مشکلات پوستی رایج در نوزادان و راه‌های درمان آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مشکلات پوستی رایج در نوزادان

انواع مختلفی از بثورات و لکه وجود دارد که قسمت‌های مختلف بدن کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بثورات معمولاً قابل‌درمان هستند. آن‌ها درحالی‌که ممکن است ناراحت‌کننده باشند، زنگ خطری محسوب نمی‌شوند و به‌ندرت به مورد اورژانسی تبدیل می‌شوند. هرچند، در مواردی توانند یک بیماری جدی‌تر را نشان دهد. فراموش نکنید که بسته به علت مشکلات پوستی رایج در نوزادان، تقریباً هر بخشی از بدن کودک مثل صورت، گردن، تنه، بازوها، پاها، دست‌ها، ران‌ها، منطقه پوشک و چین‌های پوستی می‌تواند درگیر حساسیت‌های پوستی شود.

مشکلات پوستی رایج در نوزادان

نوزادان دارای پوست بسیار تازه و سیستم ایمنی در حال تکامل هستند. پوست آن‌ها حساس و مستعد بسیاری از منابع تحریک‌کننده یا عفونت است. علل بثورات در نوزادان معمولاً حرارت، آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار، اصطکاک، رطوبت، مواد شیمیایی، عطرها، پارچه و حتی مدفوع آن‌هاست که می‌تواند پوست کودک را تحریک کرده و باعث ایجاد بثورات جلدی از قبیل جوش، دانه، قرمزی و خارش شود. علاوه بر موارد ذکرشده عفونت‌های ویروسی و باکتریایی نیز می‌توانند باعث ایجاد بثورات شوند. همچنین، گاهی اوقات دانه‌های قرمز روی پوست کودک بعد از تب مشاهده می‌شود.

*همانژیوم پوستی نوزاد چیست + روشهای درمان

 آکنه در نوزادان

آکنه کودک معمولاً حدود دو تا چهار هفته پس از تولد به‌صورت برجستگی‌های قرمز و سفید ریز روی گونه‌ها، بینی و پیشانی کودک ظاهر می‌شود. علت آن مشخص نیست. به‌طورمعمول در حدود سه تا چهار ماه به‌خودی‌خود بدون به‌جا گذاشتن اثری از خود از بین می‌روند. برای درمان جوش صورت نوزاد و درمان آکنه کودک، از هیچ‌یک از محصولات ضد آکنه خودتان استفاده نکنید؛ زیرا آن‌ها می‌توانند به پوست ظریف کودک شما آسیب برساند. مراقبت منظم و روزانه در منزل می‌تواند برای درمان آکنه کودک کافی باشد:

  •  روزانه صورت کودک را با صابون ملایم بشویید.
  • مناطق تحریک‌شده و حساس پوست را نمالید.
  • از لوسیون ها یا محصولات روغنی صورت استفاده نکنید
  • اگر نگران هستید که آکنه کودک شما از بین نرود با پزشک مشورت کنید تا درمان‌های بی‌خطر را توصیه یا تجویز کند.

کلاه گهواره

کلاه گهواره یک بیماری پوستی نوزاد است که باعث ایجاد پوسته‌پوسته شدن پوست سر کودک می‌شود. در این بیماری نباید لکه قرمز روی پوست سر نوزاد ایجاد شود. این بیماری دردناک نیست و نمیتواند علت خارش پشت گردن و سر باشد؛ اما می‌تواند پوسته‌هایی ضخیم سفید یا زرد ایجاد کند که از بین بردنش کار ساده‌ای نیست. کلاه گهواره به عنوان یک حساسيت پوستي معمولاً در سه ماه اول تولد شروع می‌شود اما ممکن است در مهروموم‌های بعد هم رخ دهد. علائم مشابه در كودكان بزرگ‌تر نسبت به کلاه گهواره احتمال بروز شوره سر است. بثورات پوستی اغلب در اطراف گوش، ابرو یا پلک اتفاق می‌افتد ولی ممکن است در محل‌های دیگر نیز ظاهر شود. به کلاه گهواره، درماتیت سبوره نیز گفته می‌شود. علت دقیق این مشکل پوستی مشخص نیست ولی پزشکان علت را در ترشح چربی زیاد از غدد چربی موجود در پوست سر عنوان می‌کنند. کلاه گهواره نه مسری است و نه ناشی از بهداشت ضعیف است. این یک حساسیت پوستی نوزادان نیست و خطرناک نیست. کلاه گهواره معمولاً چند ماه طول می‌کشد. در بعضی از کودکان، این بیماری می‌تواند تا 2 سالگی ادامه داشته باشد. برخی از کارهایی که می‌توانید در خودتان در منزل برای کنترل کلاه گهواره انجام دهید عبارت‌اند از:

  • مو و پوست سر کودک خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.
  • پوست‌های مرده را با یک برس نرم مو خارج کنید.
  • از شستشوی زیاد موها خودداری کنید، زیرا باعث خشک شدن پوست سر می‌شود.
  • برای نرم کردن پوست‌های مرده کف سر از روغن کودک استفاده کنید تا شانه زدن راحت‌تر شود.
  • متخصص اطفال شما بهترین روش درمانی را برای فرزند شما توصیه می‌کند که می‌تواند شامل یک شامپو مخصوص، روغن کودک یا کرم‌ها و لوسیون های خاص باشد.

دکلاه گهواره در نوزاد

*علت ترک لب کودکان چیست و چه باید کرد

میلیا

ملیا از مشکلات پوستی نوزادان و بیماری های پوستی شایع در نوزادان است. برخی از نوزادان دارای برجستگی‌های کوچک سفیدی هستند که به میلیا معروف است. میلیا یکی از مشکلات پوستی رایج در نوزادان است که معمولاً در اثر مسدود شدن غدد چربی با پوسته‌های مرده پوست، بر روی بینی و صورت ایجاد می‌شود. میلیا گاهی اوقات آکنه کودک نیز نامیده می‌شود، اما آکنه‌های کودک مربوط به قارچ است. ازآنجاکه غدد کودک در طی چند روز یا هفته باز می‌شود، برجستگی‌ها معمولاً از بین می‌روند و نیازی به درمان ندارند.

  • روزانه صورت کودک را با صابون ملایم بشویید.
  • مناطق تحریک‌شده و حساس را نمالید.
  • از لوسیون ها یا محصولات روغنی استفاده نکنید.

عرق‌سوز شدن نوزاد

عرق‌سوز شدن معمولا به‌صورت برجستگی‌های کوچک صورتی مایل به قرمز روی قسمت‌هایی از بدن کودک که مستعد تعریق هستند اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات عرق به دلیل منافذ مسدود شده در زیر پوست گرفتار شود و در اثر گرما و رطوبت به سورت بثورات جلدی مانند تاول‌های ریز و قرمز و حاوی مایع ظاهر می‌شود. این موارد بیشتر در نواحی از پوست کودک مانند گردن، شانه، سینه، کشاله ران، زیر بغل و محل چین‌های پوست ظاهر می‌شود. بثورات به‌طورکلی طی چند روز بدون درمان از بین می‌رود. بااین‌حال اگر با تب همراه شد به پزشک کودک خود مراجعه کنید.

محیط خشک و خنک و لباس‌های گشاد چیزهایی هستند که برای درمان آن لازم است. به خاطر داشته باشید که عرق‌سوز شدن حتی در زمستان هنگامی‌که کودک شما بیش‌ازحد پوشانده شده است رخ دهد پس سعی کنید از لباس‌هایی استفاده کنید که هنگام گرم شدن بتوانید از تنش دربیاورید.

