تحلیل گروه خونی نوزاد و پیشبینی آن

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تحلیل گروه خونی نوزاد و پیشبینی آن

گروه خونی جنین تحت تاثیر چه فاکتورهایی قرار می‌گیرد؟ این پرسشی است که اکثر والدین با آن مواجه می‌شوند. به طور کلی همه افراد دارای چهار نوع گروه خونی A ، B،AB  یا O هستند که فاکتور Rh منفی یا مثبت نیز بر روی آن‌ها موثر است. 

فاکتور Rh نوعی پروتئین است که در گلبول‌های قرمز خون انسان یافت می‌شود. حال اگر سلول‌های خونی دارای این پروتئین باشند، نوزاد Rh مثبت و در غیر این صورت Rh منفی می‌شود. اگر فرصت نکرده‌اید که به منظور تعیین گروه خونی نوزاد خود به آزمایشگاه مراجعه کنید، در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را در این رابطه به دست آورید.

 

انواع گروه‌های خونی

قبل از این‌که به بحث پیشبینی گروه خونی نوزاد بپردازیم، بهتر است که ابتدا با انواع گروه‌های خونی آشنا شوید. به طور کلی چهار نوع گروه خونی به شرح ذیل وجود دارد:

  1. گروه خونیB : در سطح گلبول‌های قرمز این افراد آنتی ژن نوع B دیده می‌شود.  
  2. گروه خونی A: این افراد در سطح گلبول‌های قرمز خود آنتی ژن نوع A دارند. 
  3. گروه خونیO : در گلبول‌های قرمز این افراد هیچ کدام از آنتی ژن‌های نام برده دیده نمی‌شود.
  4. گروه خونیAB : در سطح گلبول‌های قرمز خود هر دو نوع آنتی ژن  A و B را دارا هستند.

وراثتی بودن گروه خونی نوزاد

نوع گروه خونی جنین از والدین به ارث می‌رسد، یعنی شبیه پدر، مادر یا ترکیبی از هردوی آن‌ها می‌شود. پس به هیچ وجه امکان ندارد که فردی دارای گروه خونی متفاوت از والدین خود باشد.

پیشبینی گروه خونی نوزاد 

امروزه به لطف پیشرفت علم پیشبینی گروه خونی نوزاد از روی گروه خونی پدر و مادر امکان‌پذیر شده است. برای مثال اگر هر دو والد گروه خونی O داشته باشند، صاحب فرزندی با گروه خونی O می‌شوند. در صورتی‌که گروه خونی پدر و مادر A باشد، فرزندی با گروه خونی O یا A متولد می‌شود‌. والدینی با گروه خونی B نیز فرزندی خواهند داشت که ممکن است دارای گروه خونی B یا O باشد.

چنانچه یکی از والدین دارای گروه خونی A و والد دیگر B باشد، گروه خونی فرزند متولد شده می‌تواند از نوعA ، B ، AB یا O باشد. در صورتی‌که یکی از والدین کودک گروه خونی A داشته و دیگری AB باشد، در این حالت کودک متولد شده می‌تواند دارای گروه خونیA ، B یا AB باشد. توجه به جدول گروه خونی زیر در درک این مطلب به شما کمک می‌کند.

گروه خونی نوزاد

تشخیص خون Rh مثبت و  Rhمنفی 

انواع گروه‌های خونی ذکر شده ممکن است که Rh مثبت یا منفی باشند. گروه‌های خونی Rh مثبت شامل AB+، A+، B+ و O+ هستند. انواع گروه‌های خونی Rh منفی نیز A-،B -، O- و AB- را دربر می‌گیرند. در مواردی که گروه خونی پدر  Rhمثبت و گروه خونی مادر Rh منفی باشد، گروه خونی کودک به احتمال خیلی زیاد مثبت می‌شود. 

حال اگر هر دوی والدین گروه خونی Rh منفی داشته باشند، نوزادی با گروه خونی Rh منفی خواهند داشت. در جدول گروه خونی زیر نحوه تشخیص خون Rh مثبت و Rh منفی نوزاد از روی خون والدین ذکر شده است.

 

ژنوتیپ

Rh خون نوزاد

(+ , -) یا (+ , +)

Rh +

(- , -)

Rh

 

آیا امکان تعیین گروه خونی جنین وجود دارد؟

در بیشتر مواقع گروه خونی نوزاد را پس از تولد تعیین می‌کنند، اما روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان در دوران جنینی نیز گروه خونی را مشخص نمود. در هفته پنجم بارداری بدن جنین شروع به تولید  سلول‌های خونی می‌کند که در این موقع تعیین گروه خونی جنین امکان‌پذیر است. 

ناسازگاری Rh خطر سقط جنین را به دنبال دارد

ناسازگاری Rh (یا به عبارت دیگر ناسازگاری خون مادر و جنین) بین خون مادر و گروه خونی جنین عاملی است که موجب سقط می‌شود‌. به عبارت دیگر در صورت وجود اختلاف بین فاکتور Rh خون مادر و فرزندش، یک‌سری فرآیندها در بدن مادر اتفاق می‌افتد که در نتیجه آن جنین را به‌عنوان یک جسم خارجی تشخیص می‌دهد. 

