آیا رتینول آنقدر که از آن تعریف می کنند فایده دارد؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا رتینول آنقدر که از آن تعریف می کنند فایده دارد

اگر این سوال در ذهن شما ایجاد می‌شود که رتینول چیست؟ باید این را در نظر بگیرید که این ماده به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد در لایه میانی پوست شما کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش چین‌وچروک، آکنه و رفع منافذ باز موثر باشد.

کارایی رتینول چیست؟

رتینول یکی از شناخته‌شده‌ترین مواد مراقبت از پوست در بازار است که از ویتامین A مشتق می‌شود و در درجه اول برای درمان نگرانی‌های پوستی در افراد بالغ و همچنین آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید رتینول را بدون نسخه بخرید یا به پزشک متخصص مراجعه کرده تا در مورد اینکه چگونه این ماده می‌تواند به بهترین نحو ممکن در روال مراقبت از پوست شما مورد استفاده قرار بگیرد، صحبت کنید.

البته پزشک امکان دارد داروهایی را تجویز کند که حاوی غلظت‌های بالاتری از این مواد نسبت به نمونه‌های بدون نسخه باشد. رتینول یک درمان موضعی بوده و به این معنی است که باید آن را روی پوست خود بمالید و به فرم‌های کرم، ژل، لوسیون، پماد و سرم عرضه می‌شود.

رتینول همچنین گاهی اوقات به عنوان یک عنصر در محصولات آرایشی استفاده می‌شود. پس اگر کنجکاو هستید که رتینول چیست و آیا می‌تواند مکمل مفیدی برای مراقبت از پوست شما باشد در ادامه درباره این ماده بیشتر بدانید.

تاثیر رتینول بر پوست

رتینول در افزایش تولید سلول‌های پوست، بسته‌شدن منافد، لایه‌برداری و افزایش تولید کلاژن کمک می-کند که می‌تواند ظاهر خطوط ریز و چین‌وچروک را کاهش دهد تا ظاهری شاداب و بهتر به پوست شما بدهد. این ماده همچنین دارای اثرات ضدپیری بوده و به‌طور خاص، برای شرایط زیر خوب است.

رفع آکنه

آکنه یک بیماری شایع پوستی است و هنگامی ایجاد می‌شود که منافذ پوست با سلول‌های مرده یا روغن مسدود می‌شوند که می‌تواند جوش‌های سرسیاه، سرسفید یا دیگر انواع آن را ایجاد کند.

رتینول با جلوگیری از مسدودشدن منافذ، می‌تواند برای جلوگیری از بروز آکنه مفید باشد. ممکن است در چند ماه اول درمان همچنان جوش داشته باشید و پوست شما حتی امکان دارد بدتر به‌نظر برسد که گاهی اوقات به‌عنوان پاک‌سازی رتینول شناخته می‌شود، اما اگر به آن پایبند باشید، پوست شفاف‌تری خواهید داشت.

مناسب برای رفع اسکار آکنه

اینکه دیگر کاربرد رتینول چیست، مربوط به رفع اسکار آکنه است که در نتیجه آسیب و التهاب ایجاد می‌شود. این لکه‌های صورتی، قرمز یا تیره روی پوست شما می‌توانند بعد از بهبود جوش‌ها ظاهر شوند و ممکن است چند هفته طول بکشند.

علاوه‌بر این، برداشتن یا کندن جوش‌ها باعث آسیب بیشتر به پوست می‌شود و ممکن است جای زخم‌های دائمی باقی بماند. درمان‌های موضعی رتینول می‌تواند به کاهش تورم و التهاب ناشی از جوش‌ها و جلوگیری از بروز آکنه‌های بیشتر کمک کند.

البته باید این را هم در نظر داشته باشید که درمان موضعی رتینول همیشه روی اسکارهای شدید آکنه که فرورفته یا برجسته شده‌اند موثر نیست و در این مواقع پزشک شما روش‌های دیگری را تجویز می‌کند.

برای لکه‌های تیره پوست

لکه‌های تیره (هیپرپیگمانتاسیون) می‌توانند در نتیجه آسیب خورشید به پوست شما ایجاد شوند. اگر لکه-های قهوه‌ای روشن تا تیره روی صورت، دست‌ها، گردن یا بازوهای خود دارید، چیزی که می‌بینید تجمع ملانین است.

این لکه‌ها که بر اثر تابش خورشید، پیری و مشکلات کبدی ایجاد می‌شوند، بدون درد هستند، اما اگر ظاهر آن‌ها را دوست ندارید، روش‌ها و درمان‌های موضعی وجود دارد که به شما برای درمان کمک می‌کند.

برخی افراد متوجه می‌شوند که استفاده از رتینول موضعی، لکه‌های پوستی آنها را روشن می‌کند. اگرچه این اقدام ماه‌ها طول می‌کشد و می‌تواند تحریک‌کننده باشد.

