بوتاکس میگرن چیست؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بوتاکس میگرن چیست؟

بوتاکس میگرن ازجمله راه‌کارهای درمانی به ‌شمار می‌آید که به بیماران مبتلا به این عارضه کمک می‌کند برای مدتی سردردهای شدید را تجربه نکنند. اگر شما نیز به میگرن مبتلا هستید احتمالا با روش‌های مختلفی که برای درمان این مشکل وجود دارد آشنا باشید. قطعا بوتاکس یکی از بهترین آن‌ها است. 

بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن با وجود مصرف دارو همواره با سردردهای شدید مواجه می‌شوند. اگر می‌خواهید برای مدتی موقت علائم این بیماری را از بین ببرید می‌توانید تزریق بوتاکس را انتخاب کنید. در ادامه با این راه‌کار درمانی بیشتر آشنا می‌شویم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

درمان میگرن با بوتاکس 

آیا بوتاکس میگرن در درمان سردرد تاثیر دارد؟ در این ‌خصوص باید گفت این ماده نوعی سم است که معمولا برای ازبین‌بردن چین‌وچروک از آن استفاده می‌شود. عملکرد بوتاکس به این صورت است که عضلات را به ‌طور موقت فلج می‌کند و ازاین‌رو خطوط ریز و درشت نواحی مختلف مدتی محو می‌شوند. 

بوتاکس همچنین باعث مسدودسازی عصب‌هایی خواهد شد که سیگنال‌های درد را منتقل می‌کنند. به همین دلیل نیز در سال‌های اخیر افراد زیادی برای درمان میگرن، تزریق بوتاکس را انتخاب کرده‌ا‌ند.

باتوجه‌به رضایتی که این بیماران داشته‌اند و تحقیق‌هایی که در این ‌زمینه صورت گرفته باید گفت هزینه تزریق بوتاکس در درمان میگرن موثر است. البته نباید انتظار داشته باشید تنها با یک بار تزریق تمام سردردهای میگرنی از بین بروند.

برای درمان 70 درصدی میگرن حداقل به 5 دوره تزریق مداوم نیاز دارید. ضمن اینکه انتخاب سرویس‌دهنده‌ای که خدمات بوتاکس میگرن را ارائه می‌دهد در دیدن نتیجه مطلوب تاثیرگذار است. در واقع بوتاکس باید در نواحی خاصی تزریق شود و این کار به مهارت زیادی نیاز دارد. 

نقاط تزریق بوتاکس برای میگرن

بوتاکس میگرن در نواحی خاصی از بدن انجام می‌شود. اگر بیش از 15 روز در ماه به سردرد دچار می‌شوید و این دردها حداقل 4 ساعت یا بیشتر باقی می‌مانند یعنی به میگرن مبتلا هستید و برای درمان می‌توانید از بوتاکس استفاده کنید. 

به‌طورکلی تزریق بوتاکس برای سردرد باید هر 3 ماه یک‌بار انجام شود. از نواحی مورد تزریق می‌توان به پشت سر، پیشانی، شانه‌ها و گردن اشاره کرد. سرویس‌دهنده باید در انجام این کار مهارت بالایی داشته باشد تا افراد نتیجه مطلوبی ببینند. 

لازم است بگوییم سرویس‌دهنده باید 31 تزریق در نواحی گفته‌شده انجام دهد تا سردردهای‌ میگرنی درمان شوند. البته اگر می‌خواهید این تسکین برای مدت طولانی باقی بماند لازم است هر 12 هفته یک‌بار برای تمدید آن اقدام کنید. 

عوارض بوتاکس میگرن 

سوالی که شاید بسیاری از افراد با آن مواجه شوند این است که آیا بوتاکس برای درمان میگرن عوارض دارد؟ در این‌ خصوص باید گفت بوتاکس راه‌کاری ایمن به‌شمار می‌آید که اگر توسط سرویس‌دهند‌ه‌ای بامهارت انجام شود عوارض خاصی به‌ همراه ندارد. 

با وجود اینکه بوتاکس از روش‌های کم‌عوارض است؛ اما در برخی افراد نیز علائم نامطلوبی به‌ وجود می‌آورد. به همین دلیل بهتر است پیش‌از اقدام برای انجام این روش از عوارض احتمالی آن آگاه شوید تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. این موارد عبار‌ت‌اند از: 

• احتمال بروز کبودی و درد در محل تزریق بوتاکس وجود دارد؛ به‌خصوص اگر مراقبت‌های پس ‌از تزریق را رعایت نکنید. 

• اگر به سردرد میگرنی مبتلا هستید احتمال اینکه پس ‌از تزریق با عوارضی مانند سردرد و گردن‌درد مواجه شوید زیاد است. 

