خوردن سوسیس و کالباس در شیردهی چه مضراتی دارد؟

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سوسیس و کالباس در شیردهی

تغذیه سالم ازجمله موضوعاتی است که زنان در دوران شیردهی باید به آن توجه کنند، چراکه تأثیر مستقیم بر سلامت نوزادشان دارد. امروزه غذاهای آماده یا غذاهایی که سریع حاضر می‌شوند، در زندگی ما جایگاه مهمی دارند. یکی از این غذاها سوسیس و کالباس است. گرچه زنان باردار این غذاها را بهتر است در دوران بارداری نخورند، ولی در دوران شیردهی منعی برای مصرف آنها وجود ندارد. بااین‌حال، باید دانست سوسیس و کالباس ارزش غذایی ویژه‌ای ندارند و برای بدن مادر و شیر نوزاد مواد مغذی و تقویت‌کننده به همراه ندارند.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای فرزند پروری و تغذیه مناسب در شیردهی دسترسی پیدا کرده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

اهمیت تغذیه مادر در شیردهی

بنا بر تحقیقات مولکول‌های غذایی که مادر می‌خورد از طریق شیر به بدن کودک راه می‌یابد، ولی در دوران شیردهی بر خلاف دوران بارداری بدن نوزاد به‌طور مستقیم به آنچه مادر می‌خورد متصل نیست. بنابراین فهرستی از غذاهایی که مادر باید در دوران شیردهی از خوردنشان صرف نظر کند وجود ندارد. مهم این است که در خوردن مواد غذایی گوناگون اعتدال را رعایت کنند و مراقب سلامتی خود باشند. سوسیس و کالباس از مهمترین خوراکی‌هایی هستند که مادران دربارۀ خوردن آن سوال دارند و در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

اهمیت تغذیه در شیردهی

* خطرناکترین مضرات خوردن سوسیس و کالباس در بارداری

آیا خوردن سوسیس در دوران شیردهی مضر است؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد، بهتر است زنان در دوران بارداری سوسیس نخورند، ولی منعی برای مصرف سوسیس در دوران شیردهی وجود ندارد. بااین‌حال، شاید بهتر باشد، برای پاسخ دادن به این سوال که «آیا خوردن سوسیس در دوران بارداری مضر است؟»، ابتدا کمی دربارۀ ارزش غذایی سوسیس بیشتر بدانیم. بنا بر پژوهشی که در سال 2018، وزارت کشاورزی امریکا انجام داده است، در هر 100 گرم سوسیس

290 کیلوکاری انرژی، 13 گرم پروتئین، 24 گرم چربی، تقریباً 3 گرم کربوهیدرات، 1.19 گرم شکر، 1.19 گرم گلوکز، 12 میلی‌گرم کلسیم، 1.77 میلی‌گرم آهن، 16 میلی‌گرم منیزیم، 126 میلی‌گرم فسفر، 211 میلی‌گرم پتاسیم، 563 میلی‌گرم سدیم، 1.91 میلی‌گرم زینک و مقدار بسیار کمی منگنز و سلنیوم و نیاسین 

وجود دارد. لازم به ذکر است که این مقدار در انواع سوسیس (مانند سوسیس پنیری، هات‌داگ، کراکف و فرانکفورتر و...) ممکن است متفاوت باشد، ولی تغییری در مغذی نبودن سوسیس نسبت به کالری‌ای که دارد ایجاد نمی‌شود. 

گرچه برخی از موادی که در سوسیس وجود دارد برای بدن لازم و مفید است، ولی باید به مقدار آنها در 100 گرم سوسیس دقت کنیم. برای مثال آهن، کلسیم و زینک زیادی در 100 گرم سوسیس نیست، ولی مقدار سدیم قابل توجه است و برای زنانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند ضرر دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گرچه خوردن سوسیس در دوران شیردهی برای مادران مجاز است، ولی مفید نیست و ارزش غذایی برای ایشان ندارد.

آیا خوردن کالباس در دوران شیردهی مضر است؟

کالباس گوشت‌ نیمه‌پخته یا پخته‌ای است که از قبل برش داده شده است و به‌صورت گرم یا سرد در ساندویچ و غذا سرو می‌شود. خوردن کالباس در دوران بارداری به سبب احتمال ابتلا به لیستریا (listeria)، نوعی باکتری که برای جنین در حال رشد مضر است، توصیه نمی‌شود، اما با به دنیا آمدن نوزاد این محدودیت برداشته می‌شود. پژوهشی وجود ندارد که نشان دهد خوردن کالباس در دوران شیردهی برای نوزاد مضر است. البته ذکر این نکته ضروری است که گرچه خوردن کالباس در دوران شیردهی ضرر ندارد، فایده‌ای هم برای سلامت مادر ندارد و مواد مغذی به بدن او نمی‌رساند. گوشت‌های فرآوری‌شده سرشار از چربی‌های اشباع‌شده و نمک هستند که ارزش غذایی ندارند و مصرف زیاد آنها برای سلامت مادر مضر است و سبب افزایش وزن او می‌شود.

مضرات سوسیس کالباس در بارداری

برای خریدن سوسیس و کالباس به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • از برندهای معتبر سوسیس و کالباس بخرید.
  • حتماً به تاریخ مصرف آن دقت کنید.
  • همچنین خوب است بدانید که کالباس‌هایی که در کارخانه برش داده می‌شوند چربی، سدیم و نیترات بیشتری نسبت به کالباس‌هایی دارند که هنگام سفارش برش داده می‌شوند، زیرا سطح بزرگ‌تری از آنها به مواد نگهدارندۀ قوی نیاز دارد.
  • از خریدن سوسیس یا کالباسی که روکش آن آسیب دیده است پرهیز کنید.
  • همیشه چنین نیست که سوسیس و کالباس محلی و دست‌ساز ارزش غذایی بیشتری نسبت به تولیدات کارخانه‌ای داشته باشند. بنابراین بهتر است دربارۀ کیفیت و سلامت سوسیس و کالباس محلی تحقیق کنید و بعد برای خرید اقدام کنید و از جایی که نمی‌شناسید سوسیس و کالباس محلی نخرید.
  • سوسیس‌های مرغ و بوقلمون مواد افزودنی و چربی کمتری نسبت به سوسیس گوشت گاو دارند.
  • همۀ انواع سوسیس مانند هم نیستند و خوب است برای انتخاب نوع سوسیسی که کم‌ضرر است مطالعه کنید. برای مثال مواد افزودنی سوسیس دودی نسبت به سوسیس ساده بسیار بیشتر است.
  • سوسیس‌های طعم‌دارشده مواد افزودنی و نگهدارۀ بیشتری دارند. می‌توانید سوسیس ساده بخرید و با پیاز، فلفل قرمز، سیر، فلفل سیاه و... خودتان سوسیس را طعم‌دار کنید.

منابع:

https://americanpregnancy.org/

https://fdc.nal.usda.gov