از بین بردن میخچه دست به روش‌های خانگی و جراحی

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از بین بردن میخچه دست

میخچه یکی از شایع‌ترین عوارض پوستی است که اگرچه در بیشتر افراد در پا و در اثر فشار کفش‌ها ایجاد می‌شود، اما امکان بروز آن در دست نیز وجود دارد. جدا از اینکه میخچه می‌تواند ظاهری زشتی به دست بدهد، دردناک و حساس به لمس است و در نتیجه باید در اولین فرصت درمان شود. در این مقاله از گهواره قصد داریم توضیح دهیم میخچه چطور ایجاد می‌شود و راه از بین بردن میخچه دست چیست؟

میخچه دست چیست؟

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که میخچه چیست، چرا ایجاد می‌شود و چه تفاوتی با زگیل دارد. میخچه در واقع لایه‌ای ضخیم شده از پوست است که در اثر اصطکاک یا فشار نقطه‌ای در یک منطقه ایجاد می‌شود. وقتی کارهای سخت و خشنی با دست انجام می‌دهید، پوست شما مستعد بروز میخچه می‌شود. در واقع میخچه یک روش دفاعی ست.

میخچه دست چیست

وقتی پوست شما به طور مدام در بخشی در برابر فشار و سایش قرار بگیرد، آن بخش از پوست ضخیم می‌شود تا آسیب عمقی ایجاد نشود و لایه‌های زیری پوست در امان بمانند. میخچه در بسیاری از مواقعی مشکلی ندارد، اما گاها ایجاد درد می‌کند که کار کردن را برایتان دشوار می‌کند.

چرا میخچه دست ایجاد می‌شود؟

برای از بین بردن میخچه دست باید بدانید چه عاملی باعث ایجاد آن می‌شود زیرا در بسیاری از مواقع، با رفع عامل میخچه؛ به خودی خود از بین می‌رود. وقتی بیش از اندازه از دستان خود کار می‌کشید، وقتی با ابزارهای خاصی کار می‌کنید که همیشه با بخش خاصی از پوست تماس و سایش دارند، میخچه در آن نقاط ایجاد می‌شود. به عنوان مثال نوازندگان، باغبان‌ها، نجارها، کارگرهای ساختمانی، مکانیک‌ها، ورزشکارانی که با وزنه‌های سنگین یا ابزارهای خاصی کار می‌کنند و ... از جمله معروف‌ترین گروه‌هایی هستند که در معرض ایجاد میخچه دست هستند. 

تفاوت میخچه با پینه یا زگیل چیست؟

میخچه و پینه هر دو در اثر فشار ایجاد شده و شباهت زیادی با هم دارند. اما پینه دست بیشتر در اثر سابش ایجاد می‌شود در حالی که میخچه بیشتر در اثر فشار بالا یا بیرون زدگی استخوان ایجاد می‌شود. میخچه از پینه کوچکتر است، ظاهری گرد دارد و هسته‌ی مرکزی آن سخت و خشن است. 

زگیل دست با این حال تفاوت بیشتری با این دو عارضه دارد. زگیل در اثر یک عامل ویروسی ایجاد می‌شود دانه دارد و برجسته است و ریشه‌های زیادی دارد. به دلیل تفاوت در علت ایجاد آنها درمان زگیل و از بین بردن زگیل با میخچه و پینه تفاوت دارد. در ادامه در مورد چگونگی از بین بردن میخچه دست و پا بیشتر توضیح خواهیم داد. 

برای از بین بردن میخچه دست چه باید کرد

برای از بین بردن میخچه دست چه باید کرد؟

از بین بردن میخچه انگشت دست به روش‌های ساده‌ای ممکن است. می‌توان روش‌های درمانی را به دو دسته‌ی درمان‌های دارویی و از بین بردن میخچه دست با روش خانگی تقسیم کرد که در ادامه در موردشان توضیح می‌دهیم. 

