درمان گردن درد بعد از خواب چیست؟+علت و پیشگیری از آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان گردن درد بعد از خواب

گاهی اوقات وقتی که از خواب بیدار می‌شویم، درد شدیدی را در ناحیه گردن و به سمت کمرمان را حس می‌کنیم. گردن درد بعد از بیدارشدن از خواب اغلب به‌خاطر شرایط نامناسب هنگام خواب، بالش نامناسب یا سایر مشکلات است. اگر برای این درد کاری نکنیم تا پایان روز همراه ما خواهد بود که باعث اختلال در فعالیت روزمره‌مان می‌گردد.

خبر خوب این است که انجام چند راه‌حل ساده، می‌تواند تا حد زیادی گردن درد بعد خواب را کاهش دهد. در این مقاله به بررسی علل گردن درد بعد از خواب برای رفع آنها و راه‌حل‌هایی که می‌توانیم برای کاهش گردن درد به کار ببریم می‌پردازیم. با گهواره همراه باشید

علت‌های شایع گردن درد بعد از خواب

علت‌های شایع گردن درد بعد از خواب

شناخت علت‌های گردن درد اولین قدم در کنترل و درمان این درد است. زیرا با بررسی شرایط شخصی و شناسایی علت درد گردن، می‌توانید آن را برطرف کنید. اما مهم‌ترین علت‌هایی که باعث گردن درد بعد از خواب می‌شود می‌تواند موارد زیر باشد:

  • فشار عصبی: هنگامی که بدن فشارهای عصبی زیادی را تحمل می‌کند، واکنش بدن به این فشارها به‌صورت دردهای جسمانی بروز پیدا می‌کند. علایم گردن دردهای عصبی شامل درد در شقیقه، گرفتگی عضلات شانه و سردرد است 
  • اضطراب: زمانی که بدن استرس طولانی‌مدتی را تحمل کند، جسم فرد آن استرس را در مصادیق مختلفی بروز می‌دهد. برخی با درد در معده، برخی در گردن.
  • ضربه: ضربه به گردن هنگام خواب نیز می‌تواند باعث بروز گردن درد در طی روز گردد.
  • وضعیت فیزیکی نامناسب هنگام خواب: وضعیت فیزیکی نامناسب خوابیدن باعث گرفتگی عضلات و درد در ناحیه گردن می‌شود. خوابیدن بر روی شکم اغلب باعث می‌شود گردن به مدت طولانی در یک‌جهت چرخیده و تحت‌فشار قرار گیرد. همچنین کمرتان در وضعیت نامناسبی قرار گیرد که منجر به درد در روز بعد می‌شود. 
  • استفاده از بالش یا تشک نامناسب: معمولاً بالش‌های بسیار سفت با ارتفاع بالا می‌تواند گردن را در وضعیتی غیراستاندارد قرار می‌دهد که باعث بروز گردن درد در طی روز می‌شود. استفاده از بالش‌های پر یا مموری فوم تا حد زیادی گردن را هنگام خواب در حالت متعادلی حفظ می‌کند.

وضعیت نامناسب بدن و گردن در طول روز می‌تواند منجر به درد در این ناحیه شود. برای مثال کار بیش از حد طولانی با کامپیوتر یا تماشای تلویزیون برای مدت طولانی بدون تغییر موقعیت گردن اغلب باعث درد گردن می‌شود.  بسیاری از این علت‌ها قابل‌شناسایی و درمان هستند. شما می‌تواند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و خوابتان به‌راحتی مشکلات گردن درد خود را ریشه‌کن کنید. 

*آموزش بهترین روشهای ورزش در محل کار 

درمان گردن درد بعد از خواب

درمان گردن درد بعد از خواب

اگر بعد از بیدارشدن از خواب احساس درد در ناحیه گردن می‌کنید و این درد موقتی است و علایم دیگری ندارید به‌راحتی بدون مراجعه به پزشک می‌توانید این درد را درمان کنید. در ادامه به راه‌حل‌های مختلفی برای تسکین گردن درد بعد از خواب می‌پردازیم:

  • قرار دادن کیسه یخ یا کمپرس یخ بر روی ناحیه دردناک تا حد زیادی از التهاب و درد می‌کاهد.
  • اگر درد طولانی باشد بهتر است از کیسه آب گرم، کمپرس گرم یا حتی حوله‌ای گرم شده به طور متناوب بر روی ناحیه دردناک استفاده کنید. 
  • دوش آب گرم برای درمان گردن درد بسیار مفید است، اجازه بدهید آب گرم روی تمام عضلات گردنتان جاری شود و سعی کنید زیر دوش آب گرم نرمش‌های متفاوت انجام دهید.
  • همچنین می‌توانید از داروهایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند استفاده بکنید. مثل ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن
  • ماساژ گردن با استفاده از روغن‌های گیاهی نیز می‌تواند درد را کاهش دهد.

