نکات و دانستنی های قبل از ازدواج موفق

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دانستنی های قبل از ازدواج موفق

اگر در شُرُف ازدواج هستید، دانستنی های قبل از ازدواج موفق می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر تصمیم بگیرید و زندگی موفق‌تری داشته باشید. ازدواج اتفاق بزرگی است که تقریبا در زندگی هر خانم و آقایی رخ می‌دهد. اینکه چه قدر موفق باشد یا تا چه اندازه با کیفیت باشد، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که لازم است پیش از ازدواج و بعد از آن همواره به آنها توجه داشته باشید. یک ضرب‌المثل قدیمی است که می‌گوید، پیش از ازدواج چشم‌هایتان را کاملا باز کنید و تصمیم درست و عاقلانه بگیرید و پس از ازدواج چشم‌هایتان را ببندید و گذشت زیادی داشته باشید تا بتوانید زندگی را بهتر مدیریت کنید.

در این مقاله می‌خوانید:

آنچه زوجین باید قبل از ازدواج بدانند

آنچه یک پسر باید قبل از ازدواج بداند یا آنچه یک دختر باید قبل از ازدواج بداند مجموعه‌ای از اطلاعات مهم در حوزه زندگی اجتماعی، روابط زناشویی و معاشرت با دیگران است. باید و نباید های قبل ازدواج چیزهای زیادی هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم؛ به یاد داشته باشید چیزهایی که قبل از ازدواج باید بدانیم، مهم‌تر است از چیز‌هایی که لازم است برای ازدواج بخریم؛ زیرا یک زندگی موفق در گروه روابط درست و آگاهانه است نه ابزار و وسایل لوکس و زیبا.

  • خانواده‌ها را حذف نکنید

بسیاری تصور می‌کنند ازدواج پیوند یک دختر با یک پسر است؛ این در حالی است که چنین تصوری هرگز درست نیست. ازدواج به واقع پیوند خانواده‌ها با یکدیگر است که دختر و پسر عامل این پیوند هستند. اگر به این موضوع توجه نداشته باشید و آن را دست کم بگیرید، مطمئن باشید در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد. هیچ کس نمی‌تواند خانواده خود را از زندگی‌اش حذف کند. در هر خانواده‌ای به هر حال درصدی از عشق و علاقه و وابستگی‌ها وجود دارد که نمی‌توان به آنها پشت کرد. حتی اگر برای مدتی این اتفاق بیفتد، در نهایت تغییر خواهد کرد.

پس بدانید و آگاه باشید که اگر می‌خواهید با حذف خانواده‌ها ازدواج کنید، مشکلات زیادی پیش رو خواهید داشت؛ زیرا علایق و احساسات شما همیشه در اوج باقی نمی‌مانند و به هر حال روزی فروکش خواهند کند. وقتی فروکش کنند، خلاء نبود خانواده احساس می‌شود و همین خلاء برای بقای زندگی مشترک بسیار خطرناک و تهدید‌کننده است.

اگر خانواده‌ها با ازدواج شما موافق نیستند، حوصله به خرج دهید و آنها را موافق کنید. چنانچه می‌دانید و یقین دارید که علت مخالفت خانواده‌ها علتی غیر منطقی و غیر قابل قبول است، حتما تلاش کنید که آنها را از اشتباه بیرون بیاورید و واقعیت موجود را برای آنها شرح دهید؛ اما اگر علت مخالفت خانواده‌ها علتی منطقی و تجربه شده است، در تصمیم خود تجدید نظر کنید و دوباره با دقت کامل شرایط ازدواج و ویژگی‌های فرد منتخب خود را بررسی کنید.

این واقعیت را همیشه به یاد داشته باشید که ازدواجی که با حذف خانواده‌ها اتفاق بیفتد یا ازدواجی که با خانواده‌های ناراضی رخ دهد، مشکلات فراوانی در پیش خواهد داشت که همیشه هم قابل رفع و حل و فصل نیستند.

ازدواج تنها معاشرت دو نفر با هم نیست؛ بلکه این خانواده‌ها هستند که با هم معاشرت می‌کنند و پیوند داده می‌شوند. چنانچه تفاوت‌های فرهنگی و خانوادگی زیادی با خانواده فرد انتخاب شده برای ازدواج دارید، حتما تجدید نظر کنید و حتما از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید.

  • عشق لازم است، اما کافی نیست

عشق قبل از ازدواج

اینگونه حرف‌ها که ما عاشقِ هم هستیم و برای هم هر کاری می‌کنیم، حرف‌هایی است که از سر هیجانات بالا در اوایل آشنایی زده می‌شود و هرگز قابل استناد نیست. به یاد داشته باشید که برای ازدواج عشق و علاقه تنها چیزی نیست که به آن نیاز دارید؛ قطعا لازم است که به طرف مقابل حس خوبی داشته باشید و از اینکه در کنارش هستید احساس خوبی را تجربه کنید، اما اینها برای پیوند زناشویی و شروع یک زندگی در زیر یک سقف کافی نیست.

