درمان کبودی زیر چشم بر اثر ضربه با 15 راهکار خانگی و ساده!

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان کبودی زیر چشم بر اثر ضربه

برای درمان کبودی زیر چشم بر اثر ضربه راهکارهای مختلفی وجود دارد؛ البته بدیهی است که این مشکل با گذشت زمان بهتر می‌شود و بهبود پیدا می‌کند، اما در هر صورت اجرای روش‌های خاصی می‌تواند کمک کند که وضعیت کبودی زیر چشم سریع‌تر خوب شود و چهره حالت شاداب و زیبایی داشته باشد. برای دانستن این راهکارها با گهواره همراه باشید.

برای رفع سریع کبودی صورت بر اثر ضربه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

درمان‌های دم دستی و خانگی برای رفع کبودی زیرش چشم:

کمپرس سرد

رفع سریع کبودی دور چشم در اثر ضربه به کمک کمپرس سرد امکان‌پذیر است؛ البته نباید انتظار داشته باشید که با انجام این کار به سرعت کبودی چشم برطرف شود؛ بلکه استفاده بلافاصله از کمپرس سرد در محل ضربه باعث می‌شود کبودی زیر چشم روند بهبودی سریع‌تری داشته باشد و کمتر گسترش پیدا کند و ورم و تورم چشم کاهش یابد.

بهترین کار این است که تا 24 الی 48 ساعت بعد از آسیب‌دیدگی از کمپرس یخ استفاده کنید. این کار جریان خون را در نواحی دور چشم کم می‌کند. در نتیجه تجمع خون در ناحیه آسیب‌دیده کاهش پیدا می‌کند. کمپرس یخ، درد و تورم دور چشم را نیز کاهش می‌دهد. برای این کار می‌توانید هم از یخ معمولی خانگی استفاده کنید و هم از یخ خشک.

به یاد داشته باشید که:

تکه‌های یخ را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و یک حوله تمیز دور آن بپیچید. هرگز یخ را به صورت مستقیم روی پوست قرار ندهید.

 کمپرس یخ را به مدت 10 الی 20 دقیقه به آرامی روی قسمت آسیب دیده قرار داده و از گذاشتن یخ روی چشم‌ خودداری کنید.

این کار را به مدت یک تا دو روز، چندین مرتبه در روز انجام دهید.

از قرار دادن هر نوع مواد غذایی یخ زده مثل گوشت خام و یا سایر غذاها روی ناحیه کبودی خودداری کنید. حتی اگر این مواد کاملا منجمد باشند، ممکن است باکتری‌هایی را وارد چشم کنند که منجر به عفونت شود.

کمپرس گرم

برای درمان کبودی زیر چشم بر اثر ضربه بعد از چند روز و وقتی تورم چشم برطرف شد، از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار به افزایش جریان خون و کاهش درد در نواحی اطراف چشم کمک می‌کند.

برای استفاده از کمپرس گرم، یک کاسه بزرگ و یک حوله کوچک نیاز دارید، سپس مراحل زیر را انجام دهید:

 حوله را تا زده و در کاسه قرار دهید.

کاسه را از آب گرم پر کنید. دقت کنید آب در نقطه جوش نباشد.

 ابتدا حوله را فشار دهید و سپس به شکل مربع تا بزنید.

 کمپرس گرم را به مدت 20 دقیقه روی نواحی اطراف چشم نگه دارید.

ماساژ ناحیه کبود شده

بعد از برطرف شدن تورم، می‌توانید برای درمان کبودی زیر چشم بر اثر ضربه اطراف چشم را به آرامی ماساژ دهید. این روش نیز مانند کمپرس گرم، با افزایش جریان خون، منجر به درمان کبودی دور چشم می‌شود.

البته در صورت احساس درد در حین ماساژ یا وجود تورم، از این روش استفاده نکنید.

آرنیکا (ARNICA)

آرنیکا یا “گل همیشه بهار کوهی” از گیاهی با نام علمی Arnica montana به دست می‌آید. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی‌ است و درواقع به همین دلیل است که از این گیاه در ژل و پماد رفع کبودی در اثر ضربه استفاده می‌شود.

اگرچه هنوز مدارک کافی برای اثباتِ موثر بودن آرنیکا در برطرف کردن کبودی دور چشم وجود ندارد و این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز دارد؛ اما در هر صورت استفاده از آن برای پوست مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ البته از تماس آرنیکا با چشم حتما خودداری کنید و مراقب این موضوع باشید، زیرا تماس پماد آرنیکا با چشم می‌تواند آسیب‌های جدی‌ به دنبال داشته باشد. بنابراین در زمان استفاده در اطراف چشم، نهایت دقت را به کار ببرید.

