انواع صندلی ماشین کودک + راهنمای خرید آن

اردیبهشت ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع صندلی ماشین کودک

به‌دنیا آمدن نوزاد با پیش‌بینی‌های زیادی جهت تامین امنیت این موجود دوست‌داشتنی  همراه است. والدین همان‌طور که منزل را برای به‌دنیا آمدن نوزادشان، آماده می‌کنند، به‌فکر تبدیل فضای ماشین‌ به محیطی امن نیز هستند. صندلی ماشین کودک یکی از وسایل مورد نیاز در لیست سیسمونی نوزاد است که می‌تواند تا حد زیادی امنیت را در هنگام  رانندگی برای نوزاد و کودک فراهم سازد.در این مقاله سعی شده است که به برخی سوالات شما در زمینه انواع صندلی ماشین کودک، سن و وزن مناسب انتخاب صندلی ماشین، طریقه نصب و برخی نکات ضروری که در هنگام انتخاب و خرید صندلی ماشین و امن‌ترین نقطه ماشین جهت نصب صندلی کودک، پاسخ داده شود.

انواع صندلی ماشین کودک

در ارتباط با جامع‌ترین راهنمای خرید سیسمونی، اگر به دنبال ایمن‌ترین صندلی ماشین کودک هستید در ابتدا لازم است با انواع صندلی ماشین کودک آشنا شوید که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

  • صندلی ماشین نوزاد: این صندلی ماشین قابل‌حمل که به اسم کریر نیز شناخته می‌شود، امروزه بیشتر در سیسمونی‌ها همراه با کالسکه به چشم می‌خورد که در این مورد لازم است بدانید بهترین زمان استفاده از کالسکه نوزاد چه زمانی است. کریر به تکیه‌گاه صندلی خودرو نصب می‌شود و برای کودکان زیر ۱۰ کیلوگرم ایمن‌ترین وسیله‌ی حمل است. اما معمولاً تا وزن ۱۳ کیلوگرم یا تا قد ۸۸ سانتی‌متر هم قابل استفاده است، اگرچه کریر تا یک یا دو سالگی هم برای کودک مناسب است، اما متخصصان توصیه می‌کنند برای ایمنی بیشتر، تا زمانی‌ که قد و وزن کودک‌تان در محدودۀ جای‌گیری در کریر است، از آن در اتومبیل برای کودک استفاده کنید. این نوع صندلی‌ها فقط در عقب ماشین استفاده می‌شوند.  
  • صندلی ماشین قابل‌تبدیل : این صندلی‌های ماشین به‌دلیل این‌که هم می‌توانند به‌صورت رو به‌ جلو (برای کودکان نوپا) و هم رو به عقب (برای نوزادن تازه متولد شده) استفاده شود، صندلی قابل‌تبدیل نامیده می‌شوند. با وجود این‌که آن‌ها برا‌ی حمل روزانه بسیار سنگین هستند، ولی از زمان تولد تا زمانی‌که اندازه‌ی نوزاد ازصندلی‌اش بیشتر نشده قابل استفاده می‌باشند.
  • صندلی بالا‌برنده: صندلی بالابرنده یکی از انواع صندلی خودرو کودک است که زمانی استفاده می‌شود که اندازه نوزادتان بیشتر از صندلی قابل تبدیل است، اما به اندازه‌ای بلند نیست که به کمربند ایمنی بزرگسالان برسد.  البته به‌طور معمول، بین سنین 10 تا 12 استفاده از آن متوقف می‌شود. ممکن است این سوال پیش بیاید که "اگرمجبورم وقتی‌ نوازدم بزرگ‌تر شد یک صندلی قابل تبدیل بخرم پس چرا از اول این‌کار را نکنم؟" تفاوت اصلی این دو این صندلی در این است که صندلی نوزاد را می‌توان به‌آسانی ازماشین جدا کرده و به داخل خانه برد، درحالی‌که صندلی قابل تیدیل سنگین است و تقریبا به‌صورت دایم در ماشین نصب شده است.
  • صندلی حامی کودک ماشین: صندلی بوستر یا صندلی حامی در واقع نشیمن‌گاهی برای کودک است که به والدین اجازه می‌دهد با نشاندن کودک روی آن، از کمربند خودرو برای فرزندشان استفاده کنند. این صندلی کمک می‌کند که کودک به طرز صحیح روی صندلی بنشیند یعنی در حالت نشسته، پاهایش از صندلی آویزان باشد، به تکیه‌گاه تکیه دهد و کمربند از وسط سینه و شانه‌هایش عبور کند. اگر کمربند روی گردن یا صورت کودک قرار گیرد ممکن است برای او خطرساز باشد. این نشیمن‌گاه معمولا بعد از صندلی قابل‌تبدیل و تا ۱۳ سالگی کودک یا زمانی‌که قدش به ۱۴۴ سانتی‌متر برسد، استفاده می‌شود.

