شرایط ایمن و مناسب برای اتاق نوزاد و محیط اطراف

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد

شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کنید. در واقع زیبایی اتاق و وسایل نوزاد آخرین فاکتوری است که اهمیت دارد. نوزاد شما باید در اتاق در امن‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد و هیچ خطری او را تهدید نکند. ایمن سازی اتاق کودک نه تنها به وسایل و ابزاری که در اتاق استفاده می‌شود، ارتباط دارد؛ بلکه دمای مناسب اتاق کودک نیز از مسائل مهمی است که همواره باید مورد توجه باشد. از همین جهت در کنار تمام وسایلی که برای اتاق نوزاد خود تهیه می‌کنید، دماسنج اتاق نوزاد را فراموش نکنید. 

ایمن سازی اتاق کودک چه اصولی دارد؟

ایمن سازی اتاق کودک

1. تختخواب نوزاد

خرید سرویس خواب یکی از خریدهایی است که معمولا در لیست سیسمونی نوزاد وجود دارد. برای خریدن این بخش از سیسمونی خود فقط نباید به زیبایی کار و جادار بودن آن توجه کنید. ایمنی در درجه اول اولویت و اهمیت است. وقتی می‌خواهید شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد را رعایت کنید، حتما باید برای ایمن سازی اتاق کودک به نوع تختی که برای او تهیه می‌کنید، توجه کنید. تخت‌های نوزادی یا نوزاد-نوجوان انواع مختلفی دارند که درجه ایمنی در هر کدام تفاوت است. 

نکات مهم برای انتخاب تخت نوزاد

نکات مهم برای انتخاب تخت نوزاد

  • خرید تخت یا گهواره‌های با دیواره متحرک را فراموش کنید. 
  • نرده‌های تخت نوزاد باید حداقل پنج سانتی‌متر با هم فاصله داشته باشند. 
  • نرده‌های با فاصله زیاد خطر شکستن گردن، گیر کردن گردن، عبور نوزاد از لای نرده و افتادن او را به همراه دارد. 
  • تخت نوزاد را در کنار پنجره، پرده، میز، کمد و ... قرار ندهید. 
  • بالای تخت نوزاد هیچ چیزی اعم از شلف‌های نوزادی یا تابلو و ... نصب نکنید.
  • انتخاب‌ گهواره‌های شل و وارفته را فراموش کنید. دیواره گهواره باید کاملا محکم و قابل اعتماد باشد. 
  • تخت یا گهواره‌ای را انتخاب کنید که بتوانید در حالت خوابیده نوزاد خود را پایش کنید. 

2. رختخواب نوزاد

رختخواب و یا سرویس تشک نوزاد هم باید ایمن باشد. تخت نوزاد را با تعداد زیادی از متکا و عروسک پر نکنید. تنها نیاز نوزاد برای یک خواب راحت یک تشک سفت، صاف، یک ملافه کشی کاملا چسبیده به تشک، یک پتوی نرم و بدون پرز و یک متکای کوچک است. هر چیزی که گرمای بیشتری تولید کند و درجه حرارت بدن نوزاد را بالا ببرد، خواب او را به هم می‌زند. بنابراین پتوی نوزاد را با توجه به فصل و دمای اتاق انتخاب کنید. هر چیزی که ممکن است به هر دلیلی و به هر شکلی در تنفس او اختلال ایجاد کند، کنار بگذارید. عروسک‌ها را از فضای خواب نوزاد حذف کنید و مطمئن باشید که با این اقدامات خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهید.

3. کفپوش اتاق کودک

برای ایمن سازی اتاق کودک باید به کفپوش اتاق او نیز توجه کنید. طبیعتا اتاقی با کف سنگ یا سرامیک و یا پارکت و خالی از فرش برای کودک مناسب نیست. شما باید کف اتاق کودک خود را با فرش یا موکت یک تکه که پرز ندهد و امکان مخفی شدن اشیاء ریز در آن وجود نداشته باشد، پر کنید. از انداختن یک تکه فرش کوچک در وسط اتاق خودداری کنید. فراموش نکنید که از ابتدا یادآوری کردیم زیبایی اتاق کودک در درجه اول اولویت نیست. رعایت شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد مهمترین کاری است که باید در طراحی اتاق او انجام دهید. 