از گیاه هماور (کامفری) غفلت نکنید

گیاه هماور طبی (کامفری) با نام علمی Symphytum officinale شناخته شده و از جمله درمان‌های طبیعی به شمار می‌رود. معمولا از این ماده، در درمان آسیب‌هایی مثل کشیدگی عضلات، پیچ‌خوردگی‌ و کبودی استفاده می‌شود.

در هنگام استفاده از این گیاه برای درمان کبودی زیر چشم بر اثر ضربه حتما مراقب باشید که با چشم‌ تماس پیدا نکند. اگرچه در مورد تاثیر این ماده در درمان کبودی‌ بدن، (همانند آرنیکا) تحقیقات کافی صورت نگرفته است، اما استفاده درست از آن بی ضرر است و خطری را متوجه ناحیه آسیب دیده نمی‌کند.

مصرف بیشتر ویتامین سی

اگرچه تاثیر مصرف بیشتر ویتامین سی در درمان کبودی زیر چشم بر اثر ضربه کاملا اثبات نشده است، اما این مشکل می‌تواند با کمبود ویتامین C مرتبط باشد. در واقع اثبات توانایی ویتامین C برای درمان کبودی زیر چشم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

سیب زمینی

جالب است بدانید که سیب زمینی برای درمان و رفع کبودی زیر چشم بسیار موثر است. سیب زمینی خام می تواند التهاب را کاهش دهد و کبودی را به سرعت التیام بخشد. کافی است یک تکه بزرگ یک سیب زمینی خام را پس از حلقه کردن درون آب بگذارید و به مدت ۱ الی ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید تا خنک  شود. سپس آن را روی چشم خود و در ناحیه کبود شده نگه دارید تا زمانی که سیب زمینی گرم شود. پس از هر بار مصرف سیب زمینی را دور انداخته و از حلقه دیگری استفاده کنید.

سیب زمینی خام، خنک و حلقه شده با افزایش گردش خون تاثیر بسیار زیادی در رفع کبودی زیر چشم دارد. آب حاصل از سیب زمینی خام نیز پوست را تسکین داده و باعث کاهش التهاب اطراف کبودی می‌شود و برای بزرگسالان بسیار مفید است.

چای مریم گلی

برای درمان کبودی زیر چشم یا سیاهی زیر چشم، مقداری از چای مریم گلی را در یک قابلمه بجوشانید و اجازه دهید تا خنک شود و سپس آن را درون یک پارچه نخی، تمیز بریزید؛ سپس آن را به مدت یک ساعت در منطقه آسیب دیده قرار دهید.

فین نکنید و سر خود را بالا نگه دارید

فین کردن و تخلیه بینی منجر به تورم شدید صورت می‌شود. همچنین فین کردن احتمال عفونت را افزایش می دهد.

همچنین حتما سعی کنید سر خود را در موقعیت بالاتر قرار دهید تا از اعمال فشار به چشم کبود شده جلوگیری شود. هنگام خواب، از چرخش به پهلو اجتناب کنید تا از فشار به رگ های خونی واقع در زیر چشم جلوگیری شود، زیرا می تواند باعث خونریزی و بدتر شدن ظاهر کبودی چشم شود.

آسپرین مصرف نکنید

آسپرین یک ضد انعقاد است که بر لخته شدن خون تاثیر می گذارد. اگرچه خوردن روزانه آسپرین به رقیق شدن خون و جلوگیری از تشکیل پلاکت کمک می‌کند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد؛ اما ترکیبات آسپرین از توقف خونریزی جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد تغییر رنگ در زیر چشم می‌شود. برای تسکین درد از استامینوفن استفاده کنید.

برای رفع سریع کبودی صورت بر اثر ضربه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بهترین پماد برای کبودی زیر چشم

توجه داشته باشید چنانچه کبودی دور چشم بر اثر ضربه به سر ایجاد شده باشد، به جز اینکه به فکر رفع علائم ظاهری کبودی در چهره باشید، باید حتما چکاپ‌های لازم را نیز انجام دهید تا هرگونه آسیب جدی احتمالی به چشم را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.

پرکوپس پریفار، یکی از کرم‌های موجود در بازار برای رفع کبودی زیر چشم است. البته حتما پزشک باید تشخیص دهد که چه کرم و پمادی برای بهبود کبودی موثر است؛ زیرا شدت ضایعه و عمق کبودی را می‌تواند بهتر تشخیص دهد.

