بهترین زمان برای آغاز ورزش روی تردمیل بعد از زایمان

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زمان برای آغاز ورزش روی تردمیل بعد از زایمان

چه مدت بعد از زایمان می‌توان ورزش‌های هوازی را آغاز کرد؟ این سوال مهمی است که اکثر بانوانی که به تازگی مادر شده‌اند، در ذهن دارند و به‌دنبال پاسخ علمی آن هستند. عموماً این قشر از مادران که برای تناسب اندام اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند، مایلند از ورزش در خانه بهره ببرند تا از رسیدگی به امورات منزل عقب نمانند. به همین جهت عموم متخصصین استفاده از تردمیل را برای ورزش‌های هوازی توصیه می‌‌‌کنند، اما مشکل بزرگ پزشکان با مادران جوان آن است که عده‌ای از ایشان در شروع ورزش پس از وضع حمل عجله می‌نمایند. این در حالی است که شروع نابه‌هنگام ورزش‌های تناسب اندام می‌تواند عوارض بالعکس و ناگواری را به همراه داشته‌باشد. می‌پرسید چه عوارضی؟ ادامه‌ی این مطلب را با دقت دنبال کنید تا به پاسخ تمامی سوالات خود درباره ورزش بعد از زایمان برسید. ( برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید: ورزش هوازی چیست)

زایمان و تردمیل، یک توصیه درجه یک برای مادران

اولین و بهترین پیشنهادی که متخصصان زنان و زایمان و زیبایی به بیماران خود برای ورزش و لاغری دارند، ورزش با تردمیل است. این دستگاه ورزشی که دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی نیز ‌‌هست، امکان ورزش‌کردن به روش هوازی را به فرد خواهد داد، که مزیت‌های بی‌شماری برای او دارد. برخی از برجسته‌ترین این مزایا عبارت هستند از:

  1. کمک به بهبود عملکرد قلب، اولین و مهم‌ترین ویژگی ورزش‌ها با تردمیل به‌شمار می‌رود. این فرآیند ورزشی با بالابردن ضربان قلب، میزان اکسیژن خون را افزایش داده و موجب باز‌شدن رگ‌های قلب و بهبود عملکرد ریه خواهد شد.
  2. از دیگر مزایای این نوع ورزش با دستگاه تردمیل می‌توان به تقویت عضلات کف پا و ران اشاره کرد، چراکه پیاده‌روی روی تردمیل، ماهیچه‌ها را ورزیده و قوی‌تر خواهد کرد.
  3. بهترین روش برای افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن، ورزش هوازی با تردمیل خواهد بود، به عبارت ساده‌تر تعریق حاصل از ورزش با تردمیل موجب سوخت کالری اضافه در بدن می‌گردد.
  4. تحرکات ورزشی به این شیوه پس از زایمان، موجب تقویت غدد شیری و بهبود کیفیت شیردهی در مادر نیز خواهد شد.

بنابراین قطع به یقین این توصیه پزشکان کاملاً علمی و تخصصی محسوب می‌شود؛ اما آنچه که بین تمامی متخصصین مسلم است آن است که زمان خاصی هم برای شروع ورزش مادر معین شود. بنابراین اگر به تازگی مادر شده‌اید و به فکر آغاز ورزش با تردمیل هستید، می‌بایست علاوه بر مزایا، از معایب اقدام عجولانه به ورزش‌ هم مطلع باشید.

در صورتی که دچار تنگی نفس، ضعف، سردرد یا سرگیجه شدید حتما تمرین را متوقف کرده و استراحت کنید. می‌توانید برای پیدا کردن علت با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین مطالعۀ این مطلب در خصوص دوران بارداری و نکاتی که باید به آنها توجه شود، ضروری است.

زمان شروع ورزش هوازی بعد از زایمان

مناسب‌ترین زمان شروع ورزش هوازی بعد از زایمان

همان‌طور که گفته شد، ورزش به‌موقع و مناسب پس از زایمان می‌تواند مزایای متعددی برای مادر داشته‌باشد؛ اما از سوی دیگر ورزش نادرست و زودهنگام نیز مضراتی به وجود خواهد آورد. افتادگی رحم، عدم سوخت و ساز صحیح بدن، تغییرات هورومونی و... از بارزترین مشکلات ورزش نادرست و زودتر از موعد برای مادران شیرده ‌است. بر اساس پژوهش‌های علمی، زمان مناسب ورزش برای بانوان پس از زایمان به نحوه زایمان ایشان بستگی دارد. زایمان و تردمیل برای بانوان پس از سزارین و یا زایمان طبیعی مفید خواهد بود، به شرطی که در زمان درست آغاز شود. زمان مناسب آغاز ورزش‌های بعد از هر نوع زایمان به شرح زیر ‌‌است:

  • زمان مناسب پس از زایمان طبیعی: به طور کلی بهتر است، پس از زایمان به روش طبیعی تا شش ماه از ورزش هوازی خودداری کنید؛ اما درصورتی‌که طی دوره حاملگی ورزش منظم داشته‌اید، این مدت به دو هفته کاهش می‌یابد. طبیعتاً بدن مادری که در طول مدت بارداری به ورزش پرداخته‌است، زودتر به آمادگی خواهد رسید. پیاده روی بر روی تردمیل به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهادی متخصصان برای آغاز ورزش پس از زایمان است، که مقدمه‌ی خوبی برای ورزش‌های بعدی خواهد بود.
  • زمان مناسب پس از سزارین: از آنجا که سزارین نوعی عمل جراحی محسوب می‌شود و مادر پس از زایمان مدت طولانی‌تری را برای نقاهت نیاز دارد، آغاز ورزش پیش از 6 الی 8 هفته توصیه نمی‌شود. بدیهی است که پیش از این زمان مادر توانایی کافی برای انجام تحرکات ورزشی را نخواهد داشت.

البته ناگفته نماند که بهتر است در هر دو صورت فوق، پیش از اقدام به ورزش‌های هوازی با پزشک متخصص خود نیز مشورت کنید. شرایط بهبودی و دوران نقاهت در برخی مادران پس از زایمان با سایر افراد متفاوت ‌‌است. هم‌چنین لازم‌به‌ذکر است که شروع ورزش بعد از وضع حمل می‌بایست با حرکات آرام باشد تا به بدن فشار وارد نشود. در یک بیان کلی، ورزش می‌بایست وضعیت سلامت مادر را بهتر کند و به‌هیچ‌وجه به او فشار وارد نکند.

افسردگی پس از زایمان را با ورزش هوازی درمان کنید!

متاسفانه بر اثر تغییرات هورمونی که پس از وضع حمل در مادر پدید می‌آید، حدود 25 الی 30 درصد از ایشان دچار افسردگی پس از زایمان خواهند شد. این عارضه که معمولاً پس از دو ماه اول بعد از زایمان به وجود خواهد آمد، با ورزش هوازی قابل درمان خواهد بود. از آنجا که ورزش میزان هیجان و نشاط را در بدن افزایش می‌دهد، بر روحیه و روان مادر تاثیر گذاشته و موجب تنظیم هورمون‌ها نیز خواهد شد. روانشناسان نیز به مادران درگیر افسردگی پس از زایمان به‌عنوان یک نسخه موثر، ورزش‌کردن را پیشنهاد می‌‌‌کنند.

درمان افسردگی پس از زایمان با ورزش هوازی

چند نکته طلایی برای مادرانی که در خانه ورزش می‌‌‌کنند!

اگر در منزل با استفاده از دستگاه تردمیل اقدام به فعالیت ورزشی کرده‌اید، می‌بایست به چند نکته مهم و طلایی توجه ویژه داشته‌ باشید. طبیعتاً توجه به این نکات احساس رضایت بخشی بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • پیش از هر چیز می‌بایست از یک دستگاه تردمیل متناسب با مصارف خانگی استفاده کنید. دستگاهی که انتخاب می‌کنید، باید از امکانات کامل و پیشرفته نیز برخوردار باشد.
  • برای ورزش روزانه خود مدت زمان مشخصی را به‌صورت پلکانی افزایش دهید تا از نظر جسمی دچار آسیب نشوید.
  • به‌هیچ‌وجه از رژیم‌های غذایی سخت و سنگین در کنار ورزش با تردمیل استفاده نکنید؛ زیرا شما در دوران شیردهی به تغذیه مناسب نیاز خواهید داشت.
  • بهتر است پس از گذشتن چند دقیقه از ورزش هوازی خود دوش بگیرید، تا تعریق حاصل از تحرکات ورزشی از بین برود. به‌هیچ‌وجه با عرق بدن به نوزاد خود شیر ندهید.

به طور قطع ورزش مبتنی بر اصول که با توجه به نکات فوق صورت بگیرد، به سلامت جسم و روح و رسیدن به تناسب اندام در مادر کمک شایان توجهی خواهد کرد.

مجددا به خاطر داشته باشید که ظرفیت‌های فردی از هر فرد تا فرد دیگر متفاوت است. مطالب این چنینی در سطح اینترنت، نمی‌توانند نسخه‌ای واحد برای همگان باشند. لذا حتما و بدون تردید، موارد حساسیت برانگیز که مستقیما به سلامت شما مربوط می‌شود را فقط با پزشک متخصص خود مطرح کنید و نسخۀ وی را بر همۀ مطالب ارجح بدانید.