آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم در طول بارداری

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم در طول بارداری

خوشبختانه با تلاش‌هایی که در رسانه‌های مختلف در حال انجام است امروزه بسیاری از افراد از معایب تک فرزندی مطلع هستند و می‌دانند که تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد، از این رو بیشتر خانواده‌ها از حالت تک فرزندی خارج شده و برای فرزند دوم اقدام می‌کنند. اما یکی از مسائلی که ممکن است در این دوران ذهن آنها را مشغول کند، نحوه‌ی آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم در طول بارداری است. هر چه نباشد او مدت زیادی را به صورت تنهایی با والدین خود زندگی کرده است و فرزند دوم می‌تواند به عنوان یک عامل تهدید کننده برایش محسوب شود. بنابراین شما باید او را از نظر روانی برای پذیرش این عضو جدید آماده کنید. در ادامه بیشتر در مورد روش‌های اصولی این کار توضیح می‌دهیم.

آماده كردن فرزند اول برای فرزند دوم

همانطور که والدین به آمادگی برای فرزند دوم نیاز دارند، فرزند اول نیز همین نیاز را دارد و شما باید رفتار با فرزند اول هنگام تولد فرزند دوم را بدانید. و این میتواند یکی از اصلی‌ترین تفاوت بارداری اول و دوم باشد. روش درست برای این کار را در ادامه در چند بخش توضیح خواهیم داد:

خبر دادن تولد فرزند دوم به فرزند اول

یکی از کارهای مهم در زمانی که فرزند دومتان را حامله هستید، اطلاع دادن این خبر به فرزند اول است. اینکه به او بگویید به زودی شاهد به دنیا آمدن یک خواهر یا بردار جدید است، می‌تواند برایش چالش‌برانگیز باشد. هیچ روش کلی برای این کار وجود ندارد. در اولین گام باید زمان به دنیا آمدن او را به کودک خود اطلاع دهید. کودکان کم سن و سال‌تر درک درستی از زمان ندارند بنابراین باید از نشانه‌های محیطی برای این کار استفاده کنید. مثلاً بگویید وقتی هوا سرد شد یا وقتی عید تمام شد و ... اگر کودک از شما در مورد جزئیات پرسید از توضیح بچه دار شدن برای کودکان نترسید و با فاکتور گرفتن از مسائل جنسی و خط قرمزها آن را برایش توضیح دهیم. مثلاً فرزندتان می‌خواهد بداند این عضو جدید الان کجاست و شما می‌توانید تنها به گفتن اینکه داخل شکم شماست بسنده کنید. نیازی نیست در مورد جزئیات بارداری یا زایمان طبیعی یا سزارین اطلاعاتی در اختیارش قرار دهید.

خبر دادن تولد فرزند دوم به فرزند اول

دوران نوزادی‌شان را به آنها یادآوری کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید کودک خود را برای فرزند دوم آماده کنید، این است که از زمان کودکی خودش برایش بگویید، وسایل، لباس‌های نوزادی یا عکس‌های آلبوم را نشانش دهید و از ظاهرش تعریف کنید و بگویید کودک بعدی نیز قرار است به همین صورت وارد خانواده شود و اینکه ورودش چقدر می‌تواند جالب باشد.

از آنها مشاوره بخواهید

یکی دیگر از روش‌های آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم در طول بارداری، نظرخواهی از او در مورد مسائل مربوط به عضو جدید است. برای مثال در مورد خرید اسباب بازی، یا رنگ لباس و حتی اسم. حتی از او بخواهید یک یا دو قلم از وسایل را خودش برای این عضو جدید انتخاب کند. با این رفتار شما این حس را به آنها منتقل می‌کنید که فرد مهمی هستند و بخشی از مسئولیت‌های عضو جدید به عهده‌ی آنهاست.

