منفی کاذب تست بارداری به چه معنی است؟ و چه زمانی اتفاق می افتد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
منفی کاذب تست بارداری

شاید عبارت منفی کاذب تست بارداری را از برخی از خانم‌هایی که هم‌اکنون مادر هستند و فرزند خود را در آغوش دارند یا نزدیک زایمان هستند، شنیده باشید. موارد منفی کاذب تست بارداری زمانی رخ می‌دهد که به هر دلیلی در سنجش میزان ترشح هورمون جفت در خون یا همان HCG اِشکالی پیش آمده باشد. این اشکال هم ممکن است در آزمایش خون بتا پیشامد کند و آزمایش خون بارداری منفی کاذب شود و هم در بی بی چک. در ادامه این بحث می‌خواهیم دلایل این اتفاق را با هم مرور و بررسی کنیم.

تست بارداری منفی کاذب چیست؟

تست بارداری منفی کاذب چیست؟

منفی کاذب تست بارداری یعنی شما پریود را از دست داده‌اید و نشانه‌ای از پریود شدن ندارد، اما تست بارداری شما منفی شده است. جواب منفی کاذب تست بارداری معمولا به این دلیل است که آزمایش بارداری یا تست حاملگی خیلی زود انجام شده است و هنوز مقدار هورمون HCG در ادرار به اندازه‌ای نیست که قابل شناسایی و اندازه‌گیری باشد. 

البته باید به این نکته اشاره کنیم که آزمایش خون منفی کاذب تست بارداری بسیار نادر اتفاق می‌افتد. معمولا این تست بی بی چک است که به دلیل بی موقع یا زود استفاده شدن، جواب منفی کاذب می‌دهد، در حالی که بارداری اتفاق افتاده است. در واقع مقدار کم هورمون HCG در خون قابل شناسایی و اندازه‌گیری است و آزمایش خون به طور دقیق می‌تواند بارداری را تشخیص دهد. 

علت منفی کاذب تست بارداری چیست؟

علت منفی کاذب تست بارداری چیست؟

اگر برای کشف بارداری خود از بی بی چک استفاده کرده‌اید و جواب منفی شده است، اما هنوز پریود نشده‌اید و علائم پریودی هم ندارید، بهترین کار این است که یک آزمایش خون بتا بدهید و از وضعیت بارداری خود مطمئن شوید؛ منفی کاذب با بی بی چک به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • عدم رعایت صحیح دستورالعمل استفاده از بی بی چک
  • نامناسب بودن بی بی چک یا تاریخ گذشته بودن آن
  • غلظت پایین هورمون جفت یا HCG در ادرار
  • ادرار رقیق 
  • مصرف برخی از داروها یا یکسری از بیماری‌های خاص
  • در برخی موارد مشاهده شده که در بارداری خارج رحمی جفت رشد کافی نداشته و به میزان کافی هورمون تولید نکرده است. درنتیجه جواب تست منفی کاذب گزارش می‌شود.

* برای اطلاع از انواع تست خانگی بارداری و میزان دقت و صحت هریک کلیک نمایید. 

آیا با بی بی چک منفی احتمال بارداری وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. این احتمال وجود دارد که بی بی چک به یکی از دلایلی که در بالا اشاره کردیم، منفی باشد، اما بارداری اتفاق افتاده باشد. بنابراین اگر می‌پرسید که چه کسانی با بی بی چک منفی باردار بوده‌اند، باید بگوییم که تعداد این افراد کم نیست. 

توجه داشته باشید که در عکس تست بارداری منفی فقط یک خط قرمز وجود دارد، در حالی که اگر جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف باشد، یک خط کمرنگ هم ظاهر می‌شود. دلیل کمرنگ بودن خط دوم میزان کم هورمون جفت در ادرار یا رقیق بودن ادرار است. برای مطمئن شدن از بارداری خود می‌توانید سه روز بعد مجددا از بی بی چک استفاده کنید یا آزمایش خون بدهید. 

اما اگر مثلا با بی بی چک منفی در هفته هفتم بارداری روبه رو شده‌اید، باید بدانید که کیفیت تستی که استفاده می‌کنید استاندارد نیست و قابلیت اعتماد ندارد.

چه داروهایی باعث منفی شدن تست بارداری می‌شود؟

تعدادی از داروها همانند برخی از داروهای مربوط به صرع، آلرژی و ... و همچنین داروهای افزایش‌دهنده ادرار می‌توانند منجر به منفی شدن تست بارداری شوند. حتما در مورد دردهای شکمی در بارداری مطالعه کنید تا بتوانید کیفیت این دردها را درک کنید و از خطرناک بودن یا نبودن آنها مطلع شوید.

آیا عفونت باعث منفی شدن بی بی چک می‌شود؟

آیا عفونت باعث منفی شدن بی بی چک می‌شود؟

خیر؛ عفونت قارچی و باکتریایی واژن تاثیری بر نتیجه تست بیبی چک ندارد. عفونت مجاری ادراری شدید و دفع پروتئین در ادرار و وجود خون در ادرار ممکن است باعث شود بیبی چک، نتیجه مثبت کاذب نشان دهد، اما عفونت قارچی و باکتریایی واژن تاثیری بر نتیجه تست بیبی چک ندارد. تست‌های حاملگی خانگی بسیار دقیق هستند، اما می‌توانند دچار خطا شوند. نتایج منفی کاذب تست بارداری به دلایل مختلف رخ می‌دهد، که همه آنها را شرح دادیم.

تشخیص قطعی بارداری

تشخیص قطعی بارداری با آزمایش خون بتا و پس از آن با انجام سونوگرافی و مشاهده ساک بارداری امکانپذیر است. اگر پریود خود را از دست داده‌اید و جواب بی بی چک شما به هر دلیل منفی شده است و نشانه‌ای از پریودی هم ندارید، فرض را بر باردار بودن خود بگذارید تا جواب آزمایش خون و سونوگرافی این فرضیه را باطل کند. تشخیص بارداری با آزمایش خون و سونوگرافی کاملا قابل استناد است.

کلام آخر

اولین فرضیه بعد از پريود نشدن، حامله بودن است؛ خصوصا اینکه دچار تغییر خلق و خو هم شده باشید، زیرا تغییر خلق و خو در اوایل بارداری طبیعی است. برای تشکیل ساک حاملگی و قرارگیری جنین در رحم مادر زمان لازم است. بنابراین اگر پیش از موعد مقرر برای تشخیص بارداری اقدام کنید، با نتیجه منفی کاذب تست بارداری رو به رو می‌شوید. زود آزمایش دادن هم باعث می‌شود آزمایش خون بارداری منفی شود. پس اگر هنوز زمان زیادی از ناپدید شدن پریود شما نگذشته است، منفی شدن تست بارداری ممکن است کاذب باشد و این احتمال وجود دارد که باردار باشید.