از چه سنی می‌توان به کودک اسفناج داد؟

اردیبهشت ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک اسفناج داد

برای بسیاری از مادران، لحظه شروع کودک به غذا خوردن، یک نقطه عطف بسیار بزرگ است. پس از ماه‌ها تغذیه کودک فقط با شیر مادر و یا شیر خشک، به احتمال زیاد از افزودن برخی غذاهای جامد به رژیم غذایی کودک و دیدن واکنش او در برابر آن هیجان‌زده شده‌اید. اسفناج یک گزینه غذایی مناسب است زیرا به راحتی پوره می‌شود و برای سلامتی کودک بسیار مفید است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که از چه سنی می‌توان به کودک اسفناج داد.

کودکان از چه سنی می‌توانند اسفناج بخورند؟

اسفناج خوردن همیشه مفید خواهد بود به شرطی که به میزان لازم و با مسهلات خوب استفاده شود. همانطور که خوردن کلم در باردری یا خوردن گوجه در بارداری و یا خوردن غوره در بارداری به اندازه لازم و کافی میتواند مفید باشد، مقدار مناسبی از اسفناج در سن مناسب برای کودک هم مفید خواهد بود. 

سوال بسیاری از والدین این است که از چه سنی می‌توان به کودک اسفناج داد؟ لازم است بدانید اسفناج می‌تواند در غذای کودک از همان لحظه‌ای که او شروع به خوردن غذای جامد می‌کند یعنی 6 ماهگی قرار بگیرد اما میزان آن باید در حد متوسط باشد. متاسفانه اسفناج در لیست غذاهای تولیدشده با بیشترین سموم دفع آفات قرار دارد. به همین دلیل، لازم است اسفناج‌هایی را تهیه کنید که به صورت ارگانیک آماده شده باشند. بنابراین، تغذیه کودک با اسفناج  مثل همان سن دادن زعفران به کودک، سن دادن خرما به کودک و سن دادن انجیر به کودک امکان‌پذیر است.

به عبارت دیگر اینکه از چه سنی میتوان به کودک زعفران داد یا از چه سنی میتوان به کودک خرما داد یا از چه سنی میتوان به کودک انجیر داد همگی یک پاسخ مشترک دارند. اما مهم این است که تعداد زیادی از ترکیباتی غذایی را یکجا و یکباره به کودک معرفی نکنید. بلکه دانه دانه هر ماده غذایی جدید را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید. 

همچنین اسفناج، حاوی مقادیر زیادی نیترات است که اگر به طور منظم مصرف شود، می‌تواند بر میزان اکسیژن در خون کودک تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند تا 12 ماهگی کودک برای دادن اسفناج (همراه چغندر و سایر سبزیجات حاوی نیترات) به او صبر کنید. با این حال، آکادمی اطفال آمریکا هیچ مدرکی پیدا نکرده است که معرفی سبزیجات با برگ سبز به نوزادان بالای 6 ماه را منع کند.

آیا اسفناج برای کودکان سالم است؟

در کنار دانستن پاسخ سوال از چه سنی می‌توان به کودک اسفناج داد؟ لازم است در مورد خواص اسفناج برای کودکان نیز بدانید. اگرچه مهم است که اسفناج ارگانیک برای فرزندتان تهیه کنید و مطمئن شوید که بیش از اندازه به کودک اسفناج نمی‌دهید لازم است در مورد مزایای آن نیز آگاه باشید. اسفناج، دارای مقادیر زیادی مواد مغذی ضروری مانند فیبر، اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است. همچنین، اسفناج منبع آهن است، هرچند که مقدار آهن آن در حدی نیست که قبلاً تصور می‌شد.

قدرت فوق‌العاده اسفناج را می‌توان در غلظت بالای منیزیم و ویتامین K آن یافت؛ بنابراین، اسفناج می‌تواند باعث سلامت خون و استخوان شود. در ارتباط با عوارض اسفناج برای نوزاد لازم است بدانید متاسفانه اسفناج مرتبا در لیست غذاهایی است که بیشترین سموم دفع آفات را دارد. اسفناج ارگانیک، تازه یا یخ‌زده، باعث می‌شود کودک در معرض سموم قرار نگیرد. اگر می‌توانید، کلم بروکلی، گل کلم یا نخود شیرین را امتحان کنید که مملو از مواد مغذی است و میزان آفت‌کش‌هایی نیز که برای آن‌ها استفاده می‌شود کمتر است.

