بعد از 10 تا 15 دقیقه بشویید. از این روغن می‌توان به عنوان گزینه‌ای برای درمان ریزش موی خانگی شدید در زنان و مردان استفاده کرد.

آلوئه ورا برای ریزش موی سکه ای

آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز یک درمان گیاهی برای ریزش مو سکه‌ای محسوب می‌شود. آلوئه ورا پوست سر آسیب دیده را تسکین داده و آرام می‌کند و شرایط خوبی برای بازسازی و رشد مجدد سلول‌های مو ایجاد می‌کند. آلوئه ورا به پاکسازی سبوم -روغنی که فولیکول‌ها را مسدود کرده و مانع از رشد مجدد موها می‌شود- نیز کمک می‌کند. برای استفاده موثر از این درمان طبیعی ریزش مو، به سادگی ژل آلوئه ورا خالص را مستقیماً در امتداد پوست سر خود ماساژ دهید یا شامپوی حاوی آن پیدا کنید.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان دارای تعدادی ویژگی مفید و یک ماده‌ی ضد ریزش موی قوی ست. برای تسکین پوست سر خشک، تحریک شده یا پوسته پوسته فقط کافی است این ماده‌ی گیاهی استفاده کنید. اما مهم‌تر از همه، ریشه شیرین بیان منافذ را باز می‌کند و فولیکول های ضعیف شده مو را تقویت می‌کند که اغلب در وهله اول علت ریزش مو سکه‌ای ست. برای مشاهده نتایج فوری، باید آن را به صورت هفتگی به صورت خوراکی به شکل چای شیرین بیان مصرف کنید.

آب پیاز

گزینه‌ی دیگر در لیست گزینه‌های درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای آب پیاز است که از رشد مو حمایت می‌کند. پس از استفاده از آب پیاز دو بار در روز به مدت شش هفته، نتایج آن را مشاهده خواهید کرد. پیاز از دیرباز به عنوان یک درمان طبیعی و درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای ریش یا سر استفاده می‌شد زیرا محتوای گوگرد آن به افزایش گردش خون کمک می‌کند، رشد کلاژن را تقویت می‌کند و دارای خواص ضدباکتریایی است که عفونت‌های پوست سر را درمان می‌کند. برای استفاده، آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با استفاده از شامپوی معمولی خود بشویید.

روغن رزماری 

رزماری یک اسانس روغنی است که دارای خواص ضدعفونی کننده قوی است که به درمان پوسته پوسته شدن پوست سر، شوره سر و عفونت‌ها کمک می‌کند که همگی منجر به ریزش مو می‌شوند. همچنین یک درمان طبیعی ریزش مو است که در صورت استفاده مستقیم به عنوان یک محرک قوی عمل می‌کند. بعلاوه روغن رزماری دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی زیادی است که هر دو منجر به رشد مجدد موها می‌شوند.

روغن رزماری برای ریزش موی سکه ای

سیر

درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای با سیر سال‌هاست که در طب سنتی انجام می‌شود. در مطالعه‌ای در سال 2007، محققان پوست دریافتند که استفاده از ژل سیر (garlic gel) در مناطقی که ریزش مو را تجربه کرده‌اند همراه با درمان استروئیدی منجر به رشد مجدد موی بیشتری نسبت به استفاده از دارونماها می‌شود. سیر نیز مانند پیاز سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که به طور طبیعی ریزش مو را بهبود می‌بخشد. استفاده از خمیر حبه‌های سیر می‌تواند یک درمان خانگی عالی برای جلوگیری از ریزش مو باشد.

سرکه سیب

علاوه بر آسیب‌‌‌های ناشی از خشکی، ریزش مو می‌تواند ناشی از گرفتگی فولیکول‌ها نیز باشد. هنگامی که فولیکول‌های مو مسدود می‌شوند و چربی کافی به آنها نمی‌رسد، باکتری‌ها تجمع کرده و روغن‌های سالم کمیاب می‌شوند و در نتیجه باعث ریزش مو و به طور بالقوه حتی طاسی می‌شود. برای جلوگیری یا رفع گرفتگی فولیکول‌ها، سعی کنید پوست سر خود را با مخلوطی از سرکه سیب و آب بشویید. این درمان طبیعی ریزش مو ممکن است برای باز کردن منافذ و رشد مجدد معجزه کند.

فلفل هندی

یکی از راه‌های معکوس کردن ریزش مو، تحریک گردش خون در امتداد پوست سر است، و هیچ راهی بهتر از استفاده از فلفل دلمه‌ای برای انجام این کار وجود ندارد. فلفل دلمه حاوی کپسایسین است که باعث جریان خون می‌شود و در نیجه رشد موها را تقویت می‌کند.

روغن گلرنگ 

در کنار روغن رزماری و جوجوبا، روغن گلرنگ فولیکول‌های خشک شده را تقویت کرده و با شوره سر مبارزه می‌کند. با نفوذ عمیق به فولیکول‌ها و تقویت سلول‌ها از درون، پوست سر شما را تغذیه می‌کند. برای استفاده به عنوان درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای صورت و سر، آن را به سادگی در امتداد پوست سر خود ماساژ دهید. بلافاصله متوجه بهبود رشد و درخشش مو خواهید شد.

شیر نارگیل 

نارگیل گزینه‌ی دیگر برای درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای سر و صورت است. دلیلی وجود دارد که بسیاری از شامپوها و نرم کننده‌ها بر پایه نارگیل هستند. نارگیل به دلیل توانایی‌های مرطوب کنندگی قوی خود شناخته شده است. اتفاقا یکی از دلایل اصلی ریزش مو داشتن پوست سر آسیب دیده به دلیل خشکی است. برای معکوس کردن طبیعی ریزش ناشی از خشکی و بازگرداندن سلامت فولیکول‌های مو، شیر نارگیل را به ریشه‌های خود ماساژ دهید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس بشویید.

روغن نارگیل برای ریزش مو

انواع درمان دارویی ریزش مو سکه‌ای

درست است که مواد طبیعی بالا می‌توانند ریزش مو را متوقف کنند اما نباید درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای با داروی گیاهی را نیز فراموش کنید. برای مثال یکی از این داروها روبفیان دوکری (Ducray RUBEFIANT Gel) است که از اسانس‌های گیاهی محرک جریان خون به پیاز مو از جمله تِربانتین (کاج)، سدر، نائولی و شاهپسند تشکیل شده است. این دارو پیاز مو را تغذیه کرده و عمل اکسیژن رسانی به آن را انجام می‌دهد. بعلاوه عروق ناحیه را گشاد کرده و خون رسانی را تقویت می‌کند. به جز این داروهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای درمان خانگی ریزش مو در سر، ابرو، مژه، ریش و ... استفاده شوند. برای اطلاع از اسامی این داروهای گیاهی و موثر می‌توانید از پزشک متخصص کمک بگیرید.