درمان فوری دندان درد در بارداری

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان فوری دندان درد در بارداری

اگر نیاز به درمان فوری دندان در بارداری دارید، احتمالا این مطلب می‌تواند کمک زیادی به شما کند. بسیاری از خانم‌های بارداری که به دندان درد در بارداری دچار می‌شوند، این سوال را می‌پرسند که برای دندان درد در بارداری چه دارویی بخوریم؟ پاسخ این سوال از آن جهت اهمیت دارد که بارداری دوران خاص و حساسی است و زن باردار نمی‌تواند و نباید هر دارویی را در این دوران مصرف کند. از طرف دیگر تحمل دندان درد در دوران بارداری به هیچ وجه خوب نیست و عواقب بدی می‌تواند به دنبال داشته باشد. پس با ما همراه باشید تا سیر تا پیاز  درمان سریع دندان درد بارداری را یاد بگیرید. 

اگر در دوران بارداری دندان درد گرفتیم چه کنیم؟

اگر در دوران بارداری دندان درد گرفتیم چه کنیم؟

ابتدا خونسرد باشید؛ راه سریع درمان دندان درد در بارداری خیلی پیچیده نیست؛ شما یا مجبور هستید به دندان پزشک مراجعه کنید و با رعایت یکسری از شرایط خاص، دندان خراب خود را درست کنید یا اینکه از درمان‌های خانگی یا درمان‌های گیاهی رفع دندان درد استفاده کنید. در هر صورت باید از مسیری امن و کاملا مطمئن دندان‌ درد خود را رفع کنید. مثلا اگر می‌خواهید از کپسول، قرص، دنتا فورت یا ژل بی حسی دندان یا هر ترکیب غیر گیاهی دیگری برای تسکین درد دندان عقل خود در دوران بارداری استفاده کنید، حتما باید تحت نظر پزشک زنان و دندانپزشک خود این کار را انجام دهید. 

همین جا باید اشاره کنیم که سه ماهه دوم بارداری، بهترین و مطمئن‌ترین زمان برای انجام اقدامات ضروری دندانپزشکی در دوران حاملگی است. اما اگر در قبل یا بعد از سه ماه دوم بارداری قرار دارید، مثلا دندان درد در ماه هشتم بارداری به سراغ شما آمده است و با درد شدید دندان روبه‌رو هستید، ابتدا دکتر زنان خود را در جریان قرار دهید و بعد از یک دندانپزشک مطمئن و با تجربه کمک بگیرید؛ خصوصا در زمینه عصب‌کشی دندان در بارداری حتما نظر پزشک زنان خود را جویا شوید. در هر صورت این دو پزشک هستند که راه درمان اختصاصی دندان درد شما در بارداری را انتخاب و اجرا می‌کنند. 

بسیار از زنان باردار از روش دعا برای رفع دندان درد در بارداری استفاده می‌کنند، به این دسته از خانم‌ها باید بگوییم که گرچه دعا کردن می‌تواند تسکین روحی باشد، اما حقیقتا برای رفع دندان درد در بارداری نمی‌تواند مفید واقع شود. 

دندان درد در بارداری نشانه چیست؟

دندان درد در بارداری نشانه چیست؟

این جمله را همواره به یاد داشته باشید که تغییرات هورمونی (مثلا افزایش هورمون پروژسترون در بارداری) دلیل و مسبب اصلی و واقعی همه اختلالات و مشکلات احتمالی در دوران بارداری هستند. در کنار همه اختلالات گوارشی، جسمی و ... که بارداری ایجاد می‌کند، بارداری می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای دندان و لثه هم شود. علت آن هم به عدم تعادل هورمونی، نیاز جنین به کلسیم و عوامل مشابه نسبت داده می‌شود. 

 اگر مقادیر کافی کلسیم دریافت کنید، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به طور مرتب توسط دندانپزشک ویزیت شوید می‌توانید از این مشکلات دور باشید. البته این نکته مهم را نیز حتما به یاد داشته باشید که پیش از اقدام به بارداری از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید و چکاپ دندان را در کنار سایر چکاپ‌های اقدام به بارداری قرار دهید. 

هورمون‌های بارداری بعضی زنان را مستعد مشکلات لثه از جمله التهاب لثه (ژینژیویت) می‌کند. این مشکل بیشتر در سه ماهه دوم بارداری رخ می‌دهد. تورم و خونریزی لثه به خصوص هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از علائم التهاب لثه است.

همچنین بارداری ممکن است عفونت لثه مزمن را که علت آن التهاب لثه درمان نشده است، بدتر کند. این حالت می‌تواند به از دست دادن دندان بیانجامد.

