بالش شیردهی چیست؟ | آشنایی با انواع بالش شیردهی و موارد استفاده از آن

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بالش شیردهی

همانطور که می‌دانید شیردهی به نوزاد پس از زایمان به ویژه برای مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند ‌می‌تواند با چالشهایی همراه باشد و مسلماً آنها به عنوان مادران جدید از هر کمکی برای راحت‌تر شدن این کار، استقبال می‌کنند. یکی از بهترین لوازم شیردهی، بالش شیردهی نوزاد است. با وجود آنکه این وسیله، وسیله‌ی بسیار ساده‌ای است اما می‌تواند کارایی زیادی داشته باشد و شیردهی را برای مادران آسان‌تر کند. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که بالش شیردهی چیست و چطور باید از آن استفاده کنید. 

بالش شیردهی چیست؟

یکی از مهمترین نکات در مورد شیردهی نوزاد، روشها و پوزیشن شیردهی است. هم مادر و هم نوزاد باید در وضعیت درستی قرار داشته باشند تا نوزاد بتواند به خوبی شیر بخورد و به گردن و کمر مادر نیز فشاری وارد نشود. برای بعضی از مادران پیدا کردن حالت مناسب یا نگه داشتن کودک روی دست بسیار دشوار است. اینجاست که بالش شیردهی به کار شما می‌آید. بالش شیردهی وسیله‌ای شبیه به بالش بارداری با اندازه‌ای بسیار کوچکتر است که شما می‌توانید آن را موقع شیردهی زیر نوزاد قرار دهید تا به سینه‌ی نزدیکتر شود و همه‌ی وزن او نیز روی دستتان نباشد. این بالش‌ها نه تنها سطح پایدار و راحتی برای نگه داشتن نوزاد ایجاد می‌کنند، بلکه فشارهای گردن، بازو و کمر در مادر را نیز کاهش می‌دهند، که می‌تواند شیردهی را برای شما و کودکتان آسان‌تر و لذت بخش‌تر کند به همین دلیل به یکی از اقلام حبوب لیست سیسمونی نوزاد تبدیل شده است.

زمان استفاده از بالش شیردهی

زمان استفاده از بالش شیردهی

این بالش چه زمانی به درد شما می‌خورد؟ این بالش می‌تواند به عصای دست شما در ماه‌های اول شیردهی و بعد از زایمان تبدیل شده و برای هر دو روش شیر مادر و شیر خشک استفاده شود. بهترین زمان استفاده از این بالش از چهار تا شش ماهگی است. بعد از گذشت این مدت، نوزاد کنترل بهتری روی سر و گردن خود دارد و در نتیجه به نظر می‌رسد که استفاده از این بالش دیگر چندان ضروری نباشد. اما بعد از آن می‌توانید از این بالش برای نشاندن نوزادنی که هنوز قدرت نشستن ندارند یا محلی برای ماساژ بدن نوزاد یا بازی او استفاده کنید. 

انواع بالش شیردهی

سوال مهم این است با وجود انواع مختلف بالشت شیردهی، کدام مدل از این بالش برای شما بهتر است؟ بالش شیردهی انواع مختلفی دارد. جدا از این که در شکل متفاوت‌اند در جنس نیز با هم تفاوت دارند. با وجود این تنوع شما باید بدانید که چه نکاتی را باید در زمان انتخاب آن رعایت کنید:

بسیاری از بالش‌های شیردهی دور بدن شما بسته می‌شوند تا بتوانید از دستهایتان برای مراقبت و رسیدگی به نوزاد اسفاده کنید. به طور کلی بالش‌های شیردهی به شکل C ، O یا U هستند و با وجود تفاوت‌هایی که در استفاده از آنها وجود دارد اما همگی برای انواعی از روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی مناسب هستند.  بالش‌های O شکل دور تا دور بدن بسته می‌شوند، که اگر به دلیل سزارین و عوارض آن به حمایت بیشتری نیاز داشته باشید، می‌تواند برایتان مناسب‌تر باشد. انواع C و U اما باز هستند و به جز شیردهی، می‌توانید از آنها برای وضعیت بهتر خواب نوزاد یا خودتان نیز استفاده کنید.

