سوالاتی که باید قبل ازدواج پرسید | سوالات ضروری خواستگاری

اردیبهشت ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سوالاتی که باید قبل ازدواج پرسید

اگر در شُرُف ازدواج هستید یا به این موضوع فکر می‌کنید، احتمالا در مورد سوالاتی که باید قبل از ازدواج پرسید، جست و جوهایی انجام داده‌اید. به گفته قدیمی‌ها، ازدواج هندوانه‌ای در بسته و سر بسته است که خوب و بد آن بعد از شروع زندگی مشترک و زندگی زیر یک سقف مشخص می‌شود؛ اما این جمله هرگز به این معنا نیست که پیش از ازدواج مهمترین اقدامات برای شروع یک زندگی مشترک سالم و خوب را جدی نگیرید.

سوالات قبل از خواستگاری و پاسخ‌های آن تا حدودی می‌تواند دیدگاه‌ها و نقطه نظرات طرفین را برای هم مشخص کند. اگر بعد از پرسیدن این سوالات متوجه شدید که نوع نگاه‌تان به زندگی با طرف مقابل فاصله زیادی دارد و هر کدام در دنیای جداگانه‌ای زندگی می‌کنید که مسیرتان کاملا از هم جدا و متفاوت است، بهتر است در انتخاب خود تجدید نظر کنید و به سراغ فرد دیگری برای ازدواج بروید.

از کجا بدانیم قبل از ازدواج چه سوالاتی بپرسیم؟

شما باید به دنبال سوالات دوران آشنایی قبل از ازدواج، برای شناخت طرف مقابل باشید. به طور مثال  نگاهی به سوالات قبل از ازدواج دکتر هلاکویی یا سوالات قبل ازدواج دکتر انوشه داشته باشید. معمولا سوالات قبل از ازدواج در زمینه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. پیش از هر چیزی باید برای خود اولویت‌بندی کنید و بدانید که چه موضوعاتی برای شما مهمتر هستند و ارجحیت دارند.

به عنوان یک خانم خود را درگیر سوالات قبل از ازدواج از پسر نکنید؛ یا اگر آقا هستید باید بدانید که جستجوی سوالاتی که باید از دختر پرسید نیز جستجوی خوبی نیست؛ زیرا در واقع سوالاتی که باید قبل از ازدواج پرسید، خانم و آقا ندارد و یکسان است؛ البته برخی از سوالات مخصوص خانم‌ها یا برخی دیگر مخصوص آقایان هستند؛ اما تعداد آنها زیاد نیست. اگر همه سوالاتی را که باید قبل از ازدواج پرسید، به خوبی جمع‌آوری کنید، مطمئن باشید که چیزی از قلم نمی‌افتد و همه چیز را خواهید پرسید.

شما می‌توانید کتاب سوالات قبل از ازدواج را نیز تهیه و مطالعه کنید؛ اما در هر صورت در ادامه تعدادی از سوالات مهمی که قبل از ازدواج باید پرسید را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

اهمیت گفت و گو و معاشرت قبل از ازدواج

اهمیت گفت و گو و معاشرت قبل از ازدواج

اگر نکات روانشناسی را یاد بگیرید یا اگر برای انتخاب فرد مناسب خود از مشاوره‌های روانشناسی پیش از ازدواج کمک بگیرید، تا حد بسیار زیادی می‌توانید طرف مقابل خود را بشناسید و بهترین تصمیم را بگیرید. همیشه صحبت کردن و معاشرت کردن با دیگران در شناخت شخصیت‌ آنها موثر است؛ اما به هر حال باید بتوانید از تکنیک‌های شناخت شخصیت استفاده کنید. برای این کار بهتر است از حضور یک روانشناس معتمد و حاذق کمک بگیرید.

وقتی سوالات قبل از ازدواج و سوالات آشنایی قبل از خواستگاری را برای مطرح کردن در جلسه خواستگاری آماده کردید، پاسخ‌های آنها را به خوبی یادداشت کنید و با روانشناس خود در میان بگذارید. به این ترتیب می‌توانید بهترین تصمیم را برای ازدواج خود بگیرید.

