بهترین درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان

ریزش مو برای همه‌ی افراد ممکن است رخ دهد و زن و مرد نمی‌شناسد. در شرایطی که بسیاری از آقایان به نحوی با موضوع کچلی کنار آمده‌اند؛ خلوت شدن موی سر برای زنان می‌تواند دردناک‌تر باشد. به ویژه اگر دچار ریزش شدید باشند. خوشبختانه برخلافه ریزش موی ارثی که اجتناب‌ناپذیر است بسیاری از انواع ریزش مو مانند ریزش موی هورمونی، ناشی از رژیم اشتباه و استرس، ریزش مو در بارداری و شیردهی، موقتی و قابل درمان هستند. در ادامه در مورد انواع روش‌های درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان، بیشتر توضیح خواهیم داد.

ریزش موی شدید در زنان چگونه است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد روش‌های درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان توضیح دهیم ابتدا باید بدانید اصلاً طاسی الگوی زنانه چیست. اگرچه به ندرت پیش می‌آید که زنان به کچلی کامل برسند، اما کم پشت شدن مو در آنها بسیار رایج است. به طور کلی پزشکان الگوی طاسی زنانه را به 3 گروه تقسیم می‌کنند:

  • نوع I. این زمانی است که مقدار کمی ریزش مو در اطراف خط رویش مو (به ویژه جلوی سر) شروع می‌شود.
  • نوع II. این شامل باز شدن فرق مو و افزایش ریزش مو در اطراف این ناحیه است.
  • نوع III. در این حالت در سرتاسر پوست سر ریزش مو رخ می‌دهد به طوری که اگر از بالا به سر بیمار نگاه کنید در تمام نواحی آن بخش زیادی از پوست سر را می‌بینید.

طاسی الگوی زنانه می‌تواند به طور طبیعی و در اثر افزایش سن و یا حتی مسال ژنتیکی، در اثر مصرف دارو و انواع بیماری‌ها، تغییرات هورمونی در بارداری و یاسئگی و ... رخ دهد. ریزش مو به طور کلی از سن 30 سالگی به بعد در زنان آغاز می‌شود و به جز در زمانی که علت ریزش ژنتیکی باشد، امکان رشد دوباره‌های موها وجود دارد. 

بهترین روش‌های درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

چیزی به عنوان یک درمان قطعی ریزش مو در زنان وجود ندارد و بهتر است برای بدست آوردن بهترین و سریع‌ترین نتایج مجموعه‌ای از این روش‌های درمانی را استفاده کنید. که بعضی از مهم‌ترینشان به شرح زیراند:

 ماساژ برای جلوگیری از ریزش مو

ماساژ

هیچوقت برای دریافت یک ماساژ سر حرفه‌ای دیر نیست. و اگر دچار ریزش موی شدید شده باشید، حتی واجب هم هست. شما می‌توانید پوست سر خود را با انواعی از روغن‌ها و ماسک‌های گیاهی ماساژ و تقویت کنید. این کار خون‌رسانی به پوست سر را افزایش می‌دهد. به هر میزان که گردش خون بیشتری وجود داشته باشد، سرعت و ضخامت رشد مو نیز بیشتر می‌شود. 

مشخص شده است که حرکات ماساژی و کشش و مالش پوست سر باعث می‌شود سلول‌های پاپیلای پوستی که زیر فولیکول‌های مو قرار دارند رشد کرده و ضخیم شوند. این سلول‌ها منابع لازم برای رشد مجدد موها را فراهم می‌کنند. برای اینکار روزانه ماساژ دریافت کنید. جدا از رشد مو، ماساژ می‌تواند منجر به کاهش استرس و اضطراب شود. استرس خود یک عامل اساسی در ریزش موی سر است بنابراین به نظر می‌رسد این یک امتیاز اضافی محسوب می‌شود.

اما ماساژ باید اصولی انجام شود وگرنه موهای بیشتری در این فرایند از دست خواهید داد. در گام اول می‌توانید از یک ماساژور حرفه‌ای کمک بگیرید. اما اگر امکان دسترسی به آنها را ندارید خودتان دست به کار شوید. پوست سر را با نوک انگشتان خود ماساژ دهید نه ناخن‌ها. حرکات دایره‌ای کوچک روی پوست داشته داشت باشید و تا فشار متوسط را روی آن اعمال کنید. بهتر است طول ماساژ در حدود 5 دقیقه و به صورت روزانه باشد. 

