از چه سنی می‌توان به کودک قارچ داد؟

اردیبهشت ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک قارچ داد

قارچ‌ها طعم و عطر بی‌نظیری دارند و بسیار خوشمزه هستند اما اگر به روش صحیح انتخاب یا پخته نشوند می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند. سوال بسیاری از والدین این است که دادن قارچ به کودک بی‌خطر است و از چه سنی می‌توان به کودک قارچ داد؟ در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

آیا می‌توان به نوزاد قارچ داد؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که از چه سنی می‌توان به کودک قارچ داد لازم است بدانید هیچ قانون و توصیه‌ای در مورد اینکه شما باید به نوزادان قارچ بدهید یا نه وجود ندارد و همچنین لازم است بدانید غذا دادن به کودک از چند ماهگی باید شروع شود؟

به یاد داشته باشید گرچه قارچ و گوجه فرنگی هر دو در دسته سبزیجات و صیفیجات هستند، اما اینکه از چه سنی میتوان به کودک قارچ داد با اینکه از چه سنی میتوان به کودک گوجه داد، متفاوت است.

از چه سنی می‌توان به کودک قارچ داد؟

در مورد اینکه از چه سنی می‌توان به کودک قارچ داد نظرات مختلفی وجود دارد. قارچ در فهرست غذاهای خطرناک قرار نمی‌گیرد. اگر چه ممکن است ایجاد آلرژی در کودک کند که البته نادر است.
به طور کلی قارچ اولین غذای ایده‌آل برای کودکان نیست. شاید به این دلیل که در کنار غذاهای دیگر و پس از پختن مصرف می‌شود.
پس از مشورت با پزشک و زمانی که از نداشتن آلرژی کودکتان به آن اطمینان حاصل کردید، قارچ پخته شده را در کنار غذاهای دیگر به کودک 7 یا 8 ماهه خود بدهید. به علت بافت نرمی که این ماده دارد، خوردن آن برای کودکان ساده است و تنها خرد کردن آن کافی است.

استفاده از قارچ در رژیم غذایی کودک همچون خوردن گرمک در بارداری یا خوردن طالبی در بارداری و یا خوردن لبنیات در بارداری سرشار از فایده و سود است. 

فواید قارچ برای نوزادان

فواید مصرف قارچ و خواص قارچ کبابی برای نوزادان بسیار زیاد است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

تقویت سلامت کبد

قارچ یکی از خوراک‌های کمیاب است که به سم‌زدایی کبد کمک می‌کند. قارچ‌ها از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کنند. این به ویژه برای نوزادان و کودکان کم سن بسیار مفید است زیرا آن‌ها بیشتر در معرض زردی و هپاتیت B هستند، بیماری‌هایی که باعث آسیب کبدی می‌شوند.

ویتامین دی

بیشتر رژیم‌های غذایی گیاهی حاوی مقادیر کافی ویتامین دی نیستند. ویتامین دی را می‌توان از محصولات لبنی و آفتاب دریافت کرد. با این حال، بیشتر والدین نمی‌خواهند فرزندشان را در معرض مستقیم آفتاب قرار دهند به همین دلیل قارچ می‌تواند گزینه غذایی مناسبی باشد چون مملو از ویتامین دی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

قارچ‌ها حاوی مواد بیوشیمیایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. از آنجا که سلامت سیستم ایمنی کودک پس از سه ماهگی کاهش می‌یابد (ایمنی منتقل‌شده توسط مادر حدود 3 ماه طول می‌کشد) تقویت سیستم ایمنی بدن کودک به او کمک می‌کند تا سالم بماند و سریع‌تر از بیماری‌ها بهبود یابد.

خطر آلرژی به قارچ در کودکان

مانند اکثر غذاها، احتمال آلرژی به قارچ نیز بسیار کم است. میزان افرادی که به قارچ حساسیت دارند به وضوح مشخص نیست اما حدود 1٪ تخمین زده می‌شود. بااین‌حال، قارچ‌های خام می‌توانند هاگ آزاد کرده و موجب نوعی از آلرژی شوند که بر تنفس تاثیر می‌گذارد. این نوع آلرژی بسیار شایع‌تر است. آلرژی به قارچ حدود 30 دقیقه پس از مصرف آن بوجود می‌آید که شامل خارش، کهیر، تورم لب، زبان، گلو، سرگیجه و درد معده است. گاهی آلرژی به قارچ می‌تواند مشکلات تنفسی نیز ایجاد کند.

نکاتی برای انتخاب قارچ مناسب

همیشه قارچ تازه بخرید. اگر قارچ بسته بندی شده از فروشگاه می خرید حتما توجه داشته باشید که همان‌هایی را انتخاب کنید که همان روز تحویل داده شده‌اند.
قارچ‌های خوب خشک هستند و ترک خوردگی ندارند.
زیر کلاهک قارچ‌ها باید قهوه‌ای یا صورتی باشد. آن هایی که سیاه شده‌اند را انتخاب نکنید.
قارچ ها اگر در بسته بندی پلاستیکی نیستند باید بتوانید بوی آن را احساس کنید. تقریبا باید هیچ بویی ندهد. اگر بوی کهنگی می‌دادند آنها را انتخاب نکنید.
از خریدن قارچ های کنسروی اجتناب کنید زیرا حاوی مواد نگهدارنده هستند.

فواید قارچ برای نوزادان

طرز تهیه قارچ برای کودکان

از آنجا که قارچ‌ها معمولاً یک غذای فرعی هستند، ممکن است بخواهید در مورد چگونگی قرار دادن آن‌ها در برنامه غذایی کودک بدانید. در ادامه به طرز تهیه قارچ برای کودکان و نحوه درست کردن غذا با قارچ خالی پرداخته شده است. می‌توانید از این غذاها در برنامه غذایی کودکان زیر یک سال و از 6 ماهگی آن‌ها استفاده کنید.

پوره

  1. در یک تابه داغ، مقداری کره را گرم کنید و پیاز و قارچ را در آن تفت دهید تا شفاف شود (شعله متوسط باشد).
  2. آب و سیب‌زمینی را به این مواد اضافه کرده و برای حدود 20 دقیقه بگذارید بپزد.
  3. پس از پخته شدن، آن را در مخلوط‌کن مخلوط کنید.
  4. پنیر خامه‌ای را اضافه کنید و یک بار دیگر آن را مخلوط کنید.

کره قارچ

  1. روی شعله ملایم کره را گرم کرده و سیر را در آن بپزید.
  2. وقتی عطر سیر کم شد، قارچ‌های خرد شده را اضافه کرده و تفت دادن را ادامه دهید.
  3. قارچ‌ها آب زیادی آزاد می‌کنند. آن را بپزید تا آب آن خشک شود اما قارچ‌ها لازم است هنوز کمی مرطوب باشند.
  4. حالا، فلفل سیاه، گیاهان و نمک را به آن اضافه کرده و شعله را خاموش کنید.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که از چه سنی می‌توان به کودک قارچ داد. قارچ خوراکی خوشمزه‌ای است که عطر و طعم بی‌نظیری دارد. می‌توان از آن در غذاهای مختلفی استفاده کرد و با استفاده از آن، عطر و طعم خوبی به غذاها اضافه کرد. اگرچه ممکن است در مورد نحوه سرو قارچ برای کودکان سردرگم باشید اما انتخاب درست و خوب پختن آن می‌تواند این غذا را به یکی از غذاهای مورد علاقه کودک شما تبدیل کند! همچنین لازم است از نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک آگاه باشید.