اپیلاسیون در بارداری و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اپیلاسیون در بارداری

همانطور که بیشتر شما می‌دانید و آن را تجربه کرده‌اید، رشد موها در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می‌شود. در حالی که در بسیاری از زنان، به دلیل تغییرات هورمون‌های بارداری، موهای سر دچار ریزش می‌شوند، اما رشد موهای زائد افزایش پیدا می‌کنند. و این می‌تواند برای شما ناراحت کننده باشد و به دنبال روشی برای خلاص شدن از شر آنها باشید. بنابراین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا انجام اپیلاسیون در بارداری برای رفع این موهای زائد کار درستی است و آیا ممکن است به جنین شما آسیب برساند یا خیر. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع توضیح می‌دهیم.

آیا اپیلاسیون با موم در بارداری ضرر دارد

اپیلاسیون در دوران بارداری به طور کلی بی‌خطر تلقی می‌شود. اما باید در این زمان نسبت به شرایط انجام آن حساس‌تر باشید. اولاً بهتر است در این دوران اجازه دهید اپیلاسیون توسط افراد متخصص انجام شود که حداقل آسیب دیدگی رخ دهد و دچار پارگی رگ‌های موضعی نشوید. بعلاوه در انتخاب محل انجام کار نیز باید حساسیت داشته باشید و حتماً جایی را انتخاب کنید که رعایت بهداشت در آن جدی گرفته می‌شود و از مومک یا نوارهای استفاده شده برای اپیلاسیون موهای زائد در بارداری استفاده نمی‌کنند. زیرا انجام این کار خطر بروز عفونت را چندین برابر می‌کند. برای اپیلاسیون در زمان بارداری توجه داشته باشید که پوست شما باید فاقد هر گونه زخم، رگ واریسی، خال، جوش، زگیل و ... باشد.

استفاده از موبر و کیت‌های اپیلاسیون خانگی معمولاً بی‌خطر هستند. از نظر متخصصین بهترین روش اپیلاسیون در بارداری این است که مطمئن شوید موم خیلی داغ نیست و می‌توانید هر قسمتی را که در حال اپیلاسیون هست ببینید و نوار آن را به راحتی جدا کنید. این موضوع از سوختن پوست جلوگیری می‌کند، که دردناک بوده و ممکن است باعث بروز عفونت‌های دوران بارداری در محل شود.

آیا اپیلاسیون دست و پا در بارداری ضرر دارد

آیا اپیلاسیون دست و پا در بارداری ضرر دارد

یکی از تغییراتی که در زنان در دوران بارداری رخ می‌دهد، افزایش رشد موی دست و پا در این دوران است. اپیلاسیون دست و پا در بارداری مشکلی ندارد تا زمانی که در محل تمیز و توسط ابزار بهداشتی انجام شود. بعلاوه اگر موهای دست و پای شما بسیار زیاد است بهتر است از جایگزین‌های اپیلاسیون هنگام بارداری استفاده کنید که در ادامه در مورد آنها توضیح داده‌ایم. در مورد اپیلاسیون زیر بغل در بارداری باید بیشتر محتاط باشید. زیر بغل شما بیشتر از سایر نواحی بدن مانند پاها و صورت، محل اعصاب و غدد لنفاوی است. به همین دلیل است که آنها تحریک پذیرتر هستند و اپیلاسیون آنها بیشتر از اپیلاسیون پاهای شما آسیب می‌رساند. بهتر است برای از بین بردن موهای زائد در این منطقه از جایگزین‌ها استفاده کنید.

آیا اپیلاسیون واژن در بارداری ضرر دارد؟

کارشناسان عقیده دارند که اپیلاسیون بیکینی در بارداری و اپیلاسیون زیر شکم در بارداری برای مادران و نوزادان آنها مضر نیست. به گزارش Healthline، اپیلاسیون در بارداری به طور کلی بی‌خطر تلقی می‌شود و جز ممنوعیت‌های دوران بارداری نیست. اما اپیلاسیون برای خانم باردار دردناکتر از معمول خواهد بود زیرا افزایش جریان خون، پوست شما را بسیار حساس‌تر می‌کند. این امر به طور ویژه در مورد ناحیه‌ی لگن شما صادق است. بنابراین اپیلاسیون ناحیه‌ی تناسلی در بارداری دردناک‌تر خواهد بود.