در زمان انتخاب بالش شیردهی باید به جنس آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. مطمئن شوید که روکش آن قابل تمیز کردن باشد. زیرا این کوسن‌ها به سرعت کثیف می‌شوند، نوزاد می‌تواند روی آنها تف کند یا شیر بالا بیاورد یا به هر دلیل دیگری بالش خود را کثیف کند. بنابراین باید مطمئن شوید که می‌توانید آن را به صورت دوره‌ای تمیز کنید. پس بالشتی را انتخاب کنید که روکش آن به آسانی جدا شود و در ماشین لباسشویی قابل شسته شدن باشد.

نرمی و سفتی بالش را نیز درنظر داشته باشید. در شرایطی که بالش‌های سفت می‌تواند به گردن و کمر نوزاد آسیب برساند و غیرقابل استفاده باشند، بالش‌های بسیار نرم نیز چندان مفید نیستند و باعث می‌شود نوزاد در آنها فرو برود و به ستون فقراتش آسیب برساند. پس بالشی انتخاب کنید که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد.  

انواع بالش شیردهی

به طرح روی بالش نیز توجه داشته باشید. بالش شیردهی عروسکی باید برای کودکان جذاب باشد. بعلاوه باید از رنگ‌های شاد و کودکانه نیز استفاده کنید. اما همانطور که گفتیم این بالش می‌تواند سریعاً کثیف شود. بنابراین باید رنگ آن به گونه‌ای باشد که چرک نشود. همچنین بخش‌های جانبی آن را نیز در نظر بگیرید. بعضی از بالش‌های شیردهی دارای کمربند برای بسته شدن دور بدن مادر هستند و بعضی دیگر دارای محفظه‌هایی برای قرار دادن بطری شیر هستند. اینکه این مزایا برای شما تا چه حد مفید است به خودتان بستگی دارد. 

قیمت بالش شیردهی

قیمت بالش شیردهی بسته به جنس، حالت و بخش‌های جانبی و برند آن، می‌تواند متفاوت باشد. انواعی از آنها با طیف قیمتی گسترده وجود دارد که می‌توانید از مغازه‌های سیسمونی فروشی خریداری کنید. بعلاوه امکان دوخت بالش شیردهی نیز وجود دارد. تنها کافی است الگو‌ها و اندازه‌های آن را از اینترنت بگیرید و خودتان آن را مانند یک بالش معمولی بدوزید و با الیاف نرم پر کنید. و حتماً برایش روکش جداگانه بدوزید که قابل جدا شدن و شستشو باشد. 

مشکلات مربوط به بالش شیردهی

آیا بالش شیردهی می‌تواند شرایط را برایتان سخت‌تر کند؟ بله. متاسفانه مانند سایر وسایل، بالش شیردهی نیز می‌تواند معایب خود را داشته باشد. در درجه‌ی اول استفاده از این نوع متکا، باعث نزدیکی بیشتری نوزاد به سینه و به اصطلاح چفت شدگی بیشتر دهان و نوک سینه‌ی مادر می‌شود. و به هر نسبت که بار بالش بیشتر باشد یا قطر بیشتری داشته باشد این نزدیکی بیشتر است. این موضوع می‌توند منجر به مکش شدید نوک سینه و درد و ایجاد زخم در این ناحیه شود که شیردهی را دردناک می‌کند. و حتی ممکن است فشار آوردن سینه به بینی نوزاد راه تنفسی او را ببندد. 

مشکلات مربوط به بالش شیردهی

نقطه‌ی مقابل این حالت نیز وجود دارد. به این منظور که اگر قطر این بالش‌ها کم باشد، کودک در موقعیت پایین‌تری نسبت به سینه قرار می‌گیرد و شما مجبور می‌شوید برای شیردهی بیشتر خم شوید و این موضوع می‌تواند در دراز مدت به کمر شما آسیب برساند. بنابراین خرید یک بالش شیردهی با آرگونومی مناسب اهمیت زیادی دارد.

پوزیشن‌هایی که به بالش شیردهی نیاز ندارند

در حالی که استفاده از بالش شیردهی می‌تواند در پوزیشن‌های نشسته و ایستاده بسیار کمک کننده باشد، اما برای بعضی از پوزیشن‌ها مناسب نیست و حتی بسیار خطرناک است. به عنوان مثال در زمانی که به پهلو خوابیده‌اید و به نوزاد خود شیر می‌دهید، نیازی به این بالش‌ها ندارید. زیرا ارتفاع نوزاد را بالا می‌برند و شیردهی را مشکل می‌کنند یا حتی در حالت بدتر منجر به خفگی می‌شوند.