طرز تهیه سویق کودک | نحوه مصرف انواع سویق برای کودکان

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه سویق کودک

بسیاری از والدین نمی‌دانند که چه غذایی باعث رشد بهتر و وزن گیری نوزاد دلبندشان می‌شود. انواع و اقسام غذاهای کودک در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، اما کدام‌یک از آن‌ها می‌توانند تمامی نیازهای کودک را برآورده کنند؟ احتمالا شما هم اسم سویق کودک به گوشتان خورده است؛ سویق کودک ترکیبی موثر و مغذی است که با شروع غذای کمکی کودک می تواند در رژیم غذایی اوقرار بگیرد. سویق سرشار از انرژی، مقوی و کاملا سالم است. انواع مختلفی از سویق کودک بر اساس انواع و نسبت مواد به‌کاررفته در آن وجود دارد. مثلاً طرز تهیه سویق کودک می‌تواند بر پایه جو، گندم، عدس، برنج، سنجد، سیب، دانه‌های میوه‌ها و غیره باشد. همچنین مثلاً ممکن است در یک سویق کودک تنها جو به کار رود، در دیگری ترکیبی از جو و گندم یا هر چیز دیگری. 

شما می‌توانید خودتان دست بکار شوید و علاوه بر تهیه فرنی نوزاد این خوراکی را نیز خودتان در خانه برای فرزند دلبندتان آماده کنید. فقط کافی است در مواد اولیه طرز تهیه فرنی نوزاد سویق را هم اضافه کنید. همچنین می‌توانید آن را مانند سرلاک نوزادان به شکل آماده بخرید.

 

طرز تهیه سویق کودک در خانه

بسیاری از والدین نگران مواد نگه‌دارنده به‌کاررفته در این محصولات هستند و دلشان می‌خواهند یک غذای سالم، مقوی و خانگی برای کودکشان تهیه کنند. طرز تهیه سویق کودک در خانه بسیار متنوع است. به طور کلی اگر حبوبات یا غلات به همراه پوست و سبوسشان آرد شده و 3 بار تفت داده شوند،سویق بدست می آید. در ادامه دستورالعملهای تهیه بهترین سویق کودک ارائه شده است:

*سن مناسب استفاده از تخم بلدرچین برای کودک | خواص و نحوه مصرف 

سویق کودک از چند ماهگی

طرز تهیه سویق کودک در خانه با گندم و جو یا طرز تهیه سویق برای چاقی کودکان

متداول‌ترین ترکیبی که برای سویق کودک به کار می‌رود ترکیب آرد گندم و جو به قسمت مساوی می‌باشد. ازآنجاکه سبوس گندم و جو حاوی ویتامین D و B می‌باشد، به همین علت برای تهیه سویق کودک از بخش سبوس گندم و جو نیز استفاده می‌شود. . طرز تهیه سویق کودک گندم و جو به دو روش انجام می‌شود:

  • ابتدا دانه‌های گندم و جو و سبوس آن‌ها را تفت می‌دهند و سپس آسیاب می‌کنند.
  • ابتدا دانه‌های گندم و جو و سبوس آن‌ها را آسیاب می‌کنند و سپس تفت می‌دهند.

نکته قابل توجه این است که سبوس گندم و جو نسبت به دانه آنها نیاز کمتری به تفت دادن دارد؛ بنابراین نمی‌توانید همه این ترکیبات را با هم تفت بدهید بلکه باید جداگانه این کار را انجام دهید. علت تفت دادن و آسیاب کردن این است که مواد مفید و ویتامین‌های موجود در گندم و جو آزاد و قابل دسترسی شوند. همچنین هضم آن برای کودک ساده‌تر می‌شود. تفت دادن بدون روغن انجام می‌شود.

خواص سویق کودک

طرز تهیه سویق گندم برای کودک

شما می‌توانید سویق گندم را به صورت جداگانه هم برای کودک خود تهیه کنید. طرز تهیه سویق کودک گندم بسیار راحت است و تنها کافی است مقداری گندم و سبوس آن را تهیه کنید. هر کدام را به صورت جداگانه تفت دهید و در انتها با هم مخلوط کرده و آسیاب کنید تا به صورت پودر یک دستی درآید. نسبت‌ها چشمی است و می‌توانید از میزان یکسانی از دانه و سبوس استفاده کنید. از خواص این سویق می‌تواند به تسهیل چاقی کودک اشاره کرد.

طرز تهیه سویق جو برای کودک

سویق جو هم دقیقا مانند طرز تهیه سویق کودک گندم است و شما باید سبوس و دانه‌ی جو را به صورت جداگانه تف داده ، مخلوط کرده و آسیاب کنید. این سویق علاوه بر اینکه چاق کننده است، می‌تواند به تقویت قلب و رفع مشکل یبوست کمک کند. 

