اکستنشن مژه در بارداری چه خطراتی دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اکستنشن مژه در بارداری

دوران بارداری دوران خوبی برای مو و پوست شما نیست. خشکی پوست و ریزش مو در این دوران بسیار شایع است. از این رو بسیاری از زنان باردار به دنبال روش‌های سالمی برای جبران این مشکلات می‌گردند. اگرچه ریزش مژه از عوارض بارداری محسوب نمی‌شود اما اگر از قبل موهای پرپشت و سالمی نداشته باشد ممکن است تحت تاثیر تغییرات هورمون‌های بارداری شاهد ریزش مو در این بخش هم باشید. یکی از راه‌های جبران ریزش مو در بارداری، اکستنشن مژه است. اما آیا اکستنشن مژه در بارداری ممکن است. آیا ممکن است خطراتی برای شما یا جنین داشته باشد؟ در ادامه در مورد این روش درمانی و مشکلاتی که ممکن است در بارداری ایجاد کند بیشتر توضیح خواهیم داد.

اکستنشن مژه چطور انجام می‌شود؟

شما می‌توانید به اکستنشن مژه به چشم مژه مصنوعی نگاه کنید با این تفاوت که اولاً چسب مژه استفاده شده در دو روش متفاوت است و ثانیاً در اکستنشن بیشتر از انواع مژه‌های تار به تار استفاده می‌شود. با اکستنشن مژه دیگر نیازی به استفاده از ریمل ندارید و بلافاصله بعد از پایان کار، مژه‌های پرپشت‌تری خواهید داشت. بسته به شکل مژه‌هایی که برایتان کار می‌شود اکستنشن مژه انواع مختلفی دارد که از مهمترینشان می‌توان به مژه کلاسیک، والیوم و مگا والیوم، هیبریدی، هیدن (مژه نامرئی)، عروسکی و ... اشاره کرد. اکستنشن مژه یک روش موقت است و به ترمیم دوره‌ای بسته به رشد مژه‌های شما نیاز دارد. 

عوارض اکستنشن مژه در بارداری؟

اکستنشن مژه برای زنان باردار می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. اکستنشن مژه مانند هر روش آرایشی دیگری جدا از مزایایی که دارد می‌تواند مشکل ساز نیز باشد.

عوارض اکستنشن مژه در بارداری

چسب استفاده شده 

اولین مشکلی که در مورد اکستنشن مژه در دوران بارداری وجود دارد چسب استفاده شده است. چسبی که برای این کار استفاده می‌شود از ترکیبات شیمیایی ساخته شده و ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به چسبی که برای چسباندن مژه مصنوعی یا مژه موقت استفاده می‌شود دارد. ترکیبات موجود در این چسب‌ها بسته به برند می‌تواند متفاوت باشد اما شامل چند بخش اصلی ست:

  • ماده چسبنده
  • عامل غلیظ کننده
  • عامل تثبیت کننده
  • عامل رنگ
  • سایر ترکیبات برای اهداف مختلف

سیانواکریلات ماده اصلی موجود در چسب‌های اکستنشن مژه است، که به عنوان چسب فوری استفاده می‌شود سیانواکریلات یک رزین اکریلیک مایع است که در مجاورت آب به سرعت پلیمریزه می‌شود. در طی فرآیند پلیمریزاسیون سیانواکریلات، ماده‌ای به نام فرمالدئید آزاد می‌شود که وقتی غلظت آن بالای 0.1 پی پی ام است، اثرات نامطلوبی مانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کند.

فرمالدئید می‌تواند منجر به تحریک واکنش‌های حساسیت شود از جمله سوزش و خارش شدید چشم، خیس شدن بیش از حد چشم، حالت تهوع، تحریک پوست یا حتی مشکلات دید شود. برای رفع این مشکلات مجبور به مصرف داروهایی خواهید بود که شاید در دوران بارداری ممکن نباشد یا مشکلاتی برای جنین ایجاد کند. همچنین از آنجایی که حس بویایی در زنان باردار به مراتب قوی‌تر است، ممکن است بوی چسب برایشان آزاردهنده باشد.

حتی اگر قبلاً این کار را انجام داده‌اید و عوارض اکستنشن مژه را تجربه نکرده‌اید و متوجه شدید که به این ماده حساسیت ندارید باز هم باید جانب احتیاط را رعایت کنید زیرا فرمالدئید یک گاز سمی است که هنوز اطلاعات کاملی در مورد نحوه‌ی تأثیرگذاری‌اش بر جنین وجود ندارد، بنابراین تقریباً همه‌ی پزشکان توصیه می‌کنند اکستنشن مژه به ویژه در اوایل از کارهای ممنوعه در دوران بارداری است و انجام آن را به بعد از زایمان به تعویق بیاندازید.

انجام اکستنشن زیر نظر افراد غیرمتخصص

یکی دیگر از مشکلات اکستنشن مژه در بارداری، مخصوص زمانی ست که زیر نظر افراد غیرمتخصص انجام شود. به عنوان مثال اگر وسایل کار ضدعفونی نشده باشند و بهداشتی نباشند، امکان انتقال آلودگی به چشم و بروز عفونت وجود دارد. جدا از مشکلاتی که عفونت می‌تواند برای بافت چشم و اختلال در دید ایجاد کند، می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شده و خطرناک باشد. با انجام اکستنشن مژه در زمان بارداری زیر نظر افراد غیر متخصص خطر آسیب به بافت چشم در حین کار یا رفتن چسب به داخل چشم را بالا می‌برد.

عوارض اکستنشن مژه زیر نظر افراد غیرمتخصص

دراز کشیدن به پشت در زمان انجام اکستنشن

یکی دیگر از مشکلات اکستنشن مژه در بارداری به خاطر این پیش می‌آید که شما مجبورید زمان زیادی به پشت دراز بکشید. این وضعیت می‌تواند منجر به بروز درد و گرفتگی در کمر زن باردار شود. این مشکل یکی از مشکلات اصلی در اکستنشن مژه در اواخر بارداری ست که کودک وزن بیشتری دارد و قوس بیشتری در ستون فقرات ایجاد شده است که خوابیدن در این شرایط را حتی سخت‌تر می‌کند. به پشت دراز کشیدن برای مشتریان زیر 20 هفته راحت‌تر از زنانی ست که بیش از 20 هفته از بارداری‌شان می‌گذرد.

نیاز به ترمیم سریع‌تر

از دیگر مشکلات اکستنشن مژه برای زن باردار این است که آنها تحت‌تاثیر تغییرات هورمونی قرار دارند که ریزش مو را درشان تحریک می‌کند. در کاشت مژه موقت در بارداری یا همان اکستنشن، تارهای موهای مصنوعی روی مژه‌های اصلی چسبانده می‌شوند از این رو وقتی موهای شما دچار ریزش هورمونی باشند، اکستنشن نیز زودتر از دست می‌رود و نیاز به ترمیم وجود دارد. یکی از مشکلاتی که در مورد اکستنشن در زمان بارداری چه در مورد مو یا مژه و ابرو وجود دارد این است که به طور کلی موهای شما در این دوران حساس‌تر و بیشتر مستعد ریزش هستند. اکستنشن فقط می‌تواند شرایط را بدتر کند. 

آیا اکستنشن مژه در بارداری ضرر دارد؟

در نهایت باید به این سوال پاسخ داد که آیا می‌توانیم اکستنشن مژه در بارداری انجام دهیم؟ پاسخ صریح است. خیر به دلیل مشکلات احتمالی که در این روش برای جنین وجود دارد و از انجایی که تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات چسب مژه انجام نشده است توصیه می‌شود که جداً از انجام آن خودداری کنید. 

آیا اکستنشن مژه در بارداری ضرر دارد؟

در مورد روش‌های جایگزین چطور؟ آیا می‌توان لیفت مژه یا لمینت مژه انجام داد؟ محصولات استفاده شده در روند لیفت مژه با پوست تماس ندارند. با این حال، واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات حساسیت ممکن است در طول و بعد از عمل رخ دهد. در صورت بروز هر یک از این عوارض، زنان بارداری نمی‌توانند از آنتی هیستامین و سایر داروهای مشابه استفاده کنند که مشکلات زیادی را به بار می‌آورد. بنابراین از این روش‌های زیبایی نیز باید اجتناب شود. این موضوع در مورد ليفت ابرو در بارداري نیز صدق می‌کند.

آیا می‌توان کاشت مژه در بارداری انجام داد؟ 

اکستنشن و کاشت مژه دو روش کاملاً متفاوت هستند که میتوانید فرق کاشت و اکستنشن مژه را در مطلب مربوط به آن بخوانید. در حالی که در اکستنشن مژه‌های اضافی با چسب به تارها چسبانده می‌شوند در کاشت موهای بخش‌های دیگر بدن برداشت شده و در داخل بافت پوست پلک کاشته می‌شوند که یک روش دائمی است و موها در آن رشد می‌کنند. این روش یک روش تهاجمی محسوب می‌شود و انجام آن در بارداری ممنوع است.