طریقه استفاده از تست بارداری نواری چگونه است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طریقه استفاده از تست بارداری نواری

طریقه استفاده از تست بارداری نواری خیلی متفاوت از سایر بی بی چک‌ها نیست که در این مقاله گهواره به آن می‌پردازیم. به هر حال برای انجام تست بارداری به کمک بی بی چک، به مقداری ادرار نیاز است. اینکه ادرار را به چه شکل در کیت تشخیص بارداری وارد کنید، در انواع بی‌بی چک‌ها کمی متفاوت است؛ اما در هر صورت نتیجه‌ای که به دست می‌آید معمولا یکسان است. اگرچه طرز استفاده از بی بی چک‌ هایی که برای انجام تست به قطره‌چکان نیاز دارند، راحت‌تر است، اما بی بی چک نواری هم نوعی از انواع بی بی چک موجود در داروخانه‌ها است که می‌توان از آن استفاده کرد.

آیا طرز استفاده از بی بی چک نواری را می‌دانید؟

برای استفاده از بی بی چک نواری باید مقداری از ادرار خود را در ظرف کوچکی جمع‌آوری کنید. برای این منظور می‌توانید از یک لیوان یک بار مصرف استفاده کنید. شما به مقدار زیادی ادرار نیاز ندارید. همین که بی بی چک نواری در ظرف ادرار غوطه ور نشود و ادرار تا زیر خط مدرج در بی بی چک نواری قرار بگیرد، کفایت می‌کند. در مورد اینکه بهترین زمان برای تست بارداری صبح یا شب است، باید بگوییم با توجه به این موضوع که ادرار صبحگاهی غلظت بیشتری دارد، لذا برای انجام تست بارداری مناسب‌تر است، اما در هر صورت اگر مدت زمان مشخصی از شروع پریود شما گذشته باشد و خونریزی شما شروع نشده باشد، معمولا در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید کمی از ادرار خود را جمع‌آوری کنید و مورد آزمایش قرار دهید.

شما می‌توانید با رجوع به بروشور موجود در پاکت بی بی چک، نحوه استفاده از بی بی چک با تصویر را مشاهده کنید و عکس تست بارداری نواری مثبت را از تست منفی تشخیص دهید.

استفاده از baby check آنقدر ساده و راحت است که معمولا نیاز به مشاهده فیلم تست بارداری نیست. با این وجود فیلم استفاده از بی بی چک نواری مدیکور و یا طرز استفاده از بی بی چک unitest در صفحات مختلف اینترنتی قرار دارد که می‌توانید آن را مشاهده کنید.

طرز استفاده از بی بی چک نواری

از کدام بی بی چک استفاده کنیم؟

عکس تست بارداری نواری مثبت

با توجه به اینکه انواع مختلفی از بی بی چک و انواع تست بارداری در داروخانه‌ها وجود دارد، معمولا این سوال که از کدام بی بی چک استفاده کنیم، پرسیده می‌شود. باید بدانید که اگر دستور استفاده از هر یک از بی بی چک‌ها را به درستی رعایت کنید و اگر از تاریخ انقضای بی بی چکی که تهیه کرده‌اید، کاملا مطمئن باشید، غالبا نتیجه‌ای که به دست می‌آورید، یکسان است. فقط حتما به این موضوع توجه داشته باشید که در زمان مناسب و بعد از چند روز عقب انداختن از بی بی چک استفاده کنید؛ زیرا هورمون hcg دیرتر وارد ادرار می‌شود؛ در واقع پیش از آنکه در ادرار دیده شود، در خون وارد می‌شود. به همین دلیل است که آزمایش خون زودتر از آزمایش ادرار وجود هورمون hcg در بدن را تشخیص می‌دهد. بنابراین حتما لازم است چند روزی از موعد پریود شما گذشته باشد تا این هورمون وارد ادرار هم شود و قابل تشخیص و اندازه‌گیری باشد.

*علت دیر مثبت شدن آزمایش خون بارداری چیست

چه زمانی برای تشخیص بارداری اقدام کنیم؟

با توجه به اینکه بارداری پدیده‌ای شیرین و جذاب است و معمولا بیشتر خانم‌ها در انتظار وقوع چنین اتفاقی در زندگی مشترک خود هستند، در مسیر اقدام به بارداری، برای تشخیص بارداری، کمی عجله می‌کنند و هیجان دارند و حتی از روشهای تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی نیز استفاده می کنند. باید بدانید که تشخیص بارداری پیش از عقب انداختن پریود امکانپذیر نیست؛ حداقل یک روز و حداکثر یک هفته باید از تاریخ شروع قاعدگی که نظم دارد و نامنظم نیست، گذشته باشد تا امکان تشخیص قطعی بارداری فراهم شود.

