طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی به روشهای مختلف

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه دلمه برگ مو

غذاهای سنتی ایرانی برای همه‌ی ما خاطره‌انگیز و دوست داشتنی هستند. بعد از روزها خوردن غذاهای فست فود و آماده، گاهی خوردن غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی بسیار دلچسب است. یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی، دلمه برگ مو ست. در واقع دلمه را می‌توان از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی در جهان نیز دانست. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد طریقه پخت دلمه برگ مو به روش‌های مختلف بیشتر توضیح دهیم. 

طرز تهیه دلمه ساده خانگی

دلمه برگ مو از غذاهای ایرانی ساده محسوب نمی‌شود و شامل ترکیبات مختلف و متنوعی است که طعم فوق العاده‌ای به آن می‌بخشد. برای تهیه یک دلمه برگ موی خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

طرز تهیه دلمه ساده خانگی

طرز تهیه دلمه برگ مو برای 4 نفر

  • برگ مو به میزان کافی
  • برنج 2 لیوان
  • گوشت چرخ کرده 200 گرم
  • لپه 100 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • سبزی دلمه ( شامل گشنیز، جعفری و مرزه) 200 گرم
  • روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان کافی

ابتدا در ظرفی جدا لپه‌ها را با کمی آب و نمک بپزید تا نرم شوند. برگ‌ درخت انگور را به مدت دو دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شده و بعد آبکش کنید. در ظرفی دیگر برنج را پخته و آبکش کنید. حالا پیازها را در ماهیتابه خرد کرده و با روغن سرخ کنید. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و ادویه بزنید. در نهایت سبزی دلمه، لپه و برنج پخته شده را اضافه کرده و هم بزنید. سپس مواد را از روی حرارت بردارید. برای آنکه مواد چسبندگی کافی را داشته باشد و پيچيدن دلمه دشوار نباشد، دو قاشق ماست به مواد دلمه اضافه کنید. 

برگ‌های مو را روی سطح صافی باز کنید به طوری که قسمت رگبرگ دار به داخل دلمه قرار بگیرد. کمی از مواد را روی برگ بریزید و آن را بپیچید. در کف قابلمه‌ای کمی روغن ریخته و چند لایه برگ مو بچینید. حالا دلمه ها را به صورت لایه لایه روی هم قرار دهید.   

نصف لیوان آب به اضافه دو قاشق روغن و دو قاشق آبلیمو را با هم ترکیب کنید و روی مواد بریزید. حالا قابلمه را روی شعله‌ی زیاد قرار دهید تا بخار کند. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید دلمه به آرامی بپزد به طوری که برگ‌ها نرم شود و چنگال به راحتی در پوست فرو برود. این طریقه پخت دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی ست که بسیار راحت است. روش‌های دیگری نیز برای پخت این غذای خوشمزه وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم. 

طرز پيچيدن دلمه برگ مو

یکی از نکاتی که باید در مورد نحوه درست كردن دلمه برگ مو بدانید، روش پیچیدن دلمه‌‌هاست. توجه داشته باشید که طریقه پخت دلمه برگ مو و پیچیدن آن بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت مواد از برگ بیرون می‌ریزند. چطور دلمه را بپیچیم؟

از برگ‌های پهن استفاده کنید. اگر برگ کوچک است لبه‌های دو برگ را روی هم قرار دهید تا سطح بزرگتری ایجاد شود. مواد را در وسط برگ ریخته و با قاشق صاف کنید. لبه‌‌های برگ را در جهت عقربه‌های ساعت روی مواد تا بزنید. و در نهایت دلمه‌ی پیچیده شده را طوری در قابلمه قرار دهید که روی پیچیده شده‌ی آن زیر قرار بگیرد.

طرز پيچيدن دلمه برگ مو

طرز پخت دلمه برگ مو شیرازی

دستور شیرازی پخت این غذا، همان طریق پخت دلمه برگ مو با آبغوره و سرکه است که طعمی ملس به آن می‌بخشد. روش پخت دلمه برگ مو درست مانند دستور بالاست با این تفاوت که در نهایت یک سس یا چاشنی نیز تهیه می‌شود و روی دلمه ریخته می‌شود. 

روش تهیه این چاشنی به شرح زیر است:

  • آب گوشت: ۱ لیوان کره: ۲۵ گرم
  • سرکه یا آبغوره: نصف لیوان 
  • شکر: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار لازم

به خاطر وجود شکر و سرکه به صورت همزمان، این دستور را می‌توان طریقه پخت دلمه برگ مو ملس نیز دانست. ابتدا همه‌ی مواد را با هم ترکیب کنید. در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. وقتی جوش آمد، دلمه‌های پیچیده شده را در این سس قرار داده و بگذارید بپزد تا طعمی ملس پیدا کنند. مواظب باشید چاشنی دلمه کامل خشک نشود تا در انتها بتوانید کمی روی دلمه‌های آماده شده بریزید. طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی نیز به همین صورت است. 

