از چه سنی می‌توان به کودک گوجه داد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک گوجه داد

گوجه فرنگی یک غذای آلرژی‌زا است و می‌تواند باعث بروز آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار شود. از این جهت برای بسیاری از مادران سوال است که آیا می‌توانند آن را به کودکشان بدهند یا نه و اگر این اجازه را دارند از چه سنی می‌توان به کودک گوجه داد و آیا روشی وجود دارد که بفهمنند کودکشان به گوجه حساسیت دارد یا خیر.

به طور کلی ورود هر ماده غذایی به رژیم غذایی کودک باید با توجه به سن کودک باشد. به عبارت دیگر برای دادن هر یک از انواع سبزیجات به کودک باید کودک سن خاصی داشته باشد. در واقع اینکه کودک از چه سنی میتواند اسفناج بخورد با اینکه کودک از چه سنی میتواند لوبیا بخورد و یا با اینکه از چه سنی میتوان به کودک قارچ داد کاملا با همدیگر متفاوت هستند. 

سن مناسب نوزاد برای خوردن گوجه فرنگی

کودکان باید گوجه فرنگی بخورند زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارند. سن مناسب برای شروع به مصرف گوجه فرنگی، حدود 9 تا 10 ماهگی وفقط به‌صورت پخته مجاز است و دادن گوجه خام تا قبل از‌یک‌سالگی برای کودکان ممنوع است. خبر خوب این است که تعداد افرادی که به گوجه حساسیت دارند بسیار کم است، با این‌حال به یاد داشته باشید که در هنگام افزودن تمامی مواد غذایی به رژیم غذایی شیرخوار، حتی گوجه فرنگی باید مراقب علائم آلرژی باشید. از این رو نباید گوجه را یکباره به رژیم اضافه کنید. ذره ذره و با تکه‌‌های کوچک شروع کنید و مراقب علائم آلرژی باشید.

آلرژی به گوجه فرنگی در کودکان

آلرژی به گوجه فرنگی حساسیت نوع 1 است. آلرژی‌های از نوع 1 معمولاً به عنوان آلرژی‌های تماسی شناخته می‌شوند. وقتی فرد مبتلا به این نوع آلرژی، با یک ماده‌ی حساسیت‌زا مانند گوجه فرنگی تماس پیدا می‌کند، هیستامین در مناطقِ در معرض قرار گرفته مانند پوست، بینی و دستگاه تنفسی و گوارشی آزاد می‌شود. و این به نوبه‌ی خود، باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود.

سن مناسب نوزاد برای خوردن گوجه فرنگی

علی‌رغم این واقعیت که گوجه فرنگی و محصولات حاوی آن از جمله غذاهای پرمصرف در رژیم غذایی هستند، با این وجود حساسیت به گوجه فرنگی بسیار نادر است. فردی که به گوجه فرنگی حساسیت دارد، مستعد واکنش‌های آلرژیک با سایر گیاهان خانواده‌ی شب‌بوها، از جمله سیب‌زمینی، تنباکو و بادمجان نیز هست. غالباً، افرادی که به گوجه فرنگی حساسیت دارند به لاتکس نیز همین واکنش را نشان می‌دهند.

پختن گوجه‌فرنگی باعث می‌شود از میزان حساسیت آن کم شود. مانند هر غذایی که برای اولین بار به نوزاد می‌دهید، از مقدار کم شروع کنید و هنگام خوردن مراقب او باشید. اگر واکنشی مشاهده نکردید، کم‌کم مقدار آن را در دفعات بعدی بیشتر کنید.

علائم آلرژی به گوجه فرنگی

علائم آلرژی به گوجه فرنگی معمولاً اندکی پس از مصرف این ماده‌ی حساسیت‎زا رخ می‌دهد. آنها عبارتند از:

پس از مشاهده هرکدام از این علائم بلافاصله به‌پزشک کودک مراجعه کنید.

اگزمای آلرژی به گوجه فرنگی

اگزما فقط در حدود 10 درصد از افراد مبتلا به آلرژی غذایی رخ می‌دهد. با این حال، گوجه فرنگی (همراه با آجیل) تحریک کننده‌های اگزما محسوب می‌شوند. علائم اگزمای مربوط به آلرژی بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض ماده‌ی حساسیت‌زا رخ می‌دهد و ممکن است شامل بثورات، خارش شدید، تورم و قرمزی و سایر مشکلات پوستی رایج در نوزادان باشد.

اگر کهیر در مناطقی از پوست فرزندتان که با گوجه فرنگی تماس نداشته است ظاهر شود و یا در صورت شروع استفراغ یا خس خس سینه، بلافاصله با یک متخصص بهداشت تماس بگیرید زیرا این علائم نشان دهنده آلرژی غذایی شدید است.
برای جلوگیری از این بثورات پوستی مزاحم اجازه ندهید که فرزندتان با گوجه فرنگی تماس داشته باشد.

اگزمای آلرژی به گوجه فرنگی در کودکان

اقدامات احتیاطی هنگام دادن گوجه فرنگی به نوزادان

اگرچه گوجه فرنگی برای نوزادان بسیار مناسب است، اما مهم است که قبل از شروع مصرفش، موارد احتیاطی زیر را رعایت کنید:

  • رنگ و بافت: قبل از اینکه گوجه فرنگی را به کودک بدهید، حتماً رنگ و بافت آن را بررسی کنید. بهترین رنگ‌ برای گوجه فرنگی عمدتاً قرمز و نارنجی است و باید کاملاً محکم و بدون لکه‌های نرم و ترک باشد.
  • ارگانیک: ببینید آیا می‌توانید گوجه فرنگی را به صورت ارگانیک خریداری کنید زیرا اگر با استفاده از روش سنتی رشد کرده باشد، مواد مغذی آن سالمتر و دست نخورده‌تر خواهد بود و آفت‌کش‌ها یا حشره‌کش‌های مضر ندارند.
  • مراقبت واکنش آلرژیک باشید: برخی از نوزادان ممکن است واکنش‌های آلرژیک به گوجه فرنگی داشته باشند، بنابراین ضروری است که مراقب آلرژی باشید. هنگام دادن گوجه فرنگی برای اولین بار، سعی کنید در مقدار کم آن را به کودک بدهید و از هیج ماده‌ی دیگری که قبلاً تست نکرده‌اید کنارش استفاده نکنید تا در صورت بروز علائم مطمئن شوید که صد درصد به خاطرمصرف گوجه است.
  • شکل مناسب: از آنجا که برخی از نوزادان در 8 تا 10 ماهگی هنوز همه‌ی دندان‌های خود را ندارند، باید گوجه فرنگی را به صورت مایع تا نیمه مایع به آنها بدهید، در غیر این صورت ممکن است در گلوی او گیر کند.

اگر به درستی بدانید از چه سنی می‌توان به کودک گوجه داد و علائم آلرژی به آن چیست جای هیچ نگرانی وجود ندارد. در صورتی که بعد از مصرف گوجه علائم شدید مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید.