میوه دادن به نوزاد | سن مناسب و شیوه درست

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میوه دادن به نوزاد

کمتر کسی است که اهمیت مصرف میوه و سبزی توسط کودکان را نداند. اما مانند هر گروه غذایی دیگری، میوه‌ها و سبزیجات هم سن و شیوه مصرف مخصوص به خود را دارند. خوشبختانه مصرف میوه و سبزی توسط کودکان می‌تواند از سن ۶ تا ۱۲ ماهگی همراه غذای کمکی و فرنی آغاز شود. بعضی میوه‌ها هضم و راحت‌تر دارند که می‌توانند زودتر شروع شود و برخی دیگر هضم دشوارتری دارند و باید دیرتر شروع شود. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد سن درست میوه‌های رایج و شیوه درست بهترین شیوه مصرف آنها توضیح دهیم.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه نوزادی به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر کنید.

خواص میوه‌ها برای کودکان

میوه‌ها یکی از مهمترین گروه‌های غذایی هستند که می‌توانید از آنها برای کودک خود استفاده کنید. با وجود آنکه هر میوه فواید مخصوص به خود را دارد اما مصرف مجموعه آنها می‌توانند فواید زیر را برای کودک داشته باشد.

خواص میوه برای نوزاد

ویتامین‌های ضروری را در اختیار کودک قرار می‌دهد. از ویتامین C موجود در پرتقال و توت فرنگی گرفته تا ویتامین A در انبه و زردآلو،‌‌‌تر کیب انواع میوه‌ها در رژیم غذایی کودک از رشد کلی، عملکرد سیستم ایمنی و بینایی حمایت می‌کند.

محتوای فیبر بالایی دارند. میوه‌های غنی از فیبر مانند سیب، گلابی و توت‌ها حرکات منظم روده را تقویت ، از یبوست جلوگیری و به سیستم گوارشی کمک می‌کنند.

انرژی دهنده هستند. قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها، مانند فروکتوز، به بچه‌های فعال انرژی سریع و پایدار می‌دهد. برخلاف قندهای فرآوری شده در بسیاری از تنقلات، قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها حاوی فیبر، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند که جایگزین سالم‌‌‌تر ی برای سطوح انرژی پایدار است.

آب بدن را تامین می‌کنند به خصوص در هوای گرم یا فعالیت‌های بدنی بالا. 

به رشد شناختی کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها مانند زغال اخته و انگور  از سلول‌های مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و به طور بالقوه حافظه، تمرکز و عملکرد کلی شناختی را تقویت می‌کنند.

استخوان‌ها و دندان‌های قوی می‌سازد. میوه هایی مانند پرتقال، کیوی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند که در سنتز کلاژن بسیار مهم است. کلاژن برای تشکیل استخوان ها، دندان‌ها و بافت‌های همبند ضروری است و به رشد کلی سیستم اسکلتی کودک کمک می‌کند.

ترکیب ویتامینها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها در میوه‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بعضی انواع میوه مانند مرکبات (غنی از ویتامین C)، پاپایا (حاوی ویتامین A) و کیوی (پر از ویتامین K) به دفاع بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کنند.

به مدیریت وزن کمک می‌کنند. فیبر موجود در میوه‌ها احساس سیری را تقویت می‌کند و احتمال پرخوری یا افراط در میان وعده‌های ناسالم را کاهش می‌دهد. این موضوع، همراه با قندهای طبیعی و مواد مغذی، میوه‌ها را به انتخابی مفید برای حفظ وزن سالم تبدیل می‌کند.

سن میوه دادن به نوزاد از چند ماهگی آغاز می‌شود؟

از چند ماهگی به نوزاد میوه بدهیم؟ زمان شروع میوه دادن به نوزاد بسته به نوع میوه می‌تواند متفاوت باشد. میوه می‌تواند توسط کودک در ابتدای فرآیند آغاز غذای کمکی یعنی بین 4 تا 6 ماهگی، طبق توصیه‌های پزشک اطفال مصرف شود. طعم و مزه طبیعی شیرین آنها باعث شده است که آنها غذای بسیار محبوبی برای نوزادان باشند.

