قرص ویتامین ث بهتر است یا قرص جوشان ویتامین C؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص ویتامین ث بهتر است یا جوشان؟

ویتامین C یکی از ویتامین‌های ضروری مورد نیاز بدن است که نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. این ویتامین به تولید گلبول‌های سفید معروف به لنفوسیت که وظیفه محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها را دارند، کمک می‌کند. این ویتامین محلول در آب، در بدن ساخته نمی‌شود و به همین دلیل باید از طریق مواد غذایی و یا مکمل‌های خوراکی تامین شود. اگر قصد خرید مکمل ویتامین C را دارید و نمی‌دانید که آن را بصورت قرص تهیه کنید یا جوشان، در این مطلب از گهواره به آن می‌پردازیم. آگاهی از این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را در خرید خود داشته باشید.

قرص ویتامین ث بهتر است یا جوشان؟

ویتامین C (اسید اسکوربیک) یک ویتامین محلول در آب و یک ماده مغذی است که بدن شما برای برای تشکیل رگ‌های خونی، غضروف، ماهیچه‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کلاژن در استخوان ها به آن نیاز دارد. علاوه بر آن ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. همانطور که گفته شد، این ویتامین توسط بدن تولید نمی‌شود و باید از طریق مواد غذایی و یا مکمل‌های ویتامین C تامین شود.

مکمل‌های ویتامین C به دو صورت قرص جویدنی و قرص جوشان است، که برای درک تفاوت آنها و تصمیم‌گیری برای انتخاب بهتر باید تفاوت این دو را درک کرد:

  • طعم بهتر

قرص‌های جوشان بسیار محبوب هستند و می‌توانند در مایعات مانند آب یا آب میوه حل شده و طعم بهتری نسبت به قرص‌های معمولی دارند. قرص های معمولی به آرامی حل می‌شوند که می‌تواند منجر به کاهش نرخ جذب شود، قرص های جوشان، در مقابل، به سرعت و به طور کامل حل می‌شوند، به این معنی که شما از مزایای کامل مواد تشکیل دهنده بهره مند می شوید. 

  • توزیع یکنواخت‌تر

قرص های معمولی پس از مصرف به تدریج در معده حل می شوند و گاهی اوقات فقط تا حدی حل می شوند که در برخی موارد می تواند منجر به تحریک شود. در مقابل قرص‌های جوشان کامل و یکنواخت حل شده و کمتر باعث تحریک می‌شود.

  • افزایش مصرف مایعات

قرص‌های جوشان باعث افزایش مصرف مایعات می‌شوند. این می‌تواند به ویژه در صورت کم آبی یا بیماری و عدم مصرف مایعات به طور معمول مفید باشد.

  • مصرف آسان

قرص‌های جوشان می‌توانند جایگزین خوبی برای کسانی باشند که ممکن است به دلیل بیماری یا سن مشکل بلع داشته باشند و نمی‌توانند به راحتی قرص‌های معمولی را مصرف کنند. همچنین قرص‌های جوشان به راحتی در مایعات حل شده و آماده نوشیدن هستند، اما قرص‌ها یا پودرهای سنتی باید اندازه‌گیری شوند و در آخر هم بصورت کامل و یکنواخت حل نمی‌شوند.

باتوجه به این موارد می‌توان فهمید که چرا قرص‌های جوشان بطور قابل ملاحظه‌ای محبوب هستند. آنها به دلیل توزیع یکنواخت و بسیار سریع، طعم بهتر، مصرف آسان‌تر و بالا بردن مصرف مایعات، تبدیل به انتخاب بسیاری از افراد شده‌اند.

قرص ویتامین ث بهتر است یا جوشان

بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین c

ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C برای جذب بهتر باید با معده خالی مصرف شود. بنابراین بهترین زمان برای مصرف قرص جوشان ویتامین C صبح‌ها و قبل از خوردن صبحانه با معده خالی است. توصیه می‌شود در صوتی که معده حساسی ندارید، تا قرص جوشان ویتامین C را 30 تا 45 دقیقه قبل از خوردن غذا، مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ث

همانطور که گفته شد، متخصصان بر این باورند که ویتامین‌های محلول در آب برای جذب بهتر باید با معده خالی مصرف شود. بنابراین از آنجایی که ویتامین C محلول در آب است، باید 30 تا 45 دقیقه قبل خوردن غذا مصرف شود.