روش خانگی از بین بردن میخچه دست

روشهای درمان میخچه دست با از بین بردن میخچه انگشت پا تفاوت زیادی ندارد. برای از بین بردن میخچه دست در خانه در درجه‌ی اول بهتر است عامل تولید کننده را از بین برده یا کم کنید. برای مثال بسیاری از کارهای بالا که منجر به بروز میخچه می‌شوند به راحتی با پوشیدن دستکش‌های مخصوص قابل رفع هستند. دستکش‌های مخصوص کار فشار وارده به دست را کاهش می‌دهد. بعلاوه آسیب‌های دیگر ناشی از کار را کم می‌کند. مراقبت‌های پوستی بعد از انجام کار نیز اهمیت زیادی دارد. مثلاً مرطوب کردن دست‌ها قبل و بعد از کار، ماساژ دست و استراحت‌های کوتاه در حین کار همگی به کاهش احتمال بروز میخچه کمک می‌کنند.

در گام بعدی یکی از راه‌های از بین بردن میخچه دست، نرم کردن پوست در بخش مورد نظر است. این کار را می‌توانید به روش‌های مختلفی انجام دهید:

  • خیساندن دست‌ها در آب گرم
  • استفاده از کرم‌های مرطوب کننده
  • استفاده از اسید سالیسیلیک (پماد میخچه دست و پا. این دارو به صورت چسب میخچه و پماد، محلول یا قطره در دسترس است. در زمانی که میخچه کوچک باشد از درمان میخچه دست با چسب و در دیگر موارد از سایر اشکال دارویی استفاده می‌کنید.)

این کارها پوست سخت و مرده در بخش میخچه را نرم می‌کنند و لایه‌های بیرونی را از بین می‌برند. همچنین می‌توانید از سوهان برقی یا سنگ پا نیز برای این کار استفاده کنید. با این حال در راستای روش از بین بردن میخچه دست باید مواظب باشید که بیش از حد پوست اضافی را برندارید زیرا منجر به آسیب به گوشت و حتی عفونت می‌شود. برای پیشگیری، می‌توانید با انجام کارهای زیر به جلوگیری از بازگشت میخچه جلوگیری کنید:

  • انگشتان و دستان خود را روزانه مرطوب کنید.
  • هنگام کار دستی از دستکش استفاده کنید.
  • میخچه‌ها را با باند یا پد بپوشانید.

در شرایطی که میخچه زیاد و دردناک باشد باید از روش‌های دارویی یا جراحی برداشتن میخچه استفاده کنید.

جراحی میخچه انگشت دست چگونه است؟

زمانی که میخچه کهنه و ریشه دار شود و درد آن شدید شود، باید از روش‌های درمان جراحی مانند لیزر میخچه استفاده شود. در روش نحوه از بین بردن میخچه دست با لیزر، لایه‌های بیرونی پوستی به مرور برداشته می‌شوند و با تحریک سلول‌سازی پوست نرم و جدیدی در آن بخش ایجاد می‌شود. لیرزدرمانی برای از بین بردن میخچه دست و انگشت پا استفاده می‌شود. 

اما گاهی جراحی میخچه نوعی جراحی اصلاحی ست. در بعضی افراد استخوان‌های دست یا کف پا به درستی شکل نگرفته‌اند بنابراین به شدت مستعد قرار گیری در معرض سایش و ایجاد میخچه هستند. از این رو یک جراحی اصلاحی برای تغییر شکل استخوانی در آن بخش انجام می‌شود. 

درمان میخچه دست در طب سنتی

درمان میخچه دست در طب سنتی

روش‌های زیادی در طب سنتی برای از بین بردن میخچه دست پیشنهاد می‌شود که می‌توانند به همان اندازه روشهای بالا موثر باشند. بعضی از این روش‌ها عبارتند از:

نمک حمام یا نمک اپسوم

نمک حمام که در عطاری‌های وجود دارد ماده‌ای ارزان جهت درمان میخچه است که در واقع همان سولفات منیزیم است. کافی ست کمی نمک حمام را در یک ظرف آب ریخته و دستتان را برای چند دقیقه در آن قرار دهید. خیساندن دست‌ها در آب گرم با سولفات منیزیم می‌تواند سلول‌های مرده پوست را سریع‌تر از حالت عادی از بین برده و میخچه را درمان کند.