عرق‌سوز شدن نوزاد

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی در نوزادان و بزرگسالان است که باعث ایجاد بثورات خشک، خارش‌دار، قرمز و گاهی اوقات دردناک می‌شود که ممکن است در پاسخ به یک عامل تحریک‌کننده اتفاق بیفتد. این بیماری در کودکانی که سابقه خانوادگی آسم، آلرژی یا درماتیت آتوپیک (درماتیت آتوپیک شرایطی است که باعث قرمزی و خارش پوست شما می‌شود. این مورد بیشتر در کودکان شایع است اما می‌تواند در هر سنی رخ دهد. درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن است و به‌صورت دوره‌ای فعال می‌شود) دارند شایع‌تر است و در بیشتر موارد در 6 ماه اول زندگی نوزاد ایجاد می‌شود. اگزما تا 6 ماهگی اغلب روی پیشانی ظاهر می‌شود ولی با بزرگ‌تر شدن کودک بثورات ممکن است به آرنج، زانوها و چین‌های پوستی منتقل شوند. آگزمای پوستی ممکن است در ابتدا روی صورت کودک شما به‌عنوان یک بثور پوستی ظاهر شود که با گذشت زمان، ضخیم، خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. اگزما هنگام خشک شدن پوست یا تماس پوست با عوامل حساسیت‌زا و محرک نظیر پرز حیوانات خانگی، گردوغبار، مواد شوینده و پاک‌کننده‌های خانگی افزایش می‌شود. آب دهان نیز می‌تواند اگزما را در اطراف چانه یا دهان تحریک کند.

هیچ درمانی برای اگزما -این دانه های قرمز روی پوست کودک همراه با خارش- وجود ندارد، توصیه می‌شود محرک‌ها را شناسایی و از استفاده از آن‌ها اجتناب کنید:

  •  از حمام کوتاه (بین 5 تا 10 دقیقه) با آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید.
  • دو بار در روز از یک کرم یا پماد برای حساسیت پوست صورت نوزاد به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • از مواد شوینده بدون عطر که برای پوست‌های حساس مناسب است استفاده کنید.
  • ممکن است متخصص اطفال شما بتواند پماد استروئیدی را برای کاهش التهاب تجویز کند. این کار را طبق دستور پزشک خود استفاده کنید.

خشکی پوست

اگر پوست نوزاد شما پوسته‌پوسته می‌شود یا خشک است اغلب به خاطر دیر به دنیا آمدن نوزاد است و جای نگرانی نیست. پوست زیرین پوستی کاملاً سالم، نرم و مرطوب است. بااین‌حال اگر خشکی پوست نوزادان شیرخوار شما از بین نرفت، با پزشک متخصص کودک خود صحبت کنید.

خشکی پوست در نوزادان

عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی پوستی  یکی از مشکلات پوستی رایج در نوزادان است که اغلب پس از مصرف یک دوره‌ی آنتی‌بیوتیک در کودک ایجاد می‌شود که بسته به‌جایی که در پوست کودک قرار دارند متفاوت هستند. علائم برفک دهان نوزاد روی زبان و دهان ظاهر می‌شود و شبیه شیر خشک‌شده است. بثورات قارچی پوشک، انواع لکه های قرمز روی پوست نوزاد تازه متولد شده -قرمز روشن- است که اغلب با جوش‌های کوچک قرمز در لبه‌های بثورات به وجود می‌آید. در صورت بروز عفونت پوستی نوزاد با متخصص اطفال خود صحبت کنید. لازم به ذکر است که برفک دهان با مایع ضد قارچ و بثورات پوشک با استفاده از کرم ضد قارچ درمان می‌شوند.

آفتاب‌سوختگی نوزاد

نور خورشید ممکن است احساس خوبی در پی داشته باشد، اما می‌تواند پوست کودک شمارا در معرض خطر آسیب آفتاب‌سوختگی قرار دهد. شما می‌توانید در هر سنی از کرم ضد آفتاب کودک بر روی پوست نوزادتان استفاده کنید. استفاده از کلاه و چتر نیز ایده‌ی خوبی هستند؛ اما بهترین راه محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی، دور نگه‌داشتن نوزاد از تابش مستقیم نور خورشید در 6 ماه اول زندگی نوزاد است. برای بهبود آفتاب‌سوختگی خفیف نوزاد، روزانه چندین بار به مدت 10- دقیقه 15 یک پارچه خنک را روی پوست کودک قرار دهید و برای آفتاب‌سوختگی شدیدتر، با پزشک متخصص کودک خود تماس بگیرید.

بثورات پوشک

بثورات یکی از مشکلات پوستی رایج در نوزادان است که به دلیل خیس بودن یا اسیدی بودن ادرار و مدفوع کودک ایجاد می‌شود و می‌تواند به صورت دون دون یا تکه‌ای باشد.