بایدها و نبایدهای استفاده از عطر در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عطر در بارداری

استفاده از عطر و ادکلن بخشی از رسیدگی روتین آرایشی زنانه است. در دوران بارداری به دلیل تغییر و افزایش هورمونهای بارداری شدت و بوی عرق در زنان تغییر می‌کند و ممکن است احساس نیاز به عطر و ادکلن بیشتر شود. اما در دوران بارداری که به طور کلی دوره‌ی احتیاط است، این سوال پیش می‌آید که آیا استفاده از عطر در بارداری می‌تواند برای زنان باردار یا جنین خطرناک باشد و آیا ممکن است در این دوران واکنش‌های متفاوتی نسبت به این رایحه‌ها رخ دهد یا خیر. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.  

مشکل استفاده از عطر در بارداری

اولین سوال این است: مشکل استفاده از عطر و ادکلن در دوران بارداری چیست و چرا باید در مورد استفاده از آنها احتیاط کرد؟ در شرایطی که بسیاری از محققین معتقدند که مواد شیمیایی عطر و ادکلن از طریق پوست جذب نمی‎‌شوند و نفوذ عمیقی ندارند، اما آیا استشمام آنها نیز بدون مشکل است؟ عطر زدن در بارداری از دو جهت مسئله دار می‌شود:

افزایش حس بویایی در بارداری

یکی از مهمترین علائم بارداری، افزایش حس بویایی همراه با حساسیت به بعضی از رایحه‌های خاص است. این موضوع مشکلات زیادی به همراه دارد. یکی از مهمترین آنها این است که این افزایش حساسیت، منجر به تشدید شدن علائم ناخوشاید بارداری مانند: سردردهای دوران بارداری، سرگیجه، تهوع  بارداری و استفراغ می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک و پوستی به عطر

یکی دیگر از مشکلات عطر در بارداری، بروز واکنش‌های آلرژیک است. پوست شما نیز ممکن است در دوران بارداری حساس‌تر شده و شاهد وقوع واکنش پوستی به انواع خاصی از عطرها باشید. بیشتر مواد موجود در عطرهایی که باعث واکنش می‌شوند در واقع آلرژن نیستند. آنها معمولاً محرک‌های مصنوعی یا شیمیایی هستند که بدن شما آنها را خارش‌زا دریافت می‌کند. واکنش آلرژیک به عطر، با بثورات قرمز خارش‌دار پس از قرار گرفتن در معرض عطر ایجاد می‌شود. برخی از علائم خفیف حتی پس از قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت می‌تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد.

واکنش آلرژیک به عطر در بارداری

برخی علائم خفیف حساسیت به عطر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش، حتی در جایی که هیچ بثورات یا سوزش مشاهده نمی‌کنید
  • خارش در اطراف چشم و گلو
  • پوسته پوسته  شدن
  • بروز تاول
  • شیوع کهیر
  • تکه شدن، قرمز شدن پوست
  • احساس سوزش روی پوست 
  • حساسیت بیش از حد معمول به نور خورشید

تاثیر مواد شیمیایی عطر در دوران بارداری

مواد شیمیایی موجود در عطر می‌تواند هورمون‌های بدن را تغییر دهد، که خود می‌تواند باعث بروز حالت تهوع و سایر عوارض جانبی نامطلوب شود. به جز این در مطالعات انجام شده مشخص شده است که در زنانی که در دوره‌ی بارداری خود عطر استفاده می‌کنند، امکان به دنیا آمدن نوزادانی که مشکلات جنسیتی و باروری دارند بیشتر است. بعلاوه – به عنوان یک عنصر اصلی- عطرها معمولاً دارای فتالات‌های مختل کننده‌ی هورمونی هستند. گاهی اوقات ممکن است وجود فتالات‌ حتی روی برچسب محصول ذکر نشود. حتی دئودورانت‌هایی که ادعا می‌کنند فتالات ندارند، ممکن است حاوی جایگزین‌های ناشناخته‌ی فتالات باشند که می‌توانند در دوران بارداری آسیب‌های احتمالی را ایجاد کند. با وجود آنکه این آزمایشات به بررسی بیشتری نیاز دارد، اما بسیاری از محققین معتقدند که بسیاری از عوارض عطر در بارداری هنوز ناشناخته مانده است و باید در مصرف آن احتیاط کرد.

