شیر ترش شده برای پوست و درمان کک و مک+طرز تهیه

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیر ترش شده برای پوست

حتما اولین کاری که با مواجه با شیر ترش شده انجام می‌دهید، دور ریختن آن است. هیچ راه حلی برای سالم کردن شیر فاسد و ترش شده وجود ندارد، اما جالب است بدانید که می‌توانید مجدد از آن استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد که شیر ترش شده چقدر می‌تواند کارایی داشته باشد که یکی از کارایی‌های استفاده به عنوان ماسک صورت است. در این مطلب از گهواره به خواص شیر ترش شده برای پوست و مو می‌پردازیم. پس اگر شما هم تجربه دور ریختن شیر ترش شده را دارید، با ما همراه باشید.

شیر ترش و تاریخ گذشته برای پوست صورت مفید است؟

همه ما شیر تاریخ گذشته و ترش شده را بدون اینکه فکر کنیم به راحتی دور می‌ریزیم، غافل از اینکه شیر ترش شده فواید بسیاری دارد. شیر ترش شده فواید زیادی برای زیبایی و سلامت پوست دارد. شاید بوی بد آن برایتان غیرقابل تحمل باشد، اما بدانید که این ماده می‌تواند با کمترین هزینه بیشترین تاثیر را روی سلامت و زیبایی پوست شما داشته باشد. این ماده یکی از اصلی‌ترین مواد در تولید ماسک‌های صورت است که خواص بسیاری دارد. از جمله:

  • روشن کردن و سفیدی پوست
  • نرمی و لطافت
  • بهبود چین و چروک صورت
  • درمان آفتاب سوختگی
  • مرطوب سازی و آبرسانی

بنابراین قبل از اینکه تصمیم به دور ریختن شیر ترش بگیرید، حتما به فواید آن فکر کنید. شیر ترش شده دارای آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌های فراوانی است که در بهبود چین و چروک‌ها و زیبایی پوست، نقش بسیاری دارند. شیر تاریخ گذشته سرشار از اسید لاکتیک است. اسید لاکتیک به عنوان یک ماده کلیدی و اصلی در رفع لکه‌ها، کک و مک و تیرگی پوست است.

 اسید لاکتیک موجود در شیر ترش شده به رفع تیرگی و روشن شدن پوست کمک کند، لکه‌های پوستی را از بین می‌برد و می‌تواند به درمان برخی از مشکلات پوستی مانند اگزما و پستوریازیس کمک کند. این اسید مانع از تولید آنزیم تیروزیناز می‌شود که به درمان کک و مک کمک می‌کند. همچنین خاصیت تسکین دهنده دارد و می‌تواند به درمان بثورات و بسیاری از عفونت‌های پوستی کمک کند. کافیست آن را روی ناحیه آلوده پوست قرار دهید تا از شر عفونت‌ها خلاص شوید.

اگر پوست خشکی دارید، شیر ترش شده می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. کافیست مقدار از آن را روی پوست خود بمالید. شیر ترش شده به رطوبت رسانی و آبرسانی پوست کمک می‌کند و علاوه بر رفع خشکی پوست، باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. همچنین اگر کف پاهای شما خشک شده و ترک برداشته است، کافیست پاهای خود را در ظرف شیر ترش شده قرار دهید و از خاصیت رطوبت رسانی و نرم کردن این ماده برای بهبود پاهای خود استفاده کنید.

با این حال، اگر بوی بد شیر ترش شده شما را اذیت می‌کند، می‌توانید از اسانس‌های طبیعی خوشبو مورد علاقه خود برای کم کردن بوی تند آن استفاده کنید.

شیر ترش برای پوست صورت

خواص شیر ترش برای مو چیست؟

با اینکه امروزه تنوع محصولات آرایشی و بهداشتی در حال افزایش است و شما به راحتی می‌توانید بسته به سلیقه خود بهترین محصول را تهیه کنید، اما استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک می‌توانند بدون هزینه زیاد و عوارض تاثیر بسیار خوبی در سلامت و زیبایی شما داشته باشند. سلامتی امروزه حرف اول را در جهان می‌زند. موهای سالم و خوش حالت هرچند کوتاه زیباتر از موهای بلند شکننده و خشک است. بنابراین امروزه همه به دنبال سلامتی موهای خود هستند. 

