مزایای ازدواج قبل از سربازی چیست؟

مرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ازدواج قبل از سربازی

امروزه یکی از دغدغه‌ها و بحث‌های مهم در میان جوانان مشمول خدمت سربازی، ازدواج است. در گذشته سربازی و ازدواج امری متضاد باهم بودند، بسیاری از خانواده‌ها با ازدواج دخترشان با پسری که سربازی نرفته مخالف بودند. اما امروزه با وجود مصوباتی که در رابطه با ازدواج در حین خدمت سربازی وجود دارد، این موضوع را برای خانواده‌ها راحت کرده است. در این مطلب بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

تاثیر ازدواج در سربازی

ازدواج تاثیر بسیاری در خدمت سربازی می‌تواند بگذارد. یکی از این موارد تاثیر روانی آن است. دوری از خانواده موجب سردی کانون خانواده می‌شود، اما امروزه با تغییرات جدیدی که در مصوبات سربازی شده است، این مشکل قابل جبران است. در صورتی که شما فکر می‌کنید که با ازدواج در زمان سربازی ممکن است به مشکل بر بخورید می‌توانید از خرید خدمت سربازی برای متاهلین استفاده کنید.

از طرف دیگر ازدواج در دوران سربازی و یا قبل از آن می‌تواند سربازی را بسیار آسان‌تر کند که در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

آیا خدمت سربازی مانع از ازدواج می‌شود؟

افرادی که متاهل هستند و مشمول به خدمت سربازی شده‌اند، ترس بسیاری دارند زیرا نسبت به افرادی که مشمول بوده و متاهل نیستند شرایط و مسئولیت‌های متفاوتی دارند. همین نگرانی‌ها باعث شده است تا شرایط برای سربازان متاهل متفاوت شود و نحوه گذراندن سربازی برای آنها تغییر کند. از مزایای ازدواج قبل از سربازی یا در حین خدمت سربازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سربازان متاهل یا افرادی که در حین خدمت سربازی ازدواج کرده‌اند باید در شهر محل سکونت همسرشان خدمت خود را بگذرانند.
  • سربازان متاهل مانند پایورها (رسمی‌ها) از سالی 30 روز مرخصی برخورد هستند
  • سربازان متاهل حداقل هفته‌ای سه روز بعد از ساعات اداری مرخص می‌شوند و این جزو مرخصی آنها حساب نمی‌شود.
  • سربازان متاهل در ازای هر فرزند از سه ماه کسری خدمت برخوردارند.
  • سربازان متاهل دارای حق عائله و حق فرزند هستند
  • سربازان متاهل برای دوره‌های آموزشی دارای اولویت اعزام هستند.
  • سربازان متاهل در اولویت گرفتن امریه هستند.
  • اگر سربازی در حین خدمت ازدواج کند یا بچه دار شود به آنها هدیه تعلق می‌گیرد.
  • سربازان متاهل اگر در حین خدمت صاحب فرزند شوند به آنها دو هفته مرخصی تعلق می‌گیرد.
  • پایه حقوق سربازان متاهل با سربازان مجرد یکسان است اما دریافتی آنها فرق دارد.

مزایای ازدواج قبل از سربازی

ازدواج با سرباز در حین خدمت سربازی 

تاهل مسئولیت بسیار زیادی دارد و همین ممکن است افرادی را که در حال خدمت سربازی هستند دچار مشکل کند. همچنین نگرانی‌هایی برای دختر و خانواده دختر هم وجود دارد. اما می‌توان گفت، با تصویب برخی از قوانین جدید درمورد سربازان متاهل یا افرادی که در حین سربازی متاهل می‌شوند، می‌توان از برخی از این نگرانی‌ها کاست. امروزه مزایای زیادی را برای سربازان متاهل در نظر گرفته‌اند که سربازی را برای آنها و همسرانشان آسان‌تر خواهد کرد.

