شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه | دلایل و راهکارها

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه

روش‌های مختلفی برای شیردهی به نوزاد وجود دارد و در هر بار شیردهی می‌توانید از یک سینه به فرزند خود شیر داده یا به طور مرتب سینه‌ای که از آن شیر می‌دهید را تغییر دهید. این امر بستگی به ترجیحات شما و نوزادتان دارد. شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه معمولا نگران‌کننده نیست به خصوص اگر ذخیره شیر شما ثابت و پایدار باشد. در ادامه بیشتر در مورد علت نگرفتن یکی از پستانها توسط نوزاد و روشهای رفع آن توضیح خواهیم داد.

دلایل شیر خوردن نوزاد از یک سینه

علت شير خوردن نوزاد از يک سينه چیست؟ برخی مواقع وجود دارد که شما بخواهید یا مجبور شوید فقط از یک سینه خود به نوزاد شیر دهید. در ادامه با دلایل شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه، آشنا می‌شوید.

  1. ذخیره شیر شما بسیار فراوان است. اگر سینه‌های شما شیر بسیار زیادی تولید کرده و ذخیره شیر شما بیش از اندازه باشد، شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه در هر بار شیردهی (یا حتی در شیردهی‌های متعدد پشت سر هم) می‌تواند به کند شدن تولید شیر در طرف دیگر کمک کند.
  2. نوزاد شما کولیک دارد. در بعضی موارد (به خصوص وقتی شیر فراوانی دارید)، شیر دادن به نوزاد با هر دو سینه می‌تواند منجر به علائم کولیک شود. اگر متوجه شدید که فرزند شما دچار سرگیجه، باد معده و افزایش سریع وزن شده است شیر دادن با یک سینه در هر بار شیردهی به او می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.
  3. فرزند شما یکی از سینه‌ها را ترجیح می‌دهد. برخی از نوزادان، فقط از یکی از سینه‌های مادر شیر می‌خورند و از شیر خوردن از سینه دیگر، امتناع می‌کنند. اگر فرزند شما هم همین شرایط را دارد نگران نباشید زیرا بیشتر نوزادان می‌توانند شیر کافی را از یک سینه دریافت کنند و نیازی به راهکار برای گرفتن سینه توسط نوزاد وجود ندارد.
  4. یکی از سینه‌های شما دچار مشکل است. در بعضی موارد، نوزاد به دلیل وجود مشکلی در سینه، از آن شیر نمی‌خورد. اگر شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه است در این مورد با پزشک مشورت کنید. اگر پزشک، وجود مشکل در سینه شما را رد کرد و فرزندتان با همین شرایط، رشد خوبی دارد احتمالا این ترجیح نوزاد از خوردن شیر فقط از یک سینه مشکلی ندارد.
  5. سینه‌های شما درد دارد. اگر در یکی از سینه‌های خود، نوک سینه دردناک، عفونت پستان، شقاق سینه در شیردهی، تاول سینه یا یک مشکل پوستی (مانند اگزما یا درماتیت) دارید ممکن است شیر دادن از آن سینه برای شما دردناک باشد. در این مورد، شیر خوردن نوزاد فقط از سینه سالم می‌تواند به سینه دیگر شما کمک کند تا بهبود یابد.
  6. یکی از سینه‌های شما عملکرد مناسبی دارد. اگر شما سابقه درمان سرطان سینه، جراحی برداشتن پستان یا جراحی فقط بر روی یکی از سینه‌ها را داشته باشید شیردهی هنوز هم امکان‌پذیر است. تا زمانی که سینه دیگر شما که جراحی نداشته است، شیر تولید می‌کند به شیردهی ادامه دهید.

* علت شیر نخوردن نوزاد چیست و چطور میتوان آن را برطرف کرد

نکاتی در مورد شیر خوردن نوزاد تنها از یک سینه

شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه، می‌تواند مزایای خاص خودش را داشته باشد. این امر می‌تواند در شرایط خاصی کمک‌کننده بوده و برخی افراد آن را راحت‌تر می‌دانند. در صورتی که شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه است چند نکته را لازم است در نظر داشته باشید.

در آغاز شیردهی هر بار از یکی از سینه‌ها استفاده کنید

اگر می‌توانید از هر دو سینه خود شیر بدهید در آغاز شیردهی هر بار از یکی از سینه‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر اولین شیردهی در یک روز با سینه راست شما است شیردهی بعدی باید با سینه چپ شروع شود. این امر به شما امکان می‌دهد که هر دو سینه، ذخیره شیر سالم و کافی داشته باشند و جلوگیری از خشک شدن شیر مادر امکان‌پذیر شود که اگر این کار را انجام ندهید در نهایت تولید شیر مادر در آن طرف که از آن استفاده نمی‌شود متوقف می‌شود.