به یاد داشته باشید که هر فردی می‌تواند با ترفندهایی اقدام به فریب دادن شما کند یا دروغ بگوید.؛ اگر آنقدر مهارت نداشته باشید که در صحبت قبل از ازدواج، صحبت‌های راست و دروغ را از هم تشخیص دهید، حتما متضرر خواهید شد. به همین منظور حتما با مشورت گرفتن از بزرگترها و کمک گرفتن از یک روانشناس خبره، همه تلاش خود را به کار ببرید که درست تشخیص دهید و درست تصمیم بگیرید.

یادآوری می‌کنیم اینکه طرف مقابل شما چه رنگ یا غذایی را دوست دارد و به طور کلی این تیپ از سوالات، نمی‌تواند موضوع مهمی را برای شما روشن کند؛ به دنبال مفاهیم عمقی باشید.

چگونه در جلسه خواستگاری سوال بپرسیم؟

مثلا در گفتگو قبل از ازدواج از طرف مقابل خود بپرسید آیا می‌تواند همدلی و محبت خود را به شریک زندگی و حتی دیگر اطرافیان نشان دهد؟ پاسخ این سوال مشخص می‌کند که طرف مقابل تا چه اندازه می‌تواند احساسات مثبت خود را با شما در میان بگذارد، به شما محبت کند و محبت خود را به شما ابراز کند. اگر واقعا برای‌تان مهم است که طرف مقابل‌تان یاد گرفته باشد که عشق و دوست داشتن خود را ابراز کند و به زبان بیاورد، حتما این سوال را به طرق مختلف بپرسید و پاسخ‌های آن را کنار هم بگذارید و بررسی کنید.

به یاد داشته باشید که بسیاری از افراد در زندگی یاد نگرفته‌‌اند که بگویند "دوستت دارم" یا می‌ترسند این جمله را به زبان بیاورند و یا اینکه خجالت می‌کشند؛ ممکن است با رفتار این موضوع را نشان دهند، اما قدرت زبانی و کلامی برای بیان این جمله را ندارند. اگر برای‌تان مهم است که هم در کلام و هم در رفتار عشق و محبت را ببینید، حتما این موضوع را بیشتر و جدی‌تر بررسی کنید.

سوالات دیگری که می‌توانید بپرسید این است که مثلا شما چگونه با استرس‌های خود و شرایط تنش‌زای احتمالی که در زندگی ممکن است اتفاق بیافتد کنار می‌آیید؟ ارتباط شما با خانواده‌تان چگونه است؟ آیا شما خانواده صمیمی دارید؟ آیا همیشه همه چیز را با خانواده خود در میان می‌گذارید؟ همچنین حتما در مورد اشتیاق‌ها، علاقه‌ها، برنامه‌ریزی برای مسائل مهم و حیاتی حال و آینده، در مورد مسائل کاری، مالی و احساسی با فرد مقابل خود صحبت کنید و نقطه نظرات را با دقت بررسی کنید.

