لیست غذاهای چاق کننده+11 غذای پرکالری برای افزایش وزن فوری

تاریخ انتشار: دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیست غذاهای چاق کننده

در حالی که بسیاری از افراد به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، عده‌ی دیگری نیز با مشکل کمبود شدید وزن دست و پنجه نرم می‌کنند و به دنبال روش‌های مختلفی برای افزایش وزن خود هستند. در حالی که روش‌های تمرینی و حتی جراحی‌های سرپایی زیادی برای افزایش حجم بخش‌های مختلف بدن وجود دارد، اما ساده‌ترین راه استفاده از یک رژیم غذایی چاق کننده است. اما کدام غذاها چاق کننده هستند؟ در این مقاله گهواره قصد داریم لیست غذاهای چاق کننده را به شما معرفی کنیم که به کمک آنها می‌توانید در مدت زمانی بسیار کوتاه وزن خود را زیاد کنید.

لیست غذاهای چاق کننده بدن

مواد غذایی زیادی در طبیعت وجود دارند که می‌توانند منجر به چاقی شوند. اما بسیاری دیگر از گزینه‌ها در لیست غذاهای چاق کننده غذاهایی هستند که به شیوه‌های صنعتی تولید می‌شوند. خوراکی‌های چاق کننده به طور طبیعی شامل بعضی مواد اصلی مانند قند، چربی و نشاسته هستند. این مواد سه رمز اصلی افزایش وزن هستند که در یک رژیم چاقی منظور می‌شوند.

غذاهای چاق کننده صورت و بدن

یک نکته‌ی مهم در مورد غذاهای پركالری این است که شاید منجر به افزایش وزنی شوند که دنبالش هستید، اما مصرف قند و چربی زیاد حتی در وزن پایین می‌تواند برای اندام‌های حیاتی بدن مانند قلب خطرناک باشد. بنابراین استفاده از آنها باید با شیب آرامی و به همراه حرکات ورزشی حجم دهنده باشد. همچنین بهتر است برای داشتن یک رژیم اصولی‌تر، به پزشک تغذیه مراجعه کنید. 

نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها

یکی از اولین گزینه‌ها در ‌لیست غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر، نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه و آبمیوه هستند. این نوشیدنی‌ها سرشار از قند افزوده هستند که سریعاً جذب بدن می‌شود. انتخاب آبمیوه به نسبت بهتر از نوشابه‌هاست زیرا آنها حاوی عصاره میوه هستند که می‌تواند شامل انواع ویتامین و مواد معدنی باشد. هر چند که هر دوی این مواد از نظر تغذیه‌ای، ارزشی ندارند.  

بعلاوه تحقیقات زیادی نشان می‌دهند افرادی که از نوشیدنی‌های قندی استفاده می‌کنند نسبت به دیگر افراد تمایل بیشتری به دریافت کالری بیشتر از دیگر مواد غذایی دارند. با این حال به شدت توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو یا بیمار‌های قلبی و انواع سرطان جداً از مصرف آنها خودداری کنند. توصیه می‌شود حتی اگر از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید آن را به یک روتین روزانه تبدیل نکنید. 

بستنی

یکی دیگر از غذاهای بسیار معروف در لیست غذاهای چاق کننده قرار دارد، بستنی‌ها هستند. بستنی‌ها به دلیل به وجود قند و چربی منجر به افزایش سریع وزن می‌شوند. این ماده به طور ویژه به عنوان یک گزینه در لیست غذاهای چاق کننده نوزاد قرار دارد. این ماده را می‌توانید به عنوان یک دسر استفاده کنید. جالب اینجاست که حتی بعد از مصرف یک وعده غذای کامل بیشتر افراد هنوز اشتهای خوردن بستنی را دارند. با این حال بهتر است بستنی‌هایی را انتخاب کنید که کمتر از 15 گرمشکر در هر وعده دارند. همچنین می‌توانید آنها را با میوه‌های یخ زده و ماست یونانی نیز مصرف کنید. 