خواص شیر بر هیچکس پوشیده نیست، شاید برای شما جالب باشد که شیر ترش شده هم می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. شیر ترش نه تنها برای سلامت پوست فواید بسیاری دارد، بلکه برای روتین‌های مراقبت از مو نیز مفید است. اسید لاکتیک موجود در شیر علاوه بر اینکه با خوردن آن می‌تواند نقش مهمی در سلامتی ایفا کند، بلکه با استفاده خارجی از آن می‌توان از فواید آن استفاده کرد.

این مایع سفید رنگ، سرشار از اسید لاکتیک و پروتئین است که می‌تواند به رفع خشکی و وزی مو و همچنین نرمی و لطافت آن کمک کند. استفاده از شیر ترش یک ساعت قبل از حمام، باعث نرمی و لطافت مو می‌شود و همچنین باعث تغذیه مو می‌شود.

قرار گرفتن در معرض اشعه نور خورشید بسیار برای مو مضر است. نور آفتاب می‌تواند پروتئین مو را از بین ببرد و در نهایت باعث خشکی و شکنندگی و ریزش مو شود. پروتئین موجود در شیر ترش می‌تواند باعث رطوبت رسانی به موها شده و در نهایت خشکی و شکنندگی مو را بهبود ببخشد. همچنین می‌تواند به کنترل ریزش مو کمک کند.

برای حالت دهی به موها شیر ترش یکی از بهترین گزینه‌ها است. شیر ترش می‌تواند کوکیتول‌های مو را صاف کند و تارهای مو را مرطوب کند و به عنوان یک نرم کننده قوی عمل کند، این باعث می‌شود تا وزی موها از بین رفته و نرم صاف شود. به همین دلیل است که در بسیاری از شامپوها و نرم کننده‌ها از شیر استفاده می‌کنند.

بهترین روش برای استفاده از شیر ترش این است که آن را روی موهای خود اسپری کنید و سپس بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه موهای خود را با شسته و آبکشی کنید. اگر از شیر تازه استفاده می‌کنید، مخلوط کردن آن با نصف لیموترش نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

با شیر ترش شده چگونه پنیر درست کنیم؟

اولین گزینه برای استفاده از شیر ترش، تهیه پنیر است. ماده اصلی برای تهیه پنیر، شیری است که قابل مصرف نباشد و به بیان ساده‌تر شیر ترش شده است. اگر شیر بریده باشد، اما فاسد نشده و بو و رنگ آن تغییر نکرده باشد، می‌توان از آن برای تهیه پنیر استفاده کرد. با جوشاندن شیر ترش شده و استفاده از آب آن می‌توانید پنیر درست کنید. شیر جوشانده را داخل یک کیسه پارچه‌ای ریخته و آن را آویزان کنید تا آب شیر جدا شود. مواد باقی مانده در کیسه را می‌توانید با کمی خامه، نمک و فلفل برای طعم دهی آن مخلوط کنید، پنیر شما آماد است.

طرز تهیه پنیر با شیر ترش شده

طرز تهیه ماست با شیر ترش شده برای پوست

بهترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه برای استفاده از شیر ترش، تهیه ماست است. شما می‌توانید از شیر ترش شده در خانه به راحتی و با کمترین هزینه ماست درست کنید. برای تهیه ماست از شیر ترش شده مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا شیر ترش شده را به دمای 65 درجه سانتی گراد برسانید تا پاستوریزه شود. توجه داشته باشید که اجازه ندهید که شیر بجوشد زیرا باعث بریدن آن می‌شود. 
  • سپس شیر را از روی شعله برداشته و اجازه دهید تا دمای 40 درجه سانتی گراد خنک شود.
  • سپس به ازای هر لیتر شیر، دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید. ماست را می‌توانید از بیرون خریده و یا از قبل تهیه کرده باشید.
  • سپس مخلوط ماست و شیر را در یک ظف در دار ریخته، دور آن را با حوله ضخیم پوشانده و در دمای ولرم قرار دهید. 

پس از گذشت چند روز ماست شما آماده است. هرچه ماست بیشتر در دمای ولرم باشد، طعم ترش‌تری خواهد داشت. قبل از استفاده ماست را در یخچال بگذارید و سپس نوش جان کنید.

شیر ترش شده بخوریم چی میشه؟

حتی اگر بتوانید طعم و بوی بد شیر ترش شده را تحمل کرده و پست سر بگذارید، نوشیدن شیر ترش شده، فکر خوبی نیست. نوشیدن شیر ترش شده باعث مسمومیت غذایی می‌شود که ممکن است علائم گوارشی مانند حالت تهوع و استفراغ، اسهال و معده درد داشته باشد. بنابراین بهترین گزینه برای استفاده از شیر ترش شده گزینه‌های بالا است.