سنگ پا

یکی از ابزارهای لایه‌ بردای سنتی که به عنوان درمان میخچه دست دکتر خیراندیش نیز شناخته می‌شود، استفاده از سنگ پا در حمام است. بعد از یک حمام آب گرم پوست دست و پای شما نرم می‌شود و حالا با کشیدن سنگ پا، می‌توانید لایه‌های بیرونی را به راحتی بردارید و پوست را نرم کنید. با این حال این کار تنها یکی از خواص استفاده از سنگ پاست. سنگ پا می‌توانید گردش خون را در آن ناحیه از پوست تقویت کند. این کار سلول‌سازی را تسریع می‌کند که خود به از بین بردن میخچه دست کمک می‌کند. برای بهترین نتیجه باید سنگ پا را به صورت دایره‌ای روی پوست خود بسابید.

کرم‌های لایه بردار طبیعی

اسید سالیسیلیک یکی از کر‌م‌های شیمیایی و دارویی برای درمان یخچه است. اما شما می‌توانید از کرم‌های لایه‌ بردار خانگی مانند گردوی سیاه آسیاب شده یا هسته زردآلو استفاده کنید که نسبت به کرم‌های صنعتی، کمتر تهاجمی بوده و لایه‌های پوستی را با سرعت کمتری برمی‌دارند و پوستی ملایم به شما می‌دهند. 

خمیر جوش شیرین

مشابه نمک اپسوم، از خمیر جوش شیرین نیز به عنوان یک لایه‌بردار پوست و در عین حال تشویق تولید سلول‌های جدید استفاده می‌کنند. برای تهیه‌ی این خمیر کافی ست یک نسبت از جوشن شیرین و اب را با هم ترکیب کنید و سپس خمیر به دست آمده را روی پوست بمالید و بعد از چند دقیقه ناحیه را به طور کامل بشویید و خشک کنید. بعد از استفاده از این کرم بهتر است با یک مرطوب کننده پوست دست را ماساژ دهید. 

خمیر جوش شیرین برای میخچه دست

درمان میخچه دست با سیر

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که سیر یک درمان مفید برای از بین بردن میخچه دست و انواع زگیل است. کافی ست یک حبه از سیر را نصف کرده و در محل مخیچه قرار دهید.

از بین بردن میخچه دست کودک

از بین بردن میخچه دست کودکان از حساسیت‌های بیشتری برخودار است زیرا آنها پوست نرم‌تری نسبت به بزرگسالان دارند و نباید از روش‌های خشن استفاده شود. روش‌های درمان خانگی به مراتب برای کودکان مناسب‌تر‌اند. کافی ست میخچه یا پینه دست را در آب گرم خیس کنید و سپس از سنگ پا برای مالش پوست مرده استفاده کنید. دست‌های کودک خود را به طور مرتب بشویید و در حالی که هنوز مرطوب هستند، لوسیون نرم کننده برایشان بزنید. همچنین میتوانید در مورد درمان انواع زگیل در کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید. 

سخن پایانی

ایجاد میخچه روی انگشتان دست معمولاً درد زیادی ایجاد نمی‌کند. در حالت عادی، نیازی به جستجو برای راه‌های از بین بردن میخچه دست نیست و این عارضه معمولاً در عرض چند هفته پس از قطع فشار برطرف می‌شود. برای جلوگیری از بروز میخچه؛ به یاد داشته باشید که همیشه انگشتان خود را مرطوب نگه دارید، از پوشش‌های محافظ مانند دستکش یا بانداژ استفاده کنید و به صورت دوره‌ای لایه‌برداری پوستی انجام دهید. اگر درد بیش از حد روی میخچه انگشتان خود تجربه می‌کنید یا آنها بزرگ هستند و از بین نمی‌روند، با پزشک خود مشورت کنید تا گزینه‌های درمانی جدی‌تری را دنبال کنید.