طرز تهیه سویق کودک در خانه با سیب

برای تهیه این سویق، باید ابتدا سیب را رنده کنید. سپس آن را تفت دهید تا جایی که کاملاً آب آن گرفته شود یا به‌اصطلاح خشک شود. سپس آن را پودر کنید تا آماده مصرف توسط کودک دلبندتان شود. همچنین می‌توانید آن را ورق‌ورق کنید و در آفتاب خشک کنید. سپس آن را آسیاب کنید و در ماهیتابه تفت دهید. تا جایی که رنگ آن تغییر کند.

هسته میوه‌ها را نیز می‌توان آسیاب کرد و برای تهیه سویق کودک از آن استفاده کرد. اما از خود میوه‌ها معمولاً به‌صورت رنده شده استفاده می‌شود. برای تهیه انواع دیگر سویق میوه نیز می‌توانید مانند بالا عمل کنید.

طرز تهیه سویق کودک در خانه با نخود

طرز تهیه سویق کودک نخود نیز بسیار ساده است. ابتدا نخود را آسیاب کنید و سپس آن را بدون روغن تفت دهید.

طرز تهیه سویق نخود

طرز تهیه سویق کودک با عدس

طرز تهیه سویق کودک عدس به خاطر نبود سبوس، آن ساده‌تر از سویق گندم و جو است. تنها کافی است که عدس را به خوبی آسیاب کنید؛ سپس آرد آن را تفت دهید. توصیه می‌شود که مجدداً آرد تفت‌داده شده عدس را آسیاب کنید  و دوباره آن را تفت دهید تا کیفیت بهتری داشته باشد. در انتها نیز بهتر است آن را الک کنید.

طرز تهیه سویق حبوبات برای کودک

شما می‌توانید از انواع مختلفی از حبوبات برای کودک خود سویق بسازید. تنها کافی است آنها را آسیاب کرده و تفت دهید. و حتی چندبار محصول تفت داده شده را آسیاب کرده و دوباره تفت دهید تا کاملاً یکدست شود. علاوه بر عدس و نخود شما می‌توانید با انواعی از حبوبات مانند ماش و لوبیا نیز این سویق را تهیه کنید و حتی همه‌ی آنها را با هم مخلوط کنید.

طرز تهیه سویق کودک با برنج

در تهیه سویق برنج، آرد برنج و سبوس برنج آسیاب و تفت داده می‌شوند.

طرز تهیه سویق کودک با سنجدد یا طرز تهیه سویق استخوان ساز برای کودک

ابتدا هسته سنجد را از گوشت سنجد با یک آسیاب معمولی جدا کنید. بعد هسته را آسیاب کنید و جداگانه تفت دهید، و خوب الک کنید. گوشت سنجد را نیز آسیاب کرده و تفت دهید و الک کنید. حال پودر تفت داده هسته و گوشت سنجد را با هم مخلوط کنید.

سویق سنجد یکی از بهترین سویق‌ها برای تحکیم استخوان است به ویژه زمانی که با شیر مخلوط شود. این سویق سرشار از کلسیم است. در مورد طرز تهیه سویق کودک در طب اسلامی آماده است اگر می‌خواهید کودکتان استخوان‌های قوی داشته باشد و قدش به خوبی رشد کند حتماً طرز تهیه سویق برای رشد قد کودکان که همان سویق سنجد است را بیاموزید و از آن به کودکانتان بدهید که تاثیر شگفت انگیزی دارد.

طرز تهیه سویق کامل

شما همچنین می‌توانید تمام سویق های بالا رو با هم مخلوط کنید. سپس آن را با مقدار کمی شکر مخلوط کنید تا یک سویق کامل به دست آید. این سویق بسیار مقوی و پرانرژی است.

نحوه مصرف سویق کودک

نحوه مصرف سویق کودک چگونه است؟

بهترین سویق برای کودک سویقی است که حاوی گندم، جو، عدس و سنجد باشد؛ چراکه می‌تواند تمامی نیازهای کودک را برطرف کند. برای خوراندن سویق به نوزاد به کودک می‌توانید آن را به صورت فرنی دربیاورید. و یا در ابتدا ترکیب آماده‌شده به روش بالا را با شیر، شیره انگور، شیره خرما یا عسل ترکیب کنید و به مقدار نصف قاشق غذاخوری به کودکتان بدهید. البته استفاده از عسل تا قبل از یک‌سالگی توصیه نمی‌شود؛ زیرا بدن کودک توانایی هضم و جذب آن را ندارد و از طرفی احتمال وجود سم بوتولونیوم وجود دارد.

به طور کلی نحوه مصرف سویق کودک در سنین مختلف به صورت زیر است:

  • برای نوزادان کمتر از یکسال، سویق را با آب جوشیده ولرم مخلوط کنید تا به صورت فرنی دربیاید.
  • برای کودکان بالای یکسال، آن را با آب جوش و سه شیره مخلوط کنید.
  • و در سنین بالاتر سویق را با عسل به صورت حلوا دربیاورید. شاید بد نباشد که آن را قالب بزنید و تزیین کنید تا برای کودک جذاب‌تر باشد.

