داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری کدام اند؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری

اگرچه برای کنترل حساسیت‌ها در دوران بارداری می‌توان از انواع داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری استفاده کرد، اما باید بدانید که بهترین روش مقابله با حساسیت، پرهیز کردن از عوامل تشدید کننده آن است. با توجه به اینکه برای کنترل و رفع حساسیت روش‌های مختلف غیر دارویی وجود دارد، بهتر است تنها زمانی از داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری استفاده کنید که ناچار هستید و تمام روش‌‌های طبیعی برای شما ناکارامد بوده‌اند. 

 قرص های ضد حساسیت مجاز در بارداری کدامند؟

اگر روش‌های طبیعی برای کنترل حساسیت در بارداری به اندازه کافی موثر واقع نشوند، چاره‌ای ندارید که به سراغ انواع داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری بروید. البته مصرف هر دارویی حتما باید تحت نظر پزشک باشد؛ بد نیست بدانید که مصرف آنتی هیستامین‌های Chlor-Trimeton و Benadryl برای زنان باردار مجاز است. البته استفاده کردن طولانی مدت از اسپری Afrin می تواند علائم و نشانه‌های حساسیت را تشدید کند. زنانی که از علائم و نشانه‌های شدید حساسیت رنج می‌برند باید از اسپری Rhinocort استفاده کنند.

چگونه محرک‌های حساسیت‌ زا را از خود دور کنیم؟

چگونه محرک‌های حساسیت‌زا را از خود دور کنیم؟

طبیعتا این امکان وجود ندارد که تمام محرک‌های حساسیت‌زا را از خود دور کنید. زیرا برخی از آنها خارج از کنترل هستند. مثلا حساسیت به فصل بهار یا گرده‌افشانی گل‌ها اتفاقی است که به طور طبیعی قابل کنترل نیست و فقط باید به کمک ماسک یا کمتر بیرون رفتن از شر حساسیت ناشی از آن در امان بود. اگر سعی کنید همیشه یا بیشتر مواقع جلوی عوامل تشدید کننده حساسیت را بگیرید، می‌توانید امیدوار باشید که حال بهتری خواهید داشت. استفاده از ماسک در بیرون از خانه یا هنگامی که خانه را جاروبرقی می‌کشید، عدم نگهداری حیوانات خانگی و استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز می‌تواند احتمال بروز علائم و نشانه های حساسیت را تا 50 درصد کاهش دهد.

انواع داروی مجاز برای کنترل حساسیت در بارداری

  • سیتریزین

سیتریزین یکی از انواع قرص‌های ضد حساسیت مجاز در بارداری است. مصرف قرص سیتریزین در بارداری در طبقه بندی داروها در ردیف B قرار دارد. به این معنی که انتظار نمی‌رود این دارو برای جنین مضر باشد. با توجه به اینکه سیتریزین (cetirizine) غالبا ضعیف‌تر از آنتی هیستامین‌های قدیمی است، لذا گزینه مناسبی برای زنان باردار است. سرگیجه، خشکی دهان، گلو درد، سرفه، تهوع بارداری، یبوست و سردرد از عوارض احتمالی مصرف سیتریزین در بارداری است.

  • کلرفنیرامین

قرص کلرفنیرامین با برندهای مختلفی فروخته می‌شود. این دارو بدون نسخه پزشک اجازه فروش ندارد. مصرف این دارو در دوران بارداری در ردیف B دسته‌بندی شده است. خواب آلودگی و خشکی دهان، سرگیجه خفیف، تاری دید، تهوع، درد معده، یبوست و مشکلات حافظه و تمرکز از جمله عوارض مصرف کلرفنیرامین در دوران باردای است.

  • فکسوفنادین

فکسوفنادین با نام تجاری "آلِگرا" یک داروی نسخه‌ای است و بدون نسخه اجازه فروش ندارد. این دارو در طبقه‌بندی  داروها در رده C قرار دارد؛ به این معنی که مضرات و خطرات این دارو بر روی جنین ناشناخته است. لذا بهتر این است که آنتی هیستامین دیگری برای مصرف در دوران بارداری انتخاب شود. تهوع، اسهال، ناراحتی معده، گرفتگی‌های و دردهای شکم و زیر شکم در دوران بارداری و دردهای شبه قاعدگی، خواب آلودگی، سردرد و دردهای عضله یا کمردرد از جمله عوارض این دارو هستند.

