آیا خوردن قارچ خام مضر است؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا خوردن قارچ خام مضر است

در دنیایی که غذاهای فراوری شده جای بزرگی در سفره‌های ما پیدا کرده‌اند، بسیار از افراد روی آوردن به خام خوری یا گیاه خوری را کلید داشتن یک زندگی سالم است. با این حال خام خوری محدودیت‌های زیادی دارد. جدا از اینکه در خام خوری باید به بهداشت محصولات مصرفی بیشتر حساس باشید، امکان خام خوری همه‌ی مواد غذایی وجود ندارد. برای مثال تقریباً همه‌ی محصولات گوشتی و پروتئینی باید پخته شوند آن هم به طور کامل. اما این قانون در مورد برخی سبزیجات نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال در این مقاله از گهواره روی خوردن قارچ خام تمرکز خواهیم داشت. آیا خوردن قارچ خام مضر است؟

قارچ خام یا پخته کدام بهتر است؟

به سوال اصلی این مقاله بپردازیم آیا می‌توان قارچ را خام خورد؟ بله، اگر دوست دارید می‌توانید قارچ را به صورت خام مصرف کنید. اگرچه ممکن است این روش، بهترین شیوه برای مصرف آن نباشد. همه قارچ‌های تازه‌ای که از فروشگاه‌ها می‌خرید، برای خورده شدن به صورت پخته یا خام بی‌خطر هستند. می‌توانید قارچ سفید صدفی، کرمی، پورتابلا و قارچ انوکی را به صورت خام مصرف کنید. آنها معمولا در سالاد‌ها به همین صورت استفاده می‌شوند. 

قارچ خام یا پخته کدام بهتر است

مطمئناً خام خوردن قارچ سریعتر و راحت تر از پختن قارچ است. اما سوال این است که آیا این روش شیوه‌ی مناسبی برای مصرف قارچ است؟ اگر قبلا فقط قارچ پخته شده را چشیده باشید، می‌دانید طعم و بافت قارچ خام به اندازه‌ی حالت پخته‌ی آن جذاب نیست. قارچ‌های خام نسبت به قارچ‌های پخته شده، نرمی کمتر و بافت اسفنجی‌تری دارند. همچنین طعم بسیار ‌قوی‌تر و خاکی‌تری نسبت به قارچ‌های پخته شده دارند.

جویدن قارچ‌های خام بزرگتر مانند کرمینیس یا پورتابلا دشوارتر است و باید ساقه‌ها را قبل از مصرف جدا کنید.  همچنین باید همه‌ی قارچ‌ها – حتی قارچهای بسته بندی را قبل از خام خوری به طور کامل تمیز کرده و بشویید تا هرگونه کثیفی از آنها پاک شود.

فواید خوردن قارچ خام چیست؟

قارچ گیاهی با خواص تغذیه‌ای فراوان است که حتماً باید در ژیم تغذیه‌ای خود جای دهید. بعضی از بهترین فواید این گیاه عبارتند از:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان 
  • کاهش کلسترول خون
  • محافظت از سلامت مغز 
  • منبع ویتامین D 
  • تحریک حرکات سالم روده 
  • تقویت سیستم ایمنی 

همچنین از آنجایی که بیشتر ما قارچ را به صورت سرخ شده می‌پزیم، خوردن قارچ خام این مزیت را دارد که روغن کمتری مصرف می‌کنید و همچنین خبری از نمک اضافه و در نتیجه افزایش مصرف سدیم نیست.

مضرات خوردن قارچ خام چیست؟

ما به این سوال پاسخ دادیم که آیا خوردن قارچ خام مضر است یا خیر. اما این بدین معنا نیست که این بهترین شیوه‌ی مصرف است. خوردن قارچ خام می‌تواند با مشکلات زیادی به ویژه برای افرادی که معده‌ی حساسی دارند به همراه باشد. قارچ‌های خام به دلیل دیواره‌های سلولی سختشان که عمدتاً از کیتین تشکیل شده‌اند، تا حد زیادی غیرقابل هضم هستند و خوردن آنها منجر به دل درد می‌شود.

بسیاری از متخصصین توصیه می‌کند که قارچ‌ها باید پخته شده مصرف شوند! پختن کامل آنها باعث آزاد شدن مواد مغذی موجود در آنها می‌شود، از جمله پروتئین، ویتامین‌های B و مواد معدنی، و همچنین طیف گسترده‌ای از ترکیبات جدید که در سایر غذاها یافت نمی‌شوند. بنابراین وقتی قارچ خوراکی را نپزید از برخی خواص قارچ محروم می‌مانید. همچنین قارچ‌ها و میسلیوم خام ممکن است دارای خطرات سلامتی ناشی از پاتوژن‌های مضر و سموم حساس به گرما باشند که به طور بالقوه باعث آسیب گلبول‌های قرمز خون، تحریک دستگاه گوارش و واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی می‌شوند. بعلاوه بسیاری از افراد بعد از خوردن قارچ خام دچار مسمومیت‌های شدید غذایی می‌شوند که اسهال شدید و دل درد را به همراه دارد. 