اسفناج برای کودک 9 ماهه

عوارض اسفناج برای نوزاد

برای کاهش خطر قرار گرفتن کودک در معرض نیترات، اسفناج منجمد را خریداری کنید (ارگانیک بهتر است). اسفناج منجمد نیترات کمتری دارد زیرا هنگام چیدن آن منجمد می‌شود (نیترات موجود در اسفناج پس از برداشت اسفناج تازه افزایش می‌یابد). جوشاندن اسفناج باعث کاهش نیترات آن نیز خواهد شد، به شرط آنکه آب را دور بریزید. سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج بهتر است پخته، خرد و در غذاهای دیگر مخلوط شود تا کودک بتواند آن را راحت‌تر بخورد.

آیا احتمال خفگی کودک با اسفناج وجود دارد؟

از آنجایی که بسیاری از والدین می‌پرسند از چه سنی می‌توان به کودک اسفناج داد لازم است بدانید اسفناج خطر قابل توجهی برای خفگی کودک ندارد اما به هر حال هر غذایی می‌تواند خطر خفگی برای کودک را به همراه داشته باشد؛ بنابراین، در ارتباط با طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه، هنگام غذا خوردن فرزندتان، باید کاملا مراقب او باشید؛ مانند تمام سبزیجات برگ‌دار، اسفناج ممکن است به پشت حلق کودک شما بچسبد که باعث ناراحتی، سرفه و به طور بالقوه خفگی می‌شود. هنگامی که این اتفاق افتاد، به کودک خود مقداری شیر یا آب بدهید تا به بلع او کمک کنید.

آیا اسفناج برای کودکان حساسیت‌زا است؟

خیر، آلرژی به اسفناج نادر است، اگرچه از نظر تئوری، هر غذایی می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند، بنابراین هنگام خوردن کودک از نزدیک مراقب فرزندتان و علائم حساسیت به اسفناج باشید.

انواع غذا با اسفناج برای کودکان

هر نوزادی طبق جدول زمانی خاص خود رشد می‌کند و پیشنهاد‌هایی که در ادامه می‌آید جایگزین توصیه‌های حرفه‌ای پزشکان و متخصصان تغذیه نمی‌شوند. به هر حال، توصیه‌های پزشک را نادیده نگیرید و در این مورد با متخصص مشورت کنید.

  • 6 تا 9 ماهگی: اسفناج ساطوری شده را که به خوبی خردشده در سوپ، املت یا کوکو همراه با حبوباتی مثل عدس استفاده کنید.
  • 9 تا 15 ماهگی: اسفناج ساطور شده را به تنهایی سرو کنید یا به ترکیب شدن آن در غذاهای دیگر ادامه دهید.
  • 15 تا 18 ماهگی: اگر کودک کوچک شما از خوردن سبزیجات برگ‌دار امتناع می‌کند، سعی کنید یک اسموتی سبز برای او سرو کنید اما اطمینان حاصل کنید که سبزیجات تازه را در تمام شکل‌های غذایی ارائه دهید تا کودک کوچکتان از سبزیجات تازه بخورد.

عوارض اسفناج برای نوزاد

چند نکته در مورد دادن اسفناج به کودک

در ارتباط با غذا با اسفناج برای کودکان قبل از دادن پوره به کودک آن را تست کنید. مقداری در دهان خود بگذارید تا ببینید آیا می‌توانید آن را بدون جویدن قورت دهید. قبل از دادن پوره به کودک خود اطمینان حاصل کنید که پوره خنک شده است. وقتی برای اولین بار اسفناج یا هر غذای جامد دیگری را به کودک می‌دهید، فقط با دادن غذا به اندازه یک قاشق کوچک یا یک یا دو قاشق چای‌خوری به کودک شروع کنید. بقیه پوره را بلافاصله در یخچال قرار دهید.

توجه داشته باشید که طبیعی است کودک در اولین باری که چیزی را می‌خورد به دلیل بافت و طعم جدید آن را رد کند. اگر کودک شما اسفناج را از دهان خود خارج کرد، در وعده غذایی بعدی یا روز بعد دادن اسفناج را دوباره امتحان کنید. همچنین می‌توانید چند بار در ابتدا شیر مادر یا شیر خشک را با پوره اسفناج برای نوزاد مخلوط کنید تا کودک به طعم اسفناج عادت کند.

در کنار این موضوع که از چه سنی می‌توان به کودک اسفناج داد لازم است بدانید اگر کودک شما به طور مداوم از اسفناج امتناع می‌کند، سعی کنید از سایر سبزیجات و میوه‌ها در تغذیه فرزندتان استفاده کنید. ممکن است او فقط طعم اسفناج را دوست نداشته باشد. با این حال اگر کودک شما نه‌تنها از خوردن اسفناج امتناع ورزید، بلکه در مقابل خوردن سایر مواد غذایی مقاومت می‌کند، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است مقاومت کودک در برابر خوردن غذا نشانه یک بیماری باشد که نیاز به درمان دارد.