مراقبت های قبل و بعد از کاشت مو چیست؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراقبت های قبل و بعد از کاشت مو چیست؟

در حالی که بعضی هنوز به دنبال بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو هستند، برای برخی دیگر ریزش مو بسیار گسترده شده و به اقدامی فوری و اساسی تری نیاز است. اگر شما هم به کاشت مو فکر می کنید و اطرافیانتان کاشت موی طبیعی را پیشنهاد می کنند، بهتر است قبل از کاشت مو به چند نکته مهم توجه کنید.

اهمیت مراقبت های قبل از کاشت مو

اگر شما هم به کاشت مو فکر می کنید و اطرافیانتان کاشت موی طبیعی را پیشنهاد می کنند، بهتر است قبل از کاشت مو به چند نکته مهم توجه کنید. کاشت مو از جنبه های مختلف; درمان، هزینه، زیبایی و موارد دیگر را بررسی کنید و با آگاهی کامل اقدام کنید. برخی از آمادگی ها، از انتخاب پزشک و کلینیک مناسب گرفته تا پرهیز از غذا قبل از کاشت مو، همگی می توانند تاثیر قابل توجهی بر نتیجه جراحی شما داشته باشند. رعایت چند نکته ساده اما مهم تاثیر احتمالی این روش درمانی را به حداقل و یا حتی به صفر می رساند. برخی از این موقعیت ها برای کاشت ابرو نیز صادق است، بنابراین اگر قصد کاشت ابرو طبیعی را دارید، ادامه مقاله را دنبال کنید.

نکات و توصیه های آرایشگری

ابتدا با یک آرایشگر قرار ملاقات بگذارید و در مورد کاشت مو و نتایج مورد انتظارتان با جزئیات صحبت کنید. اگرچه کاشت مو برای اکثر افراد طاس و طاس امکان پذیر است، اما بهتر است برای بررسی نوع ریزش مو و وضعیت مو و سلامت عمومی خود با یک متخصص مشورت کنید. این مشاوره کاشت مو به شما کمک می کند تا در مورد کاشت مو تصمیمی آگاهانه بگیرید و مناسب ترین روش کاشت مو را انتخاب کنید و در صورت نیاز به کاشت مو مشخص می شود.

انتخاب کلینیک مناسب کاشت مو

کاشت مو یک مداخله جراحی بزرگ است که به تخصص و مهارت پزشک متخصص نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که قبل از مراجعه به کاشت مو، در مورد کلینیک و پزشک مناسب تحقیق کنید. تجربه، تخصص، مهارت و سابقه کاشت مو موفق را در کلینیک و پزشک مورد نظر خود بررسی و تأیید کنید.

از خوردن خودداری کنید

بهتر است زمانی که تصمیم دارید موهای خود را به طور طبیعی رشد دهید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید. (یا حداقل دو هفته قبل از جراحی) اگر رژیم دارید. توصیه می شود آن را برای مدتی ترک کنید. زیرا تغییرات در متابولیسم طبیعی بدن می تواند بر ترمیم و بازسازی پس از کاشت مو تأثیر منفی بگذارد. البته پرخوری قطعا توصیه نمی شود.

سعی کنید 24 ساعت قبل از عمل از خوردن غذاهای زیر خودداری کنید. انار یا زرشک و عصاره آن، گوشت قرمز و دل و جگر. در عوض، بهتر است غذاهایی مصرف کنید که حاوی کربوهیدرات، قند و پروتئین کافی هستند.

داروهای مورد نیاز

اکثر پزشکان و متخصصان توصیه می کنند که باید در مصرف برخی داروها احتیاط کنید و 10 روز (یا حداقل یک هفته) قبل از کاشت مو با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال، موارد زیر نمونه هایی از محدودیت های دارویی هستند.