فواید ویتامین ث برای مردان

ویتامین C فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. توصیه می‌شود تا این ویتامین ضروری محلول در آب از طریق مواد غذایی دریافت شود، اما بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کنند. این ویتامین نقش بسیار مهمی در سلامتی ما دارد. از فواید این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد
  • مدیریت فشار خون
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • محافظت از حافظه با افزایش سن
  • کمک به جذب آهن و مبارزه با کم خونی

علاوه بر این موارد ویتامین C می‌تواند در بهبود کیفیت مایع منی در مردان موثر باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف این ویتامین دو بار در روز به مدت 2 ماه می‌تواند تا 92 درصد موجب افزایش تحرک اسپرم‌ها و افزایش تعداد آنها شود. درمورد ویتامین c در باروری می‌توانید به مقاله آن مراجعه نمایید.

فواید قرص جوشان برای مردان

عوارض قرص جوشان ویتامین c 1000

ویتامین C هم مانند هر ماده خوراکی دیگر اگر به اندازه و به موقع مصرف نشود، می‌تواند عوارضی برای شما داشته باشد. بطور کلی قرص جوشان ویتامین C نسبت به قرص‌های معمولی این ویتامین، عوارض گوارش کمتری دارد، زیرا جذب و هضم آن راحت‌تر است. از جمله عوارض مصرف بیش از حد ویتامین سی عبارتند از:

  • حات تهوع، استفراغ و اسهال
  • سوزش معده
  • گرفتگی و نفخ معده
  • خستگی بیش از حد و خواب آلودگی
  • گاهی اوقات بی خوابی
  • سر درد
  • برافروختگی پوست
  • بروز مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه
  • تجمع بیش از حد آهن در بدن
  • افزایش فشار خون

بنابراین توصیه می‌شود تا ویتامین C به اندازه و با دوز مناسب مصرف شود.

نحوه مصرف قرص ویتامین ث 500

قرص ویتامین C 500 بصورت جویدنی است که باید به نحوه صحیح مصرف شود. بزرگسالان می‌توانند روزانه یک تا دو قرص را بصورت جویدنی مصرف کنند. میزان مصرف این ویتامین باتوجه به سن افراد بین 40 تا 120 میلی‌گرم است که این میزان در دوران بارداری و شیردهی افزایش می‌یابد. ( در مورد مصرف ویتامین C در بارداری و فواید آن در این مقاله بیشتر بخوانید.) 

قرص جوشان ویتامین c برای چی خوبه

ساخت کلاژن پوست، مو، استخوان و بسیاری از بافت‌های بدنن، ال کارنیتین و برخی از مواد شیمیایی که نقش ناقل پیام‌های عصبی را دارند، یکی از اصلی‌ترین فواید ویتامین C است. علاوه بر آن، این ویتامین خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش داده و تنظیم و تقویت سیستم ایمنی در مقابل عوامل سرطان زا کمک می‌کند.

ویتامین C شانس ابتلا به سرماخوردگی را در مراحل اولیه آن کاهش می‌دهد و مصرف آن برای افرادی که تمرینات سخت بدنی دارند می‌تواند میزان سرماخوردگی و ضعف بدنی را کاهش دهد. مصرف این ویتامین باعث بهبود عملکرد بهتر مغز و انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود.

قرص ویتامین ث برای چی خوبه

چرا قرص ویتامین ث جویدنی است؟

قرص‌های ویتامین C معمولی بصورت جویدنی یا از راه مکیدن باید مصرف شود. زیرا با جویدن و خرد شدن، سطح جذب آنها بالاتر رفته و تاثیر بیشتری در روند بهبودی بیمار داشته باشد. بنابراین باید قرص‌های جویدنی بطور کامل جویده و خرد شوند.

قیمت قرص جوشان ویتامین c خارجی

قرص‌های جوشان خارجی ویتامین C قیمتی بین 50 هزار تومان تا 70 هزار تومان دارند.