ویژگی‌های کرم ضدکبودی و خون مردگی‌ پرکوپس پریفار:

  • درمان کبودی و خون مردگی
  • ضد ادم ( تورم )
  • ضد درد و کشیدگی
  • درمان کامل علائم تروما ( ضرب و جرح )
  • برطرف کننده کبودی بعد از عمل بینی
  • برطرف کننده تیرگی بعد از ضربه خوردن
  • رفع کامل تیرگی های بعد از تزریق بوتاکس
  • برطرف کننده کبودی و هماتوم بعد از کرایولیپولیز

کرم پرکوپس یکی از بهترین محصولات درمانی رفع تیرگی و تورم ناشی از عمل یا ضربه است. استفاده از این محصول باعث می شود مدت زمان ترمیم خون مردگی و تیرگی پوست سرعت بیشتری داشته باشد. مواد ویژه به کار رفته در این کرم تیرگی‌های ناشی از تمامی عمل‌های جراحی، ضربه خوردن، خون مردگی، تورم و کشیدگی را به صورت کامل درمان می‌کند.

بهبود کبودی زیر چشم بر اثر ضربه چند روز طول می کشد؟

بهبود کبودی چشم بر اثر ضربه چند روز طول می کشد؟

اگرچه راه‌کارهایی که در بالا یادآوری کردیم در رفع کبودی زیر چشم موثر هستند، اما هرگز به این معنا نیست که یک شبه این مشکل حل شود. رفع کبودی زیر چشم به زمان نیاز دارد. اجرای راه‌کارهای بالا می‌تواند این زمان را کاهش دهد.

به طور کلی درمان کبودی زیر چشم حدود 2 هفته طول می‌کشد. این زمان بسته به شرایط زیر ممکن است متغیر باشد.

  •  شدت آسیب‌دیدگی
  •  سن
  •  سلامت عمومی بدن
  •  نحوه مراقبت از کبودی چشم

برای تسریع روند درمان کبودی زیر چشم به نکات زیر توجه کنید:

  • زمانی که خواب نیستید، سر خود را بالا نگاه دارید؛ این کار جریان خون را به جای نواحی دور چشم، به قلب هدایت می‌کند.
  •  از فشار دادن ناحیه دچار کبودی خودداری کنید و در حین استفاده از کمپرس سرد یا گرم به کبودی زیر چشم فشار وارد نکنید و ماساژ ناحیه را خیلی آرام انجام دهید.
  •  استراحت کنید و از انجام ورزش و فعالیت‌هایی که آسیب دیدگی چشم را در معرض خطر قرار می‌دهند خودداری کنید.
  •  از مسکن‌های مناسبی مثل استامینوفن استفاده کنید و از خوردن ایبوپروفن و آسپیرین خودداری کنید. این داروها توانایی لخته شدن خون را کاهش می‌دهند و در نتیجه منجر به خونریزی و کبودی بیشتر ‌می‌شوند.

برای کبودی زیر چشم چی بخوریم؟

آووکادو

آووکادو خاصیت ضد پیری دارد، غنی از پتاسیم، فیبر، اسید فولیک، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین E است. مصرف آووکادو به کاهش تیرگی‌های پوست کمک می‌کند. حتی قرار دادن حلقه‌های آن زیر چشم یا مخلوط کردن خمیر آووکادو با روغن بادام و قرار دادن آن دور چشم، در رفع سیاهی و کبودی زیر چشم موثر است.

خیار

مصرف این میوه کم کالری، منجر به تنگ شدن رگ‌های خونی زیر چشم و کاهش ورم دور چشم می‌شود. خیار دارای خواص آنتی اکسیدانی است و فلاونوئید هایی مانند کوئرستین، آپی ژنین، لوتئولین، و کمپفرول دارد که اثر رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کنند و تیرگی و پف اطراف چشم را از بین می‌برند. قرار دادن ورقه‌های خیار به مدت 10 تا 15 دقیقه دور چشم برای از بین بردن سیاهی‌های اطراف چشم موثر است.

زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و سال‌های طولانی است که برای درمان بیماری‌های پوستی و زخم‌ها از آن استفاده می‌شود. کورکومین موجود در زردچوبه یک نوع آنتی اکسیدان است که منجر به کاهش تیرگی دور چشم می‌شود و پوست را نرم و صاف می‌کند.

سیب زمینی

سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث و سایر مواد مغذی برای پوست است. سیب زمینی یک روشن‌کننده خانگی پوست است و منجر به کاهش تیرگی‌ها و چروک‌های پوستی می‌شود.

چای

کافئین و آنتی اکسیدان‌های موجود در چای، خاصیت ضد التهابی دارد و منجر به انقباض مویرگ‌های پوست زیر چشم می‌شود. تانین و آنتی اکسیدان EGCG موجود در چای سبز نیز ورم و تغییر رنگ زیر پوست چشم را کاهش می‌دهد. حتی قرار دادن کیسه‌های چای سرد به مدت 15 دقیقه زیر چشم، سیاهی آن را کاهش می‌دهد.

آب

دریافت میزان کافی آب علاوه بر حفظ رطوبت بدن به تسکین تیرگی دور چشم کمک می‌کند. وقتی آب بدن کم می‌شود، به عنوان یک مکانیسم دفاعی، بدن آب ذخیره می‌کند. این ذخیره آب باعث پف کردن زیر چشم‌ها می‌شود. از آنجا که داخل حفره استخوانی اطراف کره چشم را چربی فرا گرفته است، با افزایش سن این چربی رفته‌رفته بیرون می‌زند و موجب حالت پف‌آلود زیر چشم می‌شود. هنگامی‌که آب در این چربی جمع می‌شود، حالت پف‌آلود زیر چشم‌ها تشدید می‌شود. از همین جهت مصرف میزان توصیه‌ شده آب (8-6 لیوان در روز) می‌تواند احتباس آب در بدن را کاهش داده و پف دور چشم‌ها را هم کم کند.

مراحل بهبودی کبودی زیر چشم

مراحل بهبودی کبودی زیر چشم

  • در طول مراحل درمان، رنگ کبودی دور چشم مدام تغییر می‌کند. این بدین معناست که بدن در حال بازجذب خون در قسمت آسیب دیده است. مراحل درمان کبودی عبارت‌اند از:
  • بلافاصله بعد از آسیب دیدگی: اطراف چشم، به دلیل تجمع خون در زیر پوست، قرمز می‌شود.
  •  روز اول تا دوم از آسیب دیدگی: هموگلوبین خون تجزیه می‌شود و پوست به رنگ بنفش تیره در می‌آید. در این زمان تورم ناحیه بسیار زیاد است.
  • روز دوم تا دهم از آسیب دیدگی: با پاکسازی خونِ قدیمی، رنگ کبودی آرام آرام به سبز (مایل به زرد) تغییر می‌کند و کم‌کم تورم ناحیه آسیب‌دیده بهبود می‌یابد.
  •  روز دهم تا چهاردهم از آسیب دیدگی: کبودی دور چشم، زرد کمرنگ و یا قهوه‌ای روشن می‌شود.
  • بعد از روز چهاردهم از آسیب دیدگی: کبودی دور چشم کاملا برطرف می‌شود.

فرق کبودی زیر چشم و سیاهی زیر چشم

اگرچه این دو عنوان معمولا با هم هستند و ظاهرا یک مفهوم دارند، اما در واقع کبودی زیر چشم و سیاهی زیر چشم کاملا متفاوت هستند.  در کبودی به دلیل تورم در آن ناحیه از صورت و سر، خون از سیاهرگ‌های صورت خارج می‌شود. این در حالی است که سیاهی چشم‌ها به دلیل ضربه است و شامل خونریزی زیر پوستی ناشی از مویرگ‌ها یا وریدهای آسیب دیده است. کبودی زیر چشم نیز معمولا با سایر علائم آلرژی بینی همراه هستند.

سایر دلایل سیاهی زیر چشم عبارتند از:

  • کمبود خواب
  • کم آبی بدن
  • نمک بیش از حد در رژیم غذایی
  • کمبود آهن
  • پیر شدن و نازک شدن پوست
  • اگزما

برخی از افراد همچنین ممکن است ژن‌هایی را از والدین خود به ارث ببرند که باعث می‌شود پوست زیر چشم آنها تیره‌تر به نظر برسد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • تغییر رنگ و کبودی بیشتر
  • افزایش تورم در ناحیه چشم
  • درد یا قرمزی چشم
  • عدم توانایی در حرکت دادن چشم
  • اختلال در دید، از جمله تارشدن دید یا دوبینی
  • بی‌حسی دندان یا گونه
  • گیجی
  • استفراغ
  • خونریزی از گوش یا بینی
  • سردرد دائمی
  • درد شدید

کلام آخر

به یاد داشته باشید حتی با اجرای تمام ترفندهای بالا، درمان کبودی زیر چشم بر اثر ضربه به زمان نیاز دارد. تکنیک‌های یاد شده می‌تواند زمان بهبودی را تسریع کند، اما این سرعت هرگز به معنای یک شبه خوب شدن کبودی و سیاهی زیر چشم نیست.

آرایش کردن و پوشاندن ناحیه آسیب دیده با انواع کرم‌های آرایشی روشی سریع برای پنهان کردن این مشکل است و نه البته برطرف کردن آن.

در هنگام کبودی زیر چشم در اثر ضربه حتما مطمئن باشید که قرنیه چشم و سایر اعضای چشم دچار آسیب نشده باشند. هرگونه  ورم چشم غیر عادی یا تاری دید را جدی بگیرید و حتما پیگیری‌های لازم را به عمل آورید.