• برخی افراد پس ‌از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، به علائمی شبیه بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند. 

• افرادی که نسبت به بوتاکس حساسیت دارند معمولا دچار عوارضی مانند تنگی نفس، تورم در ساق پا و تنگی نفس می‌شوند.

• از عوارضی که به‌ندرت اتفاق میفتد باید به افتادگی ابرو، دهان و پلک اشاره کرد. 

• آبریزش چشم و خشکی دهان از دیگر عوارض احتمالی این راه‌کار به ‌شمار می‌آیند. 

بوتاکس برای درمان میگرن بیش از اینکه با عوارض همراه باشد مزیت دارد. به همین دلیل نیز افراد زیادی مایل به استفاده از این روش درمانی هستند. اما در کنار توجه به انتخاب سرویس‌دهنده لازم است از مراقبت‌های بعد از تزریق نیز آگاه باشید تا احتمال بروز عوارض تا حد زیادی کم شود. 

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن

بوتاکس از روش‌های غیرتهاجمی به‌شمار می‌آید و سرویس‌دهنده در زمان کوتاهی این ماده را تزریق می‌کند و به همین دلیل آن را روشی بی‌دردسر می‌دانیم. بااین‌حال باید با راه‌کارهای مراقبتی که در این ‌زمینه وجود دارد آشنا شوید تا عوارض احتمالی را کاهش دهید. برخی از این مراقبت‌ها عبارت‌اند از: 

• اولین راه‌کار مراقبتی کسب مشاوره از سرویس‌دهنده است. در واقع شما باید پیش ‌از تزریق به ‌فکر مراقبت از خود باشید و درخصوص وضعیت جسمی یا داروهای مصرفی با سرویس‌دهنده صحبت کنید. 

• پیش‌ و پس از تزریق بوتاکس مصرف داروهایی را که باعث انعقاد خون می‌شوند قطع کنید. 

• بهتر است بعد ‌از تزریق بوتاکس استراحت کافی داشته باشید و از انجام  ورزش یا سایر فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.

• بوتاکس اگر جابه‌جا شود در کاهش درد میگرن خیلی خوب عمل نمی‌کند. ضمن اینکه جابه‌جایی این سم ممکن است عوارض نامطلوبی در عضلات دیگر به‌ وجود بیاورد. پس‌ باید از لمس، ماساژ دادن و ایجاد فشار در نواحی که تزریق در آن‌ها انجام شد خودداری کنید. 

• الکل نیز مانند داروهای رقیق‌کننده خون آثار نامطلوبی روی بوتاکس دارد. به همین دلیل مصرف نوشیدنی‌های حاوی این ماده پیش و بعد از بوتاکس میگرن ممنوع است. 

• لازم است بگوییم منظور از استراحت خوابیدن نبود. درواقع پس ‌از تزریق نباید بخوابید؛ دراز بکشید یا سر خود را پایین نگهدارید. این کار احتمال جابه‌جایی ماده را افزایش می‌دهد. 

هزینه تزریق بوتاکس میگرن 

تزریق بوتاکس یکی از راه‌کارهای بسیار کاربردی برای درمان سردردهای خفیف و مزمن میگرنی است. سرویس‌دهنده‌های مختلفی این خدمات را ارائه می‌دهند و هرکدام با توجه به مهارت و تجربه خود هزینه خاصی تعیین می‌کنند.  

تزریق بوتاکس برای میگرن باتوجه‌به شدت آن در نواحی خاصی انجام می‌شود و این موضوع در میزان ماده مورد استفاده تاثیر می‌گذارد که باعث افزایش یا کاهش هزینه‌ها می‌شود. برند بوتاکس مورد استفاده نیز در هزینه نهایی تاثیر دارد. 

سامانه دکترتو کلینیک لیست کاملی از معتبرترین سرویس‌دهندگان بوتاکس را ارائه می‌دهد تا بتوانید نسب به هزینه تعیین‌شده توسط کلینیک‌های مختلف اطلاعات لازم را به ‌دست بیاورید.

بوتاکس میگرن

جمع‌بندی

بوتاکس میگرن یکی از راه‌کارهای پرطرفدار برای بهبود سردردهای شدید است. اگر می‌خواهید این روش برای شما جواب دهد باید هر 3 ماه یک‌بار برای تمدید آن اقدام کنید. افرادی که برای درمان میگرن به‌ طور مرتب بوتاکس تزریق می‌کنند معمولا تا 70 درصد بهبود می‌یابند. البته نتیجه‌گیری و عدم بروز عوارض به مهارت سرویس‌دهنده این خدمات وابسته است.