افرادی که برای درمان‌های ناباروری از انواع داروها و آمپول‌های هورمونی استفاده می‌کنند، برای تشخیص بارداری باید احتیاط بیشتری داشته باشند. گاهی استفاده از برخی از داروهای هورمونی باعث می‌شود پاسخ تست بارداری مثبت اعلام شود، در حالی که عملا بارداری اتفاق نیفتاده است.

بد نیست بدانید علائمی اولیه‌ای که برای تشخیص زودهنگام بارداری در صفحات مختلف اینترنت عنوان شده‌اند، علائم دوسویه‌ای هستند که هم می‌توانند مربوط به شروع قاعدگی و هم وقوع بارداری باشند. مثلا درد سینه، دل درد یا درد زیر شکم و دور ناف، درد واژن، سردرد، احساس خستگی و احساس لرز و ... . بنابراین نمی‌توان به طور قطع و حتم روی این علائم برای تشخیص بارداری پیش از ناپدید شدن پریود، حساب باز کرد.

در یک قاعده کلی و همیشگی به یاد داشته باشید که برای تشخیص بارداری حتما باید خونریزی ماهیانه شما ناپدید و قطع شده باشد. اگر قاعدگی منظمی داشته باشید و شروع قاعدگی هر ماه خود را یادداشت کنید و طول دوره‌های ماهانه خود را به طور دقیق بدانید، تشخیص حاملگی برای شما بسیار راحت و خیلی زود خواهد بود؛ اما در قاعدگی‌های نامنظم، معمولا زمان بیشتری لازم است که فرضیه بارداری به طور قطع تایید یا رد شود.

در هر صورت صبور بودن و عجول نبودن و خونسرد بودن می‌تواند بهترین کمک برای شما باشد. وقتی برای بارداری اقدام می‌کنید، با هر شرایط خاص و ویژه‌ای که دارید، تمام تلاش خود را به کار بگیرید که روی این موضوع متمرکز نشوید و حساسیت به خرج ندهید. شما درست زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسید که از فکر بارداری بیرون آمده باشید و مغز خود را همیشه و در همه حال درگیر این موضوع نکرده باشید.

هورمون HCG را بیشتر بشناسید

هورمون HCG هورمونی است که توسط جفت تولید و ترشح می‌شود و پیش از اینکه در ادرار قابل تشخیص باشد، در خون قابل تشخیص است.

هورمون hCG را می‌توان در نمونه خون خانم حدود ۱۱ روز پس از تشکیل سلول اولیه جنین تشخیص داد. میزان این هورمون هر دو تا سه روز دوبرابر می‌شود و بین هفته ۸ تا هفته ۱۱ پس از شروع بارداری به بالاترین میزان خود می‌رسد. پس از آن نتایج آزمایش hCG کمتر می‌شود و تا پایان دوران بارداری میزان تقریبا ثابتی را نشان خواهد داد.

اگرچه سطح هورمون HCG با آزمایش ادرار نیز قابل اندازه‌گیری است، اما تفاوت‌های زیادی می‌تواند بین آزمایش خون hCG و آزمایش ادرار hCG وجود داشته باشد. آزمایش خون دقت بالاتر و نتایج مطمئن‌تری را در زمان‌هایی که میزان این هورمون پایین است، ارائه می‌دهد.

اندازه‌گیری هورمون HCG در خون فقط برای تشخیص بارداری نیست. بد نیست بدانید که بیماری‌هایی نظیر سرطان رحم، سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان تخمدان و حتی بعضی از بیماری‌ها مانند سیروز کبدی  و زخم و التهاب روده نیز ممکن است باعث افزایش میزان این هورمون در خون شود.

کلام آخر

طریقه استفاده از تست بارداری نواری خیلی سخت نیست و به راحتی به کمک جمع‌آوری مقداری از ادرار در یک لیوان یک بار مصرف انجام می‌شود. فقط دقت داشته باشید که اصول کلی استفاده از بی بی چک و زمان مناسب برای تشخیص بارداری را رعایت کنید تا نتیجه‌ای که به دست می‌آورید بالاترین ضریب اطمینان را داشته باشد.این روش به مراتب از روشهای خانگی غیرعلمی مانند تست بارداری با جوش شیرین بهتر است.