ازدواج با پسری که سربازی نرفته است (خاستگارم سربازی نرفته)

برخی از خانواده‌ها به پسرهایی که سربازی نرفته‌اند دختر نمی‌دهند. همچنین ممکن است برخی از خانواده‌ها به پسران سرباز نیز دختر ندهند. در مقابل برخی از خانواده‌ها برای پسر خود که سربازی نرفته است خاستگاری نمی‌روند و یا برای پسر سرباز خود زن نمی‌گیرند. در صورتی که خاستگاری دارید که سربازی نرفته است و نمی‌دانید که چه پاسخی به او بدهید بهتر است خوب به این قسمت توجه کنید. بطور کلی پسرها به چند دلیل سربازی نمی‌روند: برخی از آنها از رفتن به سربازی فرار می‌کنند که یعنی یک سبک زندگی ناسالم دارند و برخی به دلایل مختلف مانند اشتغال یا تحصیل هنوز فرصت رفتن به سربازی را پیدا نکرده‌اند.

گروه اول، خطرناک بوده و قابل اعتماد نیستند. این افراد حاضر نیستند خود را به سختی بیندازند و مسئولیت‌های بزرگ را به عهده بگیرند. آنها ترجیح می‌دهند ره صد ساله را یک شبه بروند و نمی‌خواهند با واقعیت‌های موجود کنار بیایند و مدام دنبال فرار از آنها هستند.

گروه دوم افرادی هستند که به دلیل اشتغال، خانواده و یا تحصیل فرصت رفتن به سربازی را هنوز پیدا نکرده‌اند. معمولا بیشتر این افراد به کارهای آزاد مشغول هستند. ازدواج با این دسته از افراد در صورتی که خانواده‌ها در این باره تصمیم جدی بگیرند، منطقی‌تر از دسته اول است. افرادی که حاضر به تحمل سختی و به عهده گرفتن مسئولیت نیستند، برای تشکیل خانواده و زندگی مناسب نخواهند بود.

ازدواج با پسری که سربازی نرفته

کسری خدمت ازدواج 

سازمان وظیفه عمومی کشور در راستای ترویج سبک زندگی سالم، به دنبال راه‌هایی است که خدمت سربازی را برای افرادی که ازدواج کرده‌اند یا به تازگی دارای فرزند شده‌اند، راحت‌تر کند. چرا که این افراد مسئولیت تامین معاش و سرپرستی اعضای خانواده را به عهده دارند. کسری خدمت برای سربازان متاهل یکی از همین موارد برای آسان‌ کردن دوره سربازی سربازان متاهل است.

افرادی که متاهل هستند و مسئولیت یک زندگی را به عهده دارند امید زیادی به کسری خدمت سربازان متاهل دارند، اما باید بدانید که سازمان وظیفه عمومی شرایطی را برای این دسته از افراد در نظرگرفته است. بر اساس این شرایط، تنها آن دسته از افراد متاهل که دارای فرزند باشند می‌توانند از این کسری خدمت استفاده کنند و برای سربازان متاهل بدون فرزند تنها گذراندن خدمت سربازی در شهر محل سکونت همسر فراهم می‌شود. 

همچنین مشمولان متاهل حتی در صورت داشتن غیبت نیز می‌توانند از کسری خدمت خود استفاده کنند. بنابراین تنها سربازان متاهل دارای فرزند می‌توانند از کسری خدمت استفاده کنند که به ازای هر فرزند، سه ماه از خدمت آنها کاسته خواهد شد. بنابراین لازمه کسری خدمت تنها ازدواج کردن نیست بلکه داشتن فرزند است.

وام ازدواج سربازی

سربازان در صورت ازدواج و یا تولد فرزند در حین خدمت سربازی از پاداش بخصوصی بهرمند می‌شوند. یکی از آنها وام ازدواج سربازی است. زوجین با تشکیل خانواده از طرف دولت وام ازدواج دریافت می‌کنند. زمان انتظار برای دریافت این وام 1 تا 2 ماه است. همچنین به سربازانی که گواهینامه مهارت آموزی داشته باشند، بعد از خدمت 30 میلیون تومان وام اشتغال زایی پرداخت خواهد شد. 

حقوق سرباز متاهل

همانطور که گفته شد، حقوق سربازان متاهل با سربازان مجرد یکسان است و تنها دریافتی آنها به دلیل داشتن حق عائله و فرزند متفاوت است. به سربازان مناطق عادی با ضریب 20درصد، مناطق محروم و بد آب و هوا با ضریب 35 درصد و مناطق عملیاتی با ضریب 42 تا 50 درصد حقوق تعلق می‌گیرد.