احتمالا می‌خواهید بدانید سویق کودک از چند ماهگی قابل استفاده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کاملا بستگی به نوع سویق دارد؛ مثلا طرز تهیه سویق کودک برنج که در بالا آماده است از شش ماهگی و طرز تهیه سویق کودک گندم و جو به دلیل سنگین بودن از هشت ماهگی قابل استفاده است. سویق عدس و سنجد نیز برای کودکان بالای 9 ماه مناسب هستند. 

عوارض سویق کودک

طرز تهیه غذای کودک با سویق

حالا که طرز تهیه سویق برای نوزاد را آموختید می‌توانید از آنها در تهیه‌ی انواعی از غذاها برای وزن گیری و چاقی نوزاد خود استفاده کنید. طیف وسیعی از غذاها و شیرینی‌های مختلفی وجود دارد که میتوانید با سویق تهیه کنید. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره کرده‌ایم.

طرز تهیه کوکی سویق:

  • آرد: یک پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • شکر قهوه ای یا سفید: نصف پیمانه
  • سویق کامل: 1.3 پیمانه
  • کره: یک قاشق غذا خوری
  • دارچین: به مقدار لازم

تخم مرغ شکر و کره در همزن ریخته و هم می‌زنیم تا کرم رنگ شوند. آرد را در چند مرحله روی آن الک می‌کنیم. و در پایان سویق و دارچین را اضافه می‌کنیم. مواد را به مدت ده دقیقه در یخچال گذاشته و بعد از آن با قاشق کف سینی چرب شده میریزیم و در دمای 150 درجه به مدت ده دقیقه می‌پزیم.

طرز تهیه حلوای سویق کودک

  • سویق کامل: 3 قاشق غذاخوری 
  • شیره انگور: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن حیوانی: 1 قاشق غذاخوری

برای تهیه حلوای سویق تنها کافی است روغن را در ماهیتابه ریخته تا گرم شود و بعد سویق را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند در انتها شیره‌ی انگور اضافه کرده و کمی هم بزنید تا به حالت یک حلوا دربیاید و بعد زیر آن را خاموش کرده و در بشقاب  بریزید تا سرد شود. 

طرز تهیه صبحانه با سویق کودک 

یکی از بهترین روش‌های طرز تهیه سویق کودک برای وزن گیری، پخت آن به شیوه‌ی کاچی سویق است که هم یک صبحانه‌ی بسیار مقوی است و هم به چاق شدن کودک کمک می‌کند. ( به مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه نیز مراجعه نمایید.)

مواد لازم:

  • آرد گندم: یک پیمانه 
  • سویق کامل کودک: دو قاشق غذا خوری 
  • کره: 150 گرم
  • شکر: یک پیمانه
  • گلاب: نصف پیمانه
  • آب: سه پیمانه 
  • زعفران به مقدار لازم

آب و شکر را مخلوط کرده و حرارت دهید تا شکر کامل در آب حل شود. سپس زعفران را اضافه کرده و بگذارید مثل مربا غلیظ و کشدار شود. سپس گلاب را اضافه کنید. در یک ظرف جداگانه کره‌ی آب شده را به آرد و سویق اضافه کرده و هم بزنید تا رنگ قهوه ای روشن پیدا کند. حالا دارچین و سپس آب و شکر را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا یکدست شود. به حرارت دادن ادامه دهید و اگر سفت شد کمی آب اضافه کنید. در نهایت که به غلظت مورد نظر رسید، آن را روی شعله پخش کن گذاشته و اجازه دهید کاچی دم بکشد.

طرز تهیه صبحانه با سویق کودک

سویق کودک را از کجا تهیه کنیم؟

ما در این مقاله طرز تهیه سویق کودک در خانه را به شما آموزش دادیم. شما می‌توانید در خانه با هزینه بسیار پایینی این غذای مقوی و سالم را برای کودکتان تهیه کنید. بااین‌وجود برخی از والدین ممکن است وقت کافی برای تهیه سویق در خانه را نداشته باشند و می‌خواهند بدانند که باید سویق کودک را از کجا بخریم؟ برخی از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی انواعی از سویق های آماده را به فروش می‌رسانند. اگر قصد خرید اینترنتی سویق کودک را دارید، مراقب باشید که محصول خریداری‌شده حتماً بارکد وزارت بهداشت را داشته باشد.

برای مطرح کردن دغدغه هایتان، مشورت کردن با دیگر مادران و دریافت پیام های مشاور از متخصصان گهواره می‌توانید با کلیک روی اپلیکیشن گهواره آن را نصب کرده و به راحتی به جامعه بزرگ مادران گهواره‌ای بپیوندید.