به علاوه اپولیس یا گرانولوما پیوژنیک بارداری یا بزرگ‌شدگی کانونی لثه هم می‌تواند به راحتی منجر به خونریزی شود. این حالت به تمیز کردن حرفه‌ای و تخلیه نیاز دارد.

درمان سنتی دندان درد شدید در بارداری

در ادامه برای درمان فوری دندان درد در بارداری تعداد از راه‌های خانگی و سنتی را به شما معرفی می‌کنیم. برخی از زنانی که این درمان‌های خانگی را امتحان کرده‌اند، از این‌ راه‌ها به عنوان راه سریع درمان فوری دندان درد در بارداری یاد می‌کنند. 

سیر

درمان دندان درد شدید در بارداری

سیر برای دندان درد در بارداری مفید است. سیر یک درمان قدیمی برای تسکین درد شديد دندان است. در دوران بارداری می‌توانید سیر را بجوید یا سیر له شده را بر روی دندان بگذارید. سیر حاوی آنتی بیوتیک و آلیسین است که باعث از بین بردن باکتری‌ها می‌شود. با کاهش تعداد باکتری‌ها، درد دندان هم کمتر می‌شود. سیر درمانی یکی از روش‌های درمان فوری دندان درد در بارداری است. 

میخک 

میخک یا روغن میخک یکی از موثرین تسکین دهنده‌های دندان درد برای زنان باردار است. می‌توانید میخک را بجوید یا پنبه‌ای را آغشته به روغن میخک کنید و بر روی دندان بگذارید. خواص ضد‌میکروبی میخک می‌تواند فورا درد را آرام کند.

کمپرس گرم 

کمپرس گرم باعث تسکین و کاهش موقتی درد دندان در بارداری می‌شود.

کمپرس یخ 

قرار دادن کیسه یخ را در خارج از دهان و بر روی محل منجر به بی حس کردن اعصاب آن ناحیه و کاهش درد دندان می‌شود و راه مطمئنی برای کاهش درد دندان در دوران حاملگی است. 

پیاز 

جویدن مقداری پیاز خام به مدت 3 دقیقه می‌تواند درد دندان را کاهش دهد. اگر دندان درد تا حدی است که مانع جویدن می‌شود، می‌توانید مقداری پیاز خام را بر روی دندانی که درد می‌کند، قرار دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک خنثی کننده فوق العاده می‌تواند عفونت لثه را درمان کند. می‌توانید مسواک مرطوب خود را در کمی پودر جوش شیرین خیس کنید و دندان‌‌‌های خود را با آن مسواک بزنید. همچنین می‌توانید جوش شیرین را با خمیر دندان مخلوط کنید، اما توصیه می‌شود دهان خود را با جوش شیرین و آب بشویید یا با آن مسواک بزنید. این کار را 2-3 بار در روز بعد از غذا انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برگ‌‌‌های درخت چریش

درمان دندان درد شدید در بارداری

خاصیت ضد میکروبی برگ‌های درخت چریش از ایجاد پلاک جلوگیری و به متوقف کردن خونریزی لثه کمک می‌کند. می‌توانید هر روز بعد از هر وعده غذایی یک یا دو برگ چریش را بجوید تا عفونت‌‌‌های قارچی و باکتریایی دهان از بین برود. 

زردچوبه

درمان دندان درد شدید در بارداری

زردچوبه یک درمان سریع دندان درد در دوران بارداری محسوب می‌شود. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک قاشق چایخوری روغن خردل و نمک را با هم مخلوط کنید تا خمیر درست شود. با این خمیر حداقل دو بار در روز لثه‌‌‌های خود را به روشی ملایم ماساژ دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. 

انار

درمان سنتی دندان درد شدید در بارداری

انار خواص ضدعفونت‌‌‌های باکتریایی دارد و می‌تواند از بروز دندان درد پیشگیری کند. همچنین انار می‌تواند با پلاک دندان مبارزه کند. می‌توانید روزانه 30 میلی لیتر آب انار را در فنجان بریزید و دهان خود را با آن بشویید. توجه داشته باشید که آب انار  باید تازه و بدون قند باشد. 

کلام آخر

برای درمان فوری دندان درد در بارداری بدون مشورت پزشک از داروهایی که داروخانه‌ها معرفی می‌کنند، استفاده نکنید. مثلا استفاده از دنتافورت هم حتما باید تحت نظر پزشک باشد. برای استفاده از روش‌های سنتی و گیاهی کاهش و رفع دندان درد در بارداری نیز پزشک زنان خود را بی اطلاع نگذارید. توجه داشته باشید که شما باردارید و باید بیشتر از هر زمان دیگر هوای سلامتی خود را داشته باشید تا جنین نیز سالم باقی بماند و خطری او را تهدید نکند. در مورد مصرف انواه داروها مانند شیاف استامینوفن 125 به دیگر مقالات سایت مراجعه کنید.