اجازه دهید فرزندتان تا زمانی که می‌خواهد شیر بخورد

در ارتباط با اصول و روش صحیح شیر دادن به نوزاد لازم است بدانید هنگامی که نوزاد فقط از یک سینه شیر می‌خورد، در هر بار شیردهی، به او اجازه دهید تا زمانی که می‌خواهد از آن سینه شیر بخورد. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که او به اندازه کافی شیر دریافت کرده است. شیر خوردن طولانی‌تر به فرزند شما اجازه می‌دهد تا در پایان تغذیه، به شیر پسین پرچربی و خامه‌ای‌تر برسد.

شیر پسین به بروز نشانه‌های سیر شدن نوزاد کمک کرده و باعث می‌شود آن‌ها در میان هر نوبت شیردهی، به مدت طولانی‌تری راضی باشند. از سوی دیگر، اجازه دادن به کودک برای طولانی‌تر شیر خوردن به کامل‌تر خالی شدن سینه شما کمک کرده و به بدن شما سیگنال می‌دهد که شیر بیشتری تولید کند.

شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه

از احتقان سینه جلوگیری کنید

یکی از معایب شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه این است که سینه دیگر شما که فرزندتان از آن شیر نمی‌خورد می‌تواند بیش از اندازه پر شده و دردناک شود. به احتمال زیاد، احتقان سینه را در طول چند هفته اول تولد کودک و وقتی ذخیره شیرتان با نیازهای کودک در حال تنظیم است، تجربه می‌کنید.

احتقان پستان می‌تواند منجر به سایر مشکلات شیردهی از جمله انسداد مجاری شیری و ورم پستان نیز بشود. برای اینکه شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه باعث این مشکلات نشود لازم است شیر سینه دیگر را با دوشیدن شیر مادر توسط دست یا با شیردوش، بدوشید تا کمی از شیر اضافه از آن خارج شود تا به احتقان سینه دچار نشوید.

با هم‌اندازه نبودن پستان‌های خود سازگار شوید

اگر نوزاد شما فقط از یک سینه شیر می‌خورد منطقی است که پستان‌های شما با یکدیگر هم‌اندازه نباشند. سینه‌ای که آخرین بار با آن به فرزند خود شیر داده‌اید کوچک‌تر خواهد بود و پستان دیگر بزرگ‌تر است تا برای شیردهی آماده باشد.

هم‌اندازه نبودن سینه‌ها معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی گاهی اوقات می‌تواند مفید باشد زیرا می‌تواند به شما یادآوری کند که در شیردهی بعدی از کدام سینه استفاده کنید. با این حال، برای درمان هم‌اندازه نبودن سینه‌ها در شیردهی می‌توانید در هر بار شیردهی، سینه‌ای که از آن شیر می‌دهید را عوض کنید.

دوشیدن شیر را ادامه دهید

اگر شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه باشد چون پستان دیگر به بهبود و استراحت نیاز دارد برای تولید شیر لازم است شیر آن را با دست یا با شیردوش بدوشید زیرا اگر پستان مادر، تحریک دائم دریافت نکند ذخیره شیر آن کاهش پیدا می‌کند.

چه زمانی برای شیر خوردن نوزاد از یک سینه با پزشک مشورت کنید

گاهی لازم است در مورد بهترین راهکار شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه با پزشک مشورت کنید زیرا:

  • ممکن است علت نگرفتن یک سينه توسط نوزاد به این دلیل باشد که نوزاد از شیر خوردن از سینه دیگر، خودداری می‌کند. فراهم شدن ذخیره شیر سالم و کامل تنها از یک پستان امکان‌پذیر است و معمولا شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه اشکالی نداشته و شما می‌توانید به این روند ادامه دهید.
  • با این وجود، برخی شرایط بهداشتی می‌تواند عطر و طعم شیر مادر را تغییر دهد. گاهی اوقات، شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه می‌تواند نشانه مشکل پزشکی در شما باشد (مثل عفونت پستان یا حتی احتمال ابتلا به سرطان سینه). بنابراین، اگر فرزند شما فقط از یک سینه، شیر می‌خورد بهتر است در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. اگر چه ممکن است مشکلی وجود نداشته باشد اما معاینه سینه می‌تواند راهی مطمئن‌تر برای اطمینان از سلامتی شما در این شرایط باشد.
  • در نهایت، لازم است بدانید که اگرچه برخی از افراد، حق انتخاب‌های بیشتری برای شیردهی به فرزند خود دارند اما انتخاب نحوه شیر دادن به نوزاد به شما بستگی دارد و تا زمانی که کودک شما به اندازه کافی شیر مادر را بخورد و با سرعت ثابت رشد کند، هیچ روش صحیح یا اشتباهی برای شیردهی وجود ندارد.
  • در طی چند هفته اول تغذیه با شیر مادر (هنگامی که ذخیره شیر شما در حال ساخته شدن است)، در صورت امکان می‌توانید نوزاد خود را از هر دو سینه تغذیه کنید. هرچه در مراحل اولیه شیردهی، تحریک هر دو سینه بیشتر صورت بگیرد بهتر است. پس از تأمین شیر سالم (در حدود چهار تا شش هفتگی نوزاد)، هر کاری را که برای شما و فرزندتان راحت‌تر است انجام داده و بدانید که شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه در این زمان هیچ مشکلی ندارد.