عادت دادن نوزاد به شیر خشک

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عادت دادن نوزاد به شیر خشک

ممکن است شیر مادر برای کودک کافی نباشد و یا به هر دلیلی میزان شیر مورد نیاز نوزاد تامین نشود و بنابراین نیاز به استفاده از شیر خشک شود. انتقال از شیر مادر به شیر خشک می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اگرچه بسیاری از مادران می‌خواهند شیر مادر را تا زمانی که ممکن است ادامه دهند اما  گاهی اوقات، این کار به دلیل مشکلات پزشکی، مشکل کودک در گرفتن سینه، کمبود شیر مادر، مشکلات خانوادگی یا تعهدات کاری، به سادگی امکان‌پذیر نیست. خبر خوب این است که عادت دادن نوزاد به شیر خشک آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. اگرچه این کار ممکن است مدتی طول بکشد اما هم شما و هم فرزندتان از پس آن برمی‌آیید. همچنین در این زمینه بهتر است با پزشک خود مشورت کرده تا او با توجه به شرایط و وضعیتتان، بهترین راهکار را به شما ارائه دهد. از سوی دیگر می‌توانید از راهکارهایی که در ادامه مطرح شده است نیز استفاده کنید.

شیر خشک را به‌آرامی به فرزندتان معرفی کنید

هنگامی‌که نوزاد تنها شیر مادر می‌خورد ممکن است دادن شیر خشک، در ابتدا چالش‌برانگیز باشد. برخی از کودکان در پذیرفتن آن به شدت مقاومت می‌کنند و این مسئله کاملا به ویژگی‌های هر کودک بستگی دارد. به همین دلیل معرفی شیر خشک برای نوزادانی که شیر مادر می‌خورند به آرامی انجام می‌شود که اغلب باعث می‌شود تغییر برای نوزاد شما کمتر مشهود بوده و این روند را برای مادر نیز آسان‌تر می‌کند. روش صحیح شیر خشک دادن به نوزاد این است که پس از اینکه، کودک توانست به همراه شیر مادر، شیر خشک نیز بخورد و در این شرایط، مشکلی به وجود نیامد، می‌توان به شروع به تهیه شیر خشک خالص برای نوزاد کرد. همانطور که خوردن مواد غذایی مناسب دوران بارداری، از جمله خوردن قارچ در بارداری یا مصرف آجیل در بارداری میتواند در سلامت جنین تاثیر بسیار زیادی بگذارد، استفاده از شیر خشک مناسب نیز برای نوزاد فواید زیادی به همراه خواهد داشت. 

*در مورد فواید شیر مادر در این مقاله بیشتر بخوانید

شیر خشک مناسب را انتخاب کنید

با توجه به راهنمای خرید شیر خشک، لازم است بدانید همه شیر خشک‌ها، به صورت یکسانی ساخته نمی‌شوند. برای مثال، برخی شیر خشک‌های معمولی کودک حتی با ساکارز ساخته می‌شوند که می‌توانند سریع‌تر از سایر قندها به مینای دندان آسیب برسانند. ترسناک است که فکر کنیم چه چیزی می‌تواند در غذای بچه‌های ما باشد.

حتی با وجود اینکه شیر خشک ارگانیک برای فرزندتان تهیه کرده‌اید اما باز هم لازم است مواد تشکیل‌دهنده آن را خوانده و نسبت به آنچه در دهان فرزندتان می‌گذارید محتاط بوده و بهترین شیر خشک کمکی برای نوزاد را انتخاب کنید. ارائه شیر خشک مناسب به نوزاد، باعث راحت‌تر شدن عادت دادن نوزاد به شیر خشک می‌شود. همچنین، فراموش نکنید بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد را انتخاب کنید.

از شیر خشک به عنوان یک غذای جانبی استفاده کنید

ممکن است شما کودک باهوشی داشته باشید که هیچ‌ یک از محتویات بطری را دوست نداشته باشد. بنابراین، اضافه کردن شیر خشک ارگانیک به غذای کودک، ممکن است بهترین روش برای عادت دادن نوزاد به شیر خشک باشد. بسته به سن کودک شما، مخلوط کردن مقدار کمی شیر خشک در غلات و یا هر غذای پوره شده، یک روش عالی برای عادت دادن نوزاد به شیر خشک است.

زمان‌بندی مناسب داشته باشید

به طور کلی، زمان‌بندی، همه چیز است و وقتی در مورد عادت دادن نوزاد به شیر خشک نیز صحبت می‌کنیم بحث زمان‌بندی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. اکثر متخصصین توصیه می‌کنند که برای دادن شیر خشک به نوزاد، حداقل تا سه یا چهار هفتگی او صبر کنید تا او به خوبی از شیر مادر تغذیه کند. بهترین زمان برای معرفی شیر خشک به نوزاد زمانی است که او بیش از حد خسته نباشد، بسیار گرسنه باشد، خلق خوبی داشته  و خواب‌آلوده و آرام باشد.

* طرز تهیه شیر خشک در منزل | آموزش مرحله به مرحله

اجازه دهید فردی دیگر به فرزندتان شیر خشک بدهد

بسیاری از مادران می‌پرسند: چکار کنیم نوزاد شیر خشک بخورد؟ برای پاسخ به ین سوال، لازم است بدانید نوزادها بوی مادرشان را می‌شناسند به خصوص وقتی که سینه‌های مادر پر از شیر باشد. اگر شما به عنوان مادر کودک، کسی باشید که اولین بار شیر خشک را به فرزندتان می‌دهید ممکن است نوزاد متوجه بوی شیر مادر شده و در نتیجه بطری شیر خشک را پس بزند.

برای عادت دادن نوزاد به شیر خشک، کار هوشمندانه این است که از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان، بخواهید که اولین بار، او شیر خشک را به نوزاد بدهد. این امر سردرگمی کمتری را برای کودک به همراه داشته و احتمالا برای مادر نیز راحتی بیشتری به ارمغان می‌آورد.

عادت دادن نوزاد به شیر خشک

بطری شیری را تهیه کنید که جریان آن کند باشد

اکثر بطری‌ها برای نوزادان زیر 6 ماه، جریان شیر کند دارند اما اگر فرزند شما بیشتر از 6 ماه سن دارد می‌توانید از این روش استفاده کنید. هنگامی که کودک از سینه مادر، شیر می‌خورد مجبور است برای آن تلاش کند و شیر به خودی خود برای او از سینه مادر نمی‌آید. بنابراین، این گونه بطری‌ها، شبیه نوک سینه مادر خواهند بود و سازگاری را برای کودک، راحت‌تر می‌کند.

کمی از شیر مادر بر روی نوک بطری قرار دهید

این روش، کم و بیش فرزند شما را نسبت به خوردن شیر خشک ترغیب می‌کند، با این حال روش موثری است. علت نخوردن شیر خشک توسط نوزاد این است که انتقال از نوک گرم سینه به نوک سرد و پلاستیکی بطری، می‌تواند برای کودک گیج‌کننده باشد. تصور کنید که شما عادت داشتید هر روز یک صبحانه یک کاسه گرم جو دو سر را برای صبحانه بخورید و روزی کسی کاسه‌ای از جو دو سر ساده و خام را در مقابل صورت شما قرار دهند.

بنابراین، برای عادت دادن نوزاد به شیر خشک، قبل از تغذیه کودک با شیر خشک، مقدار کمی از شیر مادر را درست روی نوک بطری بریزید و این کار ممکن است به فرزند شما کمک کند بهتر از بطری شیر بخورد. با این روش، می‌توانید کمی طعم شیر مادر را به بطری ببخشید و به دلیل این طعم، کودک نیز به خوردن شیر خشک از بطری ترغیب می‌شود.

اول به نوزاد شیر مادر بدهید

این روش در راستای زمان‌بندی مناسب برای شیر خشک دادن به نوزاد است. همان‌طور که مطرح شد زمان‌بندی اهمیت زیادی دارد. کودکی که بداخلاق و به شدت خسته است به احتمال زیاد از گرفتن بطری امتناع می‌کند اما یک کودک آرام به احتمال زیاد زودتر راضی شده و می‌پذیرد که شیر خشک بخورد.

در ارتباط با دادن شیر خشک همراه شیر مادر، در اوایل شیر خشک دادن به نوزاد، می‌توانید در ابتدا از شیر خود به او بدهید و بعد قبل از اینکه او سیر شود سعی کنید شیر خود را با شیر خشک جایگزین کنید. این روش، لزوما با هر کودکی جواب نمی‌دهد اما این فرصت را ایجاد می‌کند که وقتی کودک آرام است، کمتر برای خوردن شیر خشک مقاومت کند.

در عادت دادن نوزاد به شیر خشک تسلیم نشوید

در این شکی نیست که تغییر سخت است اما تسلیم شدن نیز گزینه مناسبی نیست. برخی از کودکان، در بار اول و بدون هیچ مشکلی شیر خشک را می‌پذیرند اما برخی دیگر، نیاز به زمان دارند. ممکن است احساس کنید که هیچ روشی به عادت دادن نوزاد به شیر خشک کمک نمی‌کند اما مطمئنا یک روش موثر پیدا خواهد شد. بنابراین، ثابت‌قدم بوده و تسلیم نشوید.

در نهایت، هر مادری که برای اولین بار باردار می‌شود، ادراک عاشقانه‌ای در مورد پرورش فرزند خود دارد و بسیاری از مادران با خود قسم می‌خورند که تا زمان نوپایی فرزندشان، به او شیر مادر بدهند اما گاهی اوقات، زندگی مطابق با آنچه ما انتظار داریم پیش نمی‌رود و بعضی از اوقات فراموش می‌کنیم که یک روز مجبور خواهیم شد به سر کار برگردیم و کودک عزیز خود را ترک کنیم.

بسیاری از والدین در مورد ارتباط شیرخشک و یبوست سوال می پرسند؛ لازم است بدانید یبوست در موارد خاصی رخ می‌دهد. از سوی دیگر، ممکن است بخواهیم کمی برای خودمان وقت بگذاریم و بخواهیم در ماه یک بار هم که شده خانه را ترک کنیم. دلیل شما برای شیر خشک دادن به فرزند هرچه باشد اهمیت چندانی ندارد. شیر خشک جایگزینی فوق‌العاده برای شیر مادر است و دادن آن به نوزاد شرم‌آور نیست. شما از پس عادت دادن نوزاد به شیر خشک برمی‌آیید.