4. درب اتاق نوزاد

با توجه به اینکه یکی از کارهایی که تقریبا تمام کودکان زیر یک سال یاد ‌می‌گیرند و انجام ‌می‌دهند، باز و بسته کردن درب است؛ بنابراین برای حفظ سلامت کودک خود باید ایمن سازی درب اتاق کودک را نیز انجام دهید. از فوم‌های مخصوص و ابزاری استفاده کنید که مانع از بسته شدن درب با شدت و حدّت می‌شوند. یعنی حتی اگر نوزاد بدون اینکه متوجه باشد و بدون اینکه شما حواستان باشد، درب را محکم ببندد، درب از حد مشخصی بسته نمی‌شود و در نتیجه ایمنی نوزاد حفظ می‌شود. 

5. اسباب‌ بازی‌ها

اسباب بازی‌ها هم می‌توانند ایمنی نوزاد و کودک را به خطر بیندازند. بنابراین در کنار توجه به جدول سایز لباس نوزاد به اسباب بازی هایی که برای کودک خود می خرید، توجه کنید. استفاده از توپ‌های نرم و پارچه‌ای و بدون پرز و مو یا عروسک‌های نرم و ساده برای کودک و نوزاد شما ایمن است. عروسک‌هایی که چشمانی از جنس پارچه دارند، مو ندارند و نرم و لطیف هستند، بهترین گزینه‌اند. اما چشم‌های تیله‌ای یا دکمه‌ای عروسک‌ها یا عروسک‌های پلاستیکی با جنس سخت، به شدت خطرناک هستند و خطر آسیب به نوزاد را بالا می‌برند. می‌بینید که شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد با همه ابزاری که برای اتاق او تهیه می‌کنید، ارتباط دارد. 

کتاب‌های پارچه‌ای یا کتاب‌های حمام، بادکنک و توپ ساده‌ترین و امن‌ترین اسباب بازی‌هایی هستند که می‌توانید آنها را در اختیار کودک دلبندتان بگذارید. البته خودتان هم باید در کنارش باشید و حتی با وجود امن بودن این ابزار، نباید کودک را با این ابزار و وسایل تنها بگذارید. 

6. کلید و پریز برق

کلید و پریزها یکی دیگر از موضوعاتی است که در اتاق کودک خود باید به آنها توجه کنید. در اتاق کودک و نوزاد خود از کلید و پریزهای مخصوصی استفاده کنید که کاملا پوشیده هستند و خطری برای کودک ایجاد نمی‌کنند. پریز برق باید به گونه‌ای باشد که کودک نه با دست و نه با هر شیء نوک تیزی امکان بازی کردن با آن را نداشته باشد. در غیر این صورت خطر برق گرفتگی همیشه کودک را تهدید می‌کند. 

برای ایمن سازی اتاق کودک به این موارد نیز توجه کنید

ایمن سازی اتاق کودک و محیط اطراف

  • درب کمد و کشوها نباید طوری باشند که کودک بتواند آنها را به راحتی باز کند.
  • مراقب بخاری یا شوفاژ و رادیاتور باشید و کودک را از خطرناک بودن آنها مطلع کنید. 
  • دستگیره‌های کمد اتاق کودک نباید طوری باشد که کودک بتواند از آنها به عنوان پله و نردبان استفاده کند و بالا برود. دستگیره‌ها نباید به راحتی از کمد جدا شوند.
  • لبه‌های تیز تخت، کمد و دراور و هر میزی که در اتاق کودک است، با ابزار محافظتی که برای این منظور طراحی شده‌اند، ایمن کنید. 
  • در عین حالی که به موضوع شستن لباس‌های نوزاد قبل از استفاده توجه دارید، کمد لباس کودک را همواره قفل نگه دارید.
  • جعبه اسباب بازی‌های کودک را از نمونه‌های بدون درب انتخاب کنید.
  • نصب آینه در اتاق کودک به طور کلی ایمن سازی اتاق کودک را زیر سوال می‌برد و دیگر زحمات شما را به باد می‌دهد. 
  • چنانچه قالیچه‌ای که در اتاق کودک پهن کرده‌اید، حرکت می‌کند، حتما آن را با ابزارهای موجود ثابت کنید. این موضوع به شدت برای زمین خوردن کودک شما خطرناک است.
  • هرگز اتاق کودک خود را به منظور عدم نفوذ سوسک و حشرات موذی سم‌پاشی نکنید.
  • شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد را هرگز فدای زیبایی و طراحی اتاق کودک خود نکنید. 

شرایط ایمنی مناسب هوای اتاق نوزاد

دمای مناسب اتاق کودک

دمای مناسب برای اتاق کودک نیز از موضوعاتی است که به ایمن سازی اتاق کودک مربوط می‌شود. دمای نامناسب خطر سندرم مرگ ناگهانی در نوزاد را افزایش می‌دهد. از نگاه علمی تعیین دمای مناسب اتاق کودک به موضوع سن و وزن کودک و البته فصل بستگی دارد. سیستم گرمایی بدن نوزادان زیر دو و نیم کیلو هنوز آنقدر هوشمند نیست که بتواند حرارت بدن را در اندازه مناسب نگه دارد. این در حالی است که نوزادان بیشتر از 2.5 کیلو چندان نیازمند گرم شدن از بیرون نیستند و دمایی بین 18 تا 20 درجه برای آنها مناسب است. به طور کلی برخی از متخصصان اینگونه می‌گویند که لباس نوزاد در خانه باید یک لا بیشتر از لباس والدین باشد. 

وقتی وزن نوزاد به 8 کیلوگرم می‌رسد، لایه‌ای از چربی زیر پوست او جمع می‌شود که باعث می‌شود سیستم حرارتی بدن او خوب کار کند. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که نوزادان بالای دو و نیم کیلو می‌توانند دمای بین 18 تا 20 را به راحتی تحمل کنند. توصیه می‌کنیم از دماسنج اتاق نوزاد کمک بگیرید تا بتوانید به نتیجه بهتر برسید. 

دمای مناسب اتاق کودک در هر فصل

دمای توصیه شده برای اتاق نوزاد در هر فصل از قرار زیر است:

  • بهار

16 درجه سانتی‌گراد

  • تابستان

بین 16 تا 17 درجه سانتی‌گراد

  • پاییز

تقریبا 16 درجه سانتی‌گراد 

  • زمستان

بین 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد و نه بیشتر از 20 درجه سانتی‌گراد

یادآوری می‌کنیم که از سر دلسوزی بی‌مورد یا ترس از سرما خوردن نوزاد، او را با لباس فراوان و انواع پتوها محبوس نکنید. با این کار ترموستات طبیعی بدن او را از کار می‌اندازید و کودک را آزار می‌دهید. 

نشانه‌های مناسب نبودن دمای اتاق کودک

  • عرق کردن
  • خیس شدن موها
  • کلافه شدن نوزاد
  • سرخ شدن گونه‌ها
  • عرق سوختگی بر روی پوست خصوصا در زیر پوشک و مابین چین‌های پوستی
  • بی خوابی

کلام آخر

شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها است که لازم است همه پدر و مادرها رعایت کنند. همانطور که تهیه لباس‌های نوزاد در چند هفتۀ اول پس از تولد را جدی می گیرید و برای آن وقت می گذارید، باید ایمنی اتاق نوزاد را هم جدی بگیرید. استفاده از ابزارهایی مانند دماسنج اتاق کودک یا تخت‌های امن و تشک‌های راحت، نه تنها نوزاد شما را در رفاه و آرامش غرق می‌کند، بلکه خیال شما را نیز راحت می کند. توصیه می‌کنیم نکات یادشده را یک بار دیگر مرور کنید.