کدام عطر در بارداری بی خطر است؟

آیا این بدین معناست که باید مصرف عطر در بارداری را به طور کامل کنار بگذارید؟ خیر. در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که استفاده از عطرهای طبیعی در این دوران نه تنها بی‌خطر است، بلکه مزایایی نیز برای بدن دارد.

استفاده از عطرهای طبیعی در بارداری

  • یکی از گزینه‌های خوشبو، عطر گل نرگس در بارداری است. این عطر نه تنها بسیار خوشبو است و استفاده از آن، مضرات عطر در بارداری را ندارد، بلکه استشمام بوی آن در این دوران خواصی از جمله، تسکین اعصاب، رفع سردرد، بهبود عملکرد ریه و جلوگیری از سرماخوردگی را به همراه دارد.
  • گزینه‌ی دیگر استفاده از عطر گل محمدی در بارداری است. این عطر نه تنها تاثیر سوء بر هورمون‌های بدن ندارد، بلکه تحقیقات نشان داده که عملکرد آنها را تنظیم می‌کند. همچنین منجر به آرام بخشی و رفع اضطراب نیز می‌شود.
  • یکی دیگر از گزینه‌های عطر در زمان بارداری، عطر یاس است. این عطر به بهبود خواب در دوران بارداری کمک کرده و همچنین ضد استرس و اضطراب است.

سایر عطرهای طبیعی و عصاره‌های طبیعی از جمله عطر اقاقیا، بابونه و ... را نیز می‌توانید انتخاب کنید. موضوع این است که طیف رایحه‌ی این عطرها نه تنها بسیار گسترده است، بلکه از نظر علمی مشکلی برای بارداری هم ندارند.

*کارهای ممنوعه در دوران بارداری چیست

کدام عطر در بارداری ضرر دارد؟

در حالی که توصیه شده است در استفاده از عطر و ادکلن در بارداری احتیاط کنید و تحقیقات بیشتر هنوز در حال انجام است، در مورد بعضی از عطرهای خاص هشدار مصرف داده شده و به طور کلی مصرف آنها در این دوره ممنوع است. این عطرها عبارتند از:

  • اسانس‌های حاوی کافور، انیسون، پنیرویال، توس، زمستان سبز و مریم گلی 
  • عطرها یا دئودورانت‌های حاوی مواد شیمیایی مضر مانند سیلیس، پارابن، BHA، سدیم لوریل سولفات، تار زغال سنگ، فرآورده‌های نفتی، پروپیلن گلیکول، تریکلوزان، پلی اتیلن/میخ و فرمالدئید 
  • دئودورانت یا عطر حاوی عنصر آلومینیوم

تنفر از بوی عطر در بارداری

همانطور که در بالا ذکر کردیم، یکی از مسائلی که در دوران بارداری پیش می‌آید، تقویت حس بویایی است. جدا از مشکلاتی نظیر سردرد، این تقویت حس منجر به تنفر از بو می‌شود. این موضوع که به ویار عطر به بارداری نیز معروف است می‌تواند مشکلات زیادی مانند حالت تهوع به وجود آورد. به جز بوی عطر، سایر بوها نیز می‌تواند منجر به بروز این ویار بارداری شود.

تنفر از بو در بارداری

در این شرایط به احتمال زیاد نه تنها استفاده عطر و اسپری در دوران بارداری باید محدود شود، بلکه ممکن است بوی عطرهای طبیعی نیز برای زن حامله غیرقابل تحمل شود. در این حالت بهتر است به دنبال روش‌های جایگزین باشید. می‌توانید نظافت روزانه، استحمام و تعویض لباس‌ها را در برنامه داشته باشید. همچنین با تغییر رژیم غذایی و قرار دادن غذاهای بدبو مانند سیر و پیاز در لیست پرهیز غذایی دوران بارداری، می‌توانید بوی بدن خود را کنترل کرده و از مصرف عطر و ادکلن در بارداری بی‌نیاز شوید.

سخن پایانی 

با بارداری محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود. حتی استفاده از بسیاری از چیزهایی که در گذشته استفاده از آنها بدون ایراد بود، مانند خوشبوکننده‌ها و عطرها نیز باید محدود شوند. البته، شما می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید آیا استفاده از آنها برای شما بی‌خطر است یا خیر، اما وقتی متخصص اجازه می‌دهد، هنوز هم باید استفاده از آنها را محدود کنید.