*دلایل و روشهای درمان خارش پشت سر و گردن 

نرمش برای درمان گردن درد بعد از خواب

نرمش گردن نیز درصورتی‌که به طور منظم و صحیح انجام شود در کاهش درد موثر است. در زیر ۴ نرمش برای بهبود درد گردن پیشنهاد نموده‌ایم:

● نرمش اول: سر خود را به‌آرامی پایین بیاورید و چانهٔ خود را به سینه بچسبانید و مستقیم به کف زمین نگاه کنید، بهتر است این حرکت را ۵ بار انجام دهید.

● نرمش دوم: در این روش گردن و سر خودتان را به حدی عقب ببرید تا نگاهتان مستقیماً به سمت سقف باشد، این تمرین را به‌آرامی انجام دهید. این تمرین تا وقتی انجام بدهید که دچار سرگیجه نشوید.

● نرمش سوم: سر خودتان را تا جایی که راحت است، به سمت شانه خود خم کنید و بعد دوباره گردنتان را صاف کنید این حرکت را چند بار انجام بدهید و بعد طرف دیگر را انجام دهید.

● نرمش چهارم: هنگامی که نشسته‌اید سر مستقیم نگه دارید و به‌آرامی سر خود را عقب و چانه را پایین بکشید.

به‌طورکلی حرکت‌نکردن و قرار دادن گردن در موقعیت نامناسب به طور طولانی باعث درد در گردن می‌شود. پس یک برنامه منظم برای نرمش گردن داشته باشید به‌خصوص اگر مدت طولانی در طی روز پشت میز کار می‌کنید.

راه‌های پیشگیری از گردن درد بعد از خواب

راه‌های پیشگیری از گردن درد بعد از خواب

درمان به‌تنهایی برای حل درد گردن کافی نیست. حتی اگر بتوانید درد را کاهش دهید نیز تا وقتی که علت درد را بیابید و حل نکنید درمان موقتی خواهد بود. در ادامه به راه‌حل‌هایی برای پیگیری از درد گردن می‌پردازیم:

  • سعی کنید بجای روی شکم خوابیدن رو به پهلو و یا روی کمر بخوابید.
  • اگر عادت دارید به پهلو بخوابید یک بالش بین دو پای خود قرار دهید تا وضعیت گردن در تراز با ستون فقرات قرار گیرد. 
  • هنگام به پهلو خوابیدن بالش زیر سر شما باید هم تراز با بدن شما باشد و گردن ارتفاع گردن را بالاتر از شانه‌های قرار ندهد. زیرا کشیدگی عضلات گردن باعث درد در روز بعد می‌گردد. 
  • سعی کنید از بالش پر یا مموری فرم استفاده کنید. این بالش‌ها به‌راحتی با وضعیت گردن و ستون فقرات شما هماهنگ می‌شود. البته توجه کنید هر دو سال یک‌بار نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. استفاده از بالش‌های سخت و مرتفع در طولانی‌مدت باعث درد گردن می‌شود. 
  • سعی کنید در طول روز هنگام فعالیت‌های بدنی مختلف مثل ایستادن، نشستن یا راه‌رفتن وضعیت بدنی استانداردی داشته باشید. از قوز کردن خودداری کنید. در صورت کار با گوشی یا کامپیوتر باید مانیتور را هم‌تراز با سطح چشمانتان تنظیم کنید و از خم‌شدن خودداری کنید.
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم باعث تقویت عضلات گردن می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم یک روتین ورزشی در برنامه روزانه خود بگنجانید. 

هر یک از موارد بالا در افراد مختلف متفاوت است. اما داشتن یک سبک زندگی سالم باعث کاهش دردهای شدید عضلانی در سنین بالا می‌شود. 

جمع‌بندی 

 بیدار شدن با احساس درد در ناحیه گردن رایج است. خوشبختانه این درد قابل‌درمان و کنترل است. در این مقاله به گردن درد و علت‌ها این درد پرداختیم و سپس راه‌های درمان و پیشگیری از این درد را بررسی کردیم. درصورتی‌که این توصیه‌ها را انجام دهید از مزمن شدن درد و ایجاد مشکلات جدی در آینده جلوگیری می‌شود.

چه زمانی برای گردن درد باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی برای گردن درد باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

اگر در کنار گردن درد علائم دیگری مثل تب، سردرد، درد قفسه سینه، وجود برآمدگی یا توده در ناحیه گردن یا تورم غدد را مشاهده کردید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه پمادی برای گردن درد مناسب است؟ 

ماساژدادن با پماد دیکلوفناک و پمادهای حاوی کپسایسین می‌تواند برای گردن درد مناسب باشد.

انجام فیزیوتراپی برای گردن درد چطور است؟ 

در صورت آسیب جدی به ناحیه گردن ممکن است پزشک متخصص تشخیص دهد بیمار نیاز به جلسات فیزیوتراپی دارد. به‌طورکلی بدون تشخیص پزشک انجام فیزیوتراپی می‌تواند آسیب‌زا باشد.