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

آموزش پخت دلمه برگ مو به روش اصفهانی کمی پیچیده‌تر است. مواد اولیه داخل دلمه متنوع‌تر است و از این رو بسیاری آن را طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی می‌دانند. طریقه پخ دلمه برگ مو چگونه است:

به جز موادی که در بالا گفته شد  

  • باقلا: ۱ لیوان 
  • کشمش: ۱ لیوان فرانسوی 
  • خرما بدون هسته: ۱ لیوان 

نیز به مواد داخل دلمه اضافه می‌شود. باقلا مانند لپه باید از قبل پخته شود. در آبی که می‌خواهید دلمه‌ها در آن بپزد، در حدود دو قاشق شکر نیز اضافه می‌کنید تا طعم ترش و شیرین بگیرد. طریقه پخت دلمه برگ مو ترش و شیرین اصفهانی را حتماً در خانه امتحان کرده و از طعم آن لذت ببرید. 

طریقه پخت دلمه برگ مو جنوب

شکل جنوبی این غذا همان طریقه پخت دلمه برگ مو با شیره خرما ست. برای طریقه پخت دلمه برگ مو اهوازی علاوه بر مواد بیسیک دلمه که در بالا گفته شد به تمر هندی نصف پیمانه و شیره خرما نصف پیمانه هم نیاز دارید.  این مواد باید به عنوان چاشنی به آبی که قرار است دلمه‌‌ها با آن پخته شوند اضافه گردد. مطمئن شوید که شیره و تمبر هندی به خوبی در آب حل شده باشند. 

طریقه پخت دلمه برگ مو تبریزی

طریقه پخت دلمه برگ مو با چاشنی رب گوجه همان دستور پخت تبریزی این غذاست. کافی ست به مواد داخل دلمه کمی رب گوجه نیز اضافه کنید.

طریقه پخت دلمه برگ مو تبریزی

طریقه پخت دلمه برگ مو ارومیه 

در داخل مواد دلمه‌ی ارومیه‌ای نصف پیمانه بلغور پخته نیز اضافه می‌شود. 

طریقه پخت دلمه برگ مو ارمنی

ترکیب دلمه ارمنی بسیار متفاوت است. در این طریقه پخت دلمه برگ مو با عدس، گوجه فرنگی، سیر، بادمجان، جعفری، نعناع، فلفل قرمز، پیاز، گشنیز و برنج پر می‌شود. عدس مانند لچه باید از قبل پخته شود. 

طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه

تهیه‌ی دلمه تركيه نیز خالی از لطف نیست. در داخل مواد دلمه باید از رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری، نعناع، شوید و ریحان خشک از هر کدام ۱ قاشق غذاخوری و سیر: ۱ یا ۲ حبه استفاده کنید. دلمه‌ی ترکیه‌ای را به صورت رول شده می‌پیچند.

تغییر در مواد دلمه

بسته به سلیقه شما می‌توانید در ترکیب مواد داخل دلمه تغییراتی ایجاد کنید. بعضی از گزینه‌های پیشنهادی به صورت زیر است:

  • طریقه پخت دلمه برگ مو بدون گوشت: دستور اصلی طریقه پخت دلمه برگ مو با گوشت است اما اگر گوشت نمی‌خورید می‌توانید آن را حذف کنید. به عنوان مثال از طریقه پخت دلمه برگ مو با سویا استفاده کنید که طعم خوبی به مواد می‌دهد و درصد پروتئین آن را افزایش می‌دهد. با حذف گوشت شاید بتوان دلمه را در دسته غذاهای ایرانی کم هزینه قرار داد. 
  • طریقه پخت دلمه برگ مو با دوغ: می‌توانید از ماست و دوغ ترش نیز در تهیه دلمه استفاده کنید. نیم لیتر دوغ را با نصف پیمانه ماست ترکیب کنید. کمی از این مخلوط را در ترکیب مواد داخل دلمه ریخته و اجازه دهید کمی حالت شل به خود پیدا کند اما طوری نباشد که از داخل دلمه بریزد. باقی این ترکیب را با کمی آب ترکیب کرده و دلمه‌های پیچیده شده را در آن بپزید.
  • طریقه پخت دلمه برگ مو با چاشنی رب انار: طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار چندان متفاوت نیست. بعضی در تهیه سس دلمه به جای آبلیمو یا آبغوره از کمی رب انار استفاده می‌کنند. 
  • طریقه پخت دلمه برگ مو با سبزی خشک: بهتر است از سبزیجات تازه در مواد داخل دلمه استفاده کنید اما سبزی خشک نیز قابل استفاده است. 
  • طریقه پخت دلمه برگ مو با پنیز پیتزا: دلمه بدون پنیر تهیه می‌شود و پیچیدن آن نیازی به این ماده ندارد. اماب عضی برای تغییر طعم آن از پنیر پیتزا نیز استفاده می‌کنند. با این حال بهتر است از این ماه کمتر در تهیه‌ی غذاها استفاده شود زیرا حاوی مواد افزودنی ست. 
  • طریقه پخت دلمه بدون برگ مو: همانطور که می‌دانید شاید دستور اصلی پخت دلمه با برگ مو باشد، اما از سبزیجات دیگر نیز می‌توانید به جای آن استفاده کنید مانند دلمه کلم، دلمه گوجه، دلمه فلفل، دلمه بادمجان و ...