صندلی ماشین مناسب برای کودکان بر اساس سن

سوال بسیاری از والدین این است که صندلی کودک از چند ماهگی قابل استفاده است که در ادامه به انواع صندلی ماشین کودک بر اساس سن پرداخته شده است.

  • 0 تا 2سالگی: اگرکودک‌تان زیر 2 سال است توصیه می‌شود تا زمانی‌که قد و وزنش به محدودیت‌های قید شده توسط سازنده صندلی برسد، از صندلی رو به عقب استفاده کنید.
  • 2 تا 5 سالگی: اگر قد و وزن کودک‌تان به بیش‌ از محدوده‌‌ی تعیین شده (توسط کمپانی سارنده صندلی کودک) رسیده است، می‌توانید از صندلی رو به جلو‌ی کودک استفاده کنید.
  • 5 سالگی به بعد: طبق قوانین اصلاح‌شده استفاده ازصندلی ماشین، کودکانی که قدشان زیر 135 سانی متر است باید از صندلی بالا برنده یا کمربند‌ها‌ی ایمنی قابل تنظیم تایید شده استفاده کنند.

صندلی ماشین متناسب با وزن کودک

  • گروه صفر و مثبت صفر: این دسته همان گروهی است که کریرها را در خود جای می‌دهد. گروه صفر معمولا برای کودکان از زمان تولدشان تا وزن ۱۰ کیلوگرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما گروه مثبت صفر برای کودکان، تا زمانی که به وزن ۱۳ کیلوگرم برسند هم مناسب است.
  • گروه یک: صندلی‌های این گروه برای کودکانی با وزن ۹ تا ۱۸ کیلوگرم و سن ۹ ماه تا چهار سال مناسب است.
  • گروه دو: این صندلی‌ها برای کودکانی با وزن ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم مناسب است.
  • گروه سه: این صندلی‌ها برای کودکانی با وزن ۲۵ تا ۳۶ کیلوگرم مناسب است.

صندلی ماشین متناسب با وزن کودک

آموزش نصب صندلی ماشین کودک

در ادامه مقاله، به آموزش نصب صندلی ماشین کودک پرداخته شده است.

مطالعه دستورالعمل‌های شرکت سازنده: برای نصب صندلی ماشین کودک، ابتدا دستورالعمل‌های موجود روی خود صندلی را با دقت مطالعه کرده و طبق آن عمل نمایید. توجه داشته باشیذ که تناسب درست صندلی ماشین با وزن ،قد وسن کودک شما بسیار مهم است.  ستون صندلی ماشین باید به‌گونه‌ای داخل ماشین‌تان نصب شده باشد که  بیش‌تر از از سمتی به سمت دیگر یا جلو و عقب حرکت نکند.  هم‌چنین بندها‌ی شانه که زیر و یا روی شانه‌‌ها‌ی نوزاد قرار گرفته‌اند، به‌ اندازه‌ای محکم شده‌ باشند که به‌راحتی بار نشوند. بنابراین در نصب صندلی ماشین، موارد زیر را انجام دهید:

  • قدم اول: برای نصب صندلی ماشین، ستون آن‌را وسط صندلی عقب قراردهید. وقتی‌که ستون صندلی درست روی صندلی قرار می‌گیرد، باید درزاویه 30 تا  45باشد.
  • قدم دوم: از کمربند ایمنی ماشین برای محکم کردن ستون صندلی استفاده کنید. همه‌ی صندلی‌ها‌ی ماشین یک راه برای ردکردن کمربند ماشین دارند.
  • قدم سوم: کمربند را محکم کنید. این کار را با بیرون کشیدن تمام کمربند انجام دهید. هنگامی‌که تمام کمربند بیرون است، اجازه دهید دوباره به حالت اول برگردد. این‌گونه می‌توانید صدای جمع شدن آن را وقتی درحال جمع‌شدن است بشنوید.
  • قدم چهارم: کمربند را با قرار دادن یک دست روی ستون صندلی و نگه‌داشتن بند شانه با دست دیگر تنگ کنید. زمانی‌که درحال فشاردادن ستون صندلی به پایین هستید هم‌زمان کمربند شل‌شده را بکشید. این روش کمک می‌کند که صندلی بسیار محکم شود و امکان حرکت نداشته باشد.
  • قدم پنجم: ستون صندلی را برای این‌که شل نباشد چک کنید. ستون صندلی نباید بیشتر از سه سانتی‌متر تکان بخورد. گوشه ‌ها را چک کنید.
  • قدم ششم: بند شانه باید در پایین‌ترین حد ممکن خود باشد (بسته به اندازه‌ی کودک) و قلاب سینه باید درقرورفتگی زیربغل قرار گیرد.

آموزش نصب صندلی به‌شکل حضوری: بهتراست هنگام خرید صندلی، از فروشنده بخواهید یک‌بار نصب درست صندلی را به شما آموزش دهد. در این‌صورت علاوه بر یادگیری نحوه‌ی نصب صندلی ماشین، می‌توانید با کمک و ‌همراهی فروشنده فضای داخل اتومبیل با اندازه‌ی صندلی مورد نظرتان، بررسی کنید.

آموزش نصب صندلی ماشین کودک

ایمن‌ترین مکان در ماشین برای نصب صندلی ماشین کودک

ایمن‌ترین وضعیت قرارگیری انواع صندلی ماشین کودک دو تا سه ساله، حالتی است که صورت کودک رو به تکیه‌گاه صندلی خودرو قرار می‌گیرد که به آن، حالت رو به عقب گفته می‌شود. وقتی یک کودک نوپا، دیگر در حالت رو به عقب جا نگرفت، نوبت به نصب صندلی ماشین در حالت رو به جلو می‌رسد. وقتی‌که می‌خواهید صندلی را رو به جلو نصب کنید، مطمعن شوید که تکیه‌گاه و کف آن با صندلی کاملا مماس است.

ایربگ‌ها (کیسه‌های هوا) برای کودکانی که صندلی‌‌شان رو به جلوی خودرو نصب شده‌ است،‌ خطری جدی محسوب می‌شود. هرگز در صندلی‌های جلوی خودرو، صندلی کودک‌تان را رو به جلو نصب نکنید، مگر اینکه ایربگ‌های خودرو غیرفعال شده باشند.

دربیش‌ترماشین‌ها، وسط صندلی عقب که دور از کیسه‌ها‌ی هوا قراردارد، امن‌ترین نقطه برای صندلی ماشین کودک است. صندلی ایمنی کودک باید در صندلی عقب نصب شود اما اگر چاره دیگری ندارید و مجبورید صندلی کودک را در صندلی جلوی خودرو نصب کنید، صندلی جلو را تا حد امکان به عقب هل دهید.

نکات مهم در خرید صندلی ماشین کودک

  • راحت‌بودن تنظیم صندلی ماشین، بسیار مهم است. از آن‌جایی که هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود اندازه‌ی بندها باید تغییر کند، بخشی از امنیت صندلی ماشین مربوط به اطمینان از قابل تنظیم بودن بندهای شانه در هربار استفاده  از آن است. اگرچه همه‌ی بندها‌ی صندلی قابل تنظیم هستند، ولی مطمعن شوید که انجام این تنظیمات آسان است.
  • قابلیت‌ تمیزکردن‌ راحت از نکات مهم دیگر است. صندلی‌‌هایی که از پارچه‌‌های نرم و ضدآب ساخته شده‌اند نسبت به آن‌هایی که از پارچه‌ها‌ی بافته شده و دارای خاصیت جذب ساخته شده‌اند راحت‌تر شسته می‌شوند. بنابراین بهتر است صندلی روکشی داسته باشد تا مواقعی که خیلی کثیف می‌شود، جداشدنی و قابل شستشو باشد.
  • راحتی و محافظت دربرابر ضربه جانبی از موارد مهم دیگر در انتخاب صندلی ماشین کودک است. طبق آمار در یک‌سوم تصادفات، ماشین بیشتر ازسمت کنار صدمه می‌بیند. بنابراین بعضی صندلی‌های ماشین دارای یک اسنفج ذخیره انرژی هستند که در این‌گونه تصادفات سر و قفسه‌ی سینه‌ی کودک را بهتر محافظت می‌کنند. همچنین استفاده از یک صندلی  کودک که لایه ‌های پوششی زیادی دارد، به راحتی  وایمن بودن سر نوزاد درون صندلی کمک می‌کند.
  • قبل از استفاده از صندلی کودک آن‌ را از لحاظ داشتن خراشیدگی‌ها، شکستگی‌ها، سطوح تیز و  مشکلات اصلی دیگر که باعث آزار کودک می‌شود، بررسی کنید.
  • همه‌ی صندلی‌‌های ماشین درتمام ماشین‌‌ها جا نمی‌شوند، پس بهتراست از فروشنده‌ای خرید کنید که جنس را پس بگیرد یا اجازه ‌دهد قبل ازخرید آن را تست کنید. 
  • قبل ازخرید یک صندلی ماشین دستورالعمل وسیله نقلیه‌تان را بخوانید. صندلی‌‌‌های ماشین می‌توانند از طریق متصل‌شدن به کمربند‌ها‌ی ایمنی یا سیستم ضامن مورد استفاده قرار گیرند. 
  • برای این‌که بدانید چه‌قدر فضا برای انواع صندلی ماشین کودک وجود دارد، صندلی عقب را اندازه ‌گیری کنید. یک صندلی ماشین با پایه (یا ستون ) بزرگ ممکن است داخل یک  ماشین کوچک جا نشود.