آیا خودارضایی باعث نازایی می‌شود؟

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا خودارضایی باعث نازایی می‌شود

نگرش و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به خودارضایی وجود دارد. برخی معتقدند که این عمل برای جسم و روح مضر است و برخی دیگر بلعکس فکر می‌کنند. یکی از نگرش‌هایی که در این باره وجود دارد، نازایی است. بسیاری از افرادی که پس از چندین بار تلاش موفق نشدند تا صاحب فرزند شوند، حال چه مرد چه زن، ممکن است تصور کنند که به علت خودارضایی دچار نازایی و ناباروری شده‌اند. در این مطلب از گهواره به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا خودارضایی باعث نازایی می‌شود یا خیر؟ همچنین در مورد عوارض خودارضایی برای دختر در این مقاله بیشتر بخوانید. 

آيا خودارضايي باعث ناباروري مي‌شود؟

خودارضایی یکی از اعمالی است که معمولا 75 درصد از بانوان و 100 درصد از مردان در طول زندگی آن را تجربه کردند. خودارضایی در میان زنان مانند مردان نیز رایج است و هر دو جنس به روش‌های متنوعی آن را تجربه می‌کنند. حتما از خود پرسیده‌اید که خودارضایی چه تاثیر و عوارضی می‌تواند برای فرد داشته باشد. از مشکلات جسمی مانند خستگی و کوفتگی گرفته تا مشکلات روحی و روانی که شامل افسردگی و اضطراب و استرس می‌شود. یکی از این عوارض که بسیاری از افراد به آن باور دارند، ناباروری است.

بسیاری از افراد بر این باورند که اگر پس از مدتی تلاش موفق به بارداری نشدند، ممکن است علت آن خودارضایی باشد. اما باید بدانید که خودارضایی باعث ناباروری در زنان نمی‌شود. خودارضایی یا استمناء هیچ تاثیری بر روند قاعدگی، تخمک گذاری، تغییرات هورمونی و یا بارداری نخواهد داشت و هیچ تداخلی در آنها ایجاد نمی‌کند. 

بنابراین جواب این سوال قطعا نه خواهد بود، اما با اینکه خودارضایی باعث مشکلات باروری نمی‌شود، اما مانند هر عمل دیگر در صورتی که به اعتیاد تبدیل شود، می‌تواند باعث مشکلات جنسی، مشکلات در ارگاسم و عدم برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی شود. بنابراین این امر باعث از بین رفتن صمیمیت در میان زوجین شده و حتی در مواردی منجربه جدایی خواهد شد.

آيا خود ارضايي در مردان باعث نازایی می‌شود؟

خودارضایی چه در مردان و چه در زنان باعث ناباروری نمی‌شود. خودارضایی در مردان هیچ تاثیری بر تعداد اسپرم و توانایی بارداری آنها نخواهد داشت. اما باید بدانید که شانس باروری در مردانی که خودارضایی نمی‌کنند و یا کمتر انجام می‌دهند، نسبت به مردانی که این عمل را بیشتر انجام می‌‌دهند، بیشتر است، زیرا خودارضایی بیش از اندازه باعث کاهش مقدار مایع منی می‌شود در انزال می‌شود و باید مجددا مدت زمان معینی بگذرد تا این مشکل برطرف شده و تعداد اسپرم‌ها افزایش باید. علاوه بر آن خودارضایی باعث می‌شود تا انرژی زیادی صرف شود و در نتیجه مرد دیگر تمایلی به مقرابت با همسر خود نداشته باشد.

تحقیقات زیادی درمورد اثر خودارضایی بر ناباروری مردان شده است و نظرات متفاوتی در این باره داده شده است. برخی متخصصان بر این باورند که مردان در صورتی که می‌خواهند بچه دار شوند، بهتر است خودارضایی را کنار بگذارند و برخی دیگر معتقدند که خودارضایی هیچ تاثیر منفی در قدرت باروری مردان ندارد. اما یک باور رایج وجود دارد که خودارضایی در بلند مدت باعث اختلالات نعوظ می‌شود و این می‌تواند تاثیر بسیاری در رابطه جنسی مرد با همسر خود بگذارد.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟

تلاش برای بارداری و تشکیل خانواده یک پروسه جذاب و لذت بخش برای زوجین است، اما اگر این تلاش‌ها پس از گذشت یک سال نتیجه ندهد، می‌تواند به یک پروسه استرس‌زا و ناراحت کننده تبدیل شود و در این شرایط می‌توان گفت که این زوج درگیر ناباروری هستند. ناباروری به معنای عدم توانایی باردار شدن با وجود داشتن رابطه جنسی مکرر و محافظت نشده برای حداقل یک سال است.دلایل متعددی برای ناباروری و نازایی در زنان و مردان وجود دارد که ممکن است ناشی از یک مشکل و یا چند مشکل در شما و یا همسرتان باشد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم، بسیاری از این مشکلات قابل درمان است و شانس بارداری را بطور قابل توجهی افزایش می‌دهد. عواملی که باعث نازایی می‌شود عبارتند از:

  • سن

افزایش سن در بانوان باعث کاهش پروسه تخمک گذاری و در نتیجه کاهش قدرت ناباروری می‌شود. همچنین افزایش سن در کیفیت تخمک‌ها تاثیر می‌گذارد.

  • سبک زندگی

داشتن یک رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم، قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی و سمی، استعمال دخانیات و مصرف الکل یکی از علل اصلی نازایی در زنان است.

  • بیماری‌ها

برخی از بیماری‌هایی که در زنان منجربه نازایی می‌شود عبارتند از: سندرم تخمدان پلی کیستیک، نارسایی زودرس تخمدان، اختلالات هورمونی، اختلالات مربوط به لوله فالوپ، آندومتریوز و ناهنجاری‌های رحم و همچنین بیماری‌هایی که در مردان می‌تواند منجربه نازایی شود عبارتند از: واریکوسل، بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز و سوزاک، برخی از عفونت‌ها، ایمنولوژیک، انزال برگشتی، سرطان و شیمی درمانی، مشکل در لوله‌های انتقال دهنده اسپرم، سلیاک و برخی از بیماری‌های ژنتیکی.

آیا خودارضایی باعث نازایی می شود

آيا خود ارضايي باعث بارداری مي‌شود؟

بارداری تنها زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم وارد واژن شود. خودارضایی یک رابطه یک طرفه جنسی و ایمن است و احتمال بارداری در آن صفر است، زیرا در خودارضایی زن با تحریک قسمت خارجی اندام جنسی خود و یا با دخول اجسام خارجی به داخل مهبل به ارگاسم می‌رسد و در این موارد هیچ اسپرمی برای تشکیل لقاح و بارداری وجود ندارد.

آیا خودارضايي باعث تنبلي تخمدان مي‌شود؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، یک اختلال مربوط به غدد درون ریز است که مشکلات زیادی را برای زنان بوجود می‌آورد. تنبلی تخمدان به دلیل اختلال در روند تخمک گذاری رخ می‌دهد و دلیل دیگری ندارد. بنابراین می‌توان گفت که تنبلی تخمدان با خودارضایی هیچ رابطه‌ای ندارد. هیچ منبع علمی وجود ندارد که ثابت کند که خودارضایی در بین زنان باعث تنبلی تخمدان می‌شود. بعضی عوارض خودارضایی زنان بعد از قطع خودارضایی بهبود پیدا می‌کند، اما تنبلی تخمدان از عوارض این عمل نیست. بنابراین اگر مبتلا به تنبلی تخمدان هستید و یا علائم آن را دارید، توصیه می‌شود تا به پزشک کتخصص زنان مراجعه کنید.

آيا خودارضايي باعث كيست می‌شود؟

هیچ منبع معتبری وجود ندارد که ثابت کند خودارضایی باعث بروز کیست تخمدان، تنبلی تخمدان و یا نازایی می‌شود، اما به این معنی هم نیست که عوارضی ندارد.

آيا خود ارضايي باعث لاغري مي‌شود؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند، خودارضایی بر روی اندام و کاهش وزن افراد تاثیر می‌گذارد. خودارضایی به هیچ عنوان شما را لاغرتر نخواهد کرد و بر شکل بدنی شما تاثیر نخواهد گذاشت. تنها زمانی خودارضایی ممکن است بر جسم شما تاثیر بگذارد که به اعتیاد تبدیل شده و زندگی روزمره شما را مختل کند. در این صورت خودارضایی باعث می‌شود تا سطح زیادی از انرژی فرد از بین برود و طبیعتا این می‌تواند بر جسم او تاثیر بگذارد.