سن میوه برای نوزاد

  • از 4 تا 6 ماهگی

در ابتدای تنوع غذایی، نوزادان علاقه خاصی به موز، سیب درختی و گلابی دارند. اما هیچ چیزی مانع از معرفی انواع دیگر میوه‌ها نبست فقط  مطمئن شوید که میوه هایی مانند هلو، زردآلو، انبه، آلو، آناناس و میوه به برای نوزاد را نباید از این سن شروع کنید.

  • از 12 ماهگی

بین 1 تا 2 سالگی، کودک شما می‌تواند بیشتر میوه‌ها از جمله میوه‌های بالا را بخورد. اگر رشد دندان‌های عقب کامل نشده است از دادن میوه با بافت سفت خودداری کنید یا آنها را به صورت پخته و پوره شده بدهید.

* از عوارض خوردن میوه زیاد در بارداری چه می دانید؟

نحوه میوه دادن به نوزاد

در بالا سن شروع میوه‌ها را گفتیم اما نحوه ارائه آنها نیز مهم است. با پوره میوه‌های پخته شده شروع کنید.در 4 تا 5 ماهگی، سیستم گوارشی هنوز به اندازه کافی برای دادن میوه خام به نوزاد بالغ نشده است. و بدیهی است که کودک دندان کافی برای خوردن میوه را ندارد. بنابراین اولین میوه‌ها را باید پخته، ریز و بدون پوست و شکر اضافه یه نوزاد داد. به جز موز که می‌توان آن را به‌صورت خام به کودک داد 

از 8 تا 9 ماهگی (بسته به کودک)، او می‌تواند شروع به خوردن میوه خام و له شده کند. میوه باید پوست کنده شود و خوب له شود. از میوه رسیده استفاده کنید. با شروع رویش دندان‌ها نوزاد می‌تواند میوه‌های با تکه‌های درشت را مصرف کنند.

توصیه می‌شود میوه‌ها را به تدریج (یک در یک زمان) به رژیم غذایی کودک خود وارد کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا میزان تحمل کودک خود را نسبت به انواع مختلف بررسی کنید و تست آلرژی بگیرید به جز این به رشد احساس چشایی او نیز کمک می‌کند.

در هفته اول، با دادن تنها یک میوه در روز به کودک خود شروع کنید (مثلاً در زمان میان وعده یا ناهار). به تدریج مقدار را به 50/65 گرم در روز، سپس به 100/130 گرم در روز در حدود 8 ماهگی (به وزن یک شیشه کوچک) و در حدود 9/11 ماهگی به 200/250 گرم افزایش دهید. در نهایت، بین سنین 1 تا 3 سالگی، کوچولوی شما به طور ایده آل باید 3 تا 4 میوه در روز بخورد.

آبمیوه دادن به نوزاد

درست است که دادن پوره میوه به نوزاد ایرادی ندارد و روش بسیار مناسبی برای شروع است اما در مورد آبمیوه موضوع فرق می‌کند. به نوزاد خود آب میوه ندهید. نوزادان بالای شش ماه تمام مایعات مورد نیاز خود را از شیر مادر و آب دریافت می‌کنند.حتی آب میوه 100 درصد آن فیبر میوه را ندارد و منبع قندی است که کودک شما به آن نیاز ندارد. آبمیوه می‌تواند کودک شما را سیر کند و او را از نوشیدن کافی شیر مادر و خوردن غذاهای دیگر به اندازه کافی باز دارد. همچنین آب میوه زیاد ممکن است منجر به اسهال شود.

ابمیوه برای نوزاد

* میوه های مفید برای سرماخوردگی و گلودرد کدامها هستند؟

بهترین زمان میوه دادن به نوزاد

در بالا توضیح دادیم مثلا از چند ماهگی به نوزاد موز بدهیم یا دادن سیب به نوزاد 5 ماهه و به طور کلی میوه دادن به نوزاد 5 ماهه چگونه است. اما بهتر از این میوه را در چه زمانی از روز به کودک بدهیم.

باید از 30 تا 45 دقیقه بعد از غذای اصلی به کودکان میوه بدهید یا می‌توانید آن را در وعده غذایی جدا کنید و 2 تا 3 ساعت بعد از غذای اصلی غذا بدهید. زیرا اگر درست قبل از غذا به فرزندتان میوه بدهید، سیر می‌شود و از خوردن وعده اصلی خودداری می‌کند. اگر کودک بلافاصله بعد از غذا آن را بخورد، برخی از مواد موجود در میوه باعث سوء هاضمه، نفخ و ممکن است منجر به یبوست در کودک شود.