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا گیاهی با خواص فوق‌العاده است و جدا از آثار شگرفی که روی شفافیت پوست دارد شاید برایتان جالب باشد بدانید که می‌تواند روی موهایتان هم معجزه کند. از این ماده مدتهاست به عنوان درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان استفاده می‌شود. بعلاوه خاصیت تسکین دهندگی به پوست سر و حالت‌دهی به مو را نیز دارد. آلوئه ورا با بازکردن مسیر رشد فولیکول‌هایی که ممکن است با چربی مسدود شده باشند این کار را انجام می‌دهد. برای استفاده از خواص ریزش مو می‌توانید چند بار در هفته ژل آلوئه ورای خالص را به دست مالیده و پوست سر را با آن ماساژ دهید. همچنین شویند‌های حاوی این ماده نیز موثراند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی میزان زیادی اسید لوریک است که به ساقه‌ی مو نفوذ کرد و مانع از ریزش مو می‌شود. شما می‌توانید از این روغن قبل و بعد از حمام استفاده کنید. حتی اگر موهای چربی دارید می‌توانید یک شب قبل از شستشوی مو آن را روی سر خود بگذارید. اگر موی خشکی دارید باید بدانید این روغن می‌تواند به درمان ترک پوست سر و ساقه‌ی موها نیز کمک کند. 

روغن زیتون برای جلوگیری از ریزش مو

روغن زیتون 

روش دیگر جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون است. روغن زیتون از تولید هورمون مسئول ریزش موی شدید (DHT) جلوگیری می‌کند که در نتیجه می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب برای درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان باشد و باعث رشد سالم مو می‌شود. روغن زیتون سرشار از درصد قابل توجهی از آنتی اکسیدان است که باعث رشد بهتر موها می‌شوند. آنها از ریزش مو جلوگیری کرده و منجر به پرپشت شدن تدریجی آنها می‌شوند.

روغن ماهی

مصرف اسیدهای چرب امگا می‌تواند به بهبود موهای شما از درون کمک کند، زیرا سرشار از مواد مغذی و پروتئین است. مصرف این روغن حاوی امگا 3 و آنتی اکسیدان، به بهبود تراکم و قطر موها کمک می‌کند. همچنین ریزش مو را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا به سلول‌هایتان کمک می‌کنند تا به درستی کار کرده و می‌توانند ایمنی را تقویت کنند و منجر به شادابی مو شود. 

جینسینگ

مصرف مکمل‌های جینسینگ می‌تواند با تحریک فولیکول‌های مو باعث رشد مو شود. جین سنوزیدها اجزای فعال موجود در جینسینگ هستند و تصور می‌شود که می‌توانند اثر مثبتی بر رشد مو داشته باشند. گیاه جینیسینگ و عصاره‌ی آن نه تنها در انواعی از محصولات شوینده و مراقبت از مو وجود دارد بلکه می‌توانید به صورت عصاره از عطاری نیز تهیه کنید.

آب پیاز

یک درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان استفاده از آب پیاز است که نه تنها در درمان بیماری‌های خود ایمنی آلوپسی آره آتا (ریزش تکه‌ای موی سر) نقش دارد بلکه با تقویت فولیکول‌ها می‌تواند رشد مو را تقویت کرده و گردش خون به سر را افزایش می‌دهد. کافی است چند پیاز را رنده کرده و آب آنها را بگیرید موهای خود را 15 دقیقه قبل از حمام با این آب ماساژ دهید و سپس بشویید.

روغن رزماری

تاثیر روغن رز ماری در بهبود رشد مو حتی از بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان نیز بهتر است. تنها کافی ست چند قطره روغن رزماری را در یک روغن گیاهی مانند روغن آرگان یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و قبل از آبکشی آن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. می‌توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید. همچنین می‌توانید روزانه چند قطره روغن رزماری را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید. با این حال، نباید روغن‌های ضروری را مستقیماً روی پوست استفاده کنید و همیشه باید آنها را در روغن حامل یا شامپو مخلوط کنید. از این روغن می‌توانید به عنوان گزینه‌ای برای درمان خانگی ریزش مو شدید در مردان نیز استفاده کنید.