منتظر تغییرات رفتاری باشید

به یاد داشته باشید که کودکان بزرگتر نیز هنوز کودک هستند پس زیاد انتظار تعادل رفتاری از آنها نداشته باشید. ممکن است در طی آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم در طول بارداری، رفتار او مدام تغییر کند. گاهی خوشحال باشد، گاهی ناراحت باشد و حتی حسودی کند. در هر مورد سعی کنید با گوش دادن به حرفها و درک احساساتش او را آرام کنید و به او قول روزهای خوبی که قرار است با این عضو جدید داشته باشد را بدهید. همچنین آموزش رفتار با کودک حسود نیز می‌تواند در این راستا موثر باشد.

آماده کردن کودک اول برای کودک دوم

از فیلم و کتاب کمک بگیرید

یکی دیگر از بهترین کمکی‌ها در زمان آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم در طول بارداری، استفاده از کارتون و کتاب‌های مرتبط به همین موضوع و حتی تعریف کردن داستان‌های خیالی از این عضو جدید است که به کودک کمک می‌کند از نظر روانی برای تولد جنین شما آماده شود. 

مواظب جریحه‌دار کردن احساسات باشید

یکی از نکاتی که باید در این زمان در نظر داشته باشید جریحه‌دار کردن احساسات کودکتان است. به عنوان مثال، فرزند اول به زودی شاهد وابستگی شدید عضو جدید به مادرش خواهد بود و این می‌تواند باعث حسادتش شود. یا شاید شما بخواهید جای خواب قدیمی او و یا هر کدام از وسایل مورد علاقه‌اش را به این کودک دهید. مواظب باشید این کار باعث جریحه شدن احساساتش نشود. در عوض سعی کنید این حس بخشندگی و بزرگی را به او القا کنید اما سعی نکنید کاری کنید که او حس کند این احساساتش معتبر نیستند و از عباراتی مانند تو دیگر بزرگ شدی و به فلان چیز نیاز نداری ... استفاده نکنید، بگذارید خودش به این نتیجه گیری برسد.

در مورد این عضو جدید اطلاعات دهید

با فرزند اول زیاد در مورد فرزند دوم خود صحبت کنید و این که به او بگویید تا چه حد در بزرگ کردن او به کمکش نیاز دارید. برایش مسئولیت تعیین کنید. مثلاً اینکه وظیفه‌ی بازی کردن با فرزند جدید بر عهده‌ی اوست یا کارهای ساده‌ای از این دست. به او توضیح دهید که بعد از به دنیا آمدن این فرزند جدید، او قرار است چه نقش مهمی داشته باشد. با او در مورد مزایای داشتن یک خواهر و برادر بزرگتر صحبت کنید. شما می‌توانید زمانی به تمرین با عروسک‌ها بپردازید و به کودک خود نشان دهید این عضو جدید قرار است چطور غذا بخورد، پوشکش عوض شود و ....

خرید هدیه برای فرزند اول

خرید هدیه برای فرزند اول

بسیاری از والدین گمان می‌کنند خرید هدیه می‌تواند برای آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم در طول بارداری موثر باشد. بله درست است. زمانی که برای خرید برای فرزند دوم به بازار می‌روید از کودک خود در خرید نظر بخواهید و در پایان، هدیه‌ی کوچکی برای او برای تشکر از کمک‌هایش خریداری کنید اما کاری نکنید که خرید هدیه به باج دادن شبیه شود.

سخن پایانی

آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم در طول بارداری بخشی از تربیت فرزند اول به حساب می‌آید. بعد از زایمان به عنوان یک مادر و پدر شما حتی مسئولیت‌های سنگین‌تری دارید و باید بدانید که چطور روابط بین این دو فرزند را مدیریت کنید و اجازه ندهید این مسائل بر رسیدگی به فرزند دوم تاثیری بگذارد. درست است که احساسات او مهم است اما فرزند دوم شما نیز نیازهای بسیار زیادی دارد. حفظ تعادل در بین این دو نفر نه تنها مانع از حسادت فرزند اول و بروز مشکلات بعدی می‌شود، بلکه روابط خوبی بین آن دو ایجاد می‌کند.