پاره شدن پرده بکارت حلقوی چگونه است؟+عکس پرده حلقوی

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پاره شدن پرده بکارت حلقوی

اینکه پاره شدن پرده بکارت حلقوی با خونریزی همراه است یا خیر یا اینکه اساسا نحوه پاره شدن پرده بکارت حلقوی چگونه است و هنگام و بعد از پاره شدن چه اتفاقی رخ می‌دهد، برای هر خانمی که پرده بکارت از نوع حلقوی دارد، مهم است. اساسا برقراری اولین رابطه جنسی برای هر خانمی با نوعی ترس و اضطراب همراه است؛ ترس از درد و خونریزی و اضطراب ناشی از پاره شدن بکارت. اگرچه در نهایت با پاره شدن بکارت و دخول آلت مردانه، لذت جنسی و ارضای جنسی نصیب خانم هم می‌شود، اما به هر حال با توجه به آناتومی بدن یک خانم و اتفاقی که برای او رخ می‌دهد، معمولا اولین رابطه جنسی با ترس و درد همراه است پرده بکارت حلقوی یکی از بکارت‌های کاملا شایع در میان زنان است. اگرچه واژن و بکارت هیچ دو خانمی از لحاظ ویژگی‌های اختصاصی شبیه به هم نیست، اما نامی که برای نوع بکارت‌ها به کار می‌رود، مشابه است.

پرده بکارت حلقوی چیست؟

بکارت متشکل است از بافت رابط کلاژن که قابلیت انعطاف‌پذیری دارد. این بافت غنی از گلیکوژن است. سطح داخلی و خارجی آن با اپیتلیوم «epithelium» چینه چینه پوشیده شده است. پرده بکارت حلقوی از یک حلقه در ورودی انواع واژن تشکیل شده و دارای یک غشاء نسبتاً نازک و لاستیکی کشش‌دار است. سوراخ درون این نوع پرده بکارت کاملا شکل حلقوی یا هلالی است و پارگی آن بعد از رابطه جنسی کاملا واضح و قابل تشخیص است؛ گاهی بعد از پاره شدن پرده بکارت حلقوی خونریزی مشاهده می شود.

انواع پرده بکارت حلقوی

پرده‌ بکارت حلقوی یا قابل اتساع است و یا غیر قابل اتساع. معمولا پرده‌های غیرقابل اتساع یا غیر قابل باز شدن در حین اولین دخول آلت تناسلی مردانه پاره می‌شوند؛ اما نوع حلقوی قابل اتساع علی رغم دخول ممکن است پاره نشده و خونریزی نداشته باشد.

پرده حلقوی دارای سوراخ نسبتا بزرگی است که در بیشتر موارد از نوع قابل اتساع است. این نوع پرده به دلیل نوع و ضخامتی که دارد، معمولا به آسانی آسیب نمی‌بیند و در مقابل فشار وارده در اثر ضربه یا رابطه جنسی مقاوم است و به جای پاره شدن، مقداری به اصطلاح کش آمده و فقط تغییر سایز می‌دهد.

لذا آلت تناسلی مردانه بدون صدمه زدن از سوراخ اتساع عبور می کند و با وجود دخول کامل و مکرر حداقل در ظاهر پرده بکارت سالم و دست نخورده میماند.

  • پرده بکارت حلقوی قابل اتساع (tractile annular hymen)

بکارت حلقوی که از نوع قابل اتساع باشد، پرده‌ای است که پس از هر بار رابطه جنسی به علت خاصیت کشسانی که دارد به حالت اولیه باز می‌گردد.

  • پرده بکارت حلقوی غیر قابل اتساع (non-tractile annular hymen)

پرده های غیر قابل اتساع انعطاف پذیری کمتری دارند و معمولا به هنگام دخول و رابطه جنسی پاره می‌شوند.

نحوه پاره شدن پرده بکارت حلقوی

نحوه پاره شدن پرده بکارت حلقوی

پارگی پرده بکارت حلقوی هیچ گونه قاعده و قانونی ندارد و ممکن است به هر شکل و اندازه و در هر جهتی از پرده بکارت ایجاد شود. در پرده بکارت نوع حلقوی غیر قابل اتساع معمولا 4 تا 5 پارگی شعاعی شکل به وجود می‌آید و انواع هلالی دو پارگی در طرفین پیدا می‌کنند. پارگی‌ها معمولا از کناره آزاد پرده بکارت شروع شده و تا جدار واژن کشیده می‌شوند. چنانچه سن دختر کم باشد و دستگاه تناسلی زنانه رشد کافی نداشته باشد، ممکن است پارگی در واژن و سایر نواحی تناسلی نیز ایجاد شود.

