شیر خشک درست شده تا چند ساعت قابل استفاده است؟

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیر خشک درست شده تا چند ساعت قابل استفاده است

بسیاری از نوزادان به تغذیه تکمیلی با شیر خشک نیاز پیدا می‌کنند. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که مادران در مورد شیر خشک دارند این است که شیر خشک درست شده تا چند ساعت قابل استفاده است؟ شیر خشک آماده شده تنها یک ساعت در دمای اتاق قابل نگهداری است و بعد از آن دیگر برای مصرف نوزاد مناسب نیست. همچنین بهترین زمان مصرف شیر خشک تا ۱۵ دقیقه بعد از تهیه است بعد از این زمان هم ترکیباتش شروع به تغییر میکند و هم در معرض آلودگی قرار می گیرد. در ادامه بیشتر در مورد مدت زمان نگهداری شیر خشک در شرایط مختلف توضیح خواهیم داد.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد تغذیه نوزاد به دست آورده و با دیگر مادران در این زمینه تبادل نظر داشته باشید.

بهترین شرایط نگهداری شیر خشک

در درجه اول توصیه می‌شود نیازهای تغذیه نوزاد خود را به خوبی بشناسید و از تهیه شیر خشک اضافی خودداری کنید. تهیه شیر خشک بسیار آسان است و در هر لحظه قابل انجام است. بنابراین توصیه می‌شود از شیر خشک تازه برای نوزاد خود استفاده کنید.

ماندگاری شیر خشک آماده

اما ممکن است به هر دلیل شیر خشک آماده شده توسط نوزاد مصرف نشود و مجبور شویم آن را برای نوبت شیردهی بعد نگهداری کنیم. بهترین روش نگهداری از شیر خشک آماده در همان شیشه شیر مخصوص است. بعضی از شیشه‌های شیر خشک یک درب کور و بسته نیز با خود دارند که می‌توانید برای نگهداری از شیر خشک در یخچال یا در فضای اتاق از آن استفاده کنید.

* مدت زمان نگهداری از شیر مادر در فریزر چقدر است؟

نگهداری شیر خشک در دمای اتاق

شیر خشک آماده شده برای نوزادان اگر در دمای اتاق رها شود ممکن است فاسد شود. از شیر خشک آماده شده‌ای که در دمای اتاق نگهداری کردید ظرف 1 ساعت پس از آماده سازی استفاده کنید. اگر در این مدت از شیر خشک تهیه شده برای نوزاد استفاده نکردید بلافاصله آن را در یخچال قرار دهید.

وقتی از ماندگاری شیر خشک حل شده در دمای اتاق صحبت میکنیم منظورمان دمای بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد است. در روزهای گرمتر شیر سریعتر خراب می‌شود.

شیر خشکی که پس از شیر دادن به کودک در شیشه باقی مانده است را دور بریزید. زیرا ترکیب شیر خشک و بزاق کودک می‌تواند باعث رشد باکتری شود. حتما قبل از استفاده بعدی بطری را تمیز و ضدعفونی کنید. ماندگاری شیر خشک حل شده در برندهای مختلف می‌تواند به دلیل اختلاف ترکیبات، تفاوتهای اندکی داشته باشد.

آیا کودک من می‌تواند شیر خشک با دمای اتاق بنوشد؟

دادن شیر خشک با دمای اتاق به کودکتان ایرادی ندارد. اگر کودک شما شیر خشک گرم را ترجیح می‌دهد، بطری شیر خشک را در یک کاسه آب گرم یا زیر آب گرم قرار دهید. می‌توانید دمای شیر خشک را با ریختن چند قطره شیر روی پشت دست خود آزمایش کنید. بهترین حالت شیر خشک این است که ولرم باشد - نه داغ و نه سرد.

نگهداری شیر خشک در یخچال 

اگر مطمئنید که کودک شما تا یک ساعت آینده از شیر خشک خود استفاده نمیکند باید آن را در یخچال نگهداری کنید.

شیر خشک به مدت ۲۴ ساعت در یخچال ۴ درجه قابل نگهداری است. توجه کنید که مطلبی که در بالا ذکر شد در مورد نگهداری از شیر خشک در یخچال نیز صادق است یعنی شیر خشک مانده نوزاد را نباید نگهداری کنید زیرا ترکیب شیر خشک و بزاق حتی در یخچال نیز محلی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. برای افزایش ماندگاری شیر خشک حل شده در یخچال حتماً درب کوره شیر خشک را ببندید و از قرار دادن شیر خشک در کنار مواد غذایی خام خودداری کنید. همچنین سعی کنید فاصله مناسب شیر خشک با غذاهایی که عطر قوی دارند حفظ شود.

نگهداری شیر خشک در یخچال

* طرز تهیه شیر خشک فوری در منزل برای نوزاد 

نگهداری شیر خشک در فریزر

یکی از تفاوت‌های نگهداری شیر خشک آماده و شیر مادر در امکان فریز کردن است. شیر خشک آماده شده را نباید منجمد کنید زیرا باعث جداسازی چربی و پروتئین آن می‌شود. شیر خشکی که در فریزر منجمد شده باشد دیگر برای نوزاد قابل استفاده نیست. این در حالی است که شیر دوشیده شده از مادر قابل فریز کردن و استفاده مجدد است.

مقایسه نگهداری شیر خشک و شیر مادر

حالا که در بالا توضیح دادیم شیر خشک آماده شده تا چند ساعت قابل استفاده است خوب است مقایسه‌ای بین روش نگهداری شیر خشک و شیر مادر داشته باشیم. جدول نگهداری از شیر خشک آماده و شیر مادر به شکل زیر است:

محل نگهداری شیر مادر شیر خشک آماده
دمای اتاق 4 ساعت 1 ساعت
یخچال 4 روز  24 ساعت
فریزر 6 تا 12 ماه نگهداری نشود

برای اطلاع از روشهای ماندگاری شیر مادر در یخچال به مقاله مربوطه مراجعه کرده و ببینید شیر مادر دوشیده شده تا چند ساعت قابل استفاده است.

* تفاوت شیر خشک با شیر مادر در چیست؟

نشانه‌های خراب شدن شیر خشک

اگر خارج از شرایطی که در بالا گفته شد از شیر خشک آماده استفاده بکنید شیر خشک فاسد می‌شود. مهم است بدانید شیر خشک درست شده تا چند ساعت قابل استفاده است تا از دادن شیر خشک خراب یا مشکل‌دار به کودک خود جلوگیری کنید. 

از کجا بفهمیم شیر خشک خراب شده است؟ اصلی‌ترین نشانه شیر خشک خراب شده جدا شدن اجزا و یا ایجاد لخته و دلمه است. به جز این بوی شیر خشک نیز از حالت عادی تغییر می‌کند. رنگ شیر خشک نیز به زردی تغییر شکل پیدا می‌کند. بوی بد و ترشی مانند از مشخصات اصلی شیر خشک خراب شده است.

عوارض دادن شیر خشک مانده به نوزاد

عوارض دادن شیر خشک مانده به نوزاد

توجه داشته باشید که شیر خشک درست شده تا چند ساعت قابل استفاده است و به هیچ عنوان شیر خشک مشکوک به کودک خود ندهید. اسهال، یبوست، گاز گرفتگی یا استفراغ مکرر شایع‌ترین عوارضی هستند که شیر خشک مانده برای نوزاد دارد.

به جز آنها آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی نیز می‌توانند بسیار خطرناک باشند که در اثر دادن شیر خشک مانده به نوزاد رخ می‌دهد. عفونت کرونوباکتر که از طریق شیر خشک فاسد ایجاد می‌شود می‌تواند باعث آسیب روده شود. سالمونلا نیز می‌تواند باعث بیماری معده و روده از جمله اسهال شدید شود که می‌تواند به سرعت باعث کم آبی در نوزادان شود. موارد شدیدتر عفونت سالمونلا ممکن است شامل تب بالا، درد، سردرد، بی حالی، بثورات پوستی و خون در ادرار یا مدفوع باشد. واکنش‌های بدن نوزاد به شیر خشک فاسد با توجه به سن، میزان شیر خشک مصرفی و جثه نوزاد متفاوت است.