لیمو

دیگر به دنبال بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو زنان نباشید زیرا می‌توانید از آب لیموی تازه یا روغن لیمو استفاده کنید. هر دوی آنها کیفیت و رشد مو را افزایش می‌دهند. روغن لیمو ممکن است به شما کمک کند تا پوست سر سالم‌تری داشته باشید و رشد مو را تقویت کنید. 15 دقیقه قبل از حمام، آب لیموی تازه را به پوست سر و موهای خود بمالید. همچنین می‌توانید از اسانس لیمو رقیق شده در روغن حامل به عنوان بخشی از ماسک مو استفاده کنید.

حنا برای جلوگیری از ریزش مو

حنا 

یکی دیگر از گزینه‌ها برای درمان خانگی ریزش موی سر شدید در زنان، حناست. این گیاه می‌تواند به کاهش ریزش مو کمک کند: حنا به طور مستقیم روی پوست سر تأثیر می‌گذارد و به بهبود سلامت فولیکول‌ها کمک می‌کند. این کار مانع از ریزش مو می‌شود و همچنین از نازک شدن تارها جلوگیری کرده و آن را اصلاح می‌کند. بعلاوه حنا موهای شما را حالت می‌دهد: هنگامی که حنا با مواد آبرسانی مانند تخم مرغ ترکیب می‌شود، به یک حالت دهنده‌ی عالی تبدیل می‌شود.

 

به عنوان یک گزینه‌ی دیگر برای درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان باید ویتامین درمانی را در برنامه داشته باشید. ویتامین‌های زیر بهترین تاثیر را برای این منظور می‌گذارند:

بیوتین

سطوح پایین این ویتامین می‌تواند باعث ریزش مو، بثورات پوستی و شکنندگی ناخن‌ها شود. در بعضی شرایط مانند بارداری و شیردهی سطح این هورمون کاهش می‌یابد که یک گزینه‌ی اصلی به عنوان علت ریزش مو در شیردهی و بارداری ست.مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای صرع نیز منجر به کاهش این ویتامین می‌شود. منابع دریافت این ویتامین عبارتند از:

  • زرده تخم مرغ
  • غلات کامل
  • گوشت

آهن

گلبول‌های قرمز برای حمل اکسیژن به آهن نیاز دارند. سطوح پایین می‌تواند باعث کم خونی فقر آهن شود که منجر به خستگی، رنگ پریدگی پوست و ریزش مو می‌شود. در پریودهای شدید و رژیم‌های گیاهخواری این ماده‌ی معدنی کاهش می‌یابد. برخی از غذاهایی که به طور طبیعی غنی از آهن هستند عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • اسفناج
  • حبوبات

ویتامین C

ویتامین C برای جذب آهن توسط روده ضروری است. برخی از منابع خوب آن عبارتند از:

  • میوه‌های خانواده مرکبات
  • سبزیجات
  • فلفل دلمه‌ای

ویتامین D

سطوح پایین این ویتامین منجر به ریزش مو می‌شود. پوست شما با دریافت نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند، اما بسیاری از مردم نمی‌توانند به اندازه کافی از خورشید دریافت کنند. منابع غنی از این ویتامین عبارتند از:

  • ماهی چرب
  • شیر غنی شده

روی برای جلوگیری از ریزش مو

روی

روی می‌تواند نقش کلیدی در ساخت پروتئین در مو و سایر سلول‌ها داشته باشد. بدن شما نمی‌تواند آن را بسازد، بنابراین باید آن را از غذا یا مکمل ها دریافت کنید. در بارداری شیردهی و بیماری‌های روده‌ای و کلیه این ویتامین کاهش می‌یابد. منابع این ویتامین عبارتند از:

  • گوشت
  • لوبیا
  • آجیل و دانه‌ها

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید 

درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان همیشه موثر نیست و گاهی نیاز است برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد به جز ریزش موی ارثی با رفع مشکلی که منجر به ریزش شده، خیلی سریع رشد مو از سر گرفته می‌شود. اگر بعد از مدتی روش‌های خانگی بالا نتیجه نداد حتماً نظر یک متخصص را بخواهید.