تشخیص تجربه رابطه جنسی از وضعیت پرده بکارت

داشتن یا نداشتن عمل زناشویی در معاینه پزشک امکانپذیر است. حتی وقتی پرده بکارت از نوع حلقوی قابل اتساع باشد، از روی سائیدگی لبه‌های سوراخ پرده بکارت تجربه رابطه جنسی و حتی شدت آن قابل تشخیص است. با توجه به اینکه در پرده‌های قابل اتساع به دنبال تماس جنسی پارگی رخ نمی‌دهد، لذا بر اساس وضعیت مخاط واژن و وضعیت چین‌های آن تشخیص دخول امکانپذیر است.

قوانین پاره شدن بکارت

به طور کلی از دست دادن بکارت بعد از ورود آلت تناسلی مردانه به واژن یک خانم رخ می‌دهد. اگرچه در بسیاری از موارد بکارت در اثر خودارضایی و ورود اشیاء مختلف به واژن نیز دچار آسیب و پارگی هم می‌‌شود. اینکه با پارگی بکارت دقیقا چه اتفاقی برای هر دخترخانمی رخ می‌دهد، قابل تشخیص نیست؛ زیرا با وجود شباهت ظاهری ناحیه تناسلی زنان با هم، این ناحیه برای هر خانمی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که می‌تواند در نحوه پاره شدن بکارت تاثیر داشته باشد.

به طور کلی داشتن درد، داشتن خونریزی، خونریزی زیاد یا خونریزی کم از اتفاقات رایج و محتملی است که در هنگام اولین تجربه رابطه جنسی ممکن است رخ بدهد؛ اما اگر دختر خانمی اولین رابطه جنسی خود را بدون درد و خونریزی تجربه کند، هرگز به معنای نداشتن بکارت نیست؛ زیرا عملا نوع بکارت در اتفاقی که ممکن است هنگام اولین رابطه جنسی رخ دهد، تاثیر مستقیم دارد. در هر صورت باید بدانید که وضع قوانین سفت و سخت برای پاره شدن بکارت، عملا کار درستی نیست.

در مورد عوارض خودارضایی برای دختر در این مقاله بیشتر بخوانید.

کلام آخر

پاره شدن پرده بکارت حلقوی یا هر شکلی دیگری از بکارت، برای هر کسی می‌تواند تجربه جداگانه و منحصر به فردی باشد. نکته مهم این است اگر داشتن یا نداشتن خونریزی برای شما اهمیت دارد و این موضوع در خانواده شما به هر دلیل و با هر توجیهی ارزش شناخته می‌شود، حتما قبل از تجربه رابطه جنسی به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید و با گرفتن گواهی سلامت از نوع و وضعیت بکارت خود مطلع شوید و در مورد اتفاقات احتمالی که ممکن است هنگام اولین نزدیکی و دخول رخ دهد، پیش‌آگاهی کامل و مناسبی داشته باشید.

فراموش نکنید که حتی اگر بکارت شما در اثر خودارضایی و یا ورود شی خارجی به واژن دچار آسیب شده باشد، شدت و وسعت آسیب و جزئیات مربوط به آن در معاینه زنان قابل تشخیص است. با توجه به اینکه به هر حال در شرع و عرف ما داشتن بکارت برای یک دختر خانم تا قبل از ازدواج رسمی و ثبتی ( حتی تا قبل از شروع زندگی مشترک در زیر یک سقف) یک ارزش حساب می‌شود، لذا توصیه می‌شود به این موضوع اهمیت بدهید. به هر حال اگر پای آسیب روحی و جسمی ناشی از رابطه جنسی غیر مشروع یا غیر رسمی میان باشد، این دختر خانم است که بیشتری آسیب‌ها را متحمل می‌شود. بنابراین در این باره حساسیت به خرج بدهید و از خود مراقبت ویژه کنید. در مورد کسب اطلاعاع در مورد دیگر پرده های بکارت مانند پرده بکارت تیغه ای میتوانید به مقالات مشابه مراجعه کنید.