آیا اپیلاسیون منجر به سقط جنین می‌شود؟

یکی از خطرات اپیلاسیون در بارداری که بیشتر زنان نگران آن هستند، سقط جنین است. در حالی که کارهای ممنوعه در دوران بارداری وجود دارند، اما اپیلاسیون در بارداری یکی از آنها نیست. برخی معتقدند که ترکیبات موم مورد استفاده برای این کار می‌تواند خطرناک باشد، اما واقعیت این است که موم جذب بدن نمی‌شود و بنابراین نمی‌تواند روی نوزاد متولد نشده تأثیر بگذارد.

اپیلاسیون شکم در بارداری

اپیلاسیون شکم در بارداری 

اپیلاسیون روی شکم در دوران بارداری به نظر خطرناک می‌رسد اما حقیقت این است که موهای این ناحیه چندان زیاد نیستند و ریشه‌های عمیقی نیز ندارند. آیا اپیلاسیون در بارداری برای جنین ضرر دارد؟ اپیلاسیون موهای شکم در بارداری مادامی که منجر به فشار به روی شکم و رحم نشود، ایرادی نخواهد داشت.

استفاده از بی‌حسی برای اپیلاسیون در بارداری

بعضی از افراد برای کاهش درد اپیلاسیون در بارداری از بی‌حس کننده‌ها استفاده می‌کنند. در این مورد ژل‌های بی حس کننده‌ی خوراکی به عنوان داروهای طبقه‌ی C بارداری در نظر گرفته می‌شوند و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف مسکن در بارداری و این داروها تأثیرات منفی بر جنین دارند. بنابراین استفاده از آنها ممنوع است. اما استفاده از زایلاپی برای اپیلاسیون در بارداری چطور؟ به طور کلی استفاده از لیدوکائین و کرم زایلاپی برای اپیلاسیون در بارداری و شیردهی بی‌خطر تلقی می‌شود. با این حال، بهتر است ابتدا با پزشک، داروساز یا مامای خود مشورت کنید. همچنین توصیه می‌شود که برای اپیلاسیون در ماه آخر بارداری  یا در سه ماهه‌ی اول مصرف هرگونه مواد شیمیایی کمتر باشد.

عوارض اپیلاسیون در بارداری

اگرچه ضرر اپیلاسیون در بارداری به صورت جدی یا در شرایطی که بخواهد به جنین آسیب برساند هنوز ثابت نشده است؛ اما همانطور که در بالا خواندید، پوست در دوران بارداری حساستر می‌شود و بنابراین اپیلاسیون با درد بیشتری همراه است. از دیگر مضرات اپیلاسیون در بارداری، حساسیت‌های پوستی بعد از آن مانند سوزش و خارش است که ممکن است در بعضی از زنان رخ دهد.

عوارض اپیلاسیون در بارداری

جایگزین های اپیلاسیون

با وجود آنکه اپیلاسیون در بارداری بی‌خطر است اما همانطور که دیدید بعضی از زنان می‌توانند به آن حساسیت داشته باشند. از این رو می‌توانند از گزینه‌های جایگزین استفاده کنند. جایگزین‌های مناسب بسته به محل مدنظر می‌توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال شما می‌توانید از موچین، بند انداختن، شیو با تیغ، و حتی دستگاه‌‌های مخصوص رفع موهای زائد برای این کار استفاده کنید.

سخن پایانی

اگرچه اپیلاسیون در بارداری می‌تواند بی‌خطر باشد اما توصیه می‌شود به دلیل درد بیشتری که ممکن است در این زمان ایجاد کند و حساسیت بیشتر پوست از انجام آن خودداری کرده و روش‌های جایگزین را به کار ببرید.