خوردن قارچ خام برای کودک

خوردن قارچ خام برای کودک مضر است؟

خوردن قارچ خام مضر نیست اما توصیه نمی‌شود و این موضوع تنها در مورد بزرگسالان است. اما در مورد کودکان چطور؟ آیا آنها می‌تواند قارچهای غذای خود را به صورت خام مصرف کنند؟ خیر. خواص قارچ خام برای کودکان به مراتب بسیار کمتر از حالت پخته‌ی آن است. هرگز قارچ‌های خام یا نپخته به کودک ندهید. بسیاری توصیه می‌کنند قارچ‌های خام را هیچ‌کس در هر سنی نباید به‌صورت خام خورد، زیرا ممکن است باعث ناراحتی و افزایش خطر مسمومیت شود. قارچ ها وقتی درست چیده شوند و خوب پخته شوند، می‌توانند رژیم غذایی کودک شما را با تعدادی از مواد مغذی حیاتی تکمیل کنند. در این مقاله بخوانید از چه سنی می‌توان به کودک قارچ داد.

آیا خوردن قارچ خام در بارداری مجاز است؟

آیا خوردن قارچ خام در بارداری مضر است؟ بله. از مصرف قارچ خام و نپخته در این دوران اجتناب کنید: خوردن قارچ خام می‌تواند برای کودک شما بسیار خطرناک باشد. قارچ‌ها در خاک یا روی گیاهان دیگر رشد می‌کنند بنابراین ممکن است حتی بعد از پخته شدن کامل نیز با آلودگی‌هایی همراه باشند. پخته شدن، آنها را برای مصرف بی‌خطر می‌کند. قارچ های خام دارای مواد سرطان زا هستند، به این معنی که می‌توانند باعث سرطان در مادران و احتمالاً سرایت آنها به جنین شوند. اگر به دنبال بهره‌مندی کامل از خاصیت قارچ برای خود و جنینتان هستید، حتماً آن را به طور کامل بپزید. در این مقاله بخوانید آیا خوردن قارچ در بارداری مفید است یا خیر.

خوردن قارچ خام برای لاغری مفید است؟

اگر به تناسب اندام علاقه مند باشید حتماً چیزهایی در مورد خواص قارچ خام در بدنسازی شنیده‌اید. اما نمی‌دانید آیا خوردن قارچ خام مضر است یا بهتر است آن را بپزید.

درست است که قارچ به عنوان منبع عالی فیبر و پروتئین، به ویژه برای رژیم‌های غذایی گیاهی مفید است. قارچ همچنین به چربی سوزی در بدن کمک می‌کند زیرا مواد مغذی آن منجر به تنظیم سطح گلوکز در خون می‌شوند. همچنین ارزش غذایی عالیِ آنها، شما را پرانرژی نگه داشته و به شما امکان می‌دهد برای مدت طولانی‌تری تمرین کنید. قارچ‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و خواص ضد سرطانی نیز دارند. قارچ‌ها با تامین پروتئین و فیبر برای کاهش وزن نیز مفید هستند. همچنین آنها سرشار از پروتئین هستند و می‌توانند به شما در افزایش متابولیسم و در نتیجه کاهش چربی کمک کنند.

اما چگونه برای کاهش وزن قارچ بخوریم؟ بر اساس تحقیقات جدید، شروع روز با قارچ – برای مثال روی نان تست یا املت – می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال بهتر است به دلیل مضراتی که در بالا گفته شد، به صورت خام مصرف نشوند. قارچ‌ها باعث می‌شوند بعد از صبحانه احساس سیری بیشتری نسبت به دیگر مواد داشته باشید - حتی زمانی که همان مقدار کالری مصرف می‌شود.

اما اگر می‌خواهید آنها را به شکل رژیمی‌تری مصرف کنید، بهتر است آنها را گریل کرده یا در فر بپزید و از مصرف روغن پرهیز کنید به ویژه اگر به کبد چرب مبتلا هستید. مطمئن شوید که قبل از خوردن قارچ کامل پخته و نرم شده است. در این مقاله در مورد طرز تهیه انواع غذای رژیمی خوشمزه با قارچ بیشتر بخوانید. 

خوردن قارچ خام برای لاغری

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که آیا خوردن قارچ خام مضر است یا خیر. اگر باردار هستید یا می‌خواهید برای کودکان آشپزی کنید، به هیچ عنوان قارچ را به صورت خام مصرف نکنید. در شرایط دیگر خوردن قارچ خام وقتی کاملاً شسته شده باشد ایرادی ندارد اما توصیه نمی‌شود. قارچ را می‌توانید به صورت خام هم در فریزر و هم در یخچال نگهداری با این حال بهتر است همیشه آن را به صورت تازه تهیه کنید.