25 سوال قبل از ازدواج

25 سوال قبل از ازدواج

  1. شغل و منبع درآمد شما چیست؟
  2. چند ساعت در هفته را به کار کردن اختصاص می‌دهید؟
  3. آیا شما جزء افرادی هستید که شغل خود را به دفعات عوض می کنند؟
  4. دوست دارید در یک خانه ویلایی زندگی کنید یا آپارتمان را ترجیح می‌دهید؟
  5. درآمد سالیانه شما چقدر است؟
  6. آیا به شروط ضمن عقد اعتقاد دارید؟
  7. آیا نفقه و هزینه‌های فرزندان را تقبل خواهید کرد؟
  8. آیا به پس انداز خانوادگی اعتقاد دارید؟
  9. چه کسی باید هزینه‌های زندگی مشترک را تقبل کند؟
  10. آیا شما بدهی قابل توجهی دارید؟
  11. آیا اعتقاد دارید که مقداری پول را باید برای تفریح کنار گذاشت؟
  12. آیا تا کنون روابط شما به دلیل مسائل مالی به هم خورده است؟
  13. آیا تا به حال سعی کرده‌اید کسی را با پول کنترل کنید؟ آیا تا به حال کسی توانسته است شما را با پول کنترل کند؟ 
  14.  آیا شما فردی اهل سیاست هستید و خود را بیش از حد درگیر آن می‌کنید؟
  15.  آیا معتقد هستید که دو نفر با ایدئولوژی‌های سیاسی مختلف می‌توانند زندگی مشترک موفقی داشته باشند؟
  16. آیا به خدا اعتقاد دارید؟ آیا شما یک وابستگی مذهبی سطح بالا دارید؟ دین برای شما به چه معنی است؟
  17.  آیا دین شما شامل دستورات خاصی در زمینه‌های مختلف مثل پوشش و تغذیه است؟ چه مقدار به دستورات دینی اهمیت می دهید؟
  18. آیا تا به حال روابط شما به دلیل اختلاف‌های مذهبی به خطر افتاده است؟
  19. چه قدر نقش‌های سنتی زن بودن یا مرد بودن در ذهن شما پررنگ است؟
  20.  برابری جنسیتی چه مقدار در زندگی شما اهمیت دارد؟ 
  21. آیا به تفاوت‌های فیزیولوژیکی اهمیت زیادی می‌دهید؟ آیا در زندگی خود به حقوق برابر جنسیت‌ها اهمیت می‌دهید؟
  22. آیا قبلا با کسی رابطه عشقی داشته‌اید، طولانی‌ترین رابطه شما چه مدت به طول انجامیده است؟
  23. نگاه شما به موضوع فرزندآوری چیست؟ چند فرزند؟ با چه فاصله سنی؟
  24.  چه قدر برای موضوع فرزندآوری هزینه می‌کنید؟
  25.  چه طور برای خود، همسر و فرزندان خود هزینه می‌کنید؟ آیا خرید کردن برای شما دشوار است؟

 

بیشتر بپرسید

بدیهی است که این 25 سوال تنها نمونه‌هایی از چیزهایی که باید قبل از ازدواج بدانیم است. حتی سوال پرسیدن در مورد مسائل جنسی و سکس نیز می‌تواند در این سوالات قرار بگیرد، اما حتما باید بدانید که چه وقت و چه طور و با چه ترفندی اینگونه سوالات را بپرسید. هرگز فراموش نکنید که هرچه بیشتر سوال کنید، بیشتر می‌توانید طرف مقابل را بشناسید. البته قرار نیست مثل یک کنکور چند ساعته همه سوالات را در یک جلسه طولانی بپرسید، بلکه برای معاشرت با هم وقت بگذارید و در جلسات مختلف و به مرور زمان همه سوالات را بپرسید و نهایتا جمع‌آوری کنید.

به یاد داشته باشید که معاشرت کردن با طرف مقابل قطعا به معنی منتهی شدن رابطه به ازدواج نیست. بدون رفت و آمد و معاشرت، شناخت طرف مقابل امکانپذیر نیست؛ پس ناگزیر از معاشرت و رفت و آمد هستید. اما حتما باید معاشرت‌ها و رفت و آمد‌ها در چارچوب اخلاق و با نظارت خانواده‌ها باشد. خودتان باید طوری رفتار کنید که حد و حدود معاشرت از ابتدا مشخص باشد و فراتر از حد نرود. به این ترتیب نه تنها چیزی را از دست نمی‌دهید، بلکه بسیاری از مسائل برای شما روشن خواهد شد.

کلام آخر

مهمترین سوالاتی که قبل از ازدواج باید پرسید شود را جدی بگیرید. پاسخ هر یک از این سوالات می‌تواند کمک کند طرف مقابل را بهتر بشناسید. در مورد نوع روابطی که دوست دارید داشته باشید، با یکدیگر در صحبت‌های قبل از ازدواج و جلسه خواستگاری صحبت کنید. در مورد مسائل مذهبی، سیاسی، مدیریت مالی خانه، در مورد ترس‌ها و ناامیدی‌ها، در رابطه با روحیات و خلقیات خاص شریک زندگی‌تان، در مورد وسواس‌های اخلاقی و عملی، در مورد نظم و انضباط در صحبت‌های قبل از ازدواج به نتیجه قطعی برسید.

پرسیدن سوالات خواستگاری و سوالات آشنایی را موضوعی خنده‌دار و پیش‌پا‌افتاده ندانید؛ این سوالات کمک می‌کند که بهتر و درست‌تر انتخاب کنید و پایه‌های زندگی خود را محکم‌تر بنا کنید. حتی با وجود آشنایی قبلی، حتما سوالاتی که باید قبل از ازدواج پرسید، جدی بگیرید.