لیزر موهای زائد در دوران بارداری ضرر دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیزر موهای زائد در دوران بارداری

اینکه لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی‌خطر و مجاز است یا خیر، برای بسیاری از خانم‌های باردار که می‌خواهند از شر موهای زائد نواحی مختلف بدن خود خلاص شوند، سوال مهمی است. همه ما می‌دانیم که دوران بارداری، دورانی پر از فراز و نشیب است. فراز و نشیبی که مقصر اصلی همه آنها هورمون‌های پر قدرت بارداری هستند. 

حساسیت دوران بارداری برای انجام برخی از کارها از این جهت است که سلامت جنین همواره در اولویت قرار دارد. بنابراین اینکه آیا لیزر درمانی در دوران بارداری می‌تواند به نفع مادر و جنین او باشد، باید به دقت بررسی شود. 

آیا لیزر برای زن باردار خطرناک است؟

لیزر موهای زائد در دوران بارداری، مثلا لیزر موهای زائد شکم، لیزر چانه در بارداری، لیزر زیر بغل در بارداری یا لیزر بیکینی در ماه اول بارداری توسط هیچ یک از پزشکان پوست و متخصصان لیزر درمانی توصیه نمی‌شود. 

آیا لیزر برای زن باردار خطرناک است؟

توجه داشته باشید که ما در مورد لیزر قبل از بارداری یا لیزر موهای زائد بعد از زایمان صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه اختصاصا انجام لیزر در زمان حاملگی و برای زنان باردار را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم؛ 

پس اگر می‌پرسید که باردار نیستید و نگرانی شما در مورد این است که آیا لیزر بیکینی برای بارداری ضرر دارد؟ باید بگوییم که از بردن موهای زائد به روش لیزر پیش از بارداری خطری شما را تهدید نمی‌کند. با این وجود بهتر است که این موضوع را از پزشک بارداری خود نیز جویا شوید. 

در حالت کلی و غیر از بارداری، لیزر موهای زائد بدن روش بسیار ایمنی است، اما بسیاری از پزشکان از خانم‌های باردار می‌خواهند که این کار را تا بعد از زایمان و بعد از تولد ني ني به تاخیر بیندازند و از انجام لیزر موهای زائد بیکینی در دوران بارداری یا لیزر هر قسمت دیگری بدن در زمان بارداری خودداری کنند؛ زیرا  از آنجا که اطلاعات کمی در مورد آسیب اشعه لیزر به جنین وجود دارد، لذا استفاده از هر گونه روش‌های درمان با لیزر، در دوران حاملگی ممنوع است. 

آیا امکان لیزر موهای زائد در دوران شيردهي وجود دارد؟

به جز نگرانی در مورد لیزر موهای زائد در دوران بارداری، لیزر موهای زائد بدن در دوران شیردهی نیز دغدغه مادرانی است که فارغ شده‌اند و می‌خواهند به کمک لیزر از شر موهای زائد بدن خود خلاص شوند. باید بگوییم که طبق تحقیقات موجو هیچ گواهی مبنی بر تاثیر منفی لیزر موهای زائد در دوران شیردهی و خطر آن برای مادر و نوزاد وجود ندارد. با این حال بسیاری از مراکز لیزر از انجام لیزر برای زنان در دوران شیردهی امتناع می کنند و نیاز است که گواهی پزشک مبنی بر این کار صادر شود. 

به طور کلی اگر در دوران شیردهی هستید، انجام لیزر موهای زائد برای شما توصیه نمی‌شود. اگرچه هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان‌دهنده‌ رابطه‌ی بین این روش با مضراتی احتمالی برای کودک شیرخوار باشد، اما بهتر است در این دوران تحت هیچ روش لیزری و تشعشعی قرار نگیرد. در واقع بسیاری از پزشکان اجازه نمی‌دهند که در دوران شیردهی از روش لیزر موهای زائد استفاده کنید، زیرا بدن مادران شیرده مملو از هورمون‌ است و انجام این روش عوارضی را در پی خواهد داشت.