اینگونه هیجانات خیلی زودتر از آنچه که تصورش را کنید، فروکش می‌کنند و شما با مجموعه‌‌ای از واقعیات روبه‌رو خواهید شد که قبلا به دلیل هیجانات بالا آنها را نمی‌دیدید و نادیده می‌گرفتید؛ اما زمانی که با آنها روبه‌رو می‌شوید، تازه در‌می‌یابید که چه چیز‌های مهمی را نادیده گرفته‌اید و اکنون چه قدر در عذاب هستید.

مثلا ممکن است به دلیل احساس شدید و علاقه کاذب و بالایی که به طرف مقابل دارید، متوجه این موضوع نشوید که او خیلی زود از کوره در می‌رود و عصبانی می‌شود یا اینکه به شدت وابسته مادر و خانواده‌اش است و یا اینکه شغل و درآمد مناسبی ندارد یا حتی اینکه شئونات رفتاری یک فرد متاهل را رعایت نمی‌کند و... .

زمانی که با هر یک از این وضعیت‌ها رو‌به رو شوید، مجموعه‌ای از اتفاقات برای شما رخ می‌دهند که متوجه می‌شوید اشتباه تصمیم گرفته‌اید و فرد درستی را انتخاب نکرده‌اید.

بنابراین پیش از ازدواج سطح هیجانات و علایق خود را در یک سطح منطقی و رو به پایین کنترل کنید و اجازه ندهید که احساسات بر شما چیره شوند تا نتوانید واقعیت‌ها را ببینید و از هم تشخیص دهید. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید احساسات خود را کنترل کنید و به شدت به طرف مقابل وابسته شده‌اید، حتما از افراد معتمد کمک بگیرید و حتما برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید.

در نظر گرفتن همه ابعاد فردی طرف مقابل برای انتخاب کردن او به منظور تجربه یک ازدواج موفق و با دوام بسیار اهمیت دارد. این موضوع را نادیده نگیرید و درست تصمیم بگیرید.

  • وضعیت مالی بی اهمیت نیست

داشتن درصدی از تمکن مالی که خرج و مخارج یک زندگی عادی و دور از تجملات را بتواند پشتیبانی کند، برای شروع هر ازدواجی لازم و ضروری است. پس هرگز نگویید که مهم نیست چه شغلی دارد یا چه قدر درآمد دارد. پول همیشه مهم بوده و همیشه هم مهم است. قرار نیست فرد پولداری را انتخاب کنید، اما حتما داشتن یک درآمد مشخص از یک شغل مشخص لازم است. درآمدی که کفاف مخارج روزمره زندگی از جمله داشتن خانه و سقف (استیجاری یا شخصی)، خرید وسایل خانه، تهیه مایحتاج خانه و خرید لوازم ضروری شما را بدهد و حداقل‌ها را برای شما فراهم کند. از مهمترین سوالاتی که باید قبل از ازدواج بپرسید، همین وضعیت مالی ست.

اینکه چه سطح توقعی از زندگی دارید، در انتخاب شما قطعا تاثیر خواهد داشت. مثلا اگر انتظار خانه‌ای آنچنانی و خرج و مخارج آنچنانی دارید، هرگز نمی‌توانید با فردی ازدواج کنید که درآمد ماهانه‌اش به 10 میلیون تومان هم نمی‌رسد. اگرچه بسیاری از افراد با همین درآمد و درآمد‌های کمتر از این زندگی می‌کنند و مشکلی هم ندارند یا حداقل گلایه‌ای ندارند، اما وقتی سطح توقع‌تان بالا باشد، حتما با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

بنابراین با خود رو راست باشید؛ روی درآمد فرد منتخب خود بر اساس واقعیت‌ها تکیه کنید و روی اماها و اگرها شرط نبندید.

این نکته را نیز هرگز فراموش نکنید که شاید در اوایل زندگی درآمد زیادی نداشته باشید یا زندگی طوری نباشد که پول بسیار زیادی وارد خزانه مالی زندگی شما شود، اما قطعا این وضعیت با تلاش و همت شما ماندگار و پایدار نخواهد بود و به مرور زمان و با همت و اراده شما بهبود پیدا خواهد کرد و به وضعیت ایده‌آل نیز خواهد رسید. پس در این مورد بر اساس همه پتانسیل‌های موجود فکر کنید و تصمیم بگیرید.

  • قول های قبل از ازدواج

قول های قبل از ازدواج

قول های قبل از ازدواج بخش مهمی از صحبت‌های زوجین را به خود اختصاص می‌دهند. در مورد این قول‌ها واقع بین باشید و قولی ندهید که از عهده عمل به آن برنیایید. به یاد داشته باشید که صحبت‌های پیش از ازدواج، صحبت‌هایی هستند که به صورت کاملا شفاف و واضح در ذهن زوجین باقی می‌مانند و چنانچه نتوانید پس از ازدواج آنها را عملی کنید، تا انتها شما را آزار خواهند داد و بر گردن شما خواهند بود. بنابراین حرفی را بزنید که از عهده آن بر‌می‌آیید و می‌توانید به آن جامه عمل بپوشانید.

  • روابط زناشویی

ازدواج کردن صرفا برای برآورده کردن نیازهای جنسی و انجام عمل زناشویی هرگز تصمیم درستی نیست؛ زیرا روابط جنسی و زناشویی تنها بخش کوچکی از ازدواج است و ازدواج ابعاد وسیع و بسیار زیاد دیگری هم دارد. اگرچه نیاز جنسی بسیار مهم است و نیازی است که در نهاد هر زن و مردی نهفته است و باید به صورت درست به آن پاسخ داده شود، اما قطعا همه زندگی یک زن یا مرد را تشکیل نمی‌دهد.

بدیهی است که تمایل به داشتن رابطه جنسی در اوایل ازدواج و شروع رابطه زیاد باشد، اما در هر زوجی به مرور زمان این میل کم می‌شود و شکل عادی و معمولی به خود می‌گیرد. مشکلات ازدواج تنها برای ارضای میل به رابطه جنسی چیست؟ حال تصور کنید کسی تنها برای تامین این نیاز ازدواج کرده باشد و به سایر ابعاد ازدواج بی‌توجه باشد، قطعا زندگی با کیفیتی را تجربه نخواهد کرد؛ زیرا در هر صورت به دنبال تامین نیاز خود از طرف مقابل است و توجه دیگری به نیازهای او ندارد و به طور کلی او را نادیده می‌گیرد. طبیعتا چنین ازدواجی دوام بالا ندارد و خیلی زود به جدایی و طلاق ختم می‌شود؛ زیرا تحمل چنین وضعیتی برای هیچ کسی ساده نیست و هیچ کسی زیر بار تحمل چنین وضعیتی نمی‌رود.

  • صادق باشید

در مورد هر موضوعی صادق باشید و با صداقت تمام وارد رابطه شوید. این شرط داشتن یک سبک زندگی سالم است. در غیر این صورت در آینده با مشکلات جدی روبه‌رو خواهید بود. صداقت و اعتماد رکن اصلی و اساسی برای داشتن یک زندگی مشترک با کیفیت و موفق است. زن و شوهری که نتوانند به هم اعتماد کنند، هرگز نمی‌توانند رابطه درست و باکیفیتی با هم داشته باشند. بدیهی است که زن و شوهر همیشه در کنار هم نیستند و ساعاتی از شبانه‌روز را بدون هم زندگی می‌کنند؛ اگر اعتماد وجود نداشته باشد و اگر زوجین با هم صداقت نداشته باشند، هرگز نمی‌توانند به تنهایی هم اعتماد کنند و حس خوبی نسبت به آن داشته باشند.

در مورد هر چیزی صادق باشید تا به این ترتیب اعتماد فرد مقابل را از آنِ خود کنید. پنهان کاری در زندگی مشترک تصمیم درستی نیست و نمی‌تواند حلال مسائل باشد. این روند را باید از ابتدای رابطه اجرا کنید تا بتوانید پایه‌های زندگی خود را مستحکم و اساسی بنا کنید.

کلام آخر

برای اینکه دانستنی‌های قبل از ازدواج موفق را بیشتر بدانید، می‌توانید کتاب‌هایی در مورد روابط زوجین پیش از ازدواج، پس از عقد و بعد از شروع زندگی مشترک مطالعه کنید. در مورد سوالات خود حتما از افراد آگاه پرس و جو کنید. از کلاس‌ها و سمینارهای زندگی مشترک غافل نشوید. برای پرسیدن سوالات آشنایی قبل از ازدواج خجالت نکشید و در کمال ادب و احترام معاشرت کنید و سوال بپرسید. حتما در مورد نکات بهداشتی قبل از ازدواج هم مطالعه کنید. در مورد روابط زوجین بعد از عقد و حد و حدود این روابط در شرع و دین و در عرف واقع‌بین باشید و خیلی زود خود را رها نکنید. قدم به قدم پیش بروید و هیجانات خود را کنترل کنید. خود را فراموش نکنید. خانواده خود را نادیده نگیرید و همه زندگی خود را وقف طرف مقابل نکنید. حد تعادل را در همه جوانب زندگی رعایت کنید و همیشه به یاد داشته باشید که هر کس در زندگی شما جایگاه مخصوص و اختصاصی خود را دارد و هیچ کس نمی‌تواند به جایگاه کس دیگر دسترسی داشته باشد یا آن را متزلزل کند.

این شما هستید که با رفتار صحیح و درست به روابط خود شکل و شمایل می‌دهید و کیفیت زندگی خود را تعیین می‌کنید.