  • لوراتادین

لورتادین

به نظر نمی‌رسد لوراتادین یا کلاریتین برای مادران باردار خطرناک باشد. این دارو در ردیف B از طبقه‌بندی داروها قرار دارد. لوراتادین خواب‌آلودگی کمتری نسبت به سایر داروها ایجاد می‌کند. خواب‌آلودگی، خشکی دهان، تاری دید، سردرد، عصبی بودن، درد معده، اسهال، قرمزی چشم‌ها، خونریزی بینی و کهیر پوستی از عوارض احتمالی لوراتادین هستند. ( همچنین در مورد شربت لوراتادین برای کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید.)

  • دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین  یا بنادریل در دسته B قرار دارد و بدون نسخه فروخته می‌شود. احساس خواب آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، خشکی دهان، بزرگ شدن پروستات یا مشکل دفع ادرار عوارض جانبی شایع این دارو هستند.

روش‌های طبیعی برای بهبود حساسیت در بارداری

اگر باردار هستید و به دلیل حساسیتی که دارید دچار عطسه، گرفتگی بینی، ریزش اشک و خارش چشم، خارش سینوس، گلو و یا کانال گوش، گرفتگی گوش‌ها و آبریزش بینی شده‌اید، توصیه می‌کنیم پیش از استفاده از داروهای ضد حساسیت روش‌های طبیعی کنترل این عارضه را امتحان کنید و تنها در صورتی به سراغ مصرف دارو بروید که واقعا ناچار باشید.

  • حذف عوامل حساسیت‌زا

با بستن درب و پنجره‌های خانه، استفاده از ماسک در محیط بیرون از خانه یا عدم استفاده از کولرهای آبی، سعی کنید عوامل حساسیت‌زا را از محیط پیرامون خود حذف کنید.

  • کلم بنفش

کلم بنفش

استفاده از کلم بنفش ضمن اینکه برای بارداری شما خوب است و خواص خوبی را روانه بدن و جنین شما می‌کند، به دلیل داشتن آنتوسیانین‌ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و دیگر آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و ویتامین K می‌تواند به کنترل حساسیت شما کمک کند.

  • پیاز

پیاز یک منبع بسیار خوب و غنی از کوئرستین است. پیاز یک آنتی هیستامین و ضد التهاب طبیعی است که می‌تواند به طور موثری علائمی نظیر سرفه، آب ریزش بینی و گلو درد ناشی از حساسیت را کاهش دهد. اگر می‌توانید پیاز را در سبد غذایی خود قرار دهید.

  • روغن بنفشه

زوغن بنفشه

استفاده از روغن بنفشه و بادام عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت را کاهش می‌دهد. ریختن روزی دوبار یک قطره از روغن بنفشه در بینی بسیار مفید است. حتی ماساژ پیشانی با این روغن‌ها نیز می‌تواند شدت عطسه‌ها را کم کند.

  • سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند و به بهبود حساسیت کمک کند.  سرکه سیب به تنظیم شدن PH قلیایی در بدن نیز کمک می‌کند. تنظیم قلیایی بدن برای تسکین علائم حساسیت فصلی مفید است. کافی‌ست یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک را داخل یک لیوان آب بریزید و یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه و نصف قاشق غذاخوری عسل خالص طبیعی را به آن اضافه کنید. این شربت را سه بار در روز و تا زمانی که به طور کامل بهبود یافته‌اید، مصرف کنید.

توجه: برای استفاده از هر یک از این روش‌های طبیعی نیز حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

در مورد استفاده از انواع قرص ضد خارش در بارداری یا قرص حساسیت پوستی در بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید و هرگز خودسرانه دارویی را مصرف نکنید. حتی استفاده از یک آنتی هیستامین در بارداری باید تحت نظارت و نظر پزشک باشد. همچنین در مورد مصرف قرص مونته لوکاست در بارداری، قرص آزیترومایسین در بارداری، قرص نئوتادین در بارداری و قرص تلفست در دوران بارداری نیز حتما با پزشک خود مشورت کنید. با توجه به اینکه دوران بارداری دوران بسیار حساس و پردغدغه ای است، لذا پیروی کردن از یک سبک زندگی سالم مهمترین کاری است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید.. حتی هر داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری را خودسرانه مصرف نکنید.