آیا امکان لیزر موهای زائد در دوران شيردهي وجود دارد؟

بد نیست بدانید که انجام روش لیزر موهای زائد در زمان شیردهی می‌تواند سبب تغییراتی در تولید ملانین در بدن و نیز منجر به تجمع بیش‌ازحد یا کمترین مقدار تجمع رنگ‌دانه‌ها شود. کرم‌های بی‌حسی مانند پمادهای بی‌حسی موضعی که برای کاهش درد بعد از لیزر استفاده می‌شود می‌توانند از طریق خون وارد شیر شود؛ بنابراین بهتر است که لیزر موهای زائد را تا بعد از پایان دوره‌ی شیردهی به تعویق بیندازید.

لازم است همین جا به این نکته اشاره کنیم که برخی موارد منع استفاده از لیزر در دوران شیردهی وجود دارد. برای مثال مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروها در دوران شیردهی، می‌توانند حساسیت پوست را به نور خورشید و نور لیزر، هیپرپیگمانتاسیون یا همان تیره شدن پوست و بروز لکه های تیره بر روی آن (از جمله آفتاب سوختگی)، هیپوپیگمانتاسیون (کمرنگ شدن پوست به دلیل آسیب پوستی) و احتمالاً سایر مشکلات و آسیب های مرتبط با پوست را افزایش دهند. 

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بر اساس نظر و یافته‌های چندین منبع متخصص شیردهی هرگز به عنوان منع استفاده از لیزر درمانی در نظر گرفته نمی‌شود و به نظر آنها لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی دو مقوله کاملا جدا و منفک از هم هستند. اما با این حال توصیه می‌کنیم به خاطر سلامت تغذیه نوزاد شیرخوار خود، در دوران شیردهی هم سراغ لیزر کردن موهای زائد نروید. 

عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری

عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری

  1. در فرایند لیزر موهای زائد در دوران بارداری این احتمال وجود دارد که پرتوهای غیر یونیزه به وسیله بافت‌های اطراف ناحیه جذب شوند.
  2. استفاده از پمادهای بی‌حس‌کننده برای کنترل درد ناشی از لیزر در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. زیرا این پمادها به طور کامل جذب پوست و بدن می‌شوند و پزشکان صلاح نمی‌دانند که این پمادها در دوران بارداری استفاده شوند.
  3. پوست بدن نیز در دوران حاملگی بسیار حساس است و لیزر موهای زائد احتمال دارد به بروز درد، قرمزی، خارش و مشکلات پوستی منجر شود.
  4. با توجه به اینکه لیزر موهای زائد در چند جلسه انجام می‌شود و ممکن است این جلسات تا پایان بارداری نیز ادامه ادامه داشته باشند و از آنجا که پوست بدن در مراحل پایانی بارداری حساس‌تر است، لذا لیزر دردآور خواهد بود.‌
  5. در مرحله‌های پایانی بارداری دراز کشیدن و نشستن در زمان انجام لیزر دشوارتر می‌شود.
  6. الگوی رشد موها ممکن است در دوران بارداری تغییر کند. تغییرات هورمونی در دوران حاملگی می‌تواند موجب تحریک رشد فولیکول‌های خفته مو و کوتاه شدن چرخه رشد موها شود و این تغییرات ممکن است تأثیرات لیزر را از بین ببرد.
  7. با توجه به اینکه اطلاعات کمی در مورد آسیب اشعه لیزر به جنین وجود دارد، لذا استفاده از هر گونه روش‌های درمان با لیزر‌ در دوران بارداری از سوی پزشک ممنوع است.
  8. پزشکان از تاثیر گذاری لیزر بر روی جنین اطمینان کافی ندارند. 
  9. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند  منجر به رشد سریع و مجدد موهای زائد شود. 
  10. لیزر می‌تواند باعث انقباضات ماهیچه‌ها ‌شود؛ مخصوصا وقتی بر روی شکم و ران ها انجام می‌شود. 
  11. اندام هایی مثل سینه ها و ناحیه بیکینی در دوران بارداری و مخصوصا در ماه های آخر بسیار حساس هستند و تحمل بیمار در حین لیزر موهای زائد بسیار کمتر از حالت عادی است و قطعا مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. 

کلام آخر

اگر به فکر انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری هستید، توصیه می‌کنیم از فکر آن بیرون بیایید و تا بعد از زایمان آن را به تاخیر بیاندازید و از روش مطمئن دیگری برای خلاصی از موهای زائد بدن خود استفاده کنید. اگر هم باردار بوده‌اید و از بارداری خود مطلع نبوده‌اید و لیزر کرده‌اید، نگرانی به خود راه ندهید و تنها موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.