چه ورزش هایی برای افزایش قد و قد بلندشدن مفید است؟

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ورزش برای افزایش قد

انتخاب یک یا چند ورزش برای افزایش قد در زمانی که هنوز صفحات افزایش قد بسته نشده‌اند، می‌تواند در بلند قدتر شدن تاثیر داشته باشد. البته به شرطی که ورزش درستی انتخاب شود و حرکت ورزشی به اندازه کافی و به صورت کاملا استاندارد و صحیح اجرا شود. اینکه چطور ورزشی که قد را بلند می‌کند، انتخاب کنیم، مهم است. حتما لازم است به منظور انتخاب ورزش هایی برای افزایش قد از یک پزشک متخصص و یک مربی ورزشی آگاه و کاربلد کمک بگیریم. در غیر این صورت حرکات ورزشی نمی‌توانند تاثیر مثبتی در افزایش قد داشته باشند. در واقع انتخاب آگاهانه هر حرکت ورزشی برای افزایش قد، با تاثیرپذیری آن ارتباط مستقیم دارد. 

آیا می‌دانید چه ورزش هایی قد را بلند می کند؟

قطعا همه افراد نمی‌دانند که چه ورزشی می‌تواند در افزایش قد تاثیر داشته باشد. برای اطلاع از اینکه چه ورزش هایی قد را بلند میکند، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید و برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر از یک مربی ورزشی در یک باشگاه معتبر کمک بگیرید. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند اختصاصا چه ورزش هایی قد را بلند می‌کند (برای کودکان یا برای نوجوانان).

10 ورزش برای افزایش قد کدامند؟

تمرینات کششی برای افزایش قد

  • تمرینات کششی ستون فقرات و پاها و شانه و ضربات پا

تمرینات کششی به دلیل افزایش انعطاف پذیری پاها و ستون فقرات در افزایش قد تاثیر دارند. 

  • بارفیکس

بارفیکس برای بلندتر شدن ستون فقرات و افزایش قد تاثیر دارد. وزن بدن موجب ایجاد کشش در بدن می‌شود و فشار روی مهره‌ها را کاهش می‌دهد و تا ۵ سانتی‌متر به بلندتر شدن قد کمک می کند. 

  • پیلاتس

پیلاتس از بهترین ورزشهای هوازی ست. ( در این مقاله بخوانید ورزش هوازی چیست) در ورزش پیلاتس مهره‌های گردن کشیده می‌شود و به افزایش قد کمک می‌کند. برای انجام این تمرین باید به پشت دراز بکشید. سپس دست‌ها را در دو طرف قرار دهید و کف دست رو به پایین و روی زمین باشد. حال سعی کنید پاهایتان را بلند کنید و به صورت موازی به سمت بالای سر ببرید. در ابتدا که انجام حرکت برایتان سخت است می‌توانید دست‌ها را پشت کمر قرار دهید تا بتوانید پاها را بالا بکشید.

  • دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش بی نظیر برای افزایش قد است. رکاب زدن موجب تقویت عضلات پا و افزایش جریان خون به ماهیچه‌ها می‌شود و نقش زیادی برای افزایش رشد و انعطاف پذیری بدن دارد.

  • شنا

شنا منجر به کشش رباط‌ها، تاندون‌ها و ستون فقرات و نهایتا موجب افزایش قد می‌شود. بهترین حرکات کششی شنا برای افزایش قد کرال، پروانه و قورباغه هستند.

  • والیبال

با توجه به اینکه در ورزش والیبال نیز حرکت پرش وجود دارد، می‌تواند در افزایش قد تاثیر داشته باشد و منجر به رشد بیشتر قد شود. در واقع حرکت پرش در هر ورزشی در غده رشد و هورمون‌های رشد تاثیر زیادی دارد و منجر به تحریک شدن آن می‌شود. 

  • بسکتبال

بسکتبال یکی دیگر از ورزش‌های فوق العاده برای تقویت پاها و کشش بدن است. این ورزش جریان خون را در عضلات افزایش می‌دهد و موجب بلندتر شدن قد می‌شود.

  • ژیمناستیک

این ورزش به انعطاف پذیری بالا، قدرت و مقاومت نیاز دارد. حرکت‌های زیادی در حین ورزش ژیمناستیک انجام می‌شود و در یک زمان ماهیچه‌های بازو، پا، شکم و پشت را درگیر می‌کند. تعداد انگشت‌شماری از ورزش‌ها هستند که تمام عضلات را درگیر می‌کنند که ژیمناستیک یکی از آنها است؛ شروع این ورزش از سنین کم تاثیر زیادی در بلندی قد دارد. 

  •  یوگا

یوگا برای افزایش قد

تمرینات اختصاصی یوگا همگی کششی هستند و حرکات کششی در افزایش قد تاثیر زیادی دارند. مثلا حرکت کبری یا گربه در یوگا در افزایش قد تاثیر زیادی دارد؛ زیرا کشش خوبی را به همه عضلات بدن و خصوصا عضلات موثر در افزایش قد وارد می‌کند. 

  • طناب زدن

پریدن موجب تحریک سلول‌های بدن از سر تا پا می‌شود و تمام ماهیچه‌های بدن را فعال می‌کند. طناب زدن علاوه بر افزایش قد در توزیع چربی در نواحی مختلف بدن نیز تاثیر دارد. زناب زدن به صورت مرتب می‌تواند بدن را کشیده تر و بلندتر کند. 

در بین ورزش‌های یاد شدن از جمله ورزش های افزایش قد در خانه می‌توان به طناب زدن و دوچرخه سواری اشاره کرد. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بهترین ورزش برای افزایش قد کودکان در وهله اول ژیمناستیک است و پس از آن شنا، دوچرخه سواری، یوگا و طناب زدن برای کودکان می‌تواند هم جذاب و هم موثر باشد. 

بهترین زمان برای ورزش افزایش قد

بهترین زمان برای شروع تمرینات ورزشی به منظور افزایش قد، قبل از رسیدن به دوره بلوغ است. انجام ورزش قبل از رسیدن به دوره بلوغ این اجازه را به بدن می‌دهد که به حداکثر استعداد ژنتیکی خود در افزایش قد (بلندتر شدن طول استخوان‌ها) دست پیدا کند. در نتیجه هر چه‌قدر طول استخوان بلندتر شود، به همان نسبت عضلات هم بلندتر و کشیده‌تر می‌شوند و هر چه قدر عضله بلندتر شود، به همان نسبت استعداد افزایش حجم آن نیز بالاتر می‌رود؛ بد نیست بدانید که عضله حجیم‌تر و قوی‌تر هم به معنای بیشتر شدن قدرت بدنی فرد است. 

همچنین باید به اینکه نیز اشاره کنیم که به صورت پیش‌فرض بهترین زمان در یک شبانه روز برای انجام فعالیت‌های ورزشی به منظور افزایش قد، هنگام عصر است. علت آن هم این است که بدن تا هنگام عصر کاملا ریکاوری شده است و کاملا آماده انجام حرکات ورزشی است. البته اینکه می گوییم هنگام عصر حرکات ورزشی افزایش قد را انجام دهید، یک زمان ثابت نیست.

فاکتورهای موثر در قد بلند شدن

  • ژنتیک

این یک حقیقت است که قد هر کسی تابع ژنتیک اوست و عوامل دیگر برای افزایش قد به نسبت کمتر تأثیرگذار هستند؛ اما این نکته نیز واقعیت دارد که قد یک ویژگی چند ژنی است. یعنی ممکن است مجموعه ژن‌هایی که از اجدادتان به ارث برده‌اید، باعث شود شما برعکس پدر و مادر خود، تبدیل به یک فرد بلند قامت شوید. 

  • تغذیه سالم

استفاده از سالاد سبزی‌جات، غلات سبوس‌دار‌، گوشت سفید (پروتئین)، میوه‌ها و مواد لبنی و مواد غذایی غنی از پروتئین و مواد مغذی در افزایش قد تاثیر دارد. پروتئین عنصر سازنده قد، قدرت بدنی، استخوان‌ها، غضروف و عضلات است. لذا برای رسیدن به نهایت رشد قدی، خوردن مقادیر کافی از غذاهای پروتئینی ضروری است. 

  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

مکمل‌ها با تامین نیازهای تغذیه‌ای به افزایش قد کمک می‌کنند. کلسیم و ویتامین‌های A و D از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، زیرا از استخوان‌ها پشتیبانی می‌کنند. حتما هر مکملی را تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنید و از مصرف بی‌رویه مکمل‌ها جدا خودداری کنید.

  • نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی به رشد سریع‌تر بدن کمک می‌کند. در مواقع تشنگی، آب بهترین انتخاب است؛ اما حتی نوشیدن شیر، آب میوه طبیعی و نوشیدنی‌های ورزشی معتبر، ایده خوبی برای افزایش قد است.

  • خواب کافی

خواب خوب و با کیفیت و خوابی که در ساعات درستی از شبانه روز اتفاق بیفتد، در سلامت کلی بدن تاثیر فوق‌العاده زیادی دارد. بد نیست بدانید که بدن هنگام خواب هورمون رشد انسانی (HGH) تولید می‌کند و این هورمون در رشد عضله و رشد قد کمک می‎‌کند. کودکان در سنین مدرسه باید بین ۱۰ تا ۱۱ ساعت بخوابند. 

چه ورزش هایی قد را کوتاه می‌کند؟

هر ورزشی که منجر به وارد آمدن فشارهایی بر بدن شود که روی صفحات رشدی تاثیر داشته باشد، در عدم افزایش قد و کوتاهی قد تاثیر دارد. در واقع چنانچه فشارهای یاد شده شدید نباشد و فقط باعث تحریک صفحات رشدی و رشد بهتر استخوان و در نتیجه افزایش قد ‌شود، بدون ایراد است، اما اگر این فشارها بیش از حد باشد، موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات و کوتاهی قد می‌شود. 

به عبارت دیگر اگر تمرینات مقاومتی باعث افزایش ترشح هورمون تستسترون شود، برای نوجوانان ممنوع است، زیرا این هورمون با تاثیری که بر گیرنده های «اندروژنیک اپی فیز» دارد، باعث رسوب کلسیم در دیسک‌های رشدی شده و در نتیجه تاثیر منفی در طول قد و افزایش طولی استخوان‌ها دارد. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که رشته های بدنسازی و کشتی به دلیل شدت بالای تمرینات مقاومتی و افزایش ترشح هورمون رشد شرایط توقف رشد قدی را بسیار افزایش می‌دهد.

بیماری‌های موثر در کوتاهی قد کودکان

چنانچه احساس می‌کنید کودک شما با توجه به سن خود رشد کافی ندارد، حتما حتما به موقع به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این کوتاهی قد نشانه بیماری دیگری باشد. خوشبختانه در اکثر موارد با درمان بیماری، رشد قدی کودک هم نرمال می‌شود. برخی بیماری‌هایی که باعث کوتاهی قد کودکان می‌شود، عبارتند از:

کلام آخر

یادآوری می‌کنیم که به تبلیغات با مضمون افزایش قد در یک هفته با ورزش یا افزایش قد در یک هفته ۱۰سانت با ورزش توجه نداشته باشید. اگر در زمان مناسب و پیش از بسته شدن صفحات رشد ورزش‌های مناسب و موثر در افزایش قد را آغاز کنید، می‌توانید به مطلوب‌ترین نتیجه برسید. 

توصیه می‌کنیم که کودکان خود را در سن مناسب، نه فقط به منظور افزایش قد، بلکه برای داشتن تحرک مناسب در طول هفته و برای تضمین سلامتی‌ آنها، به کلاس‌های ورزشی مناسب بفرستید و از باشگاه‌های ورزشی کمک بگیرید تا هم کودک تن و جسمی سالم‌تر داشته باشد و هم روحیه خوب و قدرتمندی پیدا کند. هرگز فراموش نکنید که ورزش کردن در هر سنی تاثیرات مثبت فراوانی به همراه دارد. اگر از سنین پایین ورزش کردن را به کودکان خود آموزش دهیم، سلامتی آنها را در بزرگسالی تضمین کرده‌ایم.