معمولا ناسازگاری Rh در بارداری اول رخ نمی‌دهند، بلکه در حاملگی‌های دوم به بعد بروز می‌کند. در این حالت خون مادر به تولید آنتی بادی‌های خطرناکی می‌پردازد که از جفت عبور می‌کنند و خون بدن جنین را مورد حمله قرار می‌دهند. 

در این حالت بیماری کم خونی همولیتیک در جنین به وجود می‌آید، حتی خطر سقط نیز وجود دارد. اما خوشبختانه امروزه با استفاده از آزمایشات غربالگری و درمان‌های محافظتی می‌توان از این اتفاق ناخوشایند پیشگیری کرد.

ناسازگاری Rh خطر سقط جنین را به دنبال دارد

درمان‌های محافظتی به هنگام بروز ناسازگاری Rh 

با توجه به جدول گروه خونی که در بالا مشاهده کردید، چنانچه RH گروه خونی یکی از والدین مثبت و RH گروه خونی دیگری منفی باشد، در دوران حاملگی اقدام به تزریق آمپول روگام می‌کنند. این آمپول به منظور پیشگیری از ایجاد هرگونه مشکل برای جنین از سوی پزشکان تجویز می‌شود.

با توجه به این‌که از هفته‌ بیست و هشتم حاملگی و بعد از آن امکان دارد که خون مادر با جنین ترکیب شود، تزریق آمپول روگام در این بازه زمانی انجام می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که آمپول نام برده مخصوص مادرانی است که دارای گروه خونی با RH منفی هستند. 

همچنین پزشک‌ معالج برای آنالیز تعداد آنتی بادی‌های موجود در خون آزمایشات خاصی درخواست می‌دهد که مادر موظف به انجام آن‌ها است. مزیت آمپول روگام این است که از تولید آنتی بادی‌های خطرناکی که در بدن مادر علیه RH گروه خونی جنین تولید می‌‌شوند، ممانعت به عمل می‌آورد. این آمپول برای جلوگیری از سقط جنین یک مرتبه در هفته 26 تا 28 حاملگی و یک بار نیز پس از زایمان تزریق می‌شود.  

روگام آمپولی عضلانی است و هیچ عارضه‌ای برای جنین به همراه ندارد، اما ممکن است که عوارض زیر را در بدن مادر به وجود آورد:

  • قرمز شدن پوست مادر 
  • ایجاد جوش
  • سفتی عضلات
  • متورم شدن عضلات و احساس درد در آن‌ها

تاثیر گروه خونی پدر و مادر بر کیفیت

تاثیر گروه خونی پدر و مادر بر کیفیت باروری 

سوالی که برخی از والدین با آن مواجه می‌شوند، این است که آیا گروه خونی والدین می‌تواند بر کیفیت باروری تاثیر بگذارد؟ در پاسخ لازم است بدانید که یکی از فاکتورهای موثر بر باروری، گروه خونی پدر و مادر است.

امروزه علم ثابت کرده که تعداد و همچنین کیفیت تخمک‌ها در زنان دارای گروه خونی O نسبت به سایر گروه‌های خونی اندکی ضعیف‌تر است. به همین دلیل برای این گروه از والدین به هنگام بارداری چالش‌های بیشتری به وجود می‌آید. در طرف مقابل افراد با گروه خونی A از نظر باروری جزء قوی‌ترین‌ها هستند.

مادرانی که گروه خونی O دارند، نه تنها برای باروری با مشکلات زیادتری روبرو هستند، بلکه احتمال بروز ناسازگاری در گروه خونی نوزاد آن‌ها نیز بیشتر است. برای مثال نوزاد این زنان دچار مشکلاتی مثل زردی می‌شود. در این قبیل نوزادان رنگ ادرار به خاطر وجود ماده‌ای به نام بیلی روبین زرد به نظر می‌رسد. این ماده پس از تخریب گلبول‌های قرمز به وجود می‌آید؛ زیرا بدن این گروه از مادران آنتی بادی‌هایی را تولید می‌کند که گلبول‌های قرمز جنین را تخریب نموده و موجب بروز زردی می‌شوند.

مروری بر آنچه خواندید

گروه خونی پدر و مادر تعیین‌کننده گروه خونی نوزاد است. چهار نوع گروه خونی جنین A،B ، AB وO  هستند که از والدین به ارث می‌رسند. پیشبینی گروه خونی نوزاد در مراقبت‌های دوران حاملگی نقش بسزایی دارد. به همین خاطر ضروری است با انجام یک‌سری تست‌ها و مراقبت‌های لازم سلامت کودک خود را تضمین کنید. چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق این لینک با کارشناسان پینو بیبی ارتباط برقرار نمایید.