ورزش کردن در زمان بیماری مفید است یا مضر؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ورزش کردن در زمان بیماری

یکی از مهمترین کارهایی که باید برای اثرگذاری تمرین ورزشی خود انجام دهید این است که باید آنها را به صورت مستمر انجام دهید و یک برنامه‌ی مدون برایشان داشته باشید. اما آیا این بدین معناست که هر روز باید ورزش کنید حتی روزهایی که بیمارید؟ یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که ورزشکاران از خود می‌پرسند این است که آیا ورزش کردن در زمان بیماری مجاز است یا خیر؟ و اگر چنین است چطور باید این کار را انجام دهید.

ورزش کردن در زمان بیماری مجاز است؟

وقتی بیمارید هدف اول شما همیشه باید بهبودی سریع باشد. گاهی این می‌تواند به منظور استراحت کردن باشد و گاهی باید فعالیت داشته باشید. تشخیص اینکه چه زمانی خوب است که به روال عادی ورزشتان برگردید و باید چند روز استراحت کنید، دشوار باشد. به طور کلی اگر احساس می‌کنید توانایی ورزش کردن را دارید می‌توانید اما اگر علائم خاصی را تجربه می‌کنید ممکن است انجام آن برایتان مضر باشد و باید آن را به تاخیر بیاندازید.

بسیاری از کارشناسان برای اینکه تعیین کنند آیا می‌توانید در زمان بیماری ورزش کنید یا خیر، از قانونی موسوم به قانون گردن به بالا استفاده می‌کنند. براساس این قانون اگر علائم بیماری را تنها در بالای گردن تجربه می‌کنید مانند مانند عطسه، گرفتگی بینی، گوش درد یا سردرد، می‌توانید بعد از مدت کوتاهی ورزش کنید. از سوی دیگر، اگر علائم زیر گردنی مانند حالت تهوع، بدن درد، تب، اسهال، سرفه مولد یا احتقان قفسه سینه را تجربه می‌کنید، بهتر است ورزش کردن را تا زمان بیماری کنار بگذارید. ورزش کردن در زمان بیماری با علائم زیر مجاز است:

  • سرماخوردگی خفیف (باید به صورت انفرادی ورزش کنید تا بیماری‌تان به دیگران سرایت نکند)
  • گوش درد: به طور کلی گوش درد می‌تواند ناشی از عفونت سینوسی، گلودرد، عفونت دندان یا تغییر فشار باشد در این شرایط می‌توانید ورزش کنید. اما بعضی از انواع گوش درد منجر به بر هم خوردن تعادل می‌شود بنابراین ورزش کردن در هنگام بیماری در این شرایط را فراموش کنید.
  • گرفتگی بینی: به تنهایی مشکلی در ورزش کردن ایجاد نمی‌کند اما اگر با علائمی مانند تب یا سرفه و یا احتقان قفسه سینه همراه است، باید مدتی ورزش کردن را کنار بگذارید.
  • گلودرد خفیف: زمانی که با سرفه یا دیگر علائم همراه نباشد.
  • و  سایر بیماری‌های خفیفی که عملکرد طبیعی بدن را مختل نکرده‌اند.

آیا ورزش منجر به درمان بیماری می‌شود

یکی از افسانه‌هایی که در مورد ورزش کردن در زمان بیماری وجود دارد این است که انجام ورزش می‌تواند به درمان بیماری کمک کند. درست است که ورزشکاران به طور طبیعی کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند و ورزش سیستم ایمنی را تقویت می‌کند اما برای تاثیر آن بر درمان بیماری به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال تحقیقات فعلی امید بخش بوده‌اند. برای مثال برخی از محققین معتقدند ورزش متوسط می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی و شدت آنها را کاهش دهد و حتی مدت زمان علائم را کوتاه کند. یا ورزش خفیف همچنین ممکن است به طور موقت به برخی علائم مانند آبریزش بینی یا سردرد کمک کند.

آیا ورزش منجر به درمان بیماری میشود

فعالیت بدنی منظم به بهبود سلامت کلی، تناسب اندام و کیفیت زندگی شما کمک می‌کند. همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، بسیاری از انواع سرطان، افسردگی و اضطراب و زوال عقل کمک می‌کند. اگرچه ورزش شاید بتواند تاثیر بسیار موثری بر بعضی از بیماری‌ها داشته باشد اما به نظر نمی‌رسد این ربطی به شدت ورزش و تعریق داشته باشد. 

ورزش‌های غیر مجاز در زمان بیماری

حالا که متوجه‌ی شرایط مجاز برای ورزش کردن در زمان بیماری شدید نوبت آن رسیده است که در مورد ورزش‌های مجاز و غیرمجاز در این دوران توضیح دهیم. ورزش‌هایی که باید در این دوران انجام دهید باید ورزش‌هایی سبک و صرفاً جهت حفظ لایف استایل سالم شما باشد. ورزش‌هایی مانند پیاده روی، ورزش‌های کششی یا یوگای سبک برای این دوران بسیار مناسب هستند. 

در مقابل برخی از فعالیت‌ها ممکن است در این دوران برای بدن مناسب نباشند. هر چه نباشد در این دوران بدن در حال تلاش برای بهبودی است و فشار بیش از حد به آن می‌تواند علائم را بدتر کرده یا زمان بهبودی را طولانی‌تر کند. ورزش‌هایی که نباید در این دوران انجام دهید عبارتند از:

  • دوی سریع
  • تمرینات قدرتی با وزنه‌های سنگین
  • تمرینات استقامتی، مانند دویدن برای مدت طولانی
  • یوگای‌ سنگین 
  • اسپینینگ
  • پیلاتس یا دیگر ورزشهای هوازی شدید ( در این مقاله بخوانید ورزش هوازی چیست)
  • ورزش‌های گروهی، که می‌تواند خطر سرایت بیماری شما به دیگران را افزایش دهد

نکات مهم برای ورزش کردن در زمان بیماری

به عنوان یک راهنمای کلی برای ورزش در زمان بیماری، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

نوع و شدت ورزش را کنترل کنید

یکی از مهمترین نکاتی که باید در مورد ورزش کردن در زمان بیماری در نظر بگیرید نوع و شدت ورزش است. در درجه‌ی اول از ورزش‌های ممنوعه اجتناب کنید. ورزشی که برای دوران بیماری انتخاب کنید نه تنها باید سبک‌تر باشد بلکه مدت زمان آن نسبت به همیشه باید کمتر نیز باشد. در ورزش کردن در این دوران بگذارید بدنتان راهنمای شما باشد. اگر احساس سختی می‌کنید، استراحت کنید. چند روز مرخصی از ورزش در زمانی که بیمار هستید نمی‌تواند بر عملکرد شما تأثیر بگذارد. به تدریج که احساس بهتری پیدا کردید، تمرینات عادی خود را از سر بگیرید. اگر مطمئن نیستید که آیا ورزش کردن مناسب است یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم برای ورزش کردن در زمان بیماری

هیدراته بمانید

بدن در طول بیماری آب زیادی از دست می‌دهد به ویژه اگر بیماری شما شامل تعریق نیز باشد. بنابراین به هیچ عنوان نباید اجازه دهید بدنتان تشنگی بکشد. تشنه ماندن به عنوان کاری که هرگز نباید بعد از ورزش انجام دهید در شرایط بیماری توجه به این موضوع حتی چند برابر می‌شود. اگر ورزش می‌کنید حتماً خود را هیدراته نگه دارید. بهترین نوشیدنی برای این کار آب است اما اگر برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کند می‌توانید از مشکلات دیگری مانند نوشیدن‌های ورزشی، شیر یا آب میوه‌های طبیعی بدون قند اضافی نیز استفاده کنید.

تعادل الکترولیت‌ها را برقرار کنید

وقتی بیمار می‌شوید، زیاد عرق می‌کنید و بدن میزان زیادی از الکترولیت‌ها را از دست می‌دهد و حتی می‌توانید دچار افت فشار شوید. بنابراین حتماً در رژیم غذایی خود در این دوران غذاهای مقوی را بگنجانید که به طور همزمان تعادل الکترولیت‌ها را برقرار کند. نوشیدن مایعات، مانند آب نارگیل، آبگوشت، سوپ یا نوشیدنی‌های ورزشی ممکن است به بازیابی این الکترولیت‌ها کمک کند.

از فعالیت بیش از حد خودداری کنید

بیماری زمانی است که باید به بدن خود استراحت بدهید و نباید بیش از حد روی برنامه‌ی ورزشی‌تان حساس شوید. تلاش برای بهبودی به خودی خود انرژی زیادی از شما می‌گیرد و اگر بخواهید بیش از حد روی ورزش کردن در زمان بیماری وسواس بگیرید شرایط برایتان حتی بدتر می‌شود. بنابراین تنها برای ماندن در لایف استایل سالمتان ورزش‌های سبک را انجام دهید و به فکر کالری سوزی یا کاهش وزن و ماهیچه سازی در این دوران نباشید.

از رفتن به باشگاه خودداری کنید

مثلاً بیماری زمان خوبی برای قرار گرفتن در جمع‌های عمومی نیست. جدا از این که ممکن است باعث انتقال بیماری‌تان به دیگران شوید، حتی اگر بیماری شما مسری نباشد ممکن است باعث ناراحتی و معذب شدن دیگر ورزشکارانی که از وضعیت شما اطلاع ندارند شود. در عوض ورزشتان را به محیط‌های باز ببرید یا در خانه ورزش کنید تا بهبودی کامل پیدا کنید. 

ورزش در خانه در زمان بیماری

به بدنتان گوش دهید

مجدداً توضیح می‌دهیم خود را مجبور به کاری نکنید. اگر بیمار هستید این حق شماست که کمی به خود استراحت دهید. ورزش کردن در زمان بیماری به هیچ وجه اجباری نیست و تنها زمانی انجام دهید که احساس می‌کنید می‌تواند حالتان را بهتر کند. همچنین خودتان باید تشخیص دهید که بسته به وضعیتتان بهترین زمان برای ورزش کردن چه موقع است. با این حال فرصت ریکاوری به بدنتان نیز بدهید. استراحت منظم و به اندازه در این دوران می‌تواند منجر به بهبود سریعترتان شود تا بتوانید دوباره و با قدرت بیشتری به سراغ ورزش روتین خود بازگردید.