از آنجایی که میوه اغلب سرشار از فروکتوز است، بهتر است آن را صبح بعد از یک خواب طولانی شبانه به کودکان بدهید. اگر کودکان خیلی نزدیک به زمان خواب میوه بخورند، سطح قند خون بالا خواب آنها را مختل می‌کند.

میوه‌ها به راحتی هضم می‌شوند و از طریق سیستم گوارش بدن به مواد مغذی تبدیل می‌شوند، بنابراین باید قبل از دادن انرژی به کودک مانند قبل از صبحانه یا قبل از ناهار آن را به او بدهید.

پس از خوردن میوه، حدود 1 تا 2 ساعت صبر کنید تا بدن به طور کامل هضم شود و وعده‌های غذایی اصلی را به کودکان بدهید. این کار به نوزاد زمان کافی برای هضم می‌دهد تا احساس نفخ و سیری نکند و شکمش برای دریافت منبع غذایی بعدی آماده شود.

هرگز در وعده غذایی اصلی به کودک میوه ندهید. هرگز نباید با هیچ غذایی میوه بخورید. در حالی که سالادهای میوه و سبزیجات خوب هستند، خوردن آنها با غذاهای زیاد دیگر می‌تواند هضم را کند کند. همین امر در مورد اسموتی‌های میوه نیز صادق است. علاوه بر این، نباید شیر را با اسموتی‌ها مخلوط کنید.

جدول میوه برای نوزاد

برای گرفتن یک الگوی مناسب جدول زمان شروع و خواص میوه‌های رایج در ادامه آمده است

میوه ویتامینها مواد معدنی سن شروع
سیب

A K E

B6 B2 B1

کلسیم، فسفر، مس، سدیم 4 تا 6 ماهگی
گلابی

K C

  B5 B9 B4 

کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم 4 تا 6 ماهگی
آووکادو رسیده

A E K C

B2 B3 B4 B5 B6

کلسیم، پتاسیم، روی، منگنز 4 تا 6 ماهگی
موز

A C

B2 B3 B4 B9 B6

پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر 4 تا 6 ماهگی
زردآلو

A C

B1 B3 B5 B6 B9

کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن 6 تا 9 ماهگی
انبه

A C

B1 B3 B6 B9

پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر 6 تا 9 ماهگی
هلو

A C E K

B2 B3 B4 B9 B6 B9

کلسیم، آهن، میزیم، فسفر 6 تا 9 ماهگی
هندوانه

A C

B2 B3 B4 B9 B6

کلسیم، آهن، میزیم، پتاسیم 8 تا 10 ماهگی
خیار

A C E K

B2 B3 B4 B9 B6 B9

پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر 9 تا 12 ماهگی
انجیر

C E K A

B2 B3 B4 B9 B6 B9

پتاسیم، کلسیم، مس، روی 9 تا 12 ماهگی

بهترین میوه‌ها برای نوزاد

همه میوه‌های موجود به‌‌‌تر تیب می‌توانند به نوزاد معرفی شوند و می‌توانند خواص خود را برای نوزاد داشته باشند به‌‌‌تر تیب با افزایش سن نوزاد طیف میوه‌هایی که او می‌توان مصرف کنند نیز گسترش پیدا می‌کند.

بهترین میوه ها برای نوزاد

میوه‌هایی مانند سیب و موز برای شروع توصیه می‌شود و میوه‌های دیگری نیز مانند انگور و میوه‌های هسته‌دار مثل انار باید در سنین بالاتر معرفی شوند.

برخی از میوه‌ها هستند که باید از دادن آنها به کودک خود اجتناب کنید، زیرا آنها حساسیت زا، اسیدی یا خطر خفگی هستند.

اگر کودک رفلاکس یا سایر مشکلات پزشکی دارد، از مصرف میوه‌های اسیدی مانند پرتقال، لیمو، لیمو‌‌‌تر ش، آناناس و گریپ فروت که می‌توانند معده و دهان کودک را تحریک کنند، خودداری کنید. قبل از دادن میوه‌های اسیدی به کودکتان صبر کنید تا حداقل 12 ماهه شود.

انگور هم خطر خفگی برای نوزادان دارد. هرگز انگور کامل به کودک ندهید. همیشه آنها را به چهار یا قطعات کوچکتر برش بزنید.