  • قرص ویتامین E مصرف نمی کنید. 
  • قبل از کاشت مو هیچ گونه مسکن، آنتی هیستامین، پرومتازین، تری فلوپرازین، فنوتیازین، کلرپرومازین و ... مصرف نکنید.
  • از هیچ گونه داروی ضد انعقاد استفاده نکنید، زیرا ممکن است در حین عمل خونریزی شدید ایجاد شود و مصرف این داروها باید عمل را برای مدتی به تاخیر بیندازد.
  • از مصرف هیچ دارویی که حاوی مقادیر مختلف آسپرین است خودداری کنید.
  • ویتامین یا هیچ مکمل غذایی مصرف نمی کند.
  • پروپرانولول استفاده نمی شود.
  • عدم استفاده از داروهای گیاهی، مانند چای سبز، گیاهان دارویی و هر ترکیبی از گیاهان مشابه.
  • هر گونه حساسیت دارویی، به ویژه حساسیت به آنتی بیوتیک. پنی سیلین، سفالکسین و غیره را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت لزوم مصرف یکی از داروهای فوق طبق نظر پزشک می توانید با او مشورت کنید تا قبل از کاشت مو، داروهای مشابه دیگری را که مزاحم عمل جراحی شما نمی شود، به طور موقت جایگزین کنید.

محصولات آرایشی برای مو

اگر از محرک های رشد مو استفاده کرده اید مانند: اگر از محصولات مشابهی مانند مانیوکسیدیل استفاده کرده اید، توصیه می شود حداقل یک هفته قبل از کاشت مو، استفاده از آنها را قطع کنید. پس از جراحی و بهبودی کامل، می توانید پس از مشورت با پزشک، به استفاده از این محصول ادامه دهید.

الکل

مصرف الکل باعث رقیق شدن شدید خون می شود. بنابراین حداقل یک ماه قبل از جراحی و دو ماه بعد از آن برای جلوگیری از احتمال خونریزی از مصرف هر گونه مشروبات الکلی خودداری کنید، البته با توجه به مضر بودن الکل توصیه می شود همیشه از مصرف آن خودداری کنید.

چوب و سیگار

به طور کلی سیگار یا قلیان بر روی خون بیمار اثری مشابه الکل دارد. به همین دلیل اکیداً توصیه می شود یک ماه قبل از کاشت مو، سیگار، پیپ و قلیان را ترک کنید و تا بهبودی کامل از این عمل استفاده نکنید.

نظافت قبل از کاشت

از پزشک خود بپرسید که در روز جراحی چه مقدار مو از پشت و کناره های سر برداشته می شود. چند روز قبل از جراحی می توان از رنگ مو برای از بین بردن موهای سفید اطراف گوش و سایر نواحی استفاده کرد.

اقدامات قبل از کاشت مو

اقدامات 24 ساعت قبل از کاشت مو

  • مطمئن شوید که شب قبل از جراحی خوب بخوابید و استراحت کافی داشته باشید.
  • از خوردن گیاهانی که متابولیسم بدن را تغییر می دهند (زنجبیل، سیر و ...) خودداری کنید.
  • ترجیحاً در روز جراحی، لباس های دکمه دار یا گشاد بپوشید که بتوانید به راحتی آن را عوض کنید.
  • 24 ساعت قبل از کاشت مو از مصرف داروهای ضد التهابی (مانند پیروکسیکام، دیکلوفناک و غیره) خودداری کنید.
  • در صورت تجویز پزشک، دوز تجویز شده آنتی بیوتیک را با آخرین وعده غذایی قبل از کاشت مو مصرف کنید.

هماهنگی برای رفت و آمد به کلینیک

شما باید به موقع برای عمل جراحی حاضر شوید. قبل از کاشت مو حتی در صورت امکان یکی از بستگان خود را برای همراهی در بیمارستان و مراقبت و نظارت لازم در حین عمل ببرید. همچنین پس از کاشت مو، ممکن است به دلیل بیهوشی نتوانید رانندگی کنید، بنابراین از قبل برای رانندگی به منزل هماهنگی کنید.