برطرف کردن منافذ بازشده

منافذی که در سطح پوست شما وجود دارد، به موهای بدن و روغن اجازه عبور می‌دهند. هنگامی که این منافذ با سلول‌های مرده یا چربی پوست مسدود شوند، بزرگتر و قابل توجه‌تر به‌نظر می‌رسند.

بر همین اساس استفاده از رتینول موضعی، منافذ بزرگ را با افزایش گردش سلولی که پوست شما را ضخیم‌تر می‌کند، درمان خواهد و در جلوگیری از ایجاد منافذ مسدودشده موثر است.

رفع چین و چروک‌های پوستی

هنگامی که رتینول در لایه میانی پوست قرار می‌گیرد، به افزایش تولید الاستین و کلاژن کمک می‌کند که باعث ایجاد یک اثر پرکننده می‌شود و می‌تواند ظاهر خطوط ظریف و چین‌وچروک را کاهش دهد. در نهایت، این ماده یک اثر لایه‌برداری بر روی سطح پوست دارد که می‌تواند به بهبود بافت آن کمک کند.

تاثیرات جانبی رتینول چیست؟

تاثیرات جانبی رتینول

درحالی‌که این ماده از نظر درمانی تایید شده اما این بدان معنا نیست که عاری از عوارض جانبی است. افرادی که از رتینول استفاده می‌کنند معمولا پوست خشک و تحریک‌شده را به خصوص پس از استفاده از یک محصول جدید تجربه خواهند کرد. سایر عوارض جانبی امکان دارد شامل موارد زیر باشد:

  • سرخی
  •  خارش
  • لایه برداری زیاد پوست

برای کاهش این عوارض جانبی، سعی کنید از این محصول دارویی یک شب در میان استفاده کنید. اگر همچنان سوزش پوست دارید، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

کمتر از 10 درصد از افرادی که از رتینول استفاده می‌کنند ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را تجربه کنند که شامل موارد زیر است:

  • شعله‌ورشدن آکنه
  •  بروز اگزما
  •  تغییر رنگ پوست
  • حساسیت به نور
  • تاول‌زدن
  •  تورم

استفاده از رتینول 30 دقیقه پس از شستن صورت نیز ممکن است باعث کاهش سوزش پوست شود. در صورت مصرف همزمان از چند محصول که حاوی این ماده هستند، خطر عوارض جانبی شما امکان دارد بیشتر شود.

ابتدا یک شب در هفته محصول را به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید و اگر متوجه عوارض جانبی نشدید، می‌توانید آن را بیشتر مورد استفاده قرار دهید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که باید برچسب‌های محصولات را با دقت بخوانید تا از عوارض احتمالی آگاهی کامل به‌دست آورید. از طرفی به‌دلیل خطر حساسیت به آفتاب، رتینول‌ها بهتر است در شب استفاده شوند.

موارد منع مصرف رتینول چیست؟

به‌طور کلی توصیه می‌شود که افراد باردار از مصرف رتینول اجتناب کنند. به این مورد هم توجه داشته باشید که استفاده از این ماده ممکن است اگزما و روزاسه را تشدید کند و اگر مورد فعال هر کدام از آنها را دارید، باید مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرید.

از طرفی طبق گفته بنیاد سرطان پوست، قرارگرفتن در معرض آفتاب ممکن است برخی از اثرات خشک‌کننده و تحریک‌کننده رتینول را بدتر کند و از طرفی باعث بروز لکه‌های پوستی و مشکلات دیگر شوند.

برای کاهش چنین خطراتی، هر زمان که قصد گذراندن دوره‌های طولانی در خارج از منزل را دارید، از یک ضدآفتاب بر پایه مواد معدنی با SPF حداقل 15 استفاده کنید.

‌چه مدت طول می‌کشد تا نتایج رتینول را ببینید؟

برای اکثر رتینول‌های بدون نسخه، ممکن است چند هفته استفاده مداوم لازم باشد تا تاثیرات مثبت آن را ببینید. طبق یک مطالعه، کاهش قابل توجهی در چین و چروک افرادی که به مدت 12 هفته از این محصول دارویی استفاده کردند، مشاهده شد.

از طرفی مشکلات جدی مانند جای زخم و اسکار، آکنه و لکه‌های پوستی نیز متناسب با شدت آنها طول درمان مختلفی دارند که باید برای این منظور مطابق با نظر یک پزشک درمان را دنبال کنید.

رتینول چیست؟ امکان دارد این سوال برای بسیاری از کسانی که به‌دنبال درمان مشکلات پوستی خود هستند پیش بیاید. از همین رو رتینول نوعی ماده مشتق‌شده از ویتامین A است که می‌تواند در رفع آکنه، اسکار، چین‌وچروک و لکه‌های پوستی موثر باشد.