فست فودها و پیتزا

یکی دیگر از گزینه‌ها که حتماً باید در لیست غذاهای چاق کننده قرار دهید، فست فودها هستند. میزان بالای چربی و کربوهیدرات در این گروه از مواد غذایی آنها را به بمب‌هایی برای افزای وزن تبدیل کرده است. اگر به دنبال یک لیست غذاهای چاق کننده سریع هستید، حتماً از آنها استفاده کنید. در اکثر فست فودها مقدار زیادی پنیرهای پرچرب و گوشت‌های فراوری شده وجود دارد که خود در اضافه وزن موثراند. با این حال افراد مبتلا به فشار خون یا بیماری‌های قلبی باید به شدت از خوردن این غذاها اجتناب کنند. 

کیک و شیرینی برای چاقی بدن

کیک و شیرینی 

گروه دیگری از انواع غذاهای چاق کننده، کیک و شیرینی‌ها هستند که از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و به دلیل داشتن محتوی قندی بالا به سرعت منجر به افزایش وزن می‌شوند. چربی، قند و کربوهیدرات به نسبت بسیار زیادی در این گروه قرار دارند.

سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی

یکی دیگر از انواع غذاهای چاق کننده برای کودکان سیب زمینی ست. سیب زمینی سرشار از نشاسته ست که می‌تواند به سرعت وزن را بالا ببرد. بعلاوه خواص سیر کننگی زیادی نیز دارد که به عنوان یک وعده غذیی کامل نیز در نظر گرفته می‌شود. وقتی با روغن پخته می‌شود کالری آن حتی چندین برابر می‌شود. سیب زمینی سرخ شده نمک و چربی زیادی دارد بنابراین به افراد مبتلا به فشار خون توصیه نمی‌شود. بسیاری از افراد آن را در کنار دیگر گزینه‌های لیست غذاهای چاق کننده تمام بدن مانند فست فودها مصرف می‌کنند که می‌تواند یک وعده غذایی سنگین را تشکیل دهد. اگر میخواهید لیست غذاهای چاق کننده سالم تر باشد، حتی می‌توانید سیب زمینی را به صورت آبپز و بدون روغن استفاده کنید. در مورد رژیم سیب زمینی میتوانید در این مقاله بیشتر بخوانید. 

برنج و ماکارونی

این دسته از مواد در لیست غذاهای چاق کننده صورت و بدن قرار دارند. اصلی‌ترین ترکیبات چاق کننده در آنها نشاسته است. با این حال معمولاً برنج و ماکارونی به همراه چربی و دیگر مواد تهیه می‌شوند که قدرت افزایش وزنشان را بیشتر می‌کند. مصرف روزانه‌ی این مواد برای افراد مبتلا به قند خون مضر بوده و باید از آنها اجتناب شود. همچنین برخلاف تصور بسیاری از افراد برنج به صورت دم کرده نسبت به برنج کته کالری بیشتری دارد. این موضوع در مورد ماکارونی دم کرده نسبت به ماکارونی آبکش نیز صحت دارد. فرایند دم کردن منجر به افزایش ترکیبات قندی می‌شود که خاصیت چاق کنندگی را افزایش می‌دهد. 

انواع نان نیز در دسته‌ی غذاهای چاق کننده هستند زیرا دارای نشاسته‌ی فراوان‌اند. با این حال در بین این گروه غذایی، آنهایی که از آرد سبوس‌دار استفاده می‌کنند تاثیر کمتری نسبت به آرد سفید در افزایش وزن دارند.

* حتما بخوانید: لیست غذاهای چاق کننده صورت که معجزه می‌کنند! 

غذاهای پیچیده و جا افتاده

گروه دیگری از مواد که میتوان آنها را در لیست غذاهای چاق کننده شکم قرار داد، غذاهای پیچیده‌ای مانند خورشت‌ها هستند. غذاهای فرایند شده از این دست، نسبت به غذاهای ساده‌تری که کبابی یا بخارپز می‌شوند از کالری بیشتری برخوردارند. زیرا نه تنها روغن زیادی دارند بلکه در طی فرایند پخت، قند آنها آزاد شده و کالری‌شان حتی بیشتر می‌شود. 

مغزها و آجیل

در لیست غذاهای چاق کننده در طب سنتی، طیف وسیعی از دانه‌ها و مغزهای روغنی قرار دارند که جزو لیست غذاهای پرکالری بوده و می‌توانند به روشی سالم منجر به افزایش وزن در افراد شوند. با این حال باید توجه داشت که فراوری‌هایی مانند نمکی کردن، می‌تواند آنها را به گزینه‌های ناسالمی برای افراد مبتلا به فشار خون تبدیل کند. روغن سالم موجود در مغزهایی مانند گردو، بادام، تخمه‌ها و ... باعث می‌شود در مدتی کوتاه افزایش وزن داشته باشید.  

لبنیات پرچرب برای افزایش وزن بدن

لبنیات پرچرب

گزینه‌ی دیگری که به عنوان یک صبحانه چاق کننده برای افراد لاغر در نظر گرفته می‌شود، لبنیات پرچرب هستند. شیر، پنیر، خامه، کره گزینه‌های بسیار خوبی هستند که می‌توانند منجر به افزایش وزن زیاد و سالمی شوند. با وجود آنکه از آنها می‌تواند به شکل ساده استفاده کرد، در پخت بسیاری از غذاها نیز از این مواد استفاده می‌شود. نکته‌ی مهمی که در مصرف این مواد باید در نظر داشته باشید این است که حتماً به صورت پاستوریزه مصرف شوند تا مشکلات بهداشتی نداشته باشند. 

گوشت قرمز و ماهی چرب

گوشت قرمز در عضله سازی تاثیر بسیار زیادی دارد و از این طریق می‌تواند منجر به افزایش حجم بدن شوند. بعضی از غذاهای موجود در رژیم‌های بدنسازی، عمدتاً بر مصرف گوشت قرمز و برنج سفید که قبلاً ذکر شد تمرکز دارند. گوشت قرمز علاوه بر پروتئین و چربی ضروری، حاوی لوسین و کراتین است – مواد مغذی که نقش مهمی در تقویت تود‌ه‌ی عضلانی و بزرگتر نشان دادن اندام فرد دارند. توصیه می‌شود برش‌های گوشت کم چرب‌تر مصرف کنید، زیرا برای قلب مفیدتر است و فشار خون را کمتر افزایش می‌دهد. مانند گوشت قرمز ماهی‌های چرب مانند سالمون نیز در افزایش وزن بدن موثراند. به طور ویژه ماهی سالمون سرشار از چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 و طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

سخن پایانی

لیست غذاهای چاق کننده به ما می‌گوید برای افزایش وزن چی بخوریم اما همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، باید نگران مسائلی مانند افزایش قند و چربی خون که منجر به دیابت و فشار خون می‌شوند باشید. دریافت کالری بیشتر به معنای افزایش وزن است. اما موضوع این است که بسیاری از افراد قدرت خوردن غذا در حجم زیاد را ندارند از این رو غذاهای بالا غذاهایی هستند که حتی در حجم کم نیز کالری زیادی دارند و می‌توانند افزایش وزن دلخواه را ایجاد کنند. 

متاسفانه بسیاری از گزینه‌ها در لیست غذاهای چاق کننده صورت و بدن گزینه‌های ناسالمی هستند و ممکن است در بعضی از بخش‌های بدن مانند شکم نیز چاقی ناخواسته ایجاد کنند. اگر به دنبال افزایش وزن سالم هستید بهتر است از گزینه‌های پروتئینی مانند تخم مرغ، شیر، گوشت سفید، ماهی قزل آلا، میوه‌های خشک و ... در کنار ورزش‌های بدنسازی استفاده کنید. برای جلوگیری از مشکلات غذاهای لیست بالا نیازی به حذف غذاهای چاق کننده نیست تنها کافی ست در مقدار مناسب مصرف شوند. به هر حال اگر به بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشار خون مبتلا هستید، بهتر است در مورد رژیم غذایی خود با پزشک مربوطه مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله روش های